Fronterne trækkes op
Fra : Martin

Dato : 06-03-06 10:05

Enten er man for tegningerne, eller også er man imod.
Vi er alle enige om ytringsfrihedens ukrænkelighed, men nogle mener
så at med ytringsfrihed følger et ansvar om ikke i unødvendig grad
at provokere bare for provokationens skyld.
Det er her hele balladen ligger ift JP. Udover Hauges hjørne mener jeg
ikke at JP er et talerør for professionelle provokatører. Til
gengæld er det heller ikke en bornert og uskadelig avis som f.eks
Politiken. JP har generelt en skarpere vinkel. De er ikke så kedelige
deroppe i Århus. Tegningernes uskadelighed i et dansk forum er
indiskutabel ift vores journalistiske og karrikerende nyhedskultur og
historie, hvorimod man i bagklogskabens klare lys kan se en helt anden
effekt i MØ. Meget af den afstedkomne ballade skyldes jo også Laban &
co´s eventyrlige fortællinger i MØ, så med rette kan man lægge det
største ansvar for balladen i MØ over på dem.

Spørgsmålet er hvorvidt vi skal lægge bånd på en meget vedkommende
dansk debat for at tækkes udlandet. Endda et udland hvor man har for
vane at sende pøbelen på gaden på et udenrigspolitisk grundlag, når
de indenrigspolitiske skavanker bliver lidt for tydelige.

Tegningernes relevans var med den efterfølgende globale debat 100%
nødvendige. Nødvendige fordi den tvang enhver i det danske samfund
til at tage stilling til den grad af ytringsfrihed man er interesseret
i. Eller i den grad af demokrati man er interesseret i, eller den grad
af statsforvaltning man er interesseret i.

Man kan sige; Hvis vi ikke må diskutere jeres religion, så skjul den
så godt for os at vi ikke finder det nødvendigt at diskutere den.

Mvh
Martin

Fra : HrSvendsen

Dato : 06-03-06 10:20

Martin wrote:
> [...]
> så at med ytringsfrihed følger et ansvar om ikke i unødvendig grad
> at provokere bare for provokationens skyld.

Det er en flok hyklere og minidespoter, der mener, det kun er foragt for
det, de ikke kan lide, der må udtales i den offentlige debat.

De skal ikke have en meter; men hele tiden presses tilbage i den kloak, de
kommer fra.

Fra : Martin

Dato : 06-03-06 10:33

HrSvendsen skrev:

> [...]
> det, de ikke kan lide, der må udtales i den offentlige debat.
>
> De skal ikke have en meter; men hele tiden presses tilbage i den kloak, de

Du mener Sverige?

Fra : Konrad

Dato : 06-03-06 10:36

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message
[...]

---------------
I midten af 90'erne lavede Dansk Flygtningehjælp en gennemgribende
undersøgelse omkring racisme, fordomme og fremmedhad i danske medier. De
analyserede hundreder af artikler i landsdækkende såvel som lokale aviser.
Resultatet blev, meget overraskende (det var i samme periode, hvor EB kørte
deres stærkt kritiserede indvandrerkampagne) at JP helt suverænt var mest
racistiske og fordomsfulde medie i Danmark. BT kom ind på en "flot"
andenplads.

NB: Sæt newsreaderen op!

Fra : Alucard

Dato : 06-03-06 13:02

On Mon, 6 Mar 2006 10:35:57 +0100, "Konrad" <davidkonrad@gmail.com>
wrote:

>NB: Sæt newsreaderen op!

Hvorfor er det DIG der har problemer....?

Når HrSvendsen, Allan Riise eller jeg svarer så virker det fint...

Mon ikke at det er dig selv der har et "opsætningsproblem"...?

Fra : Konrad

Dato : 06-03-06 14:53

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor er det DIG der har problemer....?

Jeg er jo ikke den eneste...

> Når HrSvendsen, Allan Riise eller jeg svarer så virker det fint...
>
> Mon ikke at det er dig selv der har et "opsætningsproblem"...?

Nope. Og da jeg havde, for nogle måneder siden, blev jeg "høfligt" mindet om
det af 20-30 personer i diverse fora..

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-03-06 17:24

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er jo ikke den eneste...

