20 år siden Palme-drapet
Fra : Sigvald

Dato : 01-03-06 00:30

Det er 20 år siden Palme-drapet. Alt tyder nå på at det var Christer
Petterson som var morderen og at Palme ble skutt ved en feiltakelse.
Det skal ha vært en narkotikaselger som var Pettersons mål og ikke
Palme.

Det aller meste er vel nå sagt om Palme og dette drapet. Det eneste
som kanskje ikke kommer frem i PK-mediene, men som likefullt er helt
sant, er at den 28. februar 1986 var det MANGE svensker og andre som
dro et lettelsens sukk. Det er nemlig ikke til å stikke under en stol
at Palme var en rå maktpolitiker med delvis ganske ekstreme meninger -
f.eks. om USA - og at han derfor skaffet seg mange fiender både innad
i svensk politikk og internasjonalt. Det er således ikke til å undres
over at konspirasjonsteoriene har kunnet florere i alle år siden.

Sigvald

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-03-06 04:02

Sigvald skrev:
> [...]
> Petterson som var morderen og at Palme ble skutt ved en feiltakelse.
> Det skal ha vært en narkotikaselger som var Pettersons mål og ikke

Nej!

1) Mig bekendt blev Olof Palme skudt på klods hold med en tung revolver
(Kaliber: S&W .357) som netop IKKE - som ellers til retsmedicineres
udelte fryd - smider patronhylstre fra sig (i modsætning til
automatpistoler!)

2) Dèt projektil, som retsmedicinerne - undskyld udtrykket - ligefrem
_gravede_ ud af hans krop var drejet i aluminium: Professionelt
fremstillet til at penetrere en eventuel skudsikker vest.

Min personlige konklusion: Nej, det var IKKE en tilfældig, uduelig
psykopat ved navn Petterson, som udførte denne udåd, men derimod et
fuldt overlagt snigmord udført af en åbenlyst professionel gerningsmand!

Anders Peter Johnsen

Fra : Jesper

Dato : 01-03-06 06:25

..357 er relativ let, det er ikke en .44 eller .45.
Og aluminium er et Carlo Letmetal der ikke er meget bevendt som
penetrator. Særligt panserbrydende kugler er lavet af meget tunge
materialer, f.eks. wolfram, med en kraftig kappe i meget stærkt
materiale.

Fra : Tokarev

Dato : 01-03-06 08:59

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
[...]

Just det...eller varför inte Urankulor med "full metal jacket".
Det är att det finns så många idioter outthere att det finns så många
konspirations teorier...aluminium kulor hehehe...det är ju så dumt att man
skrattar...aluminium!!! det kan man ju för fan BITA igenom

Fra : Arve

Dato : 01-03-06 08:18

"Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> skrev i melding
[...]

------------------------

Tja, etter å ha sett dokumentaren på Nrk i går er jeg ikke helt sikker på at
det var Petterson alene som stod bak.

Arve

Fra : HKH

Dato : 01-03-06 09:05

"Arve" <arveno_spam@chello.no> skrev i melding

> Tja, etter å ha sett dokumentaren på Nrk i går er jeg ikke helt sikker på
> at det var Petterson alene som stod bak.

At han ikke kejnte igjen Palme og tok feil virker ikke sannsynlig.

HKH

Fra : HK

Dato : 01-03-06 10:04

On Wed, 1 Mar 2006 09:04:42 +0100, "HKH" <dullan@peri.net> wrote:

>"Arve" <arveno_spam@chello.no> skrev i melding

>At han ikke kejnte igjen Palme og tok feil virker ikke sannsynlig.

Men at han i amfetaminrus og opphisselse så et kjent ansikt i mengden,
er kanskje ikke så usannsynlig? Visuell kortslutning, rett og slett?

Håvard

Fra : HKH

Dato : 01-03-06 13:58

"HK" <hkarlsen@c2i.net> skrev i melding

> Men at han i amfetaminrus og opphisselse så et kjent ansikt i mengden,
> er kanskje ikke så usannsynlig? Visuell kortslutning, rett og slett?

I så fall må det være alkohol, ikke amfetamin

HKH

Fra : HK

Dato : 01-03-06 14:06

On Wed, 1 Mar 2006 13:58:12 +0100, "HKH" <dullan@peri.net> wrote:

>"HK" <hkarlsen@c2i.net> skrev i melding

>I så fall må det være alkohol, ikke amfetamin

"Christer Pettersson sade till Rogge att han, snedtänd på amfetamin,
hade tagit fel person. I vintermörkret.
Det visade sig också senare att Olof Palme och Sigge Cedergren var
lika långa och den här kvällen klädda i samma typ av överrock och med
liknande pälsmössa."

( http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,784450,00.html )

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 01-03-06 23:24

On Wed, 01 Mar 2006 14:05:40 +0100, HK <hkarlsen@c2i.net> wrote:

> [...]
>Det visade sig också senare att Olof Palme och Sigge Cedergren var
>lika långa och den här kvällen klädda i samma typ av överrock och med

Det kan tyde på at uttalelsen er bløff, for amfetamin/koffein/ritalin
eller liknende skulle ikke gi grunnlag for en slik feil.

