Respekt.
Fra : HC

Dato : 02-03-06 15:50

Respekt.... Hvad er respekt?

Jeg har altid haft den opfattelse, at ordet 'respekt' stod for en mild
frygt-fornemmelse... At det var en minimal mængde frygt for konsekvenser,
hvis man opførte sig tåbeligt overfor et andet menneske.

Men i dag kastes ordet rundt... Det skambruges og misbruges på det groveste
af f.eks Islamisterne i demonstration - for bare at komme med et eksempel
der er nogenlunde up-to-date... Det er blevet et rigtigt mode-ord for
00'erne.

I dag mener jeg at ordet 'respekt' blandes sammen med almindelig høflighed.

Respekt er s'gu ikke noget enhver har KRAV på fra nogen som helst... Men
almindelig høflighed derimod... Det er noget andet.

HC

Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-06 15:57

"HC" <hc@fuckspam.dk> wrote in message
> Respekt.... Hvad er respekt?
Det er at tilkende en person eller institution STATUS - fx fordi
vedkommende er lykkeskabende - eller er faretruende

I ugevis skrev jeg på mit plankeværk meterhøjt "Ytringsfrihed=respekt"
med tilføjelsen at knivstik er ikke respekt

Næste søndag var der muslimdemo på Nørrebrogade og Abu Laban kopierede
"Ytringsfrihed=respekt"
på sione helligkrigeres bannere,
men han mente desværre at fordi hans tro deles af 1 mia bør vi frygte
og ikke tale sandt men ærbødigt om Islam

Nogle mener jeg bør være selvudslettende når jeg har hjemmehjælp.
Jeg ser pligt til at lære disse offentlig ansatte at overholde loven
og ikke sjofle pensionister

Fra : Aksel

Dato : 02-03-06 16:48

> Jeg har altid haft den opfattelse, at ordet 'respekt' stod for en mild
> frygt-fornemmelse... At det var en minimal mængde frygt for konsekvenser,
> hvis man opførte sig tåbeligt overfor et andet menneske.

Respekt har absolut intet at gøre med frygt, hverken mild eller grov.

Respekt er noget man kan have for personer som man har tillid til eller ser
op til.

Hilsen Aksel

Fra : HC

Dato : 02-03-06 17:09

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Respekt er noget man kan have for personer som man har tillid til eller
> ser op til.

Det ringer bare ikke hos mig... Når man ser op til nogen må det være
beundring\idolisering du mener. Respekt er ikke at se op til nogen, eller at
have tillid til dem... Hvorfor i alverden skal jeg se op til\have tillid til
en flok idioter der render rundt og brænder vores ambassader af i
langbortistan?..

Nej, det ringer ikke klart hos mig - Respekt står stadig for mig som værende
en "Find dig i mig eller få tæsk" ting.

Ordets betydning er måske muteret igennem årene... Who knows...

HC

Fra : Aksel

Dato : 02-03-06 23:11

> [...]
> værende en "Find dig i mig eller få tæsk" ting.
>
> Ordets betydning er måske muteret igennem årene... Who knows...

Det er muligt at ordets betydning er ved at ændre sig, men i sin oprindelige
betydning er respekt noget positivt.

Jeg kan have respekt for en person der er dygtig til et eller andet eller
har mod til at stå ved sine meninger.

Jeg kan være bange for en voldsmand, men jeg har ikke respekt for ham.

Hilsen Aksel

Fra : @

Dato : 02-03-06 19:52

On Thu, 2 Mar 2006 16:48:18 +0100, "Aksel"
<akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> wrote:

>Respekt har absolut intet at gøre med frygt, hverken mild eller grov.
>
>Respekt er noget man kan have for personer som man har tillid til eller ser
>op til.
>
>Hilsen Aksel

derfor er begrebet respekt for en religion jo også komplet vås

man kan jo have samme respekt for en isterning som for en religion

eller skal vi til at omformulere:

Kun en tåbe frygter ikke havet

til

Kun en tåbe respekterer ikke havet
?

her er to nye:

Kun en tåbe respekterer dogmatiske fundamentalister

Kun en tåbe stoler på en muhammedaner

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 02-03-06 20:29

HC wrote:

> [...]
> frygt-fornemmelse... At det var en minimal mængde frygt for konsekvenser,
> hvis man opførte sig tåbeligt overfor et andet menneske.

Det er jeg ganske uenig i. Respekt er en personlig mental tilstand, som
man udviser i forbindelse med specifikke personer, hvis disse har gjort
sig fortjent til det - og kun i det omfang de har gjort sig fortjent til
det. For eksempel kan man respektere en person for dennes særlige
fortjenester i den ene eller anden sammenhæng, selvom man ikke
respekterer andre sider af samme person.

