Havde Imamerne lært af Fogh og Co.?
Fra : Allan Riise

Dato : 26-02-06 08:37

De 43 sider med tekst og tegninger, som en dansk delegation af muslimer har
rejst rundt med i Mellemøsten, er blevet beskyldt for at sætte en halv
verden i brand. Men mappen indeholdt kun små fejl, fastslår to eksperter.
»Man kan diskutere vinklen, men der står ikke noget, der er decideret
forkert«, lyder en ekspertvurdering.

»Manipulerende« men ikke egentlig misinformation, er en anden.

Det er dommen over den mappe to delegationer fra Islamisk Trossamfund i
december viste frem i Mellemøsten for at få støtte til deres kamp mod
Jyllands-Postens Muhammedtegninger.

Danske politikere og medier har siden slået fast, at delegationens
medlemmer, og de 43 sider de viste frem, var fulde af falske oplysninger og
spillede en afgørende rolle i krisen.

Eksperter har undersøgt mappe
Politiken har bedt to eksperter gennemgå mappen. Den ene af dem, lektor ved
Center for Mellemøststudier Helle Lykke Nielsen mener, at mappen sine
steder »går til grænsen« og enkelte steder endda over.

Peter Viggo Jakobsen, der er leder af Afdelingen for Konflikt- og
sikkerhedsstudier på Dansk Institut for Internationale Studier mener ikke,
at mappen indeholder ytringer der kan betragtes som landsskadelig
virksomhed.

Både han og Helle Lykke Nielsen er samtidig enige om, at mappen også viser,
at der er en stor kløft mellem dem der har skrevet mappen og det omgivende
danske samfund.

Anklager om fejl
Så sent som sidste weekend beklagede udenrigsminister Per Stig Møller (K),
hvis egypterne har »benyttet fejlagtige informationer fra det
kampagnemateriale, som danske imamer rejste rundt med i regionen«.

Vi ville gerne have spurgt ministeren, hvad det er for fejlagtige
oplysninger i materialet, han henviser til. Men Per Stig Møller ønsker ikke
at uddybe sin kommentar, oplyser han pressesekretær.

Et af de centrale kritikpunkter mod mappen har været, at den indeholdt
billeder, der aldrig har været trykt i danske aviser. Blandt andet det
omdiskuterede foto af en mand med grisetryne under teksten:

»Her er det rigtige billede af Muhammed«.

Det Islamiske Trossamfund har forklaret, at disse billeder var med for at
vise, at nogle af de muslimer, der har blandet sig i debatten, efterfølgende
har modtaget anonyme smædebreve.

Men selv om der i både mappens indledende tekst og indholdsfortegnelsen
står, at der er tale om »nogle billeder og breve sendt til muslimer med
endnu værre indhold«, mener næstformanden i Dansk Folkeparti, Peter Skaarup,
fortsat de ikke-trykte billeder er udtryk for misinformation.

»Det synes jeg faktisk. For indtrykket er, at de ikke har været i stand til
at adskille fup og fakta. De har spillet på en ekstrem overdrivelse - og jeg
har ikke set et eneste sted, at imamerne har hjulpet med at opklare, at de
aldrig har været trykt i danske medier. Og så er det misinformation«, siger
Skaarup.

17 politianmeldelser
Politiet har indtil nu modtaget 17 anmeldelser mod blandt andet de danske
imamer for landsskadelig virksomhed efter deres rejser.

Ifølge flere juridiske eksperter risikerer de næppe at miste deres
statsborgerskab. Det kræver, at deres ytringer alene har bragt Danmark i en
krigslignende tilstand.

Talsmanden for Det Islamiske Trossamfund mener hele debatten er ude af
proportioner.

»Vi har ikke misinformeret, men forsøgt på en pæn og sober måde at gøre rede
for Jyllands-Postens tegninger«, siger Ahmed Akkari.

