Reparation af vandskadet K750i?
Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-03-06 19:55

Hej!

Jeg har netop fået min K750i retur fra værkstedet med besked om at den
desværre ikke kan repareres p.g.a. fugtskade.
(Den tænder for kameraet (incl. skærm- og knaplys) af sig selv med ujævne
mellemrum selvom den bare ligger på bordet med tastaturlås slået til og
lukket kameraklap, så den tømmer batteriet i løbet af en nat)

Jeg mener at have hørt om nogen der reklamerer med at de osse kan reparere
fugtskadede telefoner. Er der nogen af jer der erfaringer med sådanne
værksteder?

Telefonen fungerer ellers upåklageligt, så det vil godtnok være surt hvis
den ikke kan reddes.

--
Hilsen Jakob

Fra : 6400 - Anders

Dato : 06-03-06 20:06

Chronograph, hævder at kunne lave fugtskadede telefoner.

Forretningen ligger ca. 5 gang fra Hovedbanegården.

Kan ikke lige huske hvormeget det koster, men det kan du se på deres
hjemmeside - www.chronograph.dk

/A

Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-03-06 22:03

> Chronograph, hævder at kunne lave fugtskadede telefoner.

Tak for tippet.
Har nogen haft succes med at få repareret en fugtskadet telefon hos dem, som
andre værksteder havde opgivet...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 07-03-06 12:39

"Jakob Griffel" <griffel@nejnejprivat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg har netop fået min K750i retur fra værkstedet med besked om at den
> desværre ikke kan repareres p.g.a. fugtskade.

Alt kan i princippet laves. Grunden til at væskeskader normalt ikke laves på
værkstederne, er at:

1. Garantien er bortfaldet.
2. Der er meget stor risiko for følgeskader, og værkstedet skal give garanti
på en evt. rep.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : NS

Dato : 07-03-06 17:03

Jakob Griffel skrev:
> [...]
> værksteder?
>
> Telefonen fungerer ellers upåklageligt, så det vil godtnok være surt hvis

Den kan godt laves er jeg ret sikker på. Hvilken
type væske kom der i den?

Som regel vil de fejl der opstår skyldes at noget,
der var i vandet som så er blevet tilbage da det
fordampede skabe elektriske overgange i
kredsløbende. En grundig skylning under vandhanen
og grundig tørring (helst med noget der ikke giver
statisk elektricitet) vil løse mange af den
slagsproblemer.

NS

Fra : Jakob Griffel

Dato : 07-03-06 18:00

> Den kan godt laves er jeg ret sikker på.

Se det var jo en god start på et indlæg...

> Hvilken type væske kom der i den?

Det ved jeg ikke. Jeg har købt den brugt og det ser ud til at den havde
skaden allerede inden jeg købte den (men det er nu en helt anden sag som jeg
slås med sideløbende). Jeg mener ihvertfald ikke at have hældt noget i
den...
Værkstedet sendte mig et billede af skaden, som jeg har lagt her:
http://www.peecee.dk/index.php?id=31203
I går aftes har jeg så selv haft den skilt ad og der sidder nogle dråber
rundtomkring indeni (magen til dem på billedet). Det er ikke vand, for de er
lidt mørke i det og jeg kan ikke tørre dem væk med f.eks. en vatpind. Lidt
som tørret Cola...(?!)

Telefonen fungerer som sagt helt perfekt på alle punkter bortset fra at den
altså starter kamerafunktionen i tide og udtide og dermed tømmer batteriet.

> En grundig skylning under vandhanen og grundig tørring (helst med noget
> der ikke giver statisk elektricitet) vil løse mange af den slagsproblemer.

Øh, skal jeg hælde vand i den?!?
Jeg er klar på at prøve, men skal jeg bruge destilleret vand? Og
selvfølgelig pille alle mekaniske dele af og kun rense selve printet?
Eller skal jeg stille den "i blød" lidt, hvis det nu skulle have været cola
el. lign?
Kan jeg ikke bare tørre den på en lun radiator?

Mange tak for tippet forresten

--
Hilsen Jakob

Fra : NS

Dato : 07-03-06 20:16

Jakob Griffel skrev:

> [...]
> lidt mørke i det og jeg kan ikke tørre dem væk med f.eks. en vatpind. Lidt

Ja, det ligner cola eller noget andet sukkerværk
og den slags kan godt lede strøm så det er
sandsynligvis din fejlkilde.

> Telefonen fungerer som sagt helt perfekt på alle punkter bortset fra at den
> altså starter kamerafunktionen i tide og udtide og dermed tømmer batteriet.

> Øh, skal jeg hælde vand i den?!?

Ja, det har jeg gjort med mange ting, der har
været udsat for væsker eller støv (dog endnu ikke
en mobiltelefon skal jeg lige sige). Men sørg for
så vidt muligt at pille display og
mikrofoner/højttalere af, da de ikke er så glade
for vand, hvis det kan undgås. Og pil diverse
dæksler osv. af.

> [...]
> selvfølgelig pille alle mekaniske dele af og kun rense selve printet?
> Eller skal jeg stille den "i blød" lidt, hvis det nu skulle have været cola

Jeg plejer at skylle dem under den varme hane det
opløser det meste meget hurtigt... også
sukkervand. Men du kan da også bruge demi.-vand
hvis det gør dig bedre tilpas ;). Varmt vand er
bedst. Men ryst godt og grundigt efter skylningen
og tør det hurtigt gerne på en radiator. Sug
vanddråber om med køkkenrulle.

> Kan jeg ikke bare tørre den på en lun radiator?
>
> Mange tak for tippet forresten

Det var så lidt :). Men husk der er altid en lille
chance for at det gå galt og du ødelægger noget.

NS

Fra : Jakob Griffel

Dato : 07-03-06 21:02

> Men sørg for så vidt muligt at pille display og mikrofoner/højttalere af,
> da de ikke er så glade for vand, hvis det kan undgås. Og pil diverse
> dæksler osv. af.

Jeg kan vist skille den så meget af at der kun er printet tilbage...

> Men husk der er altid en lille chance for at det gå galt og du ødelægger
> noget.

Jaja, det ved jeg godt, men den virker jo ikke helt i forvejen.
Selvom den er lidt kostbar så hader jeg ting der ikke fungerer helt som de
skal, så det er da et forsøg værd.

I hører nærmere...

--
Hilsen Jakob

Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-03-06 22:00

>Selvom den er lidt kostbar så hader
>jeg ting der ikke fungerer helt som de
>skal, så det er da et forsøg værd.
>
>I hører nærmere...

Så fik jeg sørme skilt den ad så meget jeg kunne (display,
tastatur, lydgiver, kamera) og resten kom under den varme hane
sammen med en blød opvaskebørste (uden sulfo!).
Det ser virkelig ud til at have en form for sodavand, for de
underlige forsvandt.
Et par timer på radiatoren og nu ser det sørme ud til at den
virker igen!! Utroligt! Ihvertfald har den været tændt under
opsyn siden i eftermiddags uden at have drillet det mindste med
kameraet.

Tak for tippet, NS, du er en helt...

--
Hilsen Jakob