Lyd dæmpning ?
Fra : The MANN

Dato : 09-03-06 13:09

Hejsa NG

hvad er bedst til at dæmpe for en kompressor en kassen med 100mm
rockwool eller 100mm flamingo som ikke er med falser ( ferbandt)

The MANN

Fra : Steen

Dato : 09-03-06 16:01

The MANN wrote:

> hvad er bedst til at dæmpe for en kompressor en kassen med 100mm
> rockwool eller 100mm flamingo som ikke er med falser ( ferbandt)

Generelt er akustisk absorptionsevne direkte proportional med massetæthed -
dvs. "tunge" materialer som bly og sten er langt bedre til at lydisolere end
rockwool og flamingo. Et godt kompromis er nok træ - jo mere, jo bedre.

/steen

Fra : The MANN

Dato : 09-03-06 16:12

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> at lydisolere end rockwool og flamingo. Et godt kompromis er nok træ - jo

Hej Steen

Det var da noget helt nyt for mig .Har du et link hvor jeg kan læse mere om
det ??

Takker

The MANN

Fra : Ivar

Dato : 09-03-06 20:44

The MANN skrev:

> Det var da noget helt nyt for mig

Det er en udbredt misforståelse, at porøse materialer er gode
til dæmpning af lydgennemtrængning. De er gode til at dæmpe
refleksioner, men det er jo noget andet.

Det er let at eftervise at tunge materialer er bedst.
Tag et vækkeur eller sæt en mobil telefon til at bippe.
Læg et håndklæde over, alternativt en glasskål eller en
dyb tallerken. Der er tydelig forskel på dæmpningen.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/
Ny version!

Fra : Allan

Dato : 09-03-06 22:08

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Læg et håndklæde over, alternativt en glasskål eller en
> dyb tallerken. Der er tydelig forskel på dæmpningen.

Men det duer ikke hvis lydniveauet er højt nok til at sætte det døde
matriale i svingninger.
Som her med en kompressor og træ.
Ok meget træ.

Kan det så ikke dæmpes med noget blødt, før det hårde matriale?
Mvh Allan

Fra : Max

Dato : 09-03-06 22:30

Hej

> Kan det så ikke dæmpes med noget blødt, før det hårde matriale?

Noget tungt gummiplade fra autoudstyrsforretningen man klæber
på træpladerne forhindre dem i at gå i svingning.

Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 10-03-06 07:44

> Hej

> Noget tungt gummiplade fra autoudstyrsforretningen man klæber
> på træpladerne forhindre dem i at gå i svingning.

Det nemmete (og måske billigste) kunne være gipsplade. så mange lag som
muligt og som du gider. Men husk at kompressoren både skal kunne komme af
med varmen og at den skal kunne suge luft til sig. og kompressoren skal
separeres fra konstruktionen, måske ved at stå på nogle gummibøsninger

Martin

Martin

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 10-03-06 10:48

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote:

>og kompressoren skal
>separeres fra konstruktionen, måske ved at stå på nogle gummibøsninger

Eller ved at stille den på en plade, der hviler på noget rockwoll
(gulvisolering?).

Når man bygger lydisolerede rum til lydstudier, foregår det ofte ved
at man bygger rummet som en - i princippet - lufttæt kasse, hvilende
på gummi eller isoleringsmateriale inde i det eksisterende rum.
Jo tungere og tættere kassen er, og jo mindre kontakt den har med
resten af bygningen, jo bedre.

Selvfølgelig skal der også laves noget ventilation, og dertil kan man
få forskellige former for lyddæmpet ventilationsrør. Eller man kan
måske konstruere en form for labyrint, foret med reflektionsdæmpende
materiale.

--
Kåre

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-03-06 23:03

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG
>
> hvad er bedst til at dæmpe for en kompressor en kassen med 100mm
> rockwool

Rockwool virker, men afh. af hvad du synes er tilstrækkelig dæmpning, er 100
mm nok i underkant. Du kan få noget der kan stå selv (gulvisolering), så
sparer du at bygge en kasse. Pas på at der ikke opstår varmeproblemer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 09-03-06 23:10

Preben Riis Sørensen skrev:

> Rockwool virker

Ja, Rockwool virker for dæmpning af lydgennemtrængning,
det er bare ikke særligt godt.

Ivar Magnusson

Fra : Thomas H.

Dato : 10-03-06 09:36

> [...]
>
> hvad er bedst til at dæmpe for en kompressor en kassen med 100mm
> rockwool eller 100mm flamingo som ikke er med falser ( ferbandt)

Helt klart Rockwool - det er bedst for mine aktier

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 10-03-06 14:01

> [...]
>
> hvad er bedst til at dæmpe for en kompressor en kassen med 100mm
> rockwool eller 100mm flamingo som ikke er med falser ( ferbandt)

Hvis du vil være sofistikeret kan du overveje om du kan bruge forskellen
mellem hvordan fast og luftformigt stof transmiterer bølger. Luft kan ikke
transmitere shear-waves og kun pressure-waves, mens fast stof udbreder begge
bølger.
Med en fast overflade mellem to luftlommer, hvori kompressoren er i den
inderste ... hvis du kan sprede bølge-fronten gennem det faste stof til at
være ude af fase når det møder den ydre lomme, så vil der vel ikke dannes en
samlet pressure-front ... altså
hvis overfladen af det faste materiale er 'lidt som en æggebakke', altså
ujævn, sådan at en del af den inderste bølgefront tidligt når det faste stof
(ideen er at det faste stof skal have en hurtigere eller langsommere
transmitions-hastighed end luften), og transmiteres til bunden af det faste
stof med en lille tidsforskydning svarende til en halv bølgelængde.... ..
altså bort set fra, at det ideelt passer bedst til en fast bølge-længde

Carsten