Eller som ogh ville sige.
"Der er ikke noget at komme efter"

btw. Læg mærke til at Juristerne slår fast, at de §'er vi har debatteret
herinde om Imamerne begik landsforræderisk virksomhed, kun er gældende hvis
deres ytringer bragte Danmark i krigslignende tilstand, nøjagtigt hvad jeg
plæderede for.

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : @

Dato : 26-02-06 12:18

On Sun, 26 Feb 2006 08:37:23 +0100, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>forkert«, lyder en ekspertvurdering.
>
>»Manipulerende« men ikke egentlig misinformation, er en anden.

læg lige godt mærke til hvilken avis der har betalt nogle "eksperter"
for den undersøgelse

>Det er dommen over den mappe to delegationer fra Islamisk Trossamfund i
>december viste frem i Mellemøsten for at få støtte til deres kamp mod
>Jyllands-Postens Muhammedtegninger.

desværre for Laban og Akari har vi set dem på engelsk sige til
repræsentanter for den Ægyptiske regering at billedet med
"grisetrynen" var det allerværste

et billede som _ikke_ havde væter vist i JP

>Danske politikere og medier har siden slået fast, at delegationens
>medlemmer, og de 43 sider de viste frem, var fulde af falske oplysninger og
>spillede en afgørende rolle i krisen.

og?

du stoler måske mere på Politikken som sandhedsvidne

> [...]
>sikkerhedsstudier på Dansk Institut for Internationale Studier mener ikke,
>at mappen indeholder ytringer der kan betragtes som landsskadelig

mappen mappen mappen

har de også set de indslag der har været vist i TV i f.eks. Ægypten,

ved de hvad der er blevet sagt uden tv og mikrofoner i nærheden

hvorfor bliver du ved med at forsøge at bortlede opmærksomheden fra,
at nogle ondsindede og magtsyge mørkemænd forsøger med alle midler
forsøger at fjerne ytringsfriheden i Danmark

hvad har du mod ytringsfrihed?

hvad har du mod ligeret?

hvad har du mod dialog og fredelig sameksistens bland "lige" borgere?

kan du f.eks. pege på en eneste gang hvor muhammedanere er kommet med
fremstrakt hånd og sagt:

I har ret denne gang, vi må gi' os og revurdere nogle ting?

Fra : Allan Riise

Dato : 26-02-06 12:44

@ wrote:

> læg lige godt mærke til hvilken avis der har betalt nogle "eksperter"
> for den undersøgelse

Jeg er mere ineresseret i eksperternes synspunkt, end hvem der har betalt.
Det minder lidt om en afsporing du har gang i, for det er vel "substansen"
der skal debatteres?

> desværre for Laban og Akari har vi set dem på engelsk sige til
> repræsentanter for den Ægyptiske regering at billedet med
> "grisetrynen" var det allerværste
>
> et billede som _ikke_ havde væter vist i JP

Hvilket de jo også har med i "mappen" at der er nogen af tegningerne der
repræsenterer hvad enkeltpersoner har modtaget fordi de har været med i åben
debat om emnet.
Det virker som om du ikke har læst hvad der står i artiklen.

> og?
>
> du stoler måske mere på Politikken som sandhedsvidne

Igen afsporer du debatten, jeg tror mere på de 2 eksperter, end på Krarup,
Langballe, Espersen og Du, når det gælder de faktuelle oplysninger.

> mappen mappen mappen

Den må jo siges at være selve essensen, substansen om du vil.

> har de også set de indslag der har været vist i TV i f.eks. Ægypten,

Ja, det ved jeg at f.eks. H.L.N. har, da hun har været meget på i TV
angående denne debat.

> ved de hvad der er blevet sagt uden tv og mikrofoner i nærheden

Gør du?

> hvorfor bliver du ved med at forsøge at bortlede opmærksomheden fra,
> at nogle ondsindede og magtsyge mørkemænd forsøger med alle midler
> forsøger at fjerne ytringsfriheden i Danmark

At bede om ikke at blive hånet, er lig med at fjerne ytringsfriheden?
Næppe, så må vi vel også se tegninger af små børn der bliver misbrugt, du
skal have lov til at lave blueprints der kan bruges til at lave røverier
etc.
Min pointe er at der jo allerede er en hel del stopklodser for
ytringsfriheden, så den kan jo dårligt stå med Kapitæler?

> hvad har du mod ytringsfrihed?

Intet, men husk at det er under ansvar.

> hvad har du mod ligeret?

Intet.

> hvad har du mod dialog og fredelig sameksistens bland "lige" borgere?

Intet, men en dialog ødelægges når man håner og provokerer den ene part.

> kan du f.eks. pege på en eneste gang hvor muhammedanere er kommet med
> fremstrakt hånd og sagt:

> I har ret denne gang, vi må gi' os og revurdere nogle ting?

Jo det harjeg faktisk, f.eks. når det gælder alderen på
familiesammenføringer mand/kone imellem, hvor man har haft det ønske at få
giftet meget unge piger bort til en i Danmark bosiddende Muslim.

Fra : Henri Gath

Dato : 26-02-06 13:32

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Intet, men en dialog ødelægges når man håner og provokerer den ene part.

Nåeeeeehh, dine små lumre jødehadende muhammedanske mørkemænd kan ikke tåle
mosten?
Du bliver sgu mere og mere afskyvækkende i dit rablende kultur- og
landsforræderi

Fra : Bruno Christensen

Dato : 26-02-06 16:45

On Sun, 26 Feb 2006 13:31:53 +0100, Henri Gath wrote:

> Nåeeeeehh, dine små lumre jødehadende muhammedanske mørkemænd kan ikke tåle
> mosten?
> Du bliver sgu mere og mere afskyvækkende i dit rablende kultur- og
> landsforræderi

En gentleman, er en person der formår at svine sin modstander til, på en så
pæn måde at modstanderen ikke kan tage til genmæle.

Prøv i det mindste at lade som om du er en gentleman.

/|\
/\
Bruno

Fra : Henri Gath

Dato : 26-02-06 17:03

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

> En gentleman, er en person der formår at svine sin modstander til, på en
> så
> pæn måde at modstanderen ikke kan tage til genmæle.
>
> Prøv i det mindste at lade som om du er en gentleman.

Nætak....har fået nok af repræsentanter for den gode tone. Føler ingen trang
til at tale pænt til mennesker, der uden videre er klar til overgive vores
hårdt tilkæmpede ytringsfrihed.
Så stik du bare piben ind. Der er større ting på spil her end velopdragenhed
og høflighed

Fra : Bruno Christensen

Dato : 26-02-06 18:21

On Sun, 26 Feb 2006 17:02:54 +0100, Henri Gath wrote:

> [...]
> hårdt tilkæmpede ytringsfrihed.
> Så stik du bare piben ind. Der er større ting på spil her end velopdragenhed

Det er så din mening. Min del af ytringsfriheden er at jeg kan vælge hvad
jeg læser. Du er for ekstrem så fremover er du fravalgt (dine indlæg bliver
markeret som "læst", men jeg kan kan læse dem hvis jeg ønsker det.)

/|\
/\
Bruno

Fra : Bruno Christensen

Dato : 26-02-06 20:45

On Sun, 26 Feb 2006 18:20:41 +0100, Bruno Christensen wrote:

> [...]

> jeg læser. Du er for ekstrem så fremover er du fravalgt (dine indlæg bliver
> markeret som "læst", men jeg kan kan læse dem hvis jeg ønsker det.)

Du citerede noget "godt" før mit filter trådt i kraft, så du er hermed
"Benådet"

Undskyld!