Jeg respekterer for eksempel adskillige af de tilstedeværende på
dk.politik for deres vilje til at udtrykke deres meninger på et
velformuleret dansk. Imidlertid er der mange af selvsamme personer, hvis
politiske indstilling jeg så absolut ikke respekterer.

> I dag mener jeg at ordet 'respekt' blandes sammen med almindelig høflighed.
>
> Respekt er s'gu ikke noget enhver har KRAV på fra nogen som helst... Men
> almindelig høflighed derimod... Det er noget andet.

Ingen har krav på almindelig høflighed. Hvordan skulle kravet være
opstået? Høflighed er noget man selv vælger at udvise, og konsekvensen
vil som oftest være at man selv bliver genstand for høflighed; det er en
teknik til fredelig og behagelig sameksistens.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : HC

Dato : 02-03-06 21:08

> [...]
> det. For eksempel kan man respektere en person for dennes særlige
> fortjenester i den ene eller anden sammenhæng, selvom man ikke respekterer

Jo, men hvordan manifesterer denne 'mentale tilstand', som du kalder det,
sig i vor adfærd?

Er det en følelse af "Han er s'gu en sej gut, fordi han står ved sine
meninger" f.eks?

Det har du da ret i.

HC

Fra : Bo Warming

Dato : 02-03-06 22:11

> Det har du da ret i.

"Høflighed er fiktiv velvilje. Samuel Johnson

"Høflighed er reguleret ligegyldighed. Paul Valéry

"Høflighed er velvilje i småting. Thomas Babington Macaulay

" Høflighed er ofte kendetegnet på en kejtet beskedenhed.
Nietzsche

Smilet er en social pligt

Smiles form the channel of a future tear. Byron
(1788-1824)English Poet

Rædde mennesker er i almindelighed meget høflige. Charles
Dickens (1812-1870)English Novelist

En Mand uden smil burde aldrig åbne en butik. Kinesisk
Ordsprog

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 03-03-06 11:21

HC wrote:

> Jo, men hvordan manifesterer denne 'mentale tilstand', som du kalder det,
> sig i vor adfærd?
>
> Er det en følelse af "Han er s'gu en sej gut, fordi han står ved sine
> meninger" f.eks?

Ja, for eksempel. Men jeg formoder at det er svært at generalisere de
følelser, som folk har i forbindelse med respekt; mon ikke hvert
menneske har det på sin egen måde. Jeg tror dog at begrebet "tillid" har
en del med det at gøre; hvis jeg har respekt for en persons evner i een
eller anden henseende, så har jeg også samtidig tillid til at
vedkommende på tilfredsstillende vis vil løse opgaver, der kræver netop
disse evner.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : HC

Dato : 03-03-06 11:29

> [...]
> henseende, så har jeg også samtidig tillid til at vedkommende på
> tilfredsstillende vis vil løse opgaver, der kræver netop disse evner.

Aha... Men igen, så er det jo tillid og ikke respekt

Hvad menes der, når der afbrændes ambassader og flag, når der udøves vold
imod vore landsmænd og trosfæller... Og de kræver respekt?

Jeg forstår ikke ordets betydning længere. Efter min mening er konceptet
blevet en bastard. Et koncept der ikke længere betyder andet end at lade sig
undertrykke - ihvertfald i denne her sammenhæng.

Eller er jeg fuldstændig galt på den? Jeg har endnu ikke hørt en definition
der giver mening.

HC

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 03-03-06 11:49

HC wrote:

> Aha... Men igen, så er det jo tillid og ikke respekt

Njaeh, tillid kan eksistere uden respekt, men jeg mener ikke at det
omvendte er tilfældet.

> [...]
> blevet en bastard. Et koncept der ikke længere betyder andet end at lade sig
> undertrykke - ihvertfald i denne her sammenhæng.

Jeg tør slet ikke gisne om hvad muslimerne mener om begrebet respekt;
deres form for kultur er mig så fjern at jeg helst ikke vil prøve at
tolke den.

> Eller er jeg fuldstændig galt på den? Jeg har endnu ikke hørt en definition
> der giver mening.

Bortset fra min egen definition kan jeg ikke give andet og bedre råd end
at opsøge begrebet i bøger - helst adskillige, og så prøve at danne dig
et billede af, hvad det betyder.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : HC

Dato : 03-03-06 12:22

> Bortset fra min egen definition kan jeg ikke give andet og bedre råd end
> at opsøge begrebet i bøger - helst adskillige, og så prøve at danne dig et
> billede af, hvad det betyder.

