Behøver vi DF med personer som her?
Fra : Jan Lassen

Dato : 25-02-06 00:13

"Jan Lassen" <woodhorse@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43fe49db$0$47087$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> manges vedkommende at tilbyde andet end kriminalitet som tak??

"Dem og os"-argumenter som ovenstående er ikke særlig befordrende for en
lødig debat. Men det ønsker du jo heller ikke.

> De kommer som en tyv om natten, vi er ikke bange for dem, men de skal ikke
> fortælle os i eget hus hvordan reglerne skal være, hvis de kan lide
> reglerne
> de prøver at pådutte os andre skulle de nok overveje at tage tilbage hvor
> de
> kom fra....

Når de er født i Danmark, hvordan kan "de" så tage tilbage hvor de kom fra?

> Hvorfor skal mine børn ikke kunne vælge hallal kød fra i deres skole?

hvorfor kan du ikke købe sko hos bageren?

> Hvorfor må vi ikke benytte svømmebassinet når muslimerne er der?

hvor må du ikke det?

> Nogle kalder dem tosprogede, hvilket andet sprog end arabisk taler de??

to-sproget betyder blot at de taler andet end dansk i hjemmene.

> Var det ikke meningen de skulle integreres?? som det er nu ser det
> ud,forsøger de at få os til at blive integreret og leve efter deres
> middeladelige normer.

integration er ikke det samme som assimilation. De skal ikke assimileres
hvis de ikke ønsker det -det kaldes for personlig frihed, som jo ifølge
vores grundlov er ukrænkelig - fx i form af retten til at dyrke sin egen
religion.

> Vi forlanger de skal tale vores sprog og være til rådighed for
> arbejdsmarkedet, er de det?

ja, der er massevis af ledige fremmede - de er til rådighed til et
arbejdsmarked, der ikke er til rådighed for dem.

> Jeg ved hvor jeg bor ligger et fængsel ikke langt herfra, 83 % af de
> indsatte er af udenlandsk herkomst siger det ikke noget om vi ligesom ikke
> rigtigt kan få dem til at indrette sig efter vores regler??

Dine procentsatser siger ikke en pind - i USA er de fleste indsatte sorte -
er det fordi de ikke vil indrette sig efter amerikanske regler fordi de er
sorte eller er det mon fordi de bliver diskrimineret på forskellig vis?

> Danmark er et lille land med ikke så mange større ubyggede arealer, skal
> vi
> nu til at lave gravpladser for dem som i al evighed ikke må røres?

naturligvis skal vi da sørge for at de får gravpladser til deres egne - alt
andet ville da være uanstændigt.

> Vi betaler selv vores kirker hvis vi er medlem, hvorfor skulle vi betale
> for
> deres moskeer uden at være medlem endsige enige i deres religion?

Jeg er ikke medlem af folkekirken, men er tvunget til at betale til den
alligevel via skatterne. Det er forskelsbehandling.

> Hvis vi skal til at passe på hvad vi siger i vores eget hjem ( Danmark)
> for
> ikke at støde nogen som helst mere eller mindre tåbelig religion er det
> gået
> for vidt..

Jeg må heller ikke krænke den kristne tro - det kan medføre at jeg bliver
dømt for blasfemi.

> De kalder os urene og svin, voldtager vores kvinder i grupper, banker
> vores
> børn, politiet kan ikke komme ind i deres ghettoer uden at få smadret
> deres
> ruder i bilerne.

Er det alle muslimer der gør det, eller er det kun nogle enkelte? Er der
ikke danskere der begår vold, tæver deres børn og voldtager og besværliggør
politiets arbejde?

> Jeg tror ikke Danskere er bange, men vi er ved at være rigtigt godt
> gammeldags trætte af, at skulle behandle disse muslimer som rådne æg.

foreløbig er det jo kun dig, der bliver behandlet som et råddent æg - måske
fordi du er det?

> Når jeg høre dem i deres massehysteri minder det utroligt meget om dengang
> man brændte hekse af her i Europa.

javist- og heksene af i dag er jo muslimer - blandt andet - og forfølgerne
er forskruede og fordomsfulde mennesker som dig.
--
Wilstrup

Fra : Anonym

Dato : 25-02-06 00:47

> [...]
> forfølgerne
> er forskruede og fordomsfulde mennesker som dig.