> Nope. Og da jeg havde, for nogle måneder siden, blev jeg "høfligt" mindet

A propos emnet 'putere, så viste det sig at *mit* problem ,med ikke at kunne
komme ind på www.jp.dk var at en eller anden snedig personage havde ændret
min "hosts" fil, så den pegede på noget ingenting, - jeg kendte ikke
eksistensen af denne "hosts" fil, ellers ville jeg straks have kigget der.

Fra : Konrad

Dato : 07-03-06 12:43

Knud Larsen wrote:
> [...]
> personage havde ændret min "hosts" fil, så den pegede på noget
> ingenting, - jeg kendte ikke eksistensen af denne "hosts" fil, ellers

Altså, det lyder ikke helt rigtigt, imho. Host-filen ville blive brugt af en "onsindet" person, hvis han ville blocke dig fra en side, eller redirigere til en anden side. En tom host-fil burde ikke være noget problem - og slet ikke isoleret ift lige præcis www.jp.dk

Men jeg er bestemt ikke ekspert på sikkerhed, og har i øvrigt aldrig rigtig haft brug for at sætte mig ind i de mere spidsfindige detaljer - af én eller anden grund får jeg nemlig aldrig hverken vira, trojanere eller andet, og jeg synes det er ganske utroligt at jeg stort set hver anden uge i min sparsomme fritid kan turnere rundt til de samme folk, og fjerne myriader af mærkværdige installationer, reklameprogrammer, vira osv.

Fra : Knud Larsen

Dato : 06-03-06 17:13

> [...]
> deres stærkt kritiserede indvandrerkampagne) at JP helt suverænt var mest
> racistiske og fordomsfulde medie i Danmark. BT kom ind på en "flot"

Og definitionen på "fordomsfuld" dengang var, at man fandt problemer ved
indvandringen.
I 1995 var det stadig forbudt at kritisere masseindvandringen, det var først
omkring 2000, og det "indrømmer" næsten alle, - at det blev accepteret at
diskutere problemerne.

Det var også i 2000 at man i Holland fik hul på bylden, iflg den hollandske
socialdemokratiske indvandringstalsmand.

NÅR det er forbudt at omtale problemer på en civiliseret måde, så bliver det
naturligvis kun folk, som er meget interesserede i området, der vælger at
udtrykke sig offentligt, og så får man en skævdeling.

Fra : Konrad

Dato : 07-03-06 12:48

Knud Larsen wrote:
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> wrote in message

> Og definitionen på "fordomsfuld" dengang var, at man fandt problemer
> ved indvandringen.

Ja - helt sikkert. Og "selvcensur" var nok mere udbredt end i dag

> I 1995 var det stadig forbudt at kritisere masseindvandringen, det
> var først omkring 2000, og det "indrømmer" næsten alle, - at det blev
> accepteret at diskutere problemerne.

Ja.

> Det var også i 2000 at man i Holland fik hul på bylden, iflg den
> hollandske socialdemokratiske indvandringstalsmand.

Ja - og der var *også* en lignende debat i Frankrig, der havde store sager omkring gruppevoldtægter, æresdrab osv på dagsordenen.

> [...]
> bliver det naturligvis kun folk, som er meget interesserede i
> området, der vælger at udtrykke sig offentligt, og så får man en

Det er jo helt rigtigt. Men "undertrykkelsen" af "meninger" i 90'erne er altså stadigvæk ikke en hverken troværdig eller legetim undskyldning for at provokere og trække fronter anno 2006.

Fra : Martin

Dato : 06-03-06 10:56

Konrad skrev:

> [...]
> deres stærkt kritiserede indvandrerkampagne) at JP helt suverænt var mest
> racistiske og fordomsfulde medie i Danmark. BT kom ind på en "flot"

Jeg tror ikke JP var den mest racistiske og fordomsfulde medie, men
derimod det medie der fokuserede mest på indvandrer problematikken.
Og hvem var det lige der betalte for undersøgelsen, og hvilke
kriterier indgik der i undersøgelsen?

> NB: Sæt newsreaderen op!

Har ingen, og ønsker det heller ikke!

Mvh
Martin

Fra : Allan Riise

Dato : 06-03-06 11:01

Martin wrote:

> [...]
> derimod det medie der fokuserede mest på indvandrer problematikken.
> Og hvem var det lige der betalte for undersøgelsen, og hvilke

Det er dårlige argumenter, så længe det er en uvildig undersøgelse.

