Thøger Vendekåbe
Fra : @

Dato : 01-03-06 08:54

Dagbladet Politiken har siden sin grundlæggelse i 1884 under Viggo
Hørups og Edvard Brandes' auspicier været et kontroversielt organ for
skarp polemisk kritik af grundvigianismen, kirken, militæret,
nationalismen og overklassens privilegier - og positivt stået for det
moderne gennembrud i litteraturen der senere blev til hvad man under
ét kalder 'kulturradikalismen'. Antiklerikalismen og kampen for
frihedsrettighederne og frisindet har næsten været synonyme
betegnelser. Kampen mod religion i alle afskygninger, men navnlig
kirken og kristendommen har været indædt og skånselsløs. Følelser hos
disse foragtelige modstandere blev sandelig ikke på noget tidspunkt
skånet - for de var jo repræsentanter for den skinbarlige overtro og
det rene bagstræb.

Det besynderlige er nu at redaktionen pludseligt og fuldstændigt
umotiveret benytter Muhammed-sagen til at skifte holdning til
fænomenet 'religiøse følelser'. Redaktionen er fortsat ubetingede
foragtere af kirke, kristendom og religion som sådan. Men muslimers
religiøse følelser er blevet hellige og ukrænkelige, og når
Jyllands-Posten krænker dem i et behjertet og fuldt ansvarligt forsøg
på at modarbejde en uacceptabel selvcensur her i landet, så bakker
Politiken ytringsfriheden op som papirprincip, men hævder samtidigt at
det slet ikke er den sagen drejer sig om. Den drejer sig derimod om en
utilstedelig krænkelse af bestemte religiøse følelser og en regering
der ikke tager en sådan krænkelse alvorligt

http://www.jernesalt.dk/kanel29politiken.asp

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 01-03-06 14:05

@ skrev:
> [...]
> disse foragtelige modstandere blev sandelig ikke på noget tidspunkt
> skånet - for de var jo repræsentanter for den skinbarlige overtro og

Det var først og fremmest et oprør mod *autoriteter* der brugte
religionen på en undertrykkende måde.

> [...]
> utilstedelig krænkelse af bestemte religiøse følelser og en regering
> der ikke tager en sådan krænkelse alvorligt

Fordi Jyllands-Postens tegninger *ikke* er specifikt rettet mod
diverse islamistiske autoriteter, men snarere indebærer at man
sparker til nogen der ligger ned i forvejen - nemlig mindretallet
af muslimer vi har her i Danmark. De er ikke blevet behandlet
anstændigt af danskerne - især ikke under den nuværende regering.

> http://www.jernesalt.dk/kanel29politiken.asp

Politikens holdning til tingene er vel mere et spørgsmål om at
"holde med den svage". Det mener jeg faktisk passer godt med
dansk mentalitet...

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : @

Dato : 01-03-06 15:27

On Wed, 01 Mar 2006 14:04:41 +0100, Mogens Michaelsen
<momi@stofanet.dk> wrote:

>Fordi Jyllands-Postens tegninger *ikke* er specifikt rettet mod
>diverse islamistiske autoriteter, men snarere indebærer at man
>sparker til nogen der ligger ned i forvejen -

det er så din udlægning

den tegner som lavede "bomehovedet" udtaler at hans ide' var at give
muhammedanerne et vink med en vognstang om det uheldige at islam
utallige gange var blevet koblet sammen med terror, uden at der var
kommet nogen større protester fra Islam

> nemlig mindretallet
>af muslimer vi har her i Danmark. De er ikke blevet behandlet
>anstændigt af danskerne - især ikke under den nuværende regering.

omvendt muhammedanerne ved slet ikke hvordan man behandler
ikke-muhammedanere anstændigt

>Politikens holdning til tingene er vel mere et spørgsmål om at
>"holde med den svage". Det mener jeg faktisk passer godt med
>dansk mentalitet...

holde med de svage -

så burde samtlige aviser i den frie verden da virkelig begynde at
fortælle sandheden om islam

hvis der er nogen steder de svage virkelig trænger til hjælp er det i
de lande hvor koranfacismen har magten

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 01-03-06 17:12

@ skrev:

> [...]
> fortælle sandheden om islam
>
> hvis der er nogen steder de svage virkelig trænger til hjælp er det i

Det sidste er jeg enig i. Derfor skal vi selvfølgelig heller ikke
bøje os for krav om indskrænkning i ytringsfriheden, når kravet
kommer fra tilbagestående arabiske lande uden demokrati. Det
ville også være et højst uheldigt "signal" at sende.

