Dagbladet Information og VK's forskningspo~
Fra : Trans

Dato : 25-02-06 16:08

I artiklen
http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.php?pShow=TryktAvis%2FTAvVis.php&pTAvVis=191239
VK'S FORSKNINGSPOLITIK: EINSTEIN HAVDE IKKE HAFT EN CHANCE
skriver dagblade Information i dag følgende vedrørende regeringens
forskningspolitik:

"Forskning er ofte uforudsigelig. Hverken Darwin eller Einstein havde
haft en chance for at få forskningsstøtte, fordi ingen havde kunnet
forstå, hvad deres forskning gik ud på," siger Tom Schenkel,
professor i biologi ved Københavns Universitet og præsident for
Videnskabernes Selskab - en sammenslutning af videnskabsmænd - med
henvisning til, at regeringen vil fremme forskning, der skal kunne
anvendes direkte ude på virksomhederne.

Jeg ved ikke, hvor mange Einsteinere, vi i øjeblikket har i Danmark,
men lad os engang se på. hvad den rigtige Albert Einstein (1879 1955)
fik af forskningsstøtte, da han i 1905 sendte følgende fem
epokegørende afhandlinger til tidsskriftet "Annalen der Physik":

(1.) "Über einen die Erzeugung und Verwandlung des Lichtes
betreffenden heuristischen Gesichtspunkt"

(2.) "Über die von der molekularkinetischen Theorie der Wärme
geforderte Bewegung von in ruhenden Flüssigkeiten suspendierten
Teilchen"

(3.) "Zur Elektrodynamik bewegter Körper",

(4.) "Ist die Trägheit eines Körpers von seinem Energieinhalt
abhängig?" (Den med E = mc².)

Det er meget nemt fortalt. Albert Einstein fik ingen forskningsstøtte
overhovedet. Han var end ikke ansat ved en forskningsinstitution, men
han var ansat som forundersøger ved noget så anvendelsesorienteret
som det svejtsiske patentvæsen i Bern. Alligevel producerede han de
fire nævnte epokegørende afhandlinger.

Bent

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-02-06 00:32

Trans skrev:
> [...]

> han var ansat som forundersøger ved noget så anvendelsesorienteret
> som det svejtsiske patentvæsen i Bern. Alligevel producerede han de

For det første så var det lederen af det svejtsiske patentvæsen i Bern,
som stik imod alle regler støttede Albert Einsteins forskning.

Nu er det i dag svære at være forsker da man er nødtil at lave noget som
ingen har lavet før. Dette betyder at forskningen er afhæninge af nye
målinstrumenter, som kan fremskaffe helt nye resutater, som så igen kan
skabe nye modeller af virkligheden så at man kan spå, hvor man før måtte
gætte sig frem. Disse måleinstrumenter er ekstrem dyre.