Så kunne man i samme ånd sige at veldfærdskommisionen kun kommer med de
tiltag som regeringen ønskede, da det ver nedsat af regeringen.

> Har ingen, og ønsker det heller ikke!

Det er måske lidt ringe at ønske at være i nyhedsgrupperne, men uden at
bruge et nyhedslæser/skriver program.
Tjaaee.

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : HrSvendsen

Dato : 06-03-06 11:11

Allan Riise wrote:

> Det er dårlige argumenter, så længe det er en uvildig undersøgelse.

Uvildig ... fra godhedsindustriens flagskib Dansk Flygtningehjælp? ROFL

Fra : HrSvendsen

Dato : 06-03-06 11:08

Martin wrote:

> [...]
> derimod det medie der fokuserede mest på indvandrer problematikken.
> Og hvem var det lige der betalte for undersøgelsen, og hvilke

Det er garanteret det sædvanlige fra pc-siden, der i allerhøjeste grad
indbefatter den private organisation Udansk Flygtningehjælp. Hvis man er
imod masseindvandringen fra den arabiske verden, så er man racist osv.
Følger man Udansk Flygtningehjælps metode kommer man ikke frem til, hvem der
er racister; men frem til hvem der holder af Danmark.

> Har ingen, og ønsker det heller ikke!

Jeg kan heller ikke se, hvad problemet skulle være. Herfra er der ingen
problemer med at få indsat de rigtige citatationstegn til dit indlæg, hvis
det er det, der hentydes til.

Fra : Konrad

Dato : 06-03-06 11:08

> [...]
> andenplads.

Jeg tror ikke JP var den mest racistiske og fordomsfulde medie,

-------------

Men det var det, viste DFH's undersøgelse. Det handlede ikke eksplicit om
muslimer eller den "debat" der har hersket de senere 5-6 år - det handlede
om fordomme, generaliseringer osv. Et eksempel jeg erindrer var f.eks, at JP
konsekvent omtalte de 17.000 bosniere der fik opholdstilladelse som
"muslimer". Akja - det var en lykkelig tid, dengang, da det endnu var "in",
at respektere andres holdninger, og argumentere ud fra lødighed og moral.
Tænk at man granskede indad over en sådan detalje. Forbløffende set med
2006-briller. I dag sidder den indre svinehund som bekendt tungt på magten,
og debatten er en slags national konkurrence om hvem der tør sige mest, uden
at komme på kant med lovgivningen eller de få tabuer der endnu ikke er
brudt...
---------
men
derimod det medie der fokuserede mest på indvandrer problematikken.
--------

Helt forkert. Det var, som jeg nævnte, Ekstra Bladets prærogativ, dengang
(hvilket de blev skældt meget ud for). Hvor gammel er du?

--------
Og hvem var det lige der betalte for undersøgelsen, og hvilke
kriterier indgik der i undersøgelsen?
-------
Fordomme, generaliseringer, racisme. Som sagt Dansk Flygtningehjælp. Det er
i øvrigt et dødfødt projekt at tænke denne 10-12 år gamle undersøgelse ind i
en nutidig sammenhæng.

> NB: Sæt newsreaderen op!

Har ingen, og ønsker det heller ikke!
-----------
Så sætter du dine medebattører på en hård prøve udi tålmodighed.

Fra : Martin

Dato : 06-03-06 11:10

Allan Riise skrev:

> Det er dårlige argumenter, så længe det er en uvildig undersøgelse.

Aldeles ikke. Havde undersøgelsens betaler været Liberalt Oplysnings
Forbund, og resultatet været et andet, ville du have argumenteret på
nøjagtig samme måde.

> Så kunne man i samme ånd sige at veldfærdskommisionen kun kommer med de
> tiltag som regeringen ønskede, da det ver nedsat af regeringen.

Så du mener altså at velfærdskommissionen er en privat organisation
med et langsigtet politisk mål?

> Det er måske lidt ringe at ønske at være i nyhedsgrupperne, men uden at
> bruge et nyhedslæser/skriver program.
> Tjaaee.

Nu er det netop at du prøver at trække diskussionen ned i
rendestenen. tsk tsk. Hvis du har problemer med at læse nyheder i
dk.politik så klag til din udbyder, da det er denne der har det fulde
ansvar for brugen af use-net, og hvis du ikke kan bifalde det, så er
dette nok ikke et medie for dig. Og skal vi så droppe provo-nålene og
komme videre,.......... PUNK?