Der er absolut *ikke* anledning til at indskrænke ytringsfriheden
af hensyn til religionen. Tværtimod: mange danskere er i det hele
taget slet ikke religiøse, og de skal ikke tvinges til at udvise
en *falsk* respekt for religionen.

Den holdning er ikke i modstrid med, at jeg ikke bryder mig om
tegningerne - fordi jeg synes de rammer de forkerte mennesker,
og sårer dem unødigt. Man kan godt tage hensyn til andres
religiøse følelser selv om man ikke deler dem selv.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : @

Dato : 01-03-06 17:53

On Wed, 01 Mar 2006 17:11:42 +0100, Mogens Michaelsen
<momi@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>og sårer dem unødigt. Man kan godt tage hensyn til andres
>religiøse følelser selv om man ikke deler dem selv.

og du er helt stensikker på at det ikke er deres selvværd de føler
ramt?

og at det ikke har _så_ meget med udek´lukkende religion at gøre

set fra mange muhammedaneres synspunkt er de forfulgt -

USA i Iraq

Israel Palæstina konflikt hvor de udmærket godt ved at

Irael+USA på den ene side muhammedanere på den anden side

samtidig med at de ser vesteuropa også støtte Irale

Fra : John

Dato : 01-03-06 22:16

> [...]
>
> Irael+USA på den ene side muhammedanere på den anden side
>
> samtidig med at de ser vesteuropa også støtte Irale

Thøger!! var det den der frådende mandsperson,
der var i fjernsynet forleden dag sammen med
Jens Rohde.
Jeg må sige at han virkede "lidt" opkørt,
men det er nu heller ikke så underligt, med alt det sludder, han har bragt
til torvs, den sidste måneds tid.
Der var en gang, hvor jeg syntes Politiken var rimelig objektiv, men det er
ligesom objektiviteten er sat lidt i skyggen af Thøgeres uvilje imod
regeringen.
mvh john

Fra : Norma

Dato : 04-03-06 18:45

"John" <johnkp@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der var en gang, hvor jeg syntes Politiken var rimelig objektiv, men det
> er ligesom objektiviteten er sat lidt i skyggen af Thøgeres uvilje imod

Norma

Fra : NoTrabajo

Dato : 01-03-06 14:40

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i

> [...]
> af muslimer vi har her i Danmark. De er ikke blevet behandlet
> anstændigt af danskerne - især ikke under den nuværende regering.

Der er da muhamedanerne, der ikke behandler os danskere anstændigt.
--
NoTrabajo

Fra : Norma

Dato : 03-03-06 19:22

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Politikens holdning til tingene er vel mere et spørgsmål om at
> "holde med den svage". Det mener jeg faktisk passer godt med

Norma

http://www.patriot.dk/spot0307.html

Fra : @

Dato : 03-03-06 20:39

<momi@stofanet.dk> wrote:

>Det var først og fremmest et oprør mod *autoriteter* der brugte
>religionen på en undertrykkende måde.

>Fordi Jyllands-Postens tegninger *ikke* er specifikt rettet mod
>diverse islamistiske autoriteter,

nej de var specifikt rettet mod de samme kræfter som myrdede
Theo Van Gogh en hollandsk politikker og har sendt adskillige
forfattere i skjul på grund af mordtrusler

JP har omhyggeligt gjort rede for deres grunde til at trykke
tegningerne

http://www.jp.dk/arkiv:aid=3293102

Komikeren Frank Hvam erkendte for nylig, at han ikke »tør tage pis på
Koranen for åben tv-skærm.«

En tegner, der skal afbilde profeten Muhammed i en børnebog, ønsker at
optræde anonymt. Det samme gør vesteuropæiske oversættere af en
islamkritisk essaysamling.

Et førende kunstmuseum fjerner et kunstværk af frygt for muslimers
reaktion

> men snarere indebærer at man
>sparker til nogen der ligger ned i forvejen

bortforklaringer som den ene gang efter den anden skal forsøge at
bortlede opmærksomheden fra det væsentlige:

at afbillede en bestemt religions tegneseriehelt medfører mordtrusler
ambasadeafbrændinger og endda trusler og pression på regeringsniveau

>- nemlig mindretallet
>af muslimer vi har her i Danmark. De er ikke blevet behandlet
>anstændigt af danskerne - især ikke under den nuværende regering.

hvad har dine bortforklaringer at gøre med at tegninger i en avis
medfører mordtrusler og ambasadeafbrændinger

eller er fakta for meget for dig

jeg kan godt se det er uhyggeligt at dem som du troede var nogle
stakkels undertrykte fredselskende mennesker viser sig af være en
samling frådende galninge

det er dit problem

>Politikens holdning til tingene er vel mere et spørgsmål om at
>"holde med den svage". Det mener jeg faktisk passer godt med
>dansk mentalitet...

hvad har holde med de svage at gøre med

at nogle tegninger i en avis medfører mord mordtrusler og
ambasadeafbrændinger

jeg vil gerne høre din mening om følgende:

skal en gruppe, bare den er stor nok eller voldelig nok, der
tilfældigvis tror på den samme tegneseriehelt, have lov til at
begrænse andres ytringsfrihed?

et ja eller nej er fuldt tilstrækkeligt

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 04-03-06 00:01

@ skrev:

> nej de var specifikt rettet mod de samme kræfter som myrdede
> Theo Van Gogh en hollandsk politikker og har sendt adskillige
> forfattere i skjul på grund af mordtrusler

Har jeg givet udtryk for, at forbrydere ikke skal straffes?
Selvfølgelig skal de det. Men man skal være opmærksom på, at det
her *ikke* blot drejer sig om individuelle forbrydelser - de er
vel nærmest det Rushdie kalder islamister, altså har en farlig og
ekstremistisk ideologi, der baserer sig på islam.

Men det er ikke alle muslimer der er islamister. En muslim er
heller ikke islamist i denne betydning, fordi vedkommende giver
udtryk for at være stødt over tegningerne.

> [...]
>
> at afbillede en bestemt religions tegneseriehelt medfører mordtrusler
> ambasadeafbrændinger og endda trusler og pression på regeringsniveau

At krav om begrænsninger i ytringsfriheden her i Danmark kommer
fra arabiske diktaturstater, der hverken har ytringsfrihed eller
religionsfrihed er efter min mening et af de gode argumenter for
*ikke* at lave sådanne begrænsninger. Det ville være et ret så
uheldigt signal at sende - deres mening om det, skal man ganske
enkelt overhøre.

> hvad har dine bortforklaringer at gøre med at tegninger i en avis
> medfører mordtrusler og ambasadeafbrændinger

Man må gå ud fra, at de danskere der udgiver en dansk avis i
Danmark, har et vist kendskab til forholdene i Danmark. Så ved
man også, at specielt muslimer har været marginaliseret, og at
regeringens støtteparti DF har kørt direkte hetz på dem.

> eller er fakta for meget for dig
>
> jeg kan godt se det er uhyggeligt at dem som du troede var nogle
> stakkels undertrykte fredselskende mennesker viser sig af være en
> samling frådende galninge

Hvornår har jeg kaldt dem der afbrænder danske ambassader for
"stakkels undertrykte fredselskende mennesker"?

Gider du lige at holde dig til det jeg skriver, tak.

> det er dit problem

Næ, jeg har bestemt ikke noget problem med at forsvare
synspunkter, som jeg *ikke* har givet udtryk for.

Dit problem er, at du åbenbart ikke kan læse inden ad.

> [...]
>
> skal en gruppe, bare den er stor nok eller voldelig nok, der
> tilfældigvis tror på den samme tegneseriehelt, have lov til at

Nej, selfølgelig skal de ikke det. Det er der vist heller ikke
nogen der har foreslået - heller ikke oppositionen i folketinget.

Det er fuldstændig rigtigt, at ytringsfriheden kan siges at være
"under belejring" når folk bliver truet. Men de eneste der kan
gøre noget ved det, er vel politiet, PET og retsvæsenet?

Men nu er der jo nok endnu flere der ikke tør at sige deres
mening om tingene - fordi en idiot som Jens Rohde medvirker til
at *forøge* risikoen for dem der bliver truet.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-06 00:33

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
snip
> Men nu er der jo nok endnu flere der ikke tør at sige deres
> mening om tingene - fordi en idiot som Jens Rohde medvirker til
> at *forøge* risikoen for dem der bliver truet.

Godt at Rohde oplyser sandt om hvor farlige muslimerne er

Trist at Politikens glistrupske linie under Brandes og Hørup gik
fløjten efter Poul Henningsen, hvor Rifbjerg-socialisme vandt totalt i
bladets ledelse

De var ikke meget mod grundtvigianisme, der aldrig undertrykte

Fra : Norma

Dato : 05-03-06 17:45

"Mogens Michaelsen" <momi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

http://www.lilliput-information.com/mon.html