Hvem har egentligt skrevet ovenstående? Signaturen passer ikke til
afsenderen.

Fra : Jan Lassen

Dato : 25-02-06 01:00

"Anonym" <anonym@anonym.com> skrev i en meddelelse
> "Jan Lassen" <woodhorse@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvem har egentligt skrevet ovenstående? Signaturen passer ikke til
> afsenderen.

Et svar jeg (J.L) lige fik på et indlæg i en noget tidligere tråd.
Jeg kan forstå og forventer nogle modagumenter når jeg poster, men med
personer der KUN kan se muslimernes lyse sider og lukker øjene for de mørke
man ikke gøre meget for...
J.L.

Fra : Anonym

Dato : 25-02-06 01:01

> [...]
> Jeg kan forstå og forventer nogle modagumenter når jeg poster, men med
> personer der KUN kan se muslimernes lyse sider og lukker øjene for de

Pyha,jeg troede at det var Arne H. Wilstrup under pseudonym.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 25-02-06 01:06

SNIP

> hvorfor kan du ikke købe sko hos bageren?

Modvilje mod hallal slagtet kød er vel ok og forståeligt hvis folk synes det
er en inhuman måde at slagte på?

SNIP

> integration er ikke det samme som assimilation.

Det er der jo delte meninger om, der findes da mange syn på hvad
"integration" er. Assimilation og segregation er vel bare 2 af tankerne.

SNIP

> Jeg må heller ikke krænke den kristne tro - det kan medføre at jeg bliver
> dømt for blasfemi.

Arh vel... Vi har love i landet som er levn fra oldtiden jo. Jeg tvivler på
at blasfemiparagraffen nogensinde kommer i brug igen.
Du må da indrømme at de fleste folk i DK fra andre trosretninger end Islam
har lært at leve med kritik og satire også af deres religioner. Sådan er det
nu engang her i landet og det er da ok.

Jeg synes også at debatten kører under rendestensniveau, men vi er nødt til
at erkende at nogle af kritikpunkterne omkring Islam og nogle udøvere af den
herhjemme er realistiske.

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Wilstrup

Dato : 25-02-06 10:09

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:43ff9f79$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> SNIP

> Modvilje mod hallal slagtet kød er vel ok og forståeligt hvis folk synes
> det er en inhuman måde at slagte på?

så mener de det på grund af uvidenhed - slagtning på "dansk" maner er
bestemt ikke bedre eller mindre smertefuldt.
Men den diskussion har vi haft allerede - man kunne sammenligne det ved at
sige at man ikke kan lide læger fordi de slår børn ihjel ved at foretage
abortindgreb - uanset om det ikke er alle læger der gør sådan noget eller at
det er tvivlsomt om man kan kalde en geleklat for et menneske eller hvordan
man nu skal udtrykke det.
Uvidenhed er ikke ret - også selvom man kan finde eksempler på at der
foregår slagtninger på en "inhuman" facon - der sker såmænd også slagtning
på en "inhuman" facon i andre lande, uden at det får folk til at undlade at
spise kød.

> SNIP

> Det er der jo delte meninger om, der findes da mange syn på hvad
> "integration" er. Assimilation og segregation er vel bare 2 af tankerne.

Nej, det er der ikke delte meninger om - assimilation er udelukkende et
begreb, der benyttes når man vil gøre de fremmede til danskere, medens
integration er udelukkende et begreb der benyttes når man vil have at de
fremmede blot skal indgå med fælles værdier i det offentlige rum, men så i
øvrigt respekterer deres egen kultur.

Uvidenhed er ikke noget der kan bortforklares ved at "det er der delte
meninger om" - der er ganske rigtigt delte meninger: den rigtige og den
forkerte.

Man kan heller ikke kalde en computer for et ur uden at man ender med ikke
at blive forstået - og det er et kendetegn i denne gruppe at en hel del
udtaler sig om noget de ikke ved en roterende knortekæp om.

> SNIP

> Arh vel... Vi har love i landet som er levn fra oldtiden jo. Jeg tvivler
> på at blasfemiparagraffen nogensinde kommer i brug igen.

Det har den været - og hvis du tvivler på det -hvorfor så ikke få den
afskaffet?