Fra : Konrad

Dato : 06-03-06 11:14

Allan Riise skrev:

> [...]

Aldeles ikke. Havde undersøgelsens betaler været Liberalt Oplysnings
Forbund, og resultatet været et andet, ville du have argumenteret på
Det er sørgeligt for ikke at sige tragiks, at du virkelig tror, at en
undersøgelse altid vil afspejle dem der "betaler". Det siger jo et eller
andet om. hvad der foregår i hovederne på den fløj, der bekender sig tl "JP
og den slags".

> [...]
> tiltag som regeringen ønskede, da det ver nedsat af regeringen.

Så du mener altså at velfærdskommissionen er en privat organisation
Det mener du at Dansk Flygningehjælp er?

Fra : Martin

Dato : 06-03-06 11:14

HrSvendsen skrev:

> Jeg kan heller ikke se, hvad problemet skulle være. Herfra er der ingen
> problemer med at få indsat de rigtige citatationstegn til dit indlæg, hvis
> det er det, der hentydes til.

Det er et politisk problem. Kim Larsen brokker sig også over det. Jeg
tror de bruger den gamle Outlook RedPress

Fra : Martin

Dato : 06-03-06 11:22

Konrad skrev:

> [...]
> andet om. hvad der foregår i hovederne på den fløj, der bekender sig tl "JP

Det mest tragiske er er din hang til at fordømme, men lad nu det
ligge. Jeg vil anerkende undersøgelsen 100% for de vilkår og
præmisser den er sat op til at undersøge, samt viden om betalerens
baggrund. Disse er ukendte, undtagen betalerens baggrund, derfor kan
jeg ikke bruge undersøgelsen til ret meget andet end en rettesnor,
hvilket jeg også giver udtryk for. Jeg kalder jo ikke ligefrem Dansk
F.hjælp for en løgnerbande, vel?

> Så du mener altså at velfærdskommissionen er en privat organisation
> med et langsigtet politisk mål?
> ---------
> Det mener du at Dansk Flygningehjælp er?

Jeg mener at Dansk F.hjælp er en politisk neutral humanistisk org med
nogle meget politiske medarbejdere ansat, nøjagtig som DR´s P1.

Fra : HrSvendsen

Dato : 06-03-06 13:16

Martin wrote:

> [...]
> jeg ikke bruge undersøgelsen til ret meget andet end en rettesnor,
> hvilket jeg også giver udtryk for. Jeg kalder jo ikke ligefrem Dansk

Hvorfor ikke? Der er ellers rigeligt at tage af:

"Indvandrere får vi ingen af, da vi har haft indvandringsstop siden
begyndelsen af 70-erne. Nu er det kun flygtninge og familiesammenførte, der
kan komme hertil.
Nils Foss, formand for Dansk Flygtningehjælp, JyllandsPosten 5/11 1995

En vild fordrejning fra Dansk Flygtningehjælps side. Indvandrere er
udlændinge, der opnår dansk statsborgerskab, hvilket en formand for Dansk
Flygtningehjælp udmærket er klar over.

Ifølge Dansk Flygtningehjælps formand i 1995 har der altså ikke været nogen
indvandring til Danmark siden begyndelsen af halvfjerdserne. Jeg gad godt
høre den, der ikke vil kalde den slags for mindst 'søgt'.

Dansk Flygtningehjælp omtaler da også _indvandrere_ igen og igen på deres
egen hjemmeside. Altså de indvandrere, som Nils Foss i 1995 påstod, vi ikke
fik nogen af.

Dansk Flygtningehjælp påstod også igen og igen, at _indvandrere_ ikke er
mere kriminelle end danskere. En fuldkommen horribel og løgnagtig påstand,
Dansk Flygtningehjælp så prøvede at få til at passe ved at snakke sociale
forhold ind i regnestykket; men selv hvis man accepterer det
bortforklaringskneb, så er og var det stadig løgn.

Osv osv. Dansk Flygtningehjælp har været involveret i sådan ca. alle
fordrejningerne fra pc-siden siden debatten gik igang. At kalde dem en
løgnerbande ville der ikke være nogetsomhelst forkert ved.