/|\
/\
Bruno

Fra : Tim

Dato : 26-02-06 23:34

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> wrote in message

> Du citerede noget "godt" før mit filter trådt i kraft, så du er hermed
> "Benådet"
>

> Undskyld!

Havde du ligefrem lavet en Wilstrup på ham???

Tim

Fra : Bruno Christensen

Dato : 27-02-06 10:13

On Sun, 26 Feb 2006 23:33:59 +0100, Tim wrote:

> Havde du ligefrem lavet en Wilstrup på ham???

Den er trukket tilbage og jeg har sagt "undskyld"

/|\
/\
Bruno

Fra : Alucard

Dato : 27-02-06 14:20

On Mon, 27 Feb 2006 10:13:21 +0100, Bruno Christensen <news@lphund.dk>
wrote:

>Den er trukket tilbage og jeg har sagt "undskyld"

Så kan det ikke være en "Wilstrup"..... Han trækker aldrig noget
tilbage...

Fra : Tim

Dato : 26-02-06 23:33

> [...]
> bliver
> markeret som "læst", men jeg kan kan læse dem hvis jeg ønsker det.)

Pkt. 1., er det ikke ytringsfrihed at fravælge, pkt. 2., er han sgu' en af
de få ærlige mennesker i den her gruppe.

Tim

Fra : Egon Stich

Dato : 26-02-06 13:53

> [...]
> Det minder lidt om en afsporing du har gang i, for det er vel "substansen"

Det du herved plæderer for er, at netop de "experter" , der i den grad
svigter vort demokrati og frihed til at tale, om vi vælger dette, skulle
være værd at lytte til.

Det er det, der er "substansen".

I det hele taget er det trist at se, i hvor høj grad nogle mennesker
opfatter tingene helt forkert.

Vi taler ikke om "hensyn" - "respekt" og lignende plusord, de akademiske
kateterfilosoffer bestandigt fremhæver.

Vi taler ganske enkelt om et af de største anslag imod vor grundlov, vor
frihed og måde at leve på, der er set siden 1945.

Det er trist, at så mange stadig forsøger at forsvare egen misopfattelse,
når virkeligheden i den grad har givet den del af befolkningen der ikke er
hallalhippier ret.

ES

Fra : Tim

Dato : 26-02-06 17:34

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> [...]
> når virkeligheden i den grad har givet den del af befolkningen der ikke er

Sådan!

Tim

Fra : @

Dato : 26-02-06 15:39

On Sun, 26 Feb 2006 12:43:52 +0100, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>Jeg er mere ineresseret i eksperternes synspunkt, end hvem der har betalt.
>Det minder lidt om en afsporing du har gang i, for det er vel "substansen"
>der skal debatteres?

udmærket

og så må man ikke ophøje hverken den ene eller anden avis eller
ekspert til et 100% sandhedsvidne

> [...]
>debat om emnet.
>Det virker som om du ikke har læst hvad der står i artiklen.

det virker som om _du_ ikke så danske imaners optræden på Ægyptisk TV

>Igen afsporer du debatten, jeg tror mere på de 2 eksperter, end på Krarup,
>Langballe, Espersen og Du, når det gælder de faktuelle oplysninger.

hvorfor

det skulle vel aldrig være fordi de bekræfter hvad du allerede har
bestemt dig for at tro er sandt?

>Den må jo siges at være selve essensen, substansen om du vil.

javel så, det bliver ikke offentliggjort, men tvivler du på at
statsministeriet modtager "obskønt" materiale og trusler her i DK?

dette bringer AFR netop ikke ind i debatten da enkelte tågehoveders
gerninger ikke skal have lov at forplumre vandene,

danske imaner viser billeder frem som er fremsendt til dem fra
enkeltpersoner, og bruger disse billeder som bevis for at alle
danskere er imod muhammedanere

>At bede om ikke at blive hånet, er lig med at fjerne ytringsfriheden?

hvem er blevet hånet?