--
Trond Halvorsen

Fra : HK

Dato : 01-03-06 23:31

Hvorfor ikke det?

Håvard

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 02-03-06 01:25

On Wed, 01 Mar 2006 23:31:13 +0100, HK <hkarlsen@c2i.net> wrote:

>Hvorfor ikke det?

Fordi jeg har brukt amfetamin i mange år og har aldri opplevd å gjøre
liknende feil :) Amfetaminbruk fører altså ikke automatisk/naturlig
til slike feil, men det finnes kanskje unntak. Det var jo vintermørkt
også da, så da har vi jo flere årsaksforklaringer. Palme var jo ganske
kjent så jeg stoler ikke umiddelbart på disse feilbegrunnelsene.

--
Trond Halvorsen

Fra : HK

Dato : 02-03-06 09:23

On Thu, 02 Mar 2006 01:24:42 +0100, Trond Halvorsen
<trond-h@chello.no> wrote:

> [...]
>også da, så da har vi jo flere årsaksforklaringer. Palme var jo ganske
>kjent så jeg stoler ikke umiddelbart på disse feilbegrunnelsene.

Det blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men jeg synes historien
virker troverdig likevel. Alkohol/amfetaminbruk, kombinert med høyt
stressnivå og mye adrenalin i kroppen, vintermørke, mange mennesker i
gatene, en (dårlig fungerende) hjerne som var "innstilt" på å skanne
omgivelsen på jakt etter ett kjent ansikt snarere enn å differensiere
mellom ulike kjente ansikter i mengden ...?

Håvard

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 02-03-06 13:48

On Thu, 02 Mar 2006 09:22:50 +0100, HK <hkarlsen@c2i.net> wrote:

> [...]
>omgivelsen på jakt etter ett kjent ansikt snarere enn å differensiere
>mellom ulike kjente ansikter i mengden ...?

Det høres ikke realistisk ut på et så viktig oppdrag. Amfetamin gjør
deg mindre full, mer observant og våken. Amfetaminbrukere kan drikke
andre under bordet. Og hvorfor ble det ikke gjort et nytt forsøk på å
treffe den riktige personen på et senere tidspunkt?

--
Trond Halvorsen

Fra : HK

Dato : 02-03-06 14:14

On Thu, 02 Mar 2006 13:47:33 +0100, Trond Halvorsen
<trond-h@chello.no> wrote:

> [...]
>andre under bordet. Og hvorfor ble det ikke gjort et nytt forsøk på å
>treffe den riktige personen på et senere tidspunkt?

Rimeligvis fordi han traff (en veldig) feil person først?

Håvard

Fra : Trond Halvorsen

Dato : 02-03-06 15:04

On Thu, 02 Mar 2006 14:13:59 +0100, HK <hkarlsen@c2i.net> wrote:

>Rimeligvis fordi han traff (en veldig) feil person først?

Var det en god forklaring? Så hvis han bare hadde truffet litt feil,
så hadde det vært grunn til å prøve igjen? Siden han bommet så totalt
mistet han troen på seg selv og så ingen grunn til å prøve igjen? Det
er nok denne narkotikaen som har skylden.

--
Trond Halvorsen

Fra : N/A

Dato : 02-03-06 14:05

Fra : HK

Dato : 02-03-06 14:05

On Thu, 02 Mar 2006 13:42:39 +0100, Trond Halvorsen
<trond-h@chello.no> wrote:

>Det høres ikke realistisk ut på et så viktig oppdrag. Amfetamin gjør
>deg mindre full, mer observant og våken. Amfetaminbrukere kan drikke
>andre under bordet...

Nåvel, man *føler* seg kanskje mindre full når man er påtent av
amfetamin på toppen av en solid alkoholrus og tre søvnløse netter ...
men at amfetamin "gjør deg" mindre full og mer skjerpa, er neppe noen
bunnsolid påstand. Sorry,
Men det er selvfølgelig en generell observasjon som ikke nødvendigvis
er knyttet til fakta i Palme-saken

Håvard

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-06 08:54

"Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> wrote in message
[...]

BW; Altså Christer Petterson var som Harry Lee Oswald ved
Kennedy-attentatet - en nyttig idiot for et væsentligere og uopklaret
mafiøst netværk. Hvilket?
"Fejltagelser og tilfældigheder" kalder man hvad p.t. ikke EVNES
forklaret.

"Den, der har fordel af forbrydelsen, har ofte medvirket til den.
Machiavelli(og Seneca)

Fra : elfuncle

Dato : 01-03-06 09:15

Bo Warming wrote:

> [...]
> som kanskje ikke kommer frem i PK-mediene, men som likefullt er helt
> sant, er at den 28. februar 1986 var det MANGE svensker og andre som

De som var uenige i Olof Palmes politikk ville ville nok a trukket "et
lettelsens sukk" hvis han hadde tapt valget til en som de var mer enige
med. Når et menneske ender sitt liv i en blodpøl på fortauet, er det
kun mennesker med alvorlige, sykelige mangler i sitt følelsesliv og
mentale helse som sukker lettet ut istedenfor å reagere med sjokk og
sorg - i det minste på vegne av mannens familie. Da er de ute av stand
til å forestille seg hvordan det ville være å miste sin egen bror
eller far på den måten.