Nå men vi skal også lige rundt Dansk Flygtningehjælp og racisme:

Her er Uffe Stormgaards definition på racisme. Så kan vi spekulere over,
hvordan Dansk Flygtningehjælp er kommet til sine resultater vedr. racisme og
Jyllandsposten:

Citat start (fra en artikel der søger forstå, hvad der menes med racisme -
ret læseværdig):
Hvem er mere nærliggende end Uffe Stormgaard, formand for Dansk
Flygtningehjælp. Han må da i det mindste kunne hjælpe. Han har skrevet
ordrige artikler i anledning af racismeåret (se f.eks. Jyllands-Posten 10/1
1997).

"Stormgaard: "Ja altså, der kan man jo tale rent juridisk, hvis De er så
interesseret i problemet, så har vi jo en antiracismelov her i Danmark. Men
jeg tror godt, De ved hvad racisme er. Det er når man på grund af hudfarve,
religion eller på nogen måde behandler andre forskelligt. Man kan såmænd
næsten også tale om racisme, hvis man skiller mellem kønnene." "
Citat slut.
http://www.antipsykopat.org/miniBB/index.php?action=vthread&forum=3&topic=99

Sådan! Så ved vi med stor sikkerhed, at Dansk Flygtningehjælps undersøgelse
af racisme er alt andet end uvildig, som Riise ellers er så helvedes
skråsikker på. Du gør klogt i at spørge ind til substansen i den
undersøgelse. På forhånd vurderer jeg chancen for, at den er brugbar til ca.
nul.

Fra : Konrad

Dato : 06-03-06 14:30

Konrad skrev:

> [...]
"JP
> og den slags".

Det mest tragiske er er din hang til at fordømme, men lad nu det
OK. Jeg skal da gerne medgive, at man efter at have deltaget i dette forum
bliver en smule fordumsfuld...Men der er jo til tider lys i mørket, og de
værste de-giver-mig-dårligt-humør elementer sidder trygt i killfriltret.

---------
[...]

Nej. Uanset hvad er det nok indlysende, at DFH næppe har lavet sådan en
undersøgelse med henblik på at BENÆGTE eksistensen af fordomme i medierne
hvad angår indvandrere.

I øvrigt synes jeg - i forhold til dengang - at debatten i dag, trods den
hårde, direkte racistiske og fuldkommen platte agitation fra flere sider - i
dag faktisk er mere konkret og vidensrefererende. Vi - altså myndigheder,
danskere, politikere osv - *ved* jo faktisk meget mere om indvandrere, end
vi gjorde for 10 år siden, hvor holdningerne nok i højere grad var præget af
enten blåøjet romantik eller klassisk fremmedhad.

I dag øjner jeg snarere at en meget, meget bred del af befolkningen - også
blandt tidligere romantikere og velmenere - efterhånden har accepteret at
indvandrerne er der, men at de fandeme også er fucking, fucking trætte af
dem. Det gælder mig selv, hele min omgangskreds og alle dem jeg kender der
har haft "romantiske" holdninger op igennem alle årene.

> [...]

Jeg mener at Dansk F.hjælp er en politisk neutral humanistisk org med
nogle meget politiske medarbejdere ansat, nøjagtig som DR´s P1.

Jeg ved kke om de ligefrem er politiske - det er vel snarere deres arbejde,
der tolkes politisk af modstandere. Deres opgave eller arbejde *er* jo at
hjælpe flygtninge, og det er der jo nogen der ser en hel masse suspekt i -
blandt andet præsterne fra DF.

Fra : Martin

Dato : 06-03-06 11:34

Konrad skrev:

> "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message
>
> Hvor gammel er du?

38, hvorfor?

> [...]
> i øvrigt et dødfødt projekt at tænke denne 10-12 år gamle undersøgelse ind i

Min indvending går udelukkende på at spørgsmål og kriterier for en
opgaves løsning altid er farvet. Altid. Men måske Dansk F.hjælp har
ret i deres påstand, hvilket jeg ikke vil udelukke. Jeg gider bare
ikke have bearbejdet statistik smidt i hovedet uden at jeg har fået
lov at stille spørgsmålstegn ved udsagnets sandsynlighed.

> Har ingen, og ønsker det heller ikke!
> -----------
> Så sætter du dine medebattører på en hård prøve udi tålmodighed.