> Du må da indrømme at de fleste folk i DK fra andre trosretninger end Islam
> har lært at leve med kritik og satire også af deres religioner. Sådan er
> det nu engang her i landet og det er da ok.

Jamen, så skulle det jo være meget enkelt at stemme for at den blev
afskaffet?

> Jeg synes også at debatten kører under rendestensniveau, men vi er nødt
> til at erkende at nogle af kritikpunkterne omkring Islam og nogle udøvere
> af den herhjemme er realistiske.

Nej det bliver vi ikke nødt til- fordi disse kritikpunkter er baseret på
uvidenhed, skal vi ikke acceptere dem.
Vi skal heller ikke acceptere påstande om at jøder er pengehajer, at finnere
har let til kniven etc. blot fordi der stadig findes eksempler på at der er
knvistikkerier i Finland og der findes folk, der er pengeudlånere og er
jøder.

Fordomme kan kun bekæmpes med oplysninger -og ikke ved at acceptere
tilsværtninger af nogen på et forkert grundlag -fordomme bygger på
videnhed - og den skal bekæmpes.
--
Wilstrup

Fra : td

Dato : 25-02-06 11:09

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> så mener de det på grund af uvidenhed - slagtning på "dansk" maner er
> bestemt ikke bedre eller mindre smertefuldt.

Det handler nok om hvad de tror. Og tro skal vel respekteres?

SNIP

> Uvidenhed er ikke noget der kan bortforklares ved at "det er der delte
> meninger om" - der er ganske rigtigt delte meninger: den rigtige og den
> forkerte.

Og du kender den rigtige?

td

Fra : Wilstrup

Dato : 25-02-06 12:17

"td" <tomdooley(nomorespam)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det handler nok om hvad de tror. Og tro skal vel respekteres?

Javist- religiøs tro - men ikke uvidenhed - at tro og tro er ikke det sámme.
At vi benytter ordet på dansk i forskellig sammenhæng giver anledning til
både ordkløverier og misforståelser. Kunne vi overlade begrebet tro til det
religiøse sprogbrug og så overbevisning til det politiske eller omvendt, så
ville det begrænse muligheden for fejltagelser, men sådan er det desværre
ikke

> SNIP

> Og du kender den rigtige?

JA! Akkurat som jeg ved at en computer ikke er et ur eller en tandbørste
ikke er en stikdåse.

Forudsætningen for at vi kan tale sammen er naturligvis at vi mener det
samme med ordene vi bruger. Gør vi ikke det, vil vi jo heller ikke kunne
kommunikere med hinanden på en ´forståelig måde.

Så når jeg skriver at íntegration ikke er det samme som assimiliation, så er
det jo netop fordi de to begreber er defineret forlængst af folk, der
arbejder med problematikkerne. Hvis du vil omdefinere disse begreber, kan
jeg naturligvis heller ikke forhindre dig deri, men i så fald vil vi blot
tale forbi hinanden, og dermed bliver diskussionen meningsløs.
--
Wilstrup

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 25-02-06 11:52

> [...]
> på en "inhuman" facon i andre lande, uden at det får folk til at undlade

Jeg selv er også ligeglad med om det jeg spiser er hallalslagtet eller
andet, men jeg synes der er et problem i at pådutte folk at følge andre
folks retningslinjer. Hallal-kød er ikke et særligt stort "offer" enig, men
i principsager er man nødt til at tage de små ting med i debatten.

> Nej, det er der ikke delte meninger om

Nej, der bliver bl.a. på vores seminarier undervist ud fra hvad jeg angav
som forståelsen af begrebet "integration". Der snakkes om assimliation,
segregation og pluralistisk integration som alle er integrations-former.

tjek bl.a. http://www.leksikon.org/art.php?n=899

Derfor kan der jo også nemt opstå forvirring når der er forskellige
opfattelser af hvornår en befolkningsgruppe er "integreret". Måske skulle
man blive enige om hvilken form man ønsker i DK, men det er nok svært at få
en tilslutning til én bestemt integrationsform.

> Uvidenhed er ikke noget der kan bortforklares ved at "det er der delte
> meninger om" - der er ganske rigtigt delte meninger: den rigtige og den
> forkerte.

Den lader jeg lige stå til du har læst op på emnet

> Det har den været - og hvis du tvivler på det -hvorfor så ikke få den
> afskaffet?

En afskaffelse ville jeg da hilse velkommen.

> [...]

> Fordomme kan kun bekæmpes med oplysninger -og ikke ved at acceptere
> tilsværtninger af nogen på et forkert grundlag -fordomme bygger på

Helt enig, uvidenhed er skyld i mange fordomme, men i DK er der ligeså stor
"naivitet" eller uvilje til at se kritisk på den muslimske
befolkningsgruppe. Det må være et levn fra tidligere hvor man KUN udtalte
sig positivt omkring indvandrere og var racist blot man kom med en kritisk
kommentar. Vi er desværre ved at være ovre i den anden boldgade i denne tid,
hvor mange kun udtaler sig kritisk, men hverken de fundamentale
indvandrer-positive eller de fundamentale "negativister" gavner debatten.
Folk skal kunne se hele billedet før de udtaler sig, og det gælder for alle
parter i denne debat.

Mvh Anders Hyltoft

Fra : Wilstrup

Dato : 25-02-06 13:14

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:440036ce$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> folks retningslinjer. Hallal-kød er ikke et særligt stort "offer" enig,
> men i principsager er man nødt til at tage de små ting med i debatten.

Man skal passe på at principper ikke bliver en undskyldning for at lade være
med at tænke!

> Nej, der bliver bl.a. på vores seminarier undervist ud fra hvad jeg angav
> som forståelsen af begrebet "integration". Der snakkes om assimliation,
> segregation og pluralistisk integration som alle er integrations-former.

korrekt - man kan sagtens sønderdele disse begreber yderligere - vi har haft
apartheid, segretion m.v. afhængig af kulturer og lande - men det ændrer
ikke ved det grundlæggende at integration og assimilation ikke er det samme.

> [...]
> man blive enige om hvilken form man ønsker i DK, men det er nok svært at
> få en tilslutning til én bestemt integrationsform.

javist - men det er ikke befordrende for den diskussion at man taler om
integration, hvis man mener assimilation.

> Den lader jeg lige stå til du har læst op på emnet

jeg har læst op på emnet og er stadig af den opfattelse, jeg allerede har
givet udtryk for - og endnu en underdeling af begreberne ændrer ikke på det
principielle her.

> En afskaffelse ville jeg da hilse velkommen.

jeg ville også hilse en afskaffelse af kongehuset velkommen. Jeg ville
endda stemme for den. Og religionernes afskaffelse -som minimum en total
adskillelse af stat og kirke, ville være mere end velkommen.

> [...]
> indvandrer-positive eller de fundamentale "negativister" gavner debatten.
> Folk skal kunne se hele billedet før de udtaler sig, og det gælder for

Jeg arbejder i et miljø til dagligt med mange indvandrere - nogle er
udmærkede mennesker, og andre er nogle fjolser -nogle er fjolser fordi de
lever i et miljø hvor uvidenhed og fordomme er omvendt proportionalt med
deres skolegang og nogle er det fordi det nu er nemmest at genere andre for
at føle sig som en del af "broderskabet".

Men overvægten er stadigvæk på den herskende klasses præmisser. Når man hele
tiden bombarderes med påstande om at så er de fremmede tilhængere af
massevoldtægter, så er de mere kriminelle end andre (og når politiet så oven
i købet bærer ved til bålet med deres fordomme og manipulationer (vi har i
år haft 500 kriminelle indvandrertyper for domstolene) hvor man "glemmer" at
fortælle at det ikke måske er flere end 10 der er dømt, hvor resten blot har
været sigtet, men efterfølgende frikendt, når man laver statistiske
undersøgelser, hvor man groft manipulerer med data etc, tja, så er det ikke
så mærkværdigt at de defamerede og dæmoniserede grupper får en følelse af at
være ilde set, at være syndebukke.