De som lider ikke er istand til å oppleve medfølelse for de
pårørende og avsky for en slik handling, risikerer ofte selv å havne
i fengsel for drap eller legemsfornærmelse før eller senere, eller de
blir leiesoldater ovor de dreper sivile i fremmede land for penger.
Eller de blir terrorister.

> [...]
> at Palme var en rå maktpolitiker med delvis ganske ekstreme meninger -
> f.eks. om USA - og at han derfor skaffet seg mange fiender både innad

Var Palme en rå maktpolitiker som Stalin eller Saddam Hussein? Drev
han med tortur og fengsling av meningsmotstandere?

Hvis det er noen som mener at en politiker som Palme fortjente å bli
myrdet fordi han var sterkt uenig i USAs utenrikspolitikk, er det
veldig mange ikke-voldelige, fredelig mennesker på hele kloden,
inkludert amerikanere, som fortjener å bli myrdet ifølge et slikt
resonnement for at man skal trekke "et lettelsens sukk."

Det er slik terrorister er kjent for å tenke og føle. Den psykologien
som her beskrives står i et intimt slektskap til terror-tankegang.

Tarjei
http://uncletaz.com/

Fra : HKH

Dato : 01-03-06 09:26

"elfuncle" <elfuncle@yahoo.com> skrev i melding
Bo Warming wrote:

[...]

Om vi forstiller oss empati som grunnlaget for sympati og antipati så har
nok Sigvald det en kaller empati. Det er nok mer sannsynlig at det er
kommunikasjonen mellom de forskjellige funskjonsområdene i hjernen som
svikter. Det sies at mennesker med slike typer lidelser ofte tiltrekkes av
totalitære bevegelser som formidler enkle forestillinger om sammensatte
fenomener.

Lite å gjøre med det?

HKH

Fra : HKH

Dato : 01-03-06 14:04

"HKH" <dullan@peri.net> skrev i melding

> "Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> skrev i melding

Nå håper jeg på rett sitering:

Fra : Jo Stein

Dato : 02-03-06 19:28

On Wed, 1 Mar 2006 14:03:32 +0100, "HKH" <dullan@peri.net> wrote in

> [...]
> totalitære bevegelser som formidler enkle forestillinger om sammensatte

I rettsapparatet får dette diagnosen
"varig svekkede sjelsevner"
--
jo
"La vérité est en marche et rien ne l'arrêtera."

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 02-03-06 16:28

"Sigvald" <sigvald4@yahoo.no> skrev i en meddelelse
> [...]

De nye DNA muligheder har stærkt forringet de svenske myndigheders
muligheder for at finde tilfældige "fallguys". Det så vi da den kvindelige
minister blev stukket ned for et par år siden.

Er det fordi at man i høj grad anvender udenlandske laboratorier til
analyserne?

Kan man på den måde konkludere at globaliseringen truer det svenske
politiske system?

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm

Fra : Sigvald

Dato : 02-03-06 18:45

elfuncle wrote:

> [...]
> sorg - i det minste på vegne av mannens familie. Da er de ute av stand
> til å forestille seg hvordan det ville være å miste sin egen bror

Det er fullt mulig å reagere med sjokk/sorg over drapet og samtidig
trekke et lettelesens sukk over at en brysom politisk motstander er
borte. Det var nok også mange som reagerte med sjokk over at Mülegg
ble avslørt som doper, men som samtidig trakk et lettelsens sukk over
at denne brysome konkurrenten ble eliminert.

> Var Palme en rå maktpolitiker som Stalin eller Saddam Hussein?
> Drev han med tortur og fengsling av meningsmotstandere?

Neida, han brukte andre metoder - f.eks. lojale medier til å
kringkaste det sosialdemokratiske budskap - samt manglende vilje/evne
til selvkritikk. Hadde Palme levd i dag ville nok Edvin Vik
klassifisert ham som psykopat.

> [...]
> kloden, inkludert amerikanere, som fortjener å bli myrdet ifølge
> et slikt resonnement for at man skal trekke "et lettelsens sukk."

For ordens skyld - dem du her beskriver er ofte identiske med dem Edvin
Vik har klassifisert som psykopater.

> Det er slik terrorister er kjent for å tenke og føle. Den
psykologien
> som her beskrives står i et intimt slektskap til terror-tankegang.

Det ironiske her er at de "ikke-voldelige, fredelig menneskene på hele
kloden, inkludert amerikanere" som er kritiske til USAs
utenrikspolitikk i Irak, Afghanistan o.l. fremstår som de islamistiske
terroristenes nyttige idioter.

Sigvald