Du er den 3. ud af måske 100. I skal være nogle
flere..................

Fra : Konrad

Dato : 06-03-06 16:11

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message news:1141641268.982821.310080@p10g2000cwp.googlegroups.com...

Konrad skrev:

> "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message
>
> Hvor gammel er du?

38, hvorfor?
----------

OK. Det var blot for lige at høre, om du kunne have nogen reel erindring om hvordan debatten eller "tonen" var dengang. Jeg er fire år yngre, så du må kunne huske mest

> [...]
ikke have bearbejdet statistik smidt i hovedet uden at jeg har fået
lov at stille spørgsmålstegn ved udsagnets sandsynlighed.
------------
Selvfølgelig ikke. Jeg husker iøvrigt heller meget mere end det, jeg har fortalt her. Undersøgelsen blev vist heller aldrig slået stort op (som man måske kunne tro) og var ejheller noget isoleret partsindlæg i den offentlige debat.

Efter noget debat i medierne, og jeg tror faktisk det var foranlediget af EB's "kampagne", når nu jeg tænker efter, udgav DFH en pjece der hed "spørgsmål og svar om flygtninge" eller noget i den stil, som vist blev postomdelt eller kunne hentes på bibliotekerne - og det var heri, undersøgelsen blev refereret.

> [...]
> Så sætter du dine medebattører på en hård prøve udi tålmodighed.

Du er den 3. ud af måske 100. I skal være nogle
Det er lige så irriterende at få at vide, som at opleve

Fra : Bruno Christensen

Dato : 06-03-06 19:09

On 6 Mar 2006 02:34:29 -0800, Martin wrote:

> Du er den 3. ud af måske 100. I skal være nogle
> flere..................

Det er vi så.

/|\
/\
Bruno

Fra : HrSvendsen

Dato : 06-03-06 19:31

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vi så.

Du ser da ikke ud til at have problemet.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 07-03-06 03:38

On Mon, 6 Mar 2006 19:30:36 +0100, HrSvendsen wrote:

> Du ser da ikke ud til at have problemet.

Der sker et eller andet med de indlæg der skrives fra GoogleGroups. Det
giver sig udslag i at der ikke laves "citeringer (>)", dvs det er meget
svært at se hvem der har skrevet hvad.

Løsningen bliver nok at jeg på et tidspunkt begynder at markere sådanne
indlæg som læste så min newsreader hopper over dem.

/|\
/\
Bruno

Fra : Vidal

Dato : 07-03-06 12:13

Bruno Christensen wrote:

> [...]
>
> Løsningen bliver nok at jeg på et tidspunkt begynder at markere sådanne
> indlæg som læste så min newsreader hopper over dem.

Det er vist kun et problem for Outlook-brugere.

Hvis du ikke vil skifte til et program, der kan
håndtere formatet kan du hente et lille program,
der hedde quotefix. Det kan også håndtere de indlæg,
der kører uden en fixeret linjelængde.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bruno Christensen

Dato : 08-03-06 18:25

On Tue, 07 Mar 2006 12:13:08 +0100, Vidal wrote:

> [...]
> håndtere formatet kan du hente et lille program,
> der hedde quotefix. Det kan også håndtere de indlæg,

Det er korrekt at disse "Google-indlæg" ikke citeres ordentligt i
OutlookExpress. Mit problem består i at jeg har svært ved at se hvem/hvad
OE-brugerne svarer på.

Jeg bruger ikke selv OE, derimod en ordentlig newsreader.

/|\
/\
Bruno

Fra : Wilstrup

Dato : 08-03-06 20:26

> Jeg bruger ikke selv OE, derimod en ordentlig newsreader.

Du bruger altså OE? hvorfor så skjule det bed at benægte det?
--
Wilstrup

Fra : Bruno Christensen

Dato : 09-03-06 07:33

On Wed, 8 Mar 2006 20:26:29 +0100, Wilstrup wrote:

> Du bruger altså OE? hvorfor så skjule det bed at benægte det?

Prøv at kigge i head'ererne af mine indlæg, så kan du se følgende linje:

Da jeg startede på Fidonet i 1990 eksisterede OE ikke.

Da jeg "flyttede" til usenet omkring 1995 fandt jeg hurtigt en efter min
mening fornuftig newsreader (Forté Agent). At jeg i dag bruger Dialog
skyldes at det er fuldt på højde med Agent, men freeware.

For sjovs skyld prøvede jeg lige at åbne OE på min maskine, der kom noget
"opsætnings-halløj", så den har aldrig været brugt.

Derimod er jeg ret tilfreds men Outlooks kalenderfunktioner, da de kan
synkronisere med min PDA.

/|\
/\
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-06 08:15

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Da jeg "flyttede" til usenet omkring 1995 fandt jeg hurtigt en efter min
> mening fornuftig newsreader (Forté Agent). At jeg i dag bruger Dialog
> skyldes at det er fuldt på højde med Agent, men freeware.

Kan du så forklare hvordan man på en overskuelig måde kan navigere rundt
i en tråd på, i Forté Agent?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 10-03-06 06:13

On Thu, 9 Mar 2006 08:15:20 +0100, Per Rønne wrote:

> Kan du så forklare hvordan man på en overskuelig måde kan navigere rundt
> i en tråd på, i Forté Agent?

Forudsat at Agent viser "sorteret efter tråd", så bruges mellemrums-tasten
til at læse længere indlæg. Når enden er nået hopper Agent ved tryk på
mellemrum videre til det næste ulæste indlæg.

/|\
/\
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-06 07:06

> [...]

> til at læse længere indlæg. Når enden er nået hopper Agent ved tryk på
> mellemrum videre til det næste ulæste indlæg.

Det er slet, slet ikke nok.

På mit numeriske tastatur kan jeg navigere rundt i en tråd [man kan også
bruge musen på en grafisk repræsentation af tråden, hvor man også har
oversigten].

Med 0 hopper jeg [tilbage] til roden. 6 går en til højre, 4 en til
venstre, 8 en op vertikalt, 2 en ned vertikalt, 7 en op skråt til
venstre, 9 til højre, 1 skråt ned til venstre, 3 til højre. Med
venstrepil kommer jeg til foregående i tråden. Og med <space> kommer jeg
naturligvis til næste, ulæste indlæg, medmindre indlægget endnu ikke er
scrollet ned til bunden.

Det skal så ses i forhold til følgende træoversigt (slå monospatiel font
til, hvis du vil se træet korrekt):

o---o---o---o---o---o
| |
| o---o
| |
| o---o

- der er placeret oven over det indlæg, man læser. Og med forskellige
koder til at markere status for den enekelt knude [som blå farve, hvis
man selv er forfatter til den pågældende knude].

Jeg har allerede kunnet konstatere, at 40titude Dialogue indeholder
nogle ekstra værktøjer til navigation, i hvert fald svarende til at
kunne navigere rundt mellem »søskende«, MacSOUPs 2 og 8. Og til at komme
et niveau op, svarende til venstrepil. Men noget sådant er totalt absent
i Agent. Helt så avanceret som MacSOUP er den så bare ikke.

Til gengæld kører den under Windows [hvilket må være af betydning for
/the hapless boys who don't own a Mac/]. Samtidig har den en ordentlig
understøttelse af unicode [hvilket MacSOUP ikke har; den understøtter
kun MacRoman, og nødvendige konverteringer til ISO Latin-1 eller
unicode, hvis det benyttede MacRoman-tegn ikke findes i Latin-1], samt i
brugen af flere servere [MacSOUP understøtter kun én server; skal flere
bruges skal der bruges flere opsætningsfiler, som ikke kan køre
simultant].

Så jeg holder mig til MacSOUP, og til 40titude Dialogue når jeg er nødt
til at bruge Windows, eller når jeg er nødt til at bruge unicode mere
end understøttet af MacSOUP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 10-03-06 09:22

On Fri, 10 Mar 2006 07:06:25 +0100, Per Rønne wrote:

> [...]
> et niveau op, svarende til venstrepil. Men noget sådant er totalt absent
> i Agent. Helt så avanceret som MacSOUP er den så bare ikke.

Der har ikke været nogen viderudvikling af betydning ved Agent de sidste 5-6
år samt at den koster penge. Derfor er mange begyndt at bruge f.ex Dialog.

Navigationen i Dialog i forhold til din omtale af MacSOUP, kan jeg godt se
er noget begrænset.

/|\
/\
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-06 13:02

> [...]