Forfatter og journalist Kristen Ditlev Jensen skrev i Politiken 19.juli 2005
blandt andet:

"Jeg ved ikke hvilke bevæggrunde Bech har til at vælge en så fortænkt
tilgang til et så alvorligt emne som sædelighedsforbrydelser der p.t.
straffes med op til otte års fængsel. Men jeg kan ikke lade være med at
undre mig over at man kan være professor i sociologi - og samtidig vide så
lidt om det danske samfund" -

Og hvad var anledningen? Tja, det fremgår blandt andet af et foredrag der
blev holdt af denne forkætrede professor, hvor der indledes med følgende
passus:

"Den homoseksuelle har for alvor mistet sin plads som den onde i det
symbolske univers i Danmark. Kun enkelte fundamentalister fra det jyske
bibelbælte fremhoster stadig, halvkvalt, hans og hendes navn. I stedet er
nye kandidater dukket op i et felt med hård konkurrence. Er den muslimske
indvandrer ondest? Eller er det den pædofile? Begge er kønnede, nemlig
mænd - så er det måske selve Manden, der er det grænseløst og ubegribeligt
onde? Eller - en grufuld anelse - er det den kritiske sociolog?" (´jf.
www.sociologiskudsyn.dk)

Og i universitetsavisen nr. 3. i år uddybes det blandt andet:

"I det forrige århundrede var homoseksuelle genstand for dæmonisering i
Danmakr , og to gange resulterede det, iføgle Henning Bech, i moralsk panik.
Fra 1906 til 1911 ramte panikken for første gang landet. Der blev afholdt
masser af borgermøder, vedtaget resolutioner og mange mente at de såkaldte
"homoseksualister" skulle nedkæmpes. Men frygten for det homoseksuelle viste
sig at være ubegrundet. At en gruppe samfundsmedlemmer dyrkede
homoseksualitet, var langt fra den trussel der endte med at omkalfatre andre
menneskers livsomstændigheder. I virkeligheden skyldtes frygten forandringer
i kønsforholdet. I takt med at kvinder indtog en stadig større og større
position i samfundet der kulminere med kvinders stemmeret i 1915, opstod der
hos mænd en frygt for at blive kvindagtiggjort, sagde Henning Bech og
pointerede at den moralske panik dækkede over en angst for den ændrede
verdensopfattelse der nødvendigvis måtte ledsage det ændrede
kønsrollemønster. Men er den homoseksuelle stadig det danske samfunds
"djævel"? "Nej, den homoseksuelle er yt," sagde Henning Bech med vanlig
ironisk distance og henviste til at homoseksuelle nærmest er trendy. Det der
en gang var en særlig homoseksuel livsform som udfoldede sig i en "byverden"
er i dag en almen levevis de fleste mennesker i Danmark fører.

Den muslimske indvandrer blev herefter hentet frem som et nyt muligt
senmoderne onde. En kandidat der i den seneste tid er srkevet meget om.
Indvandrerens tilstedeværesle i det danske samfund har skabt bekymringer i
befolkningen. Mange muslimske indvandrede besidder ikke det særligt danske
senmoderne værdikompleks om fx ligestilling mellem kønnene og accept af
homoseksuelle. De muslimske indvandrere er altså, ifølge Henning Bech, årsag
til en rationel bekymring over i det politiske regi,. Dansk Folkepartis
fremgang skyldes blandt andet at de andre partier ikke har taget denne
velbegrudnede bekymring alvorligt. At de entiske danskere er meget
racistiske er en overdrivelse. De udtrykker berettiget bekymring osm derfor
ikke er en moralsk panik, mente Henning Bech.

De muslimske indvandree inkarnerer nok "det onde" i nogle danske kredse, men
overgår ikke den pædofile der giver anledning til moralsk panik.

Bechs konklusion var klar: den pædofile mand er den ondeste i vort samfund i
dag. Alle de vigtigste tegn på en moralsk panik såsom en intens mobilisering
mod "problemet" af politi, retsvæsen, politikere, psykologer, en solid
dækning i medierne og et stort folkeligt engagement, fx via smædekampagner,
indsamlinger af underskrifter og selvtægt, er til stede i Danmark.
Seksuelle overgreb mod børn er en forbrydelse der selvfølgelig skal
straffes, pointerede Henning Bech, men det enorme fokus den p.t. får, er
helt ude af trit med problemets størrelse. Fokuseringen på pædofilil er
blevet så overdreven at man fx accepterer at 133 pædagoger anklages for
overgreb mod børn selvom kun to dømmes skyldige.

Socialministereiet lancerer en kampagne hovr man siger lige ud at man
hellere skal anklage en for meget end en for lidt.
Det er desuden blevet et tabu overhovedet at sige at børn kan finde på at
lyve i sager om pædofili. Der findes ikke fantasi og purt opspind når det
gælder overgreb mod børn, hævdes det, og det hele sker ud fra dogmet om at
varetage børnenes tarv. Men tager man vare på børnenes tarv når man trækker
dem gennem lange ubehagelige afhøringer , og glemmer man ikke at tage hensyn
til den anklagde der jo også kan have børn som lider under de uretmæssige
anklager? spurgte Henning Bech.

Forklaringen på denne moralske panik skal i Henning Bechs analyse igen
findes i kønsforholdet. Kvinders ønske om at træde i karakter på
arbejdsmarkedet kolliderer med et samtidigt uerkendt begær efter magt i
hjemmet (og over børnene) der skaber en følelseskonflikt. Syndebukken for
denne konflikt må naturligvis være en mand, og naturligvis en der vil
forbryde sig fysisk mod børn som er centrum i den intimmagt kvinder vil
bevare.

Der er ikke noget galt i kvinders begær efter magt i hjemmet, men hvorfor
ikke sige det i stedet for at fare ud med bål og brand og forvandle et
problem itl en hel moralsk panik der har grusomme følger for uskyldige
mennesker og sagesløse børn. Seksuelle overgreb mod børn kan sagtens
straffes efter de eksisterende love uden a mobilisere moralsk panik.

Sociologiprofessoren efterlyste en mere reflekteret debatform og et opgør
mod dæmoniseringen af folkegrupper med "sære" skikke eller tilbøjeligheder.
Det er en opgave som også sociologer må tage ansvar for i stedet for som
djævle ukritisk at bidrage til hysteri, moralsk panik og unødig
stigmatisering af befolkningsgrupper, lød opfordringen fra Henning Bech."

Jeg er helt på linje med ovenstående: der er ingen grund til at geråde i
panik over for muslimer, pædofile eller homoseksuelle og dæmonisere
befolkningsgrupper i øvrigt på grund af deres 'sære' skikke eller
tilbøjeligheder. Og når man indgår i en debat om disse ting, er det
væsentligt at det sker på en reflekterende facon og ikke blot som en, der
ansporer til mere panik, flere fordomme etc.

Når jeg altså kritiserer folk og ikke gør det så meget over for muslimer
skyldes det netop at jeg ikke vil fiske i rørt vande, sådan som fx Nasar
Khader gør det, for at dæmonisere en hel befolkningsgruppe på baggrund af
nogle få menneskers uvidendhed og fordomme over for andre kulturer.

Da kritikken af blandt muslimer er voldsom stor og ofte temmelig
ureflekterende og usaglig, så vil det være tåbeligt om jeg også giver mit
besyv med i den dæmonisering af disse grupperinger - sådan populistiske
kritik er der alt for meget af her i landet.

At man godt kan diskutere betimeligheden ved forskellige bånd, der lægges på
mennesker som følge af religionen, er rimelig nok -men at kritisere enkelte
grupper for hvad nogen foretager sig af ubehagelige og kriminelle
handlinger, ser jeg ingen grund til . Der er nok, der gør det.
--
Wilstrup

Fra : Bruno Christensen

Dato : 25-02-06 19:33

On Sat, 25 Feb 2006 13:14:14 +0100, Wilstrup wrote:

> [...]
> deres skolegang og nogle er det fordi det nu er nemmest at genere andre for
> at føle sig som en del af "broderskabet".

Så mener du jo ligesom vi andre.

/|\
/\
Bruno

Fra : Wilstrup

Dato : 26-02-06 00:50

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

> Så mener du jo ligesom vi andre.

Jeg anfører blot at det ikke er en hinder at man kan være kritisk over for
visse mennesker samtidig med at man afsværger at generalisere over for hele
gruppen på grund af en lille gruppes tåbeligheder.
--
Wilstrup

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-02-06 01:06

Hej Wilstrup

Har givet dig svar på misforståelsen om hvem der fik svar hvorhenne.
Håber du læser det ved at tilmelde gruppen igen, og ellers kaster din
e-mail adresse, så jeg kan sende dig svaret.

Du ønskes en god søndag.

