Holger undskylder
Fra : Anonym

Dato : 23-02-06 11:08

---
I ungdomsoprøret havde venstrefløjen ingen betænkeligheder ved at krænke
kristne med blasfemiske tegninger, film og billeder i sin kamp for den
totale ytringsfrihed.
Men det burde man have haft, mener SF's tidligere formand Holger K. Nielsen.
-De, som nu står for den linje, at Jyllands-Posten ikke skulle have trykt
Muhammed-tegningerne, burde have råbt op, da man gjorde grin med Kristus.
Går
man ind for tolerance, må den jo også gælde troende danskere, siger han.
- Det religiøse er kommet til at spille en rolle, som det ikke gjorde
dengang, men derfor er der nok alligevel nogen, som skulle overveje, om de
gik for
langt med udtalelser, som krænkede kristne missionsfolk og andre, siger
Holger K. Nielsen.

- For et år siden ville jeg selv have støttet et forslag om at afskaffe
blasfemi-paragraffen, men i dag ville jeg være meget betænkelig ved det. Vi
er nødt
til at få samfundet til at fungere, og vi er nødt til at acceptere, at
religiøsiteten er kommet ind på en ny måde. Selvom jeg ikke personligt er
troende
og stadig kæmper for det sekulære samfund, så må vi af hensyn til
civilisationen respektere andre kulturer og religioner, siger Holger K.
Nielsen.
---
Kilde:
INTERVIEW: SF's tidligere formand Holger K. Nielsen mener, at venstrefløjen
Kristeligt Dagblad 22. februar 2006, side 3

Fra : HrSvendsen

Dato : 23-02-06 11:45

Anonym wrote:

> [...]
> og stadig kæmper for det sekulære samfund, så må vi af hensyn til
> civilisationen respektere andre kulturer og religioner, siger Holger

Ellers er der nok nogen, der bliver sure, og det kan vi jo ikke have. Så
mangler Holger bare at få religionerne til at respektere hinanden indbyrdes,
hvilket kommer til at kræve, at man holder op med at respektere
religionerne; men det kommer en Holger K. Nielsen nok aldrig til at kunne
forstå.