Ny psykiatrilov har lige været til debat.
Fra : Lyrik

Dato : 28-02-06 17:38

Ud over forbedringer af psyk-patienters retssikkerhed, fulgte også et afsnit
med tvangsafhentning til behandling.

Det var her debatten kørte, med en venlig stemning som alle var enige om.
Når en mor for eksempel kunne se sin datter gå i hundene uden at få medicin
for sin psykose, så skulle hun kunne få hende afhentet med politiets
assistance og behandlet på hospital.

Når udskrevne psyk-patienter kom hjem så skulle de følge deres behandling.
Gjorde de ikke det og hvis de begyndte at gå i hundene, så skulle politiet
hente dem og indlægge dem til fornyet behandling.

Holdningen i Folketinget var at man ikke skulle lade dem i stikken, men
hjælpe dem.

Idéen er god nok.
Men er det afhentningen som er problemet?
Nogle eksempler som jeg har set:

En kvinde følte sig mere og mere elendig psykisk. Jeg talte med hendes
familie og anbefalede dem distriktspsykiatrien, da hendes læge var passiv og
for somatisk til at interessere sig for hende.
Det gjorde de, men distriktspsykiatrien sagde at hun ikke var syg
nok.(offentlige myndigheder afviser gerne initiativer fra privat hold
IMHO-de véd bedre, er holdningen)
Kort efter begik hun selvmord-ubehandlet.
Det ville ikke have været nok at hente hende. Hun var så ustabil at hun uge
for uge skulle hvave været fulgt op på.

En nabo blev mere og mere psykisk ustabil. Hans nærmeste naboer havde set
det. Tilsidst savede han gasledningen over og sprængte huset i luften. Han
døde ved samme lejlighed. Havde det været nok at hente ham? Måske, men det
er den livslange opfølgning-værested, kontakt, løbende samtaler især, -og
evaluering af medicinering, der er brug for.

Men, men, men- nogle ganske få kan reddes ved i et snuptag at blive
afhentet. Men hvad bliver de afhentet til? En ganske kort indlæggelse, en
recept og hjem til ensomheden og de mærkelige tanker. Der skal livslang
opfølgning til efter min ringe mening.

Og er politiet de bedste til at afhente til behandling? Er det ikke Falck
man bruger til al anden afhentning? Hvordan har en psykisk syg angst person
det med at se to uniformerede, bevæbnede betjente afhente sig?

Jeg husker en af dem berette:" Jeg troede jeg blev invaderet så jeg skød ud
af vinduet med et luftgevær (4. etage ned på gaden). Så buldrede det på
døren. jeg sad og rystede af angst kampklædte politi sprængte døren og førte
mig bort. De lovede at lave døren. Han pegede på den smadrede dør der aldrig
var lavet. Nu har jeg siddet her i-han holdt en pause-halvandet-nej lad mig
se-15 år stemmen blev mere undrende.
Han døde også.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 28-02-06 18:07

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Ud over forbedringer af psyk-patienters retssikkerhed, fulgte også et
> afsnit med tvangsafhentning til behandling.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Man mener åbenbart at problemet ligger i at de ikke kommer ind til
behandling.

Men lad mig lige fortælle to små beretninger fra virkelighedens verden igen.

Da jeg var inde og besøge en pårørende på Gentofte Hospital så jeg to
fortrøstningsfulde, medmenneskelige betjente komme med en psykisk ustabil
ung pige og ringe på døren til den psykiatriske modtagelse i stueetagen på
den psykiatriske skadestue.

Døren gik op og et personale kom ud. "Hun trænger til at blive indlagt, hun
er helt forskruet og vil slå sin mor ihjæl."
"Vi kan ikke modtage hende, hvis hun truer sin mor, så må i jo sætte hende i
fængsel!"
De to betjente gik slukøret bort med den forvirrede pige.

En bekendt bor hjemme med sine børn og er psykisk syg. Børnene siger til
ham:"Far nu er den vist ved at være gal, du må hellere lade dig indlægge."
Det var han enig i og tog ind på psykiatrisk skadestue, også Gentofte. "Du
er ikke syg nok! Du kan ikke blive indlagt!", var svaret.
Han gik ud derfra, men tænkte at så måtte han hellere tale med en præst som
han vidste havde kontor på 4. sal.
Han gik op til fjerde sal. Pludselig så han et åbenstående vindue og kom i
tanker om at han da vist kunne flyve!
Han sprang ud af vinduet og prøvede. Han faldt langt, langt, ned og brækkede
alt det der kunne brækkes.
Efter nu to år har han smidt krykkerne og fået skinnerne af benene.

Så mon ikke man i stedet, eller sideløbende skulle se på selve modtagelsen
af patienterne?

Hilsen
Jens

Fra : Norma

Dato : 28-02-06 18:11

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

Hejsan Jens.

De danske regler for tvangsindlæggelse er ganske klare.

Dels skal den person, der tvangsindlægges akut, både være psykotisk, og
enten være til fare for sig selv, eller andre.

Men faren skal være umiddelbar!

Det vil nærmest sige, at vedkommende udover klart at vise tegn på sindssyge
også skal stå ude på en altankant og true med at springe ud, eller direkte
have truet andre med springkniv eller lignende. Og det er ikke nok, blot at
have holdt en stor kniv foran sig, nej, vedkommende skal også verbalt have
udtrykt plan om at bruge den som våben.

For at blive indlagt på "på gule papirer", dvs. indenfor en uge, skal
vedkommende, foruden at være klart sindssyg, også have et sygdomsforløb, der
gør at man ved, at vedkommende får det bedre, hvis behandlet.

Alle tvangsindlæggelser skal godkendes af politiets advokater, og ingen
mennesker, ud over politiet har lov til at komme og hente andre mennesker,
for at tvinge dem til et psykiatrisk hospital, for at blive indlagt.

Disse regler er naturligvis indført, blandt andet for at imødegå Sovjets
ufattelige misbrug at en sindsygelovgivning, der betød, at alle, der for
eksempel var uenige med systemet, kunne tvangsindlægges, bare fordi..... de
havde en anderledes holdning end flertallet.

Det er der selvklart mennesker, pårørende til sindssyge på den ene eller
anden måde, der ikke synes er OK.

For de ser nogen af deres nærmeste lide, og opfatter det som et svigt fra
systemets side.

På den anden side, er der jo også et hav af mennesker, der for eksempel i
forbindelse med en skilsmisse kalder hinanden for sindssyge og til fare for
sig selv eller andre, men som på ingen måde er det.
De er blot i affekt, eller vrede og rasende.

I Sverige har man en strammere lovgivning.
Især på misbrugsområdet, hvor man har lov og ret til at indlægge misbrugere
til tvangsafvænning, noget mange pårørende til misbrugere, ville ønske at vi
havde i Danmark. Men har vi valgt, at såfremt man vil drikke sig ihjel eller
være narkoman til man dør af det, ja, så er det tilladt.

De regler arbejder vi alle under.

Og selv om jeg finder grænserne vanskelige, urimelige tit, ansvarsløse med
mere. Ja, så tror jeg på dem.

Det er tilladt at begå selvmord i Danmark samt at drikke sig ihjel.

Det bedste, pårørende kan gøre er, hver gang de får lejlighed til det, at
opfordre deres syge familiemedlemmer eller bekendte til at lade sig
frivilligt indlægge, også selv om de måske føler sig svigtet.
Det er noget, man skal gøre igen og igen, inden det lykkes (måske).

Norma

Fra : Allan Riise

Dato : 28-02-06 19:38

Norma wrote:
> [...]
>
> Dels skal den person, der tvangsindlægges akut, både være psykotisk,
> og enten være til fare for sig selv, eller andre.

Ikke mere, nu behøver man hverken at være psykotisk eller til umiddelbar
fare, hvis lovforslaget går igennem som det står nu.

Lad os sige at du har været indlagt med en akut psykose, den er nu væk, men
for at sikre sig, skal du fortsætte medicineringen.

Personen har ufatteligt mange bivirkninger af medicinen, og vil derfor ikke
tage den længere, hvilket opdages og sygeplejen/apotekeren.

Så skulle man have lov til, uden dommerkendelse, og uden at personen er
psykotisk, kunne tiltvinge sig adgang til personens hjem, og medbringe
personen til ambulatoriet og give vedkommende en ordentlig omgang
depotmedicin, f.eks. Trelufon.

Det er hvad lovforslaget vil have af konsekvens, i sin nuværende udformning.

Det kunne give en, en idé om skjulte nedsparinger, via mindre sengepladser.

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Norma

Dato : 28-02-06 19:52

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udformning.
>
> Det kunne give en, en idé om skjulte nedsparinger, via mindre

Ja, det går jeg så heller ikke ind for, og loven er heller ikke indført.
Det vil være en klar indgriben i det enkelte menneskes frihed.
Man har både lov og ret til i Danmark at være sindssyg og afvigende, sålænge
man ikke er til fare for sig selv eller andre.

Derfor kan jeg naturligvis godt forstå pårørendes frustrerede situation, når
de af erfaring ved, at de stort set ikke kan få nogen hjælp, inden deres
søster, mor eller datter står på altanen og truer med enten at kaste sig ud
eller at skyde alle forbipasserende.

Især når de kender deres pårørende fra inden de blev syge og som
velmedicinerede afbalancerede personer.

Det må være så hæsligt for dem, og det må gøre så ondt at se på.

Norma

Fra : Lyrik

Dato : 01-03-06 01:51

> [...]
> udformning.
>
> Det kunne give en, en idé om skjulte nedsparinger, via mindre
++++++++++++++++++++
Og det er jo så helt rigtigt set efter min mening.
I det eksempel jeg kom med hvor manden henvendte sig på psykiatrisk
skadestue, var problemet ikke at han ikke tog sin medicin.
Problemet var at han var blevet tiltagende syg, selv om han tog sin medicin.
Hospitalet afviste ham og han sprang ud af et vindue på hospitalet.
Det der skulle være gjort var at indlægge ham, vurdere på ham og revurdere
medicinens art og omfang.
Det er det der foregår ved de fleste indlæggelser.
Men når indlæggelsespladserne er sparet væk (venstre), så er der ikke nogen
løsning for manden.

Hvis man ikke vil bruge hospitalspladser på de psykisk syge, så skal de jo
revurderes derhjemme i stedet, af en distriktspsykiatri.
Problemet er at den er ikke eksisterende som alternativ. Den består ofte af
en omrejsende sygeplejerske med depotmedicin.
Så der er lige nu intet alternativ til en revurderende hospitalsindlæggelse
hvor der er psykiatere der holder konferancer om patienten, medicinens
styrke og art.

Var han ikke selv taget derind, men var han blevet kørt derind af to
betjente, så kunne han risikere at blive afvist i døren alligevel.
Der bliver jo ikke flere pladser uansét hvem der kører patienterne ind til
at søge indlæggelse.

Hele "hente køre af politiet konstruktionen" er bare en narresut når der
ikke er et sted der vil vurdere patienten i en uge-14 dage.

Det er en "se hvad jeg kan løsning" som ikke batter meget, om overhovedet
noget.

Distriktspsykiatrien skal udvides fra en omrejsende sygeplejerske til et
opsøgende team med tilhørende psykiatere.
Der er mange enlige psykisk syge som ikke kan være alene bare en enkelt dag
hvis de skal få tilværelsen til at hænge sammen.
Derfor må der oprettes flere plejeinstitutioner med døgnpleje til psykisk
akkut syge. Hvis ikke det skal være flere hospitalspladser.(Det tyder det
ikke på idet de er nedlagt)

Eksempel:
En psykisk syg kvinde frekventerede jævnligt hospitalet og blev revurderet.
Hun boede alene og kunne ikke klare sig bare en eneste dag uden at
hjemmeplejen var hos hende.
Men de var der ikke hele tiden. En dag de ikke var der, kom hun hjælpeløs
til at sidde i klemme mellem væggen og sengen. der blev hun klemt ihjæl.
Så hjælpeløse kan de være. Disse enlige kan ikke klare sig alene.

Hilsen
Jens

Fra : Norma

Dato : 01-03-06 19:18

> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

Jeg tror altså ikke at det er hensigten med det nye lovforslag.
Nej, det er nok fremsat på baggrund af adsklillige pårørende til psykisk
syge, der føler sig magtesløse overfor svigtende kontrol fra systemets side.
At at der er nedlagt psykiatriske sengepladser inden for de senere år, er
ikke mærkværdigt, i og for sig,
fordi inden for psykiatrien er der kommet så mange nye behandlinger, at
døgnindlæggelse ret sjældent er nødvendigt.
Hvilket jeg støtter, fordi, hvad skulle der ligesom komme ud af det?
Jeg mener, på de lukkede afdelinger står 18-årige piger, med svær
depression, sammen med svært psykotiske og kronisk psykisk syge, der banker
hovedet ind i væggen, siger mærkelige ting og reagerer med hurtige
skræmmende bevægelser. Der kommer momentalt, men stærkt aggressive
stofpsykoser, samt kriminelle psykopater, der måske kan nå at bolle flere af
de indsatte maniske patienter, inden de tilbageføres til deres fængsel.
Jeg mener blot, det er virkeligt ikke noget beskyttet samfund, og det er
meget svært at finde personale til den slags afdelinger.

Måske, fordi, man heller ikke inden for psykiatrien må diskriminere, ønsker
at man at behandle så mange som muligt ambulant, eller indenfor
distrikspsykiatrien.
Et i øvrigt også lidet attraktivt job

..
> [...]
> medicin.
> Hospitalet afviste ham og han sprang ud af et vindue på hospitalet.

Det kræver en nærmere forklaring.
For, i reglen vil modtagelsen til en psykiatrisk afdeling ligge i
stueetagen.
Og på afdelingerne er der tremmer for vinduerne.
Men som man siger, så kan en, der vil begå selvmord, altid gøre det, uanset,
hvor meget man forsøger at beskytte vedkommende.
Man kan vel principielt hænge sig i et rulle toiletpapir (suk).

Men, det er da vigtigt, Lyrik, aldrig at lægge skylden for et selvmord over
på andre mennesker, for de kan ikke gøre for det.
Det er en personlig beslutning, og hvis den en gang er taget, ja så kan man
højst udsætte tidspunktet.
De færreste mennesker begår selvmord i affekt, de har overvejet det ganske
nøje og er helt bevidste omkring, hvad de gør.

> [...]
> Det er det der foregår ved de fleste indlæggelser.
> Men når indlæggelsespladserne er sparet væk (venstre), så er der ikke

Usandt, vil jeg sige, man kan altid finde en plads.
Der findes dog tilfælde, hvor ikke-psykotiske mennesker, gang på gang har
ladet sig indlægge i affekt, blot for at gå lige så snart de fire timers
papirarbejde er fuldført.
Eller, på fulde folk, der i beruselse græder og klynker, involverer alle de
kender, tærer på deres omgivelser, lader sig indlægge under stor
overtalelse, for så blot at forlange sig udskrevet lige så snart de har
sovet branderten ud.

Den slags rummer vores sindsygelov ikke.

> [...]
> Så der er lige nu intet alternativ til en revurderende
> hospitalsindlæggelse hvor der er psykiatere der holder konferancer om

Hvis en læge ønsker at besøge en patient, så kræver det patientens
tilladelse.
Ligeså sygeplejerskerne. Man må ikke bare tilegne sig adgang til andres
bolig uden tilladelse.
I følge straffeloven, og gud ske lov for den.

> [...]
> betjente, så kunne han risikere at blive afvist i døren alligevel.
> Der bliver jo ikke flere pladser uansét hvem der kører patienterne ind til

Situationen er mig ubekendt, fordi, hvis politiet er tilkaldt har der vel
været en grund. Og hvis vedkommende var psykotisk og ikke blot fuld og
råbende, ja, så har de en forpligtigelse til at tage personen med sig.
Og der er altid plads til psykotiske patienter i affekt.

> Hele "hente køre af politiet konstruktionen" er bare en narresut når der
> ikke er et sted der vil vurdere patienten i en uge-14 dage.

Det er da heller ikke noget politiet blander sig i, med mindre nogen har
tilkaldt dem.
Og de psykiatriske afdelinger og lægerne gør det da aldrig, med mindre de er
stukket af fra en tvangsindlæggelse. Og i så fald gives der en uge til at
finde vedkommende, derefter udløber eftersøgningen.

> [...]
> akkut syge. Hvis ikke det skal være flere hospitalspladser.(Det tyder det

Der er masser af tilbud, men de fleste psykist syge har som led i deres
sygdom ingen sygdomerkendelse, så da ønsker da ikke at flytte, komme på
plejehjem eller blive sat sammen med andre psykisk syge i et bofællesskab
De vil da bare have lov til at passe sig selv.

> [...]
> til at sidde i klemme mellem væggen og sengen. der blev hun klemt ihjæl.
> Så hjælpeløse kan de være. Disse enlige kan ikke klare sig alene.

Man skal sørge for at den slags mennesker har en mobil-telefon, det kan de
fleste pårørende skaffe dem. Hvis de ikke er i stand til at betjene en
mobil, så kan de få et såkaldt nødkald.

Norma

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-06 22:53

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> wrote in message
> Der findes dog tilfælde, hvor ikke-psykotiske mennesker, gang på
> gang har ladet sig indlægge i affekt, blot for at gå lige så snart
> de fire timers papirarbejde er fuldført.

Det vidner om højt folkeoplysningsniveau at danskere af angst for
MUSEFÆLDEKLAUSULEN lader sig udskrive så snart de ikke har behov for
den gratis seng og de venlige sygeplejersker.

Danmark er et extremt ondskabsfuldt land ved at vi har lov om
TVANGSTILBAGEHOLDELSE, for psykiatrien er så skadelig og det rygtes,
så de kan kun få de patienter deres jobskabelse kræver, ved at
tilbagholde når nogen har søgt hjælp.

Tvangsindlæggelse kan være OK hvis voldsrisiko - røde papirer

Men der er ingen undskyldning for gule papirer -
behandlingsindikation - og den internationalt herostratisk berømte
tvangstilbageholdelseslov

Fra : Norma

Dato : 02-03-06 18:40

> Det vidner om højt folkeoplysningsniveau at danskere af angst for
> MUSEFÆLDEKLAUSULEN lader sig udskrive så snart de ikke har behov for den
> gratis seng og de venlige sygeplejersker.

Jeg ved ike, hvad du mener med"musefældeklausulen"; men vil blot gætte på
den lov, der tillader at folk, der har ladet sig frivilligt indlægge på en
psykiatrisk afdeling, kan tvangsindlægges på en psykiatrisk afdeling,
såfremt det skønnes, at der er til fare for sig selv eller andre, eller,
såfremt det skønnes at de vil kunne få det langt bedre, hvis de kommer under
medicinsk behandling.
Men man kan ikke, som du foreslår det, forlange sig udskrevet pga nogen
"musefælde-klausul".

> [...]
> kan kun få de patienter deres jobskabelse kræver, ved at tilbagholde når

Sikke noget vrøvl, der er i den grad brug for flere sengepladser indenfor
psykiatrien.
Og dovne læger, ville nok, hvis de ikke var ansvarsbevidste vælge at lade
behagelige patienter forblive indlagte, fremfor de vrangvillige!

> Tvangsindlæggelse kan være OK hvis voldsrisiko - røde papirer
>
> Men der er ingen undskyldning for gule papirer - behandlingsindikation -
> og den internationalt herostratisk berømte tvangstilbageholdelseslov

De gule papirer bruges overfor patienter, der tidligere har været
velfungerende på medicin, som de ikke længere tager, når de står overfor at
blive smidt ud af deres lejlighed, ikke længere selv formår at fylde et
køleskab op, når utøj, mus og rotter render rundt mellem deres affaldsdynger
og så videre.
Der skønner man, at en genindlæggelse, kan give dem en vis fred,
socialrådgivere kan ordne situationen med udlejer, rengøringsfolk afskaffe
utøjet, skifte sengetøjet, smide de gamle aviser ud, og så videre

Norma

Fra : Lyrik

Dato : 01-03-06 01:57

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere. Ja, så tror jeg på dem.
>
> Det er tilladt at begå selvmord i Danmark samt at drikke sig ihjel.
++++++++++++++++++++++++++
Din underbevisthed kalder denne livsholdning for "vanskelige, urimelige tit,
ansvarsløse med
> mere"
Det er vi enige om. Bortset fra at du tror på at den er fin.
Jeg synes ikke den er fin. Når min bror er ude i snavset så vil jeg hellere
hjælpe ham på fode.
Folk som begår selvmord eller drikker sig ihjæl under store selvdestruktive
armbevægelser skader også deres medmennesker og efterlader samfundet mere
forrået.
Kan de hjælpes ud af det så skal man prøve.

Hilsen
Jens

Hilsen
Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-06 02:57

Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message
> [...]
> selvdestruktive armbevægelser skader også deres medmennesker og
> efterlader samfundet mere forrået.
> Kan de hjælpes ud af det så skal man prøve.

Psykiatriske lærebøger erkender at de kun dur til SYMPTOMBEHANDLER

"Medicinsk behandling i psykiatrien er ikke rettet mod årsager, men
mod symptomer. Det betyder , at der ikke findes lægemidler, der kan
helbrede skitzofreni, depression eller angst. Lægemidlerne må aldrig
blive en erstatning for psykosociale tiltag. Medikamenter kan hjælpe
patienten til at indse betydningen af disse tiltag." J Engelstad Snoek
og K Engedal "PSYKIATRI-LÆREBOG" Oslo, 2001

Vil du hjælpe så hjælp selv. Psykofarmaka er oftest skadelige.

Glistrup ser forurettethed og rethaveriskhed som værste og mest
udbredte sindsyge - måske al opmærksomhedssøgen der bliver til
hjælp-trængenhed kommer af bitterhed og skuffede forventninger. Og
hjælp er MEGET svær - bjørnetjeneste er almindelig

LYT TIL TIDLIG USA-BONDEFORNUFT HEROM:

'"Let us be thankful for the fools. But for them the rest of us could
not succeed.Mark Twain

A man cannot be comfortable without his own approval. Mark Twain

In his private heart no man much respects himself.Mark Twain

Man kan sikre sig andre menneskers accept ved at gøre det rigtige og
ved at anstrenge sig, men at sikre selv-accept er hundred gange
vigtigere og der er ingen enkel opskrift. Twain

A man with at new idea is a Crank, till the idea succeds. Mark Twain

The human race consists of the dangerously insane and such
as are not. .Mark Twain

When we remember that we are all mad, the mysteries disappear and life
stands explained. Mark Twain

I alle meningsspørgsmål er vore modstandere altid unormale. Mark Twain

One of the commonest forms of madness is the desire to be noticed, the
pleasure derived from being noticed. Perhaps it is not merely common,
but universal. .Mark Twain

Fra : Norma

Dato : 01-03-06 19:32

> [...]
> samfundet mere forrået.
> Kan de hjælpes ud af det så skal man prøve.

Måske, jeg mener, som jeg gør, fordi, jeg også mener: " At intet menneske er
en gud".

Og det må du vel kunne forstå og være enig i, så vidt jeg kender dig.

I forhold til mennesker på skråplan har vi alle et ansvar til at gøre, hvad
vi kan.

Men vi skal ikke tildele ret mange mennesker en større ret til at indskrænke
friheden for andre.

I Danmark er det tilladt at drikke sig i hjel og begå selvmord.
Uanset, hvor ærgerligt og trist, det er at se på.
Men de pårørende kan gøre meget.
Myndighedspersoner lidt, men ikke alt.
Uanset, hvor ondt det gør på de pårørende.

Personligt har jeg kontakt til flere personer, der helt klart har
tilkendegivet, at de vil dø af druk!

Men hvad skal man gøre ved det, andet end at tale med dem om det og forsøge
at anspore dem til noget, der er en lille smule mere muntert at se frem
til.
Der har alle en chance, uanset uddannelse og rolle i samfundet.

Jeg har også kontakt til flere, jeg har kendskab til et så psykotiske, at
deres liv ikke længere hænger sammen.
Men hvis ikke de vil lukke mig ind, når jeg ringer til dem, ja, så kan jeg
altså intet stille op.

Norma

Fra : Bo Warming

Dato : 01-03-06 22:48

Behandler-væsenet er grusomt mht tvangsindlæggelser mod dem der vil dø
hurtigt.
Indlæggelse på røde papirer er risiko
hvis du tager alvorligt systemets floskler om at man ejer sig eget
legeme.
Min far havde levet længere og lykkeligere, hvis ikke forbud mod
barmhjertighedsdrab havde hindret ham i en lykkelig alderdom - da han
fik diagnose på knoglekræft døde han af angst for samme smertefulde
død som mange i hans familie var død af.
Han døde af kredsløbssygdom, psykosomatisk skabt af læger via deres
eutanasi-forbud
Indirekte og i bedste mening hvis man tror på Etisk Råds floskler.
Overlæge Ole Hartling bør mistænkes for at ønske forsøgskaniner til
forskning og derfor hindre selvmord.
Patientbehov ringeagtes.Lægebehov prioriteres.

Nordmænd er forud for os mht at erkende at al psykofarmakabehandling
(og elektrochok osv ) er SYMPTOMBEHANDLING - se citat fra norsk
lærebog nedenfor.
*Ondets rod* har de mere forstand på på bodegaen end på psykiatrisk
hospitalsafdeling - at dømme af mine grundige lærebogslæsninger
derom - jeg ville emigrere hvis nogen søgte at få mig til at sætte
mine ben på en sådan hospitalsafdeling og tvangsmedicineringen af min
fejldiagnosticerede, psykisk sunde farbror var en udåd af
holocaustdimensioner.
Man hjælper kun behandlerne, tror jeg, når man er autoritetstro
overfor psykiaternes fagegoistiske tvang og modstand mod
privatisering

Fra : Norma

Dato : 02-03-06 18:53

> [...]
> forskning og derfor hindre selvmord.
> Patientbehov ringeagtes.Lægebehov prioriteres.

Det lyder tankeforstyrret og paranoidt, hvad du skriver her.'
Hvilken interesse skulle læger have i din fars død?

> [...]
> Man hjælper kun behandlerne, tror jeg, når man er autoritetstro overfor
> psykiaternes fagegoistiske tvang og modstand mod privatisering

Nordmænd, som flest, lever i meget mindre samfund, end vi gør i Danmark.
Så der får ingen lov til at vantrives uden at alle deres naboer møder op og
óvertaler dem til indlæggelse,

> [...]
> erstatning for psykosociale tiltag. Medikamenter kan hjælpe patienten til
> at indse betydningen af disse tiltag." J Engelstad Snoek og K Engedal

De gamle psykiatere, der har oplevet tider uden psykofarmaka fortæller jo
rædselshistorier, hvor folk i årevis måtte holdes indespærrede, mens de stod
og hallucinerede og bankede hovederne ind mod væggen.
At man har kunnet lukke så mange psykiatriske sengeafdelinger skyldes
selvfølgelig at et hav af mennesker, bliver raske på moderne medicin. Og
spørger man dem, hvad det værste der kunne overgå dem i tilfælde af krise i
landet, så vil deres svar ofte være, angsten for at de ikke længere kan få
deres medicin.
Den er så livsvigtig for dem og gør, at de kan leve en normal tilværelse,
uden hver dag at være ulykkelige, høre stemmer, føle sig forfulgte eller
lignende.
Så lad venligst være med at generalisere ud fra dine egne beskedne men
negative oplevelser med behandlingssystemet.

Norma

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-03-06 05:44

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er tilladt at begå selvmord i Danmark.....

Nej det er det faktisk ikke men hvad skal man gøre. Det er jo lidt
tragikomisk at straffe en person som ønsker at tage sit eget liv.

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Norma

Dato : 02-03-06 18:54

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nej det er det faktisk ikke men hvad skal man gøre. Det er jo lidt
> tragikomisk at straffe en person som ønsker at tage sit eget liv.

Det er tilladt og vi er ikke noget katolsk land.

Norma