Ambassadørmødet
Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-06 12:34

I dagens JP kan man på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3592660

bl.a. læse følgende af Jens Rohde:

==
Derfor valgte regeringen at sende et pænt brev, hvori man opfordrede til
fortsat dialog, men afviste at mødes på den pågældende præmis. Der kom
aldrig et ønske om et nyt møde fra de 11 ambassadører. Hvilket især den
egyptiske ambassadør var glad for: »Faktisk frygtede jeg, at sagen
skulle ende med en undskyldning fra statsministeren efterladende mere
end en milliard muslimer overvældet af sorg og vrede. Det bedste den
danske statsminister gjorde var ikke at undskylde for denne skandaløse
holdning. I og med, at hvis han undskyldte, så ville denne sag blive
lukket og afsluttet« (Mona Omar 30/1 i Saudi-Arabiens største avis, Al
Watan). Baggrunden var, at egypterne skulle afholde valg i december, og
her var sagen en kærkommen lejlighed til at vise islamisterne, at
regeringen i Egypten tager forsvaret for islam alvorligt.

Det burde fortælle de fleste, at denne sag ikke handler om tegningerne.

Seks af JP- tegningerne blev såmænd bragt i en egyptisk avis allerede i
november. Det skete der ikke noget særligt ved. I dag har tegningerne
været bragt i 143 aviser fordelt på 43 lande.

Men den egyptiske regering havde brug for denne sag. Derfor gik den
systematisk i gang med at bruge den. Det på trods af at den egyptiske
udenrigsminister 13/11 i JP udtalte, at »tegningerne har ikke påvirket
forholdet mellem Egypten og Danmark«. Den danske regering var dog hele
tiden på sagen, og efter det egyptiske valg blev den lukket af to
omgange. Sidst i begyndelsen af januar, hvor Egypten erklærede sig
tilfreds med udenrigsministerens håndtering og statsministerens
nytårstale.
==

Er der virkelig nogen der tror at afholdelse eller ikke afholdelse af
ambassadørmødet ville have gjort anden end INDENRIGSpolitisk forskel?
Ægypterne havde jo /brug/ for krisen!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-03-06 16:39

> [...]
> holdning. I og med, at hvis han undskyldte, så ville denne sag blive
> lukket og afsluttet« (Mona Omar 30/1 i Saudi-Arabiens største avis, Al

Så de sørgede for at forlange noget Fogh ikke *kunne* levere, så de kunne gå
hjem og opfordre til demonstrationer i gaderne.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-03-06 16:59

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Så de sørgede for at forlange noget Fogh ikke *kunne* levere, så de kunne gå
> hjem og opfordre til demonstrationer i gaderne.

Ja, og tidligere socialdemokratiske formænd synes endnu ikke at have
fattet det, medmindre de så hurtigt som muligt ønsker at undergrave den
siddende.

I mellemtiden er S i meningsmålingerne nået ned /under/ valgresultatet
fra 1903. Alt opnået siden valget i 1901 synes tabt. Og på hvad?
Udlændingepolitikken.

Lad os i øvrigt huske Nyrups bastante principfasthed, da han ikke turde
mødes med Salman Rushdie.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk