Stor fransk firma boycotter Danmark
Fra : Cyril Malka

Dato : 27-02-06 16:56

Goddag alle,

En af de største franske supermarkedkæder, Carrefour, boycotter Danmark
i bl.a. Egypten.

Man skal huske at Carrefour-groupen er Europas største og verdens anden
største kæde og godt udspredt også i de arabiske lande.

(http://www.carrefour.com/francais/groupecarrefour/profil.jsp)

For de forskellige mærker, man kan finde Carrefour under:
http://www.carrefour.com/francais/groupecarrefour/activites.jsp

Flere franchiseringer valgte selv at trække de danske produkter fra
deres hylder.

En talsmand fra CRIF (Conseil Representatif des Institutions Juives de
France - De jødiske institutioner representantrådet) henvendte sig til
Carrefours direktør i Frankrig for at protestere imod dette.

CRIF fik til svar at "hver franchise er fri til at handle med hvem de
vil, og supermarkedetskædensdirektøren kan desværre ikke blande sig i
den enkelte forretnings politik".

Om end jeg synes at JPs provokation var for dum og dobbeltmoralsk (de
havde nægtet at udgive Jesus' karikaturer). Om end jeg synes Anders Fogh
håndterede sagen på katastrofisk vis, og om end jeg ikke kun har rosende
ord for det danske folk, så mente jeg, at der var noget forkert i, at en
franske supermarkedskæde boycotter et andet EU land! Det kan simpelthen
ikke være rigtigt. Det er nemlig for at undgå den slags, at EU (dengang
EF) blev bygget.

Jeg skrev derfor et protestbrev til Carrefour i hvilket jeg, kort sagt
og blandt andet, skrev at vi synes, det var uhørt at et fransk kæde
boycottede et EU land for at tækkes deres arabiske marked. Jeg nævnte at
vi ikke vil mangle at oplyse om deres boycot i Danmark på news (hvilket
lige er gjort), på vores sider (fx de sider vi har, der beskæftiger sig
om at flytte eller rejse til Frankrig), fortælle om det i radioen (jeg
er jævnligt i fransk radio) m.m. (vi er ganske aktive i det franske også

Jeg tilføjede, at jeg var godt klar over, at ovenstående opråb ikke vil
føre Carrefour til fallitens rand, men at jeg regnede med at det dog
vil koste dem noget, og lidt har også ret. Om ikke andet, så vil vi ikke
støtte og smide penge i en supermarkedskæde, der boycotter Danmark.

Jeg blev derfor yderst meget forbavset, da jeg blev kontaktet af
Carrefour her i Saint-Pierre des Corps, som gerne vil se mig til møde.
Vi ser hinanden i morgen 18:30... Jeg tjekker om de har de danske
produkter, de plejer før jeg går til møde. For jeg *ved* at i den
Carrefour, plejer man at kunne finde dansk salami (som jeg dog ikke
køber) og torskelever (som jeg køber .

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
12 nye tegninger => http://www.malkaz.com/karikaturer

Fra : Jim

Dato : 27-02-06 17:00

"Cyril Malka" <mews@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.carrefour.com/francais/groupecarrefour/activites.jsp
>
> Flere franchiseringer valgte selv at trække de danske produkter fra

Gammel nyhed.
Og nej, jeg handler ikke i Carrefour igen.
Jeg går hen til naboen Lidl istedet.

J.

Fra : Cyril Malka

Dato : 27-02-06 17:28

In article <4403221d$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> wrote:

> Gammel nyhed.

Har jeg skrevet, det var en ny-nyhed?

--
Venligst,

Cyril

http://www.malka.dk -=- http://www.psyken.com -=- http://www.psyken.org

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-02-06 19:53

Jim wrote:
> Og nej, jeg handler ikke i Carrefour igen.
> Jeg går hen til naboen Lidl istedet.

Jeps. Lidl rules...

Jeg følger også www.lidl.dk regelmæssigt. De har de bedste croissants og
rigtig mange gode tilbud. Vi handler regelmæssigt i Kalundborg, og skal
nu afprøve butikken i Holbæk snart...

Henrik, Dianalund
...."En krone sparet (efter skat) er bedre end en krone tjent (før skat)"
...."Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-02-06 17:18

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> on mandag 27. februar 2006 at
17:00 +0100 wrote:
>Jeg går hen til naboen Lidl istedet.

Hmmm, det skyldes den smagfulde personalepolitik som Lidl er kendt for?
- du ved den med at menstruerende kvinder skal bære rødt tørklæde, så
kunderne kan se at her er en kvinde der måske er lidt træt og uoplagt?
Eller kassedamer der tisser i bukserne fordi der ikke kommer afløsning?
osv osv. Eksemplerne er desværre mange.
Skal lige understrege at disse eksempler ikke er danske men stammer fra
Tyskland (tissende kassedamer) og såvidt jeg husker Tjekkiet
(menstruations-halstørklædet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jim

Dato : 27-02-06 18:01

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal lige understrege at disse eksempler ikke er danske men stammer fra
> Tyskland (tissende kassedamer) og såvidt jeg husker Tjekkiet

Har jeg sgu da aldrig hørt om.
Jeg handler, hvor jeg ikke bliver diskrimineret pga. min danske herkomst.

J.

Fra : Sten Schou

Dato : 27-02-06 18:53

> [...]

> Skal lige understrege at disse eksempler ikke er danske men stammer fra
> Tyskland (tissende kassedamer) og såvidt jeg husker Tjekkiet

Så vidt jeg ved, har Lidl vist nok skrevet overenskomst med en fagfoerening
herhjemme, og kan derfor ikke køre rundt med personalet på denne måde. På
trods af dette, kunne jeg dog aldrig finde på at handle i Lidl, bl.a. p.g.a.
ovennævnte eksempler.
Min lokale købmand er tilsluttet Merko.

Hilsen Sten

Fra : Jim

Dato : 27-02-06 19:17

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> denne måde. På trods af dette, kunne jeg dog aldrig finde på at handle i
> Lidl, bl.a. p.g.a. ovennævnte eksempler.

Vi har da også andre muligheder, men så skal man ind til byen.
Men at man som dansker ikke handler i Carrefour, hvor disse butikker findes,
gør ikke meget ved omsætningen.
Det er en af verdens største detailbutik-kæder. Så det skal være kollektiv
boycot, hvis det skal sætte spor.

J.

Fra : HrSvendsen

Dato : 27-02-06 17:50

Cyril Malka wrote:
> Goddag alle,
>
> En af de største franske supermarkedkæder, Carrefour, boycotter
> Danmark i bl.a. Egypten.

Gammel nyhed.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 27-02-06 19:51

Cyril Malka wrote:
> En af de største franske supermarkedkæder, Carrefour, boycotter Danmark
> i bl.a. Egypten.
<...>
> [...]
> produkter, de plejer før jeg går til møde. For jeg *ved* at i den
> Carrefour, plejer man at kunne finde dansk salami (som jeg dog ikke

Held og lykke med mødet. Er ret spændt på hvad det fører med sig.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-02-06 21:40

18:01 +0100 wrote:
>Har jeg sgu da aldrig hørt om.

Jamen det må du da meget undskylde - det var der ellers en hel del
skriverier om op til Lidels åbning i Danmark - og forresten også før - det
østeuropæiske eksempel har været kendt i et par år.

>Jeg handler, hvor jeg ikke bliver diskrimineret pga. min danske herkomst.

Jow jow

Da skulle du rpøve et par indvandrerbutikker - min grønt- og
krydderihandler er iraner og en særdeles flink fyr, der hovedrystende ser
på sine landsmænd. Hans faste kommentar er "Fjolser" - men det er sikkert
også bare en eller anden skjult startegi, så han kan lulle mig i søvn og
snide sig ind på mig om natten for at drøbe mig og min familie med sin
skarptslebne krumsabel? Åhhh, jeg glemte at skrive at han er kristen -
faktisk derfor han flygtede fra Iran i sin tid...
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-02-06 21:42

"Sten Schou" <rabin@planetwave.net> on mandag 27. februar 2006 at 18:52
+0100 wrote:
> [...]
>herhjemme, og kan derfor ikke køre rundt med personalet på denne måde. På
>trods af dette, kunne jeg dog aldrig finde på at handle i Lidl, bl.a.

Det har du fuldsrændig ret i - men det ændrer jo ikke på havd det er for
nogle metoder man understøtter når man handler i butikkerne.
Mine handelssteder er en skjøn blaninf af supermarkeder og lokale
småhandlende.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 27-02-06 23:05

Cyril Malka wrote:

> [...]
> produkter, de plejer før jeg går til møde. For jeg *ved* at i den
> Carrefour, plejer man at kunne finde dansk salami (som jeg dog ikke

Held og lykke med mødet. Hvis de tilbyder dig et meget stort beløb for
at lade være med at sige grimme ting om dem på internettet, så fortæl os
lige hvor mange penge det drejer sig om; der er jo andre store firmaer,
som potentielt kunne boykotte danske produkter ...

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen