USA burde overveje at kigge på sig selv
Fra : Kim2000

Dato : 22-02-06 22:49

I 60 minutes kunne vi høre at vi er et lille eventyrland, måske burde man
overveje at kaste et blik på sit eget land med samme kritiske briller.

Man har verdens bedste ishockeyliga, men man får bank af alle de latterlige
små ligaer....

Man har verdens bedste retssystem, alligevel må man i lind strøm se folk
blive løsladt pga dna beviser deres uskyld.

Man har verdens bedste uddannelsessystem, alligevel får kun de færreste en
uddannelse.

Man har verdens bedste demokrati, alligevel har man en præsident der ikke
har flertal i befolkning.

Alle kan blive præsident, alligevel er det kun milliardere der bliver det.

Man har verdens bedste økonomi, alligevel er der konstant underskud på
budgetterne

Man har verdens bedste militær, alligevel er 12 døde i fangeskab af TORTUR
de sidste 4 år.

Til den liste kunne man passende spørge om det er rimeligt og fornuftigt at
være så dybt afhængig af olie som man er. Olien er for billig derovre, man
ser folk der rask væk har opvarmede svømmebassiner - nogle endda om
vinteren. Man har biler der kører 3 km på literen. Deres stemmesystem via
computerkonsoler invitere nærmest til svindel, og deres retssystem er det
helt galt med. Der er alt for mange mystiske domme, og ligeså mange mystiske
sigtelser (statsadvokaten skal vælges). I flere byer i Midtvesten har man
slet ikke fortove, folk bruger dem ikke alligevel. Hvis man er rig eller i
middelklassen, så er USA et drømmeland, men puhha der er langt ned til
bunden af samfundet.

USA er et herligt land, jeg var glad for at bo der, og har flere gange
spurgt mig selv hvorfor det var jeg kom hjem igen, men amerikanerne savner
enhver form for selvkritik. Her i Danmark er vi nærmest overkritiske,
grænsende til det hysteriske. Vores "tortursag" i Irak som det seneste
eksempel.

mvh
Kim

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-02-06 23:05

On Wed, 22 Feb 2006 22:49:06 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk>
wrote:

>I 60 minutes kunne vi høre at vi er et lille eventyrland, måske burde man
>overveje at kaste et blik på sit eget land med samme kritiske briller.

Jeg har aldrig været i USA, så jeg ved ikke, om det er rigtigt; men
jeg har ladet mig fortælle, at man måske også burde kigge kritisk på
infrastrukturen.

Når diverse storme får så alvorlige følger, skulle det f.eks. bl.a.
skyldes, at man stadigvæk fører elektricitet frem i luftledninger. Jeg
har svært ved at tro, at det skulle være rigtigt, men måske ved nogen
nærmere.

Fra : Wilstrup

Dato : 23-02-06 00:14

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>overveje at kaste et blik på sit eget land med samme kritiske briller.
>
> Man har verdens bedste ishockeyliga, men man får bank af alle de

-eller deres sportsstjerne benytter doping for at vinde.Eller de kommer i
fængsel for voldtægt eller bider ørerne af modstanderen i boksning.

> Man har verdens bedste retssystem, alligevel må man i lind strøm se folk
> blive løsladt pga dna beviser deres uskyld.

-eller man opdager at de var uskyldige, efter at de er blevet henrettet.

> Man har verdens bedste uddannelsessystem, alligevel får kun de færreste en
> uddannelse.

- og kun hvis man har penge nok til at komme i en ordentlig privatskole.

> Man har verdens bedste demokrati, alligevel har man en præsident der ikke
> har flertal i befolkning.

-og kun hvis de har en hær af lobbyister, som de betaler i dyre domme eller
har en skare af tilhængere, der er korrupte - som regel hos republikanerne.

> Alle kan blive præsident, alligevel er det kun milliardere der bliver det.

-og kun dem, der er født i landet.

> Man har verdens bedste økonomi, alligevel er der konstant underskud på
> budgetterne

- og alligevel postes der penge i militæret som aldrig før.

> Man har verdens bedste militær, alligevel er 12 døde i fangeskab af TORTUR
> de sidste 4 år.

- og alligevel taler præsidenten om USA som forbillede for "den frie verden"
i Guds eget land.

> [...]
> eller i middelklassen, så er USA et drømmeland, men puhha der er langt ned

-vær endelig ikke fattig - det er for dyrt.

> [...]
> enhver form for selvkritik. Her i Danmark er vi nærmest overkritiske,
> grænsende til det hysteriske. Vores "tortursag" i Irak som det seneste

- jeg har mødt massevis af amerikanere, der har været nogle flinke
mennesker - og mange af dem har også været meget selvkritiske -men deres
regeringer og deres talsmænd har været fuldkommen blottet for blot den
mindste form for selvransagelse - ´"In God we trust".

USA er landet - som Halfdan Rasmussen skriver - landet hvor alle er lige -
bortset fra de skæve.
--
Wilstrup

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 23-02-06 16:11

> -eller man opdager at de var uskyldige, efter at de er blevet henrettet.
Eller de kriminelle er så rige at de har råd til dygtige advokater der
kan trækek sagen ud i det uendelige for afslutningsvist at vinde den.

> -og kun hvis de har en hær af lobbyister, som de betaler i dyre domme eller
> har en skare af tilhængere, der er korrupte - som regel hos republikanerne.
Og så skal man alligevel lige have højesteret til at afgøre valget -
dommere som er udpeget af præsidenten.

> -og kun dem, der er født i landet.
Og iøvrigt kun hvis det er en hvid mand.

> - og alligevel postes der penge i militæret som aldrig før.
Og man tuder over sit bidrag til FN (og nægter at betale).

Man kan bombe byer fra den anden side af jorden, men man har ikke kunnet
fange den store stygge hulemand.

Hvad sværger ateister, hinduer og muslimer på i Amerika - Biblen?

Mvh thomas

Fra : T.Liljeberg

Dato : 26-02-06 05:00

On Wed, 22 Feb 2006 22:49:06 +0100, in dk.politik "Kim2000"
<kim2000@surfmail.dk> wrote:

>I 60 minutes kunne vi høre at vi er et lille eventyrland, måske burde man
>overveje at kaste et blik på sit eget land med samme kritiske briller.

Nu vi har en tråd til formålet, kan vi så bede om, at alle de gamle
travere mht fordomme om USA samles i denne ene tråd?

Fra : Anonym

Dato : 26-02-06 05:10

"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Nu vi har en tråd til formålet, kan vi så bede om, at alle de gamle
> travere mht fordomme om USA samles i denne ene tråd?

Så foreslår jeg en fast tråd med overskriften:
"Alt det dårlige om USA -- fra fantasiens og virkelighedens verden".
Visse personer burde overveje at udgive det hele i bogform, så det
bekvemmeligt er ved hånden