Muhammedsagen opsummeret (indtil videre...~
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 03-03-06 17:00

Hej i gruppen!

Jeg kunne godt tænke mig at vi lige tog en sidste tørn for at afklare,
hvem der egentlig mener hvad om denne sag.

("Så'n for at vi lissom ved, hvor hinanden står og så'n noget...")

Undertegnedes holdning - som også nødvendigvis indebærer religiøs
stillingtagen:

Uanset hvad nogle ellers i øvrigt vanvittige, islamistiske muslimer
trods enhver fra vor side ellers nok så veldisciplineret pædagogisk
velmenthedsbekvemmelig, postuleret "dialog" måtte kunne finde på at begå
af afsindig, fanatisk-motiveret vold imod os som danskere, er jeg ikke
desto mindre dybt stolt af at der synes at være punkteret en rigtigt led
byld i den nærværende geopolitiske situation: For så vidt at vi ikke
blot har forsvaret hævdvunden vestlig sækularisme og de dertil hørende
personlige frihedsprincipper - herunder altså den blotte, individuelle
ret til personligt at være blodigt med ANDRES religiøse dogmer - har
denne situation på det praktiske plan været yderst konstruktiv, idet
moderate og civiliserede muslimer overalt i Verden - og ikke blot
herhjemme! - tilsyneladende nu legitimt synes at kunne stille spørgsmål
ved visse antikverede, Islamiske dogmer.

Jeg ville som protestantisk kristen virkelig oprigtigt ønske for
muslimerne at de engang måtte kunne få "DERES Luther" eller i hvert fald
en lignende "reformator-type", der måtte formå at kunne fortolke den
muslimske religiøsitet som et primært INDREPERSONLIGT anliggende (og
ikke en barbarisk, Sharia-baseret politisk styreform!)

Så meget desto sværere er denne opgave dog netop, da Islam _ifølge sine
egne religiøse grundtekster_ TOTALT synes at udelukke dèn skelnen, som
Kristendommen - der jo, som Det Ny Testamente bærer stærkt præg af med
forordninger om lydighed imod selv "hedensk" statsmagt, opstod som en
forfulgt minoritetsreligion i direkte modsætning til Muhammeds
"religiøse" voldsherredømme - principielt foretager mellem personens
egen individuelle religiøse overbevisning og dèt ikke nødvendigvis
"korrekt-religiøse" samfund, vedkommende nu engang praktisk måtte være
placeret i.

(Her tror jeg - ud fra en overlagt religionssammenlignende synsvinkel -
dog at der desværre er nogle helt gevaldige, ja ligefrem HÅNDGRIBELIGE
dogmatiske forskelle, idet tvivl om Sharia'en principielt synes at
diskvalificere enhver muslim fra betegnelsen "rettroende". Hvilket sjovt
nok netop også er Naser Khaders evige forklaringsproblem, når han møder
Islam-kyndige danskere, der undrer sig gevaldigt over at han - trods alt
- mener at kunne kalde sig "muslim", da dette begreb faktisk synes at
forudsætte aldeles ukritisk tro på "Profeten" Muhammed og dennes
påståede "hellighed", som det altså af logiske årsager er svært for
kulturkristne danskere at opfatte som blot det mindste anstændig, da der
netop er så afgrundsdyb forskel på dèn "ideologi", hhv. Jesus af
Nazareth og Muhammed, prædikede: Der er logisk set bare FOR langt fra
"Den anden kind" og Korsfæstelse til påberåbelse af "Jihad" og
_dennesidigt_ krav om teokratisk magtimperium i nærværende jordeliv!)

Ikke desto mindre mener jeg at vi (altså: Danmark) - også selv om det
vitterligt HAR set yderst dystert ud - har bidraget til en overordnet
positiv udvikling, i og med at visse opvakte muslimer i kraft af
Internettets mere meningsfulde anvendelse (til personlige "blogs" og
lignende) er begyndt at blive autoritetskritiske på en måde, som næppe
kunne have ladet sig gøre for blot 10 år siden.

Vi er nået LANGT i forhold til Gutenberg og Reformationskampens
flyveblade! Eller for dèn sags skyld blot de propagandistiske
koldkrigs-radiokanaler, som nogle herinde sikkert levende kan huske...

Jo, nogle ganske få idioter vil sikkert gerne gribe til våben og krig,
men på langt sigt er det NETOP ved "Ordets Frihed", denne "kamp" om
noget kommer til at stå. Deri har Rushdie og hans medunderskrivere
grangiveligt fuldstændigt ret.

Og netop derfor har jeg altså samtidigt ganske svært ved at forstå dem,
der tilsyneladende mener at "dialog på tværs af kulturer" skulle bestå i
at man tilsyneladende bare skulle holde sin kæft lukket eller snakke
udenom den proverbielle "Elefant i dagligstuen, som sidder på sofaen og
gnasker chips, mens ingen tilsyneladende kan se den"?

(I danske H.C.Andersen-termer: Kejserens alt for iøjenfaldende nøgenhed...)