Nåjo, men det er jo netop det der med personlige definitioner... Jeg har min
egen definition... Den er der nogle der er enige i, og nogle der ikke er...
Min definition vil jo ikke blive ændret pga. et opslag i eks. en ordbog..

Nå, men skidt med det. Jeg synes bare det er et begreb der skambruges i
dag - især i udlændinge debatten.

HC

Fra : @

Dato : 03-03-06 13:54

On Fri, 3 Mar 2006 12:21:50 +0100, "HC" <hc@fuckspam.dk> wrote:

> [...]
>Min definition vil jo ikke blive ændret pga. et opslag i eks. en ordbog..

det bliver man bare rundforvirret af

ifølge ordbøger og retskrivningsbøger kan respekt betyde mange ting -

agtelse, hensyn, have ærbødighed for,

>Nå, men skidt med det. Jeg synes bare det er et begreb der skambruges i
>dag - især i udlændinge debatten.

det jeg har mest i mod er at nogen kommer og _kræver_ respekt for en
religion
de kan sg* kræve til de bliver blå i hovedet

man kan respektere at folk har lov til at have en religion

men at respektere en religion er noget pladder på linie med at man
skal respektere et Anders And blad

Fra : HC

Dato : 03-03-06 14:20

> men at respektere en religion er noget pladder på linie med at man
> skal respektere et Anders And blad

Fuldstændig.

HC

Fra : Bo Warming

Dato : 03-03-06 12:29

"HC" <hc@fuckspam.dk> wrote in message
> Aha... Men igen, så er det jo tillid og ikke respekt

At have respekt for havet - eller for islam - er at frygte udfra
magt-er-ret sandsynlighedsvurdering
At have tillid betyder at kendskab skaber tryghed
Tolerance kan betyde at man ikke har tid til småting, så man er
overbærende og tilgivende - "går forbi"
Ingen af de tre plus-ord bør betyde ,

at man er tossegod og flinkeskolet og ikke sikrer sin gruppes behov og
overlevelse, fx. undlader at kræve DK gjort muhamedanerfrit

RESPEKT " De levende skylder man respekt, de døde skylder man
kun sandheden. Voltaire

"Den, der ikke respekterer sig selv, kan ikke have respekt for andre.
Koranen

"Jeg gør aldrig den fejl at diskutere med mennesker, hvis mening jeg
ikke respekterer. Edward Gibbon

"Respekten for storhed hører til den menneskelige naturs bedste
egenskaber. Men den skal ikke træde tilbage for respekten for
kendsgerningerne Freud

"Børn, som man respekterer, lærer respekt. Børn, som man er hjælpsom
mod, lærer hjælpsomhed, lærer at tjene den svagere. Børn, som man
elsker, som de er, lærer også tolerance. På det grundlag opstår deres
egne idealer, som slet ikke kan være andet end menneskevenlige, fordi
de udspringer af oplevelsen af kærlighed.

Barnet bør have frihed, men ikke magt over læreren "Rousseau

TILLID

"Jo mere jeg rejste, jo bedre indså jeg, at frygt gør mennesker til
fremmede, som burde være venner. Shirley Maclaine

"Tillidsfuldhed giver bedre stof til samtale end åndfuldhed. La
Rochefoucauld

Sortseeren har ikke tillid til sine medmennesker. Francesco Alberoni

"Vi handler ud fra den åbne tillidfsuldhed, som kun frie mænd råder
over. Thukydid

"Den tillid, man har til sig selv, skaber størstedelen af den, man har
til andre.La Rochefoucauld

"Kærligheden åbner alle porte, tilliden følger dem igennem Annemarie
Møller

"Trust men and they will be true to you, treat them greatly and they
will show themselves great. Emerson

"Hvis du mistænker en mand- så ansæt ham ikke. Hvis du ansætter en
mand- så mistænk ham ikke. Kina-ordsprog

"It is better to be deceived by one's friend than to deceive them.
Johann von Goethe 1749 - 1832

"Flekstid er den ultimative tillidsprøve: hundetræning uden snor.
Ukendt

"Gerrighed er hjertets lukkemuskel. Matthew Green (1696-1737)

"Når vi lærer os ikke at holde af andre mennesker, slutter vi med ikke
at holde af os selv". Nietzsche Morgenrøde 1880

"Jeg blander altid mit eget vand. To dele brint, en del ilt. Jeg har
ikke tillid til nogen. Steven Wright