Henrik, Dianalund
...."En krone sparet (efter skat) er bedre end en krone tjent (før skat)"
...."Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Wilstrup

Dato : 26-02-06 01:14

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har givet dig svar på misforståelsen om hvem der fik svar hvorhenne. Håber
> du læser det ved at tilmelde gruppen igen, og ellers kaster din e-mail

Jeg har læst svaret og forstår hvad der er sket - men jeg tror ikke at jeg
har noget at bidrage med i den gruppe - i det hele taget synes jeg ikke om
at man skal have en gruppe, hvor folk defameres fra begyndelsen. jeg bryder
mig ikke om BWs menneskesyn, men jeg synes heller ikke om at han får en
gruppe for sig selv. Det er for tåbeligt.

Han ligger i mit filter, og så er den ikke længere. Kun hvis jeg ser hans
svar gennem andre, ved jeg lidt om hvad han nu tænker og det er ikke værd at
spilde sin tid på.

Hvad angår Malkaerne forstår jeg egentlig ikke hvad der har drevet dem til
at oprette den pågældende gruppe, men det må de selv om. Jeg har ikke lyst
til at hidse mig op i flere grupper end højst nødvandigt

Du ønskes en god søndag.

Jeg takker og må din gud være med dig! (hvis du altså har en sådan - jeg har
ikke)
--
Wilstrup

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 25-02-06 20:01

> Man skal passe på at principper ikke bliver en undskyldning for at lade
> være med at tænke!

Det andet er også farligt. Man skal heller ikke give for meget afkald på
sine principper for til sidst at have solgt helt ud.
Faktisk synes jeg at netop principper er noget af det jeg vil kæmpe mest
indædt for. Men det er da svært, for man kan gøre alle problemstillinger til
en principiel kamp, og så er der lagt i ovnen til det store sammenstød hele
tiden.
Dog synes jeg at vi i DK skal passe på ikke at blive for overbærende og
accepterende, da jeg oplever at vores velvilje bliver misbrugt og taget for
givet i nogle tilfælde.

> [...]
> haft apartheid, segretion m.v. afhængig af kulturer og lande - men det
> ændrer ikke ved det grundlæggende at integration og assimilation ikke er

Jeg ved godt hvad du mener, men i min begrebsverden er "integration" et
overordnet begreb som kan underdeles i bl.a. assimilation. Du vil jo også se
debattører som har en assimilationslignende tilgang til integration. Men det
er da noget der skal klarhed over, for hvad er det vi forventer af
tilflyttere til vores samfund. Jeg vil vove at påstå at vi stiller strengere
krav til Muslimer end f.eks. kinesere og vietnamesere som pga. deres kultur
ikke er så synligt anderledes i vores samfund. Er de mere integrerede end
mange muslimer eller har de bare en adfærd der gør at de ikke springer og så
meget i øjnene?

> javist - men det er ikke befordrende for den diskussion at man taler om
> integration, hvis man mener assimilation.

Enig, men integration er i mine øjne det overordnede begreb. Det er vel også
mest fornuftiogt når man ser så mange opfattelser af hvad integration
kræver.

SNIP

> jeg ville også hilse en afskaffelse af kongehuset velkommen. Jeg ville
> endda stemme for den. Og religionernes afskaffelse -som minimum en total
> adskillelse af stat og kirke, ville være mere end velkommen.

Helt enig. Og så kan vi indtil det sker være så lykkelige i vores
fantasi-utopia

SNIP

> [...]
> så er det ikke så mærkværdigt at de defamerede og dæmoniserede grupper får
> en følelse af at være ilde set, at være syndebukke.

SNIP meget meget info...

Jeg kan godt lide at der er lavet en "hitliste" over fjendebilledet i DK. Så
ved vi hvem vi skal hade mest

Du har da ganske ret i at de generaliserende fordomme bygger på uvidenhed,
men jeg ved ikke om det er den rigtige taktik i stedet at "tie stille" for
ikke at bære ved til bålet.
I stedet bør man måske fokusere på at få afskaffet den polariserede debati
DK hvor de to ekstreme fløje kan stå og råbe efter hinanden og efterhånden
få lov at sætte dagsordenen for en debat som burde handle om faktuelle og
relevante problemstillinger.
Det er meget sørgeligt at enten sviner man til eller også forherliger man i
denne debat. Der kommer intet andet ud af det end adskillelse, og hvordan
kan vi forvente dialog med muslimske befolkningsgrupper, når vores egne
politikere ikke engang kan finde ud af at debattere konstruktivt.