Bistandsproject
Fra : @

Dato : 26-02-06 04:27

det vil da være et godt sted at bruge nogle ulandsbistandskroner

<<<<<<<<<>
DF vil udgive Grundloven på arabisk

Dansk Folkeparti overvejer at bruge egne penge til få oversat
grundloven til arabisk samt få den distribueret på tryk og via
internettet til den arabiske verden, skriver Morgenavisen
Jyllands-Posten søndag.

Ifølge udenrigsordfører Søren Espersen vil gennemførelsen af ideen
blive et spørgsmål om, hvor dyrt et sådant projekt bliver.

Han mener, at Muhammed-krisen har vist, at den muslimske verden
mangler en grundlæggende forståelse for, hvordan et demokrati som det
danske fungerer.

- Vores udgangspunkt skal være, at vi eksporterer demokratiet. Det,
der foregår i lande som Saudi-Arabien og Yemen, er forkert. De skal
have en forståelse for, hvorfor vi i den vestlige verden tit agerer,
som vi gør. Nu ser vi, om vi kan finde pengene - kan vi det, går vi i
gang, siger Søren Espersen.

<<<<<<<<<<<>

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-02-06 04:53

@ wrote:
> [...]
> have en forståelse for, hvorfor vi i den vestlige verden tit agerer,
> som vi gør. Nu ser vi, om vi kan finde pengene - kan vi det, går vi i

Ideen er skam "sød" nok, men - igen - har vi en meget *stor* forhindring
for forståelse af vores frihedsbegreber vs. den ideologi som arabere er
opdraget med.

For dem ligger "friheden" i de muligheder de har i henhold til
praktiseringen af islam. Alt der går imod islams idealer afvises på
forhånd. Mange arabere kan ikke selv læse, og får derved deres indtryk
fra "de lærde" som i sig selv er en kæmpe forhindring for at formidle
frihedens budskaber. Vi ser det også når vi her i landet udgiver hæfter
på arabisk: hvis de taler imod det som familiefaren mener når de f.eks.
aldrig de kvinder som skulle drage nytte af f.eks. hæfter om
ligestilling her i samfundet.

Sagt på en anden måde: hvis projektet skal bringe viden til den menige
araber, tror jeg det vil være gavnligt at teksten indtales i et
lydformat der kan viderebringe budskabet til dem som ikke kan læse.

Blot en tanke...

Henrik, Dianalund
...."En krone sparet (efter skat) er bedre end en krone tjent (før skat)"
...."Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-02-06 09:42

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> wrote in message
> [...]
> araber, tror jeg det vil være gavnligt at teksten indtales i et lydformat
> der kan viderebringe budskabet til dem som ikke kan læse.

Og sammen med popsange om at Profeten er alle menneskers model og verdens
skønneste mand. De skulle synges mellem hvert afsnit i Grundloven. Derudover
tror jeg ikke at en kraftreligiøs lige pludselig ændrer holdning og tænker
"jamen, sådan en burde vi også have".

Sjovt at DF nu begynder at efterligne De Radikales idé om, at bare man
kommer med "oplysning", så ændrer man næsten automatisk folks tænkning. Jeg
hørte lige Jelved synge sangen om *oplysning* for et par dage siden, - tænk
hvis det var så let.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-02-06 10:17

Knud Larsen wrote:
> [...]
> tror jeg ikke at en kraftreligiøs lige pludselig ændrer holdning og tænker

Nej. Helt enig. Det er en populistisk tanke at tro vi kan "eksportere"
vores demokratiske værdier direkte til de arabiske lande. Projekt Irak
er for USA vist også en af deres største "mishaps" i nyere tid. Det er
noget sværere end George Bushs spindoktorer havde regnet med.

> [...]
> hørte lige Jelved synge sangen om *oplysning* for et par dage siden, - tænk

Jeps. Ville være lækkert.

Fra : Egon Stich

Dato : 26-02-06 14:07

> [...]
Jeg
> hørte lige Jelved synge sangen om *oplysning* for et par dage siden, -

Det du var vidne til der, var skolelærerinden, der talte til eleverne.
Nemlig den ikke lille del af de radikales vælgere, der aldrig for alvor har
sluppet elevrollen.
De har jo aldrig oplevet andet end den akademiske skinverden.
Og er derfor lette ofre for lærerinden.

"Den forsvundne fuldmægtig" er ikke blot fiktion.

MVH
Egon

Fra : Bruno Christensen

Dato : 26-02-06 16:59

On Sun, 26 Feb 2006 09:42:24 +0100, Knud Larsen wrote:

> [...]
> hørte lige Jelved synge sangen om *oplysning* for et par dage siden, - tænk

Vil det sige at der nu er folk der skal til at skifte parti igen fordi DF er
blevet for blødsødne ?

/|\
/\
Bruno

Fra : @

Dato : 26-02-06 11:57

On Sun, 26 Feb 2006 04:53:05 +0100, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

>Ideen er skam "sød" nok, men - igen - har vi en meget *stor* forhindring
>for forståelse af vores frihedsbegreber vs. den ideologi som arabere er
>opdraget med.

det bliver ikke nemt, men

hvis ikke der er nogen som forsøger at udbrede kendskabet til "vores"
opfattelse af, hvordan man indretter et samfund og omgås hinanden

det der bliver mest spændende i den forbindelse vil jo nok være om det
overhovedet vil blive tilladt i en række af disse lande at informere
om ting som religionsfrihed lighed mellem mænd og kvinder adskillelse
mellem styre og religion

hvis nogen lande vil lægge hindringer i vejen for en sådan information
må de jo udråbes af verdenssamfundet som en slem bande hyklere

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-02-06 13:02

@ wrote:

> [...]
> hvis nogen lande vil lægge hindringer i vejen for en sådan information
> må de jo udråbes af verdenssamfundet som en slem bande hyklere

Jeg er ikke uenig i ideen om at "gøre noget". Tværtimod.

Det jeg blot bringer er nogle tanker i forbindelse med "strategien."

For hvad det sidste angår behøver vi ikke udråbe nogen til noget. Vi kan
blot glæde os over at være klogere - uanset om vi mener det er sket
gennem udvikling eller gennem bevidst "dyrkning" af civilisationens
idealer, som nogle af os mener er grundfæstet i en af Gud given tro på,
at vores positive adfærd gavner vores næste.