>Næppe, så må vi vel også se tegninger af små børn der bliver misbrugt,

tegninger for min skyld ingen alarm

>du
>skal have lov til at lave blueprints der kan bruges til at lave røverier

selvfølgelig,

ellers ville kirmi-forfattere være i fængsel permanent

>Min pointe er at der jo allerede er en hel del stopklodser for
>ytringsfriheden,

ja, og det er en alvorlig fejl

>Intet, men husk at det er under ansvar.

så har du noget mod ytringsfrihed,

>Intet.

>Intet, men en dialog ødelægges når man håner og provokerer den ene part.

forkert, at føle sig hånet er ikke det samme som at man er blevet
hånet

hvis der ikke må provokeres kan man jo ikke være nogetsteds, at føle
sige provokeret er ikke ensbetydende med at der er nogen som
provokerer

>Jo det harjeg faktisk, f.eks. når det gælder alderen på
>familiesammenføringer mand/kone imellem, hvor man har haft det ønske at få
>giftet meget unge piger bort til en i Danmark bosiddende Muslim.

dokumentation tak - hvor har de indrømmet egen fejl ?

muhammedanerne har bøjet sig for dansk lovgivnig, de har protesteret
voldsomt er dette at vedkende egen fejl?

de har _ikke_ indrømmet egen fejl

Fra : Bruno Christensen

Dato : 26-02-06 16:23

On Sun, 26 Feb 2006 12:43:52 +0100, Allan Riise wrote:

> eg er mere ineresseret i eksperternes synspunkt, end hvem der har betalt.
> Det minder lidt om en afsporing du har gang i, for det er vel "substansen"
> der skal debatteres?

Det er sjældent at der publiceres rapporter hvor eksperterne er uenige med
de der betaler for rapporten.

Dette kan der være 2 årsager til:

Divergerende rapporter undertrykkes, eller
Man finder nogle hvis synspunkter man kan lide, til at skrive rapporter.

Der er muligvis en 3. årsag, men den vil jeg ikke komme ind på.

/|\
/\
Bruno

Fra : Bruno Christensen

Dato : 26-02-06 16:36

On Sun, 26 Feb 2006 12:43:52 +0100, Allan Riise wrote:

> At bede om ikke at blive hånet, er lig med at fjerne ytringsfriheden?

At *forlange* straf for at Muhammed er blevet tegnet ---- ?

Joh, det anfægter mig og min religion. Jeg forlanger en undskyldning, samt
et forbud mod at I nogensinde lader jer håne igen.

Kan du ikke se at I muslimer (nogle få, mere end de fleste) gør jer selv
groft til grin ved at forsøge at få danskere til at holde op med at have
ytringafrihed.

"Man binder os på mund og hånd
men man kan ikke binde ånd"

Skrevet af PH i 1941 eller 42.

Forstå dog at /mine/ tanker er toldfrie!

Mener jeg at tegningen i min signatur er et billede af Muhammed? Det kan du
aldrig vide.

/|\
/\
Bruno

Fra : Bruno Christensen

Dato : 26-02-06 16:38

> [...]

> familiesammenføringer mand/kone imellem, hvor man har haft det ønske at få
> giftet meget unge piger bort til en i Danmark bosiddende Muslim.

Helt OK, det accepterer jeg, hvilken alder var det at I ønskede skulle
gælde?

/|\
/\
Bruno

Fra : HrSvendsen

Dato : 26-02-06 14:13

Allan Riise wrote:

> »Vi har ikke misinformeret, men forsøgt på en pæn og sober måde at
> gøre rede for Jyllands-Postens tegninger«, siger Ahmed Akkari.
>
> Eller som ogh ville sige.
> "Der er ikke noget at komme efter"

Du ved jo ligesom alle andre, at Harakiri er en løgner, voldsforbryder og
fanatisk muhammedaner, så hvad er det, du vil sige med det der .. at du vil
med ud i en harakiri?