Rushdie's manifest
Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-06 00:58

Vi kan finde det her:
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3585740/

Det sidste er godt for venstresnoede at studere grundigt:

We reject « cultural relativism », which consists in accepting that men
and women of Muslim culture should be deprived of the right to equality,
freedom and secular values in the name of respect for cultures and
traditions. We refuse to renounce our critical spirit out of fear of
being accused of "Islamophobia", an unfortunate concept which confuses
criticism of Islam as a religion with stigmatisation of its believers.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 01-03-06 05:02

Martin Larsen skrev:
> [...]
> being accused of "Islamophobia", an unfortunate concept which confuses
> criticism of Islam as a religion with stigmatisation of its believers.

Du er forkert på den, hvis du bilder dig ind, at alle
venstreorienterede går ind for "Kulturel relativisme".

Jeg er venstreorienteret og meget enig i "manifestet".
Blandt andet at Muhammed-tegningerne er blevet misbrugt af
islamister. Men læg lige mærke til, at Rushdie m.fl. lægger
afstand til *islamofobien* hvor man ikke skelner mellem disse
islamister og almindelige muslimer. Sagen er, at også mange helt
almindelige muslimer blev grundigt stødt over tegningerne. Man
kan efter min mening netop kritisere tegningerne for ikke at gå
mere specifikt efter de yderliggående islamister.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : HrSvendsen

Dato : 01-03-06 09:46

Mogens Michaelsen wrote:

> [...]
> kan efter min mening netop kritisere tegningerne for ikke at gå
> mere specifikt efter de yderliggående islamister.

Da JP bragte tegninger skete der ikke en dyt i den muhammedanske verden. Da
en Ægyptisk avis ikke længe efter bragte tegningerne - skete der ikke en
dyt i den muhammedanske verden.

Det var _først_ da den Arabiske Liga vedtog, at det altsammen var helt
forfærdeligt, at den muhammedanske verden gik amok over tegningerne.

Ang. 'islamofobi' så handler den om en meget sund foragt for Muhammeds
forfærdelige tanker og bedrifter - ikke de enkelte muhammedanere, og således
er det komplet ligegyldigt om der skelnes mellem hardcore eller 'bløde'
muhammedanere.

Endvidere må vi konstatere, at det er forsvindende få 'bløde' muhammedanere,
der har løftet deres stemme mod de såkaldte hardcore, så der synes ikke i
det spørgsmål at være den store splittelse blandt tilbederne af Muhammeds
syge tanker. Muhammed siges af samtlige muhammedanere at være et fantastisk
vidunderligt blablabla osv.. - og det er jo egentligt forfærdeligt, at så
mange mennesker kan mene det om en af verdenshistoriens mest forfærdelige og
ækle personager.

I sidste ende stger det meget om muhammedanere - at de holder så meget af
deres pædofet.

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-06 13:53

Mogens Michaelsen fortalte:

> [...]
> islamister. Men læg lige mærke til, at Rushdie m.fl. lægger
> afstand til *islamofobien* hvor man ikke skelner mellem disse

Din udtalelse beror vist på forkert oversættelse. Lad mig da forsøge:

Vi nægter at skulle give afkald på vor kritiske ånd af af angst for
beskyldning om islamofobi, som er et uheldigt begreb som forveksler
kritik af religion, med stigmatisering af dens udøvere.

Det er altså "islamofobien" som begreb, som det anvendes af islamofile,
der kritiseres.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 01-03-06 16:48

Martin Larsen skrev:
> [...]
> kritik af religion, med stigmatisering af dens udøvere.
>
> Det er altså "islamofobien" som begreb, som det anvendes af islamofile,

Formuleringen er lidt tvetydig, synes jeg. Hvis de mener, der
ikke er brug for begrebet "islamofobi" for netop at skelne mellem
kritik af religionen islam, og så stigmatisering af dens udøvere,
dvs. almindelige muslimer - så er jeg lodret uenig med dem.

Denne skelnen er måske særlig vigtig her i Danmark. Hvis Rushdie
og de andre underskrivere ikke er klar over det, så har de ikke
sat sig ordentligt ind i, under hvilke forhold tegningerne
offentliggøres i netop Danmark.

Eller også er de selv ekstremister.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-06 17:21

> [...]

> kritik af religionen islam, og så stigmatisering af dens udøvere,
> dvs. almindelige muslimer - så er jeg lodret uenig med dem.

Hvad de siger er, at begrebet misbruges af folk der i demagogisk iver
nægter at skelne mellem snot og skæg.

Mvh
Martin
--
Befri DK

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-03-06 08:44

Martin Larsen wrote:
> [...]
> being accused of "Islamophobia", an unfortunate concept which confuses
> criticism of Islam as a religion with stigmatisation of its believers.

Utroligt at danske kunstnere, musikere, meningsdannere etc. som LEVER
af ytringsfrihed og vel hader censur ikke kan finde ud af at støtte op
om forsvaret af ytringsfriheden.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-03-06 08:46

Mogens Michaelsen wrote:

> [...]
> kan efter min mening netop kritisere tegningerne for ikke at gå
> mere specifikt efter de yderliggående islamister.

Så skal de (almindelige muslimer) tage bedre afstand fra islamisterne,
men de tør sikkert ikke.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 01-03-06 14:38

Christian B. Andresen skrev:

> Så skal de (almindelige muslimer) tage bedre afstand fra islamisterne,
> men de tør sikkert ikke.

Der sker da visse fremskridt her i Danmark, først og fremmest
Naser Khader's nye netværk. Men det er helt klart vigtigt at
forholde sig til dem der kommer med trusler mod bl.a. Khader.
De udgør en fare for den demokratiske samfundsorden her i Danmark
- og den skal selvfølgelig forsvares med de nødvendige midler.
I den sammenhæng er det revnende ligegyldigt hvilken religion de
pågældende personager har.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-03-06 08:47

Martin Larsen wrote:
> [...]
> being accused of "Islamophobia", an unfortunate concept which confuses
> criticism of Islam as a religion with stigmatisation of its believers.

Det er sagt meget godt her:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3586018/

et lille citat:

Lektor Mehdi Mozaffari, Aarhus Universitet:

»Jeg er medunderskriver, fordi vi har har en farlig bevægelse foran
os. Selv i den vestlige verden mener nogle, at vi - fordi vi lever i en
globaliseret verden - skal have mere censur og mere selvcensur. De
mener, at vi skal importere værdier fra despotiske kulturer, og at den
demokratiske kultur ikke længere skal gælde i vort samfund. De vil
begrænse ytringsfriheden og pressefriheden og have os til at passe
på, hvad vi siger.«

citat slut.

--

Christian