Nej: Ordet er frit!

Og dèt således netop OGSÅ til "skånselsløs" barsk kritik, så længe vi da
netop blot forbliver verbale uden nødvendigvis ængsteligt at skulle kære
os om "profeterede" perspektiver i at "provokere" prætentiøse,
psykopatiske pladdernakker!

"Propagandèr, for pokker!" ;-D

Anders Peter Johnsen

Fra : @

Dato : 03-03-06 19:48

On Fri, 03 Mar 2006 16:59:48 +0100, Anders Peter Johnsen
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

>Hej i gruppen!
>
>Jeg kunne godt tænke mig at vi lige tog en sidste tørn for at afklare,
>hvem der egentlig mener hvad om denne sag.

mit syn på sagen er, at man bør se helt bort fra om denne eller hin
minister har gjort eller ikke gjort fejl,

ligeledes bør man se bort fra al inderigspolitisk fnidder-fnadder

ligeledes bør man se bort fra påståede følelser og fornærmelser,
sådanne vil altid være til stede, man kan ikke ytre sig om ret meget
uden at såre andre eller nedgøre dem,

man bør i stedet se på hvad der er sket:

en avis har bragt nogle tegninger af politisk/religiøst tilsnit, med
en dertil hørende tekst som sagde noget i retning af

den slags tegninger må man lære at finde sig i, fordi den slags er en
del af den frie debat

så for mig er det eneste jeg vil tage stilling til følgende spørgsmål,
uden forbehold uden men'er uden følelser uden en masse uvedkommende
udenomssnak:

skal en gruppe, bare den er stor nok eller voldelig nok, der
tilfældigvis tror på den samme tegneseriehelt, have lov til at
begrænse andres ytringsfrihed?

bare tænk

og svar derpå enten nej eller ja

og ikke mere

Fra : Alucard

Dato : 03-03-06 20:29

On Fri, 03 Mar 2006 19:47:32 +0100, "@" <1@invalid.net> wrote:

>skal en gruppe, bare den er stor nok eller voldelig nok, der
>tilfældigvis tror på den samme tegneseriehelt, have lov til at
>begrænse andres ytringsfrihed?

NEJ.....

Fra : Allan Riise

Dato : 03-03-06 20:38

Alucard wrote:

> NEJ.....

Kunne du ikke sige det til Fogh og Co?

http://www.folketinget.dk/samling/20051/redegoerelse/R11/redegoerelse/R11/253295.HTM

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : John

Dato : 03-03-06 23:53

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>blegne af misundelse. G** ved om de nogensinde, har haft så fine
>betingelser for at overvåge befolkningen.
Men et er sikkert, med alle de terror aktioner vi ser her i landet, kan vi
ikke overleve uden den form for lovgivning. ;-(
Jeg undskylder meget for brugen af ord, der sikkert bringer mig i
karambolage med PET's filter -:)
mvh john

Fra : Alucard

Dato : 04-03-06 02:31

On Fri, 3 Mar 2006 20:37:38 +0100, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>Kunne du ikke sige det til Fogh og Co?
>
>http://www.folketinget.dk/samling/20051/redegoerelse/R11/redegoerelse/R11/253295.HTM

Tag nu dine piller....

Mig bekendt så tror Fogh & Co IKKE på tegneseriehelte og er heller
ikke specielt voldelige....

Fra : @

Dato : 03-03-06 20:51

On Fri, 03 Mar 2006 20:28:48 +0100, Alucard <alucard44@hotmail.com>
wrote:

>NEJ.....

det var da et tydeligt svar

Fra : Alucard

Dato : 04-03-06 02:32

On Fri, 03 Mar 2006 20:51:25 +0100, "@" <1@invalid.net> wrote:

>det var da et tydeligt svar

Og indtil videre det eneste...

Fra : @

Dato : 04-03-06 02:53

On Sat, 04 Mar 2006 02:31:30 +0100, Alucard <alucard44@hotmail.com>
wrote:

>Og indtil videre det eneste...

NEJ

så er der 2

Fra : Alucard

Dato : 04-03-06 03:20

On Sat, 04 Mar 2006 02:52:32 +0100, "@" <1@invalid.net> wrote:

>NEJ
>
>så er der 2

Det burde da ellers være meget simpelt at svare på....

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 05-03-06 00:53

"@" skrev i en meddelelse

> NEJ
>
> så er der 2

Der burde jo være en hel lang stribe nej'er. Så altså:

NEJ

ruth

Fra : Alucard

Dato : 05-03-06 01:12

On Sun, 5 Mar 2006 00:53:17 +0100, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

>Der burde jo være en hel lang stribe nej'er. Så altså:
>
> NEJ

Det var så 3, men jeg synes sgu det går for langsomt....

Fra : @

Dato : 05-03-06 01:55

On Sun, 05 Mar 2006 01:12:26 +0100, Alucard <alucard44@hotmail.com>
wrote:

>Det var så 3, men jeg synes sgu det går for langsomt....

alt for langsomt, denne tråd burde da allerede være Usent's længste