> Navigationen i Dialog i forhold til din omtale af MacSOUP, kan jeg godt se

Jep, men i forhold til klippe-klistring fra kilder, der kun findes til
Windows, og i tilfælde i øvrigt hvor jeg er nødt til at bruge Windows
[som når jeg kun har min Windows-laptop på mig, på et hotelværelse], er
det nu rart at have alternativet. Også i forhold til tegn der ikke
understøttes af MacSOUP.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 09-03-06 22:05

> Prøv at kigge i head'ererne af mine indlæg, så kan du se følgende linje:

> Da jeg startede på Fidonet i 1990 eksisterede OE ikke.

Prøv at se på spørgsmålstegnet efter min første sætning - det var et svar på
dit indlæg om at du endelig havde fået en ordentlig nyhedslæser. Mit forslag
var altså at du i så fald måtte bruge OE - og derfor forstod jeg ikke at du
ville benægte det
--
Wilstrup

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-06 05:42

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Prøv at se på spørgsmålstegnet efter min første sætning - det var et svar på
> dit indlæg om at du endelig havde fået en ordentlig nyhedslæser. Mit forslag
> var altså at du i så fald måtte bruge OE

Hvormed du så siger er at den eneste ordentlige nyhedslæser skulle være
den notoriske OE.

Jeg har nu installeret 40tude Dialog på mine Windåser, og den er faktisk
langt bedre end Forte Agent. Stadig langt dårligere end MacSOUP, når vi
taler om navigation inden for tråden, men bedre end den når vi taler om
understøttelse af unicode og flere servere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 10-03-06 07:52

On Thu, 9 Mar 2006 22:05:05 +0100, Wilstrup wrote:

> Mit forslag
> var altså at du i så fald måtte bruge OE - og derfor forstod jeg ikke at du
> ville benægte det

Jeg havde det på fornemmelsen, derfor mit dybt seriøse svar

De fleste af MicroSofts produkter kan det som MicroSoft mener de fleste
mennesker behøver. Der findes andre produkter der kan det samme og meget
mere, og som ikke koster penge.

Jeg ved godt at du ikke direkte har betalt til MicroSoft, men det gør
forhandleren for dig og derved bliver din nye PC nogle hundrede kroner
dyrere.

Kiggede lige, hos datagården koster WinXP mellem 750 og 3400 kr.

/|\
/\
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-06 13:02

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Kiggede lige, hos datagården koster WinXP mellem 750 og 3400 kr.

Der er også f..... til forskel mellem XP Home og XP Pro. Nu er der vist
endda kommet endnu en til, til video- og lydanlægget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin

Dato : 06-03-06 13:27

HrSvendsen skrev:

> [...]
> skråsikker på. Du gør klogt i at spørge ind til substansen i den
> undersøgelse. På forhånd vurderer jeg chancen for, at den er brugbar til ca.

Tak for for dette. Det cementerer samtidig min påstand om enhver
organisations tendenseren i brugen af statistik. Og når en så
politiserende org som Dk.F.Hjælp laver en racisme undersøgelse kan
man næsten gætte resultatet på forhånd.

Mvh
Martin

Fra : Kim2000

Dato : 06-03-06 21:11

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i en meddelelse
[...]

Man kunne virkelig spørge sig selv om hvad der ville være sket, hvis "det
muslimske samfund" havde sendt et læserbrev til JP et par dage efter, hvor
de havde skrevet, at de følte sig skuffet over at deres profet var blevet
krænket. Mon ikke der stille og roligt var kommet et svar i stil med en
forklaring og et pænt undskyld og at vi vil have det i tankerne en anden
gang. Nøjagtig som når Indre Mission sender et høfligt klagebrev til dr, når
kanalen har vist bryster i den bedste sendetid eller har haft en "jesus look
a like" konkurrence.

Lige nu er man jo mest af alt tvunget til at lave lignende aktioner bare for
at vise vi kan og vil. Iøvrigt havde muslimerne heller ikke opnået at små
250 medier har trykt dem. Men så havde Laban og akabakalala jo ikke fået
deres 15 minutters berømmelse.... Og det var jo nok det, det handlede om for
dem. Skal vi gætte på at voldsmanden akabukaluka stiller op til folketinget
næste gang (for nu er han jo et kendt navn).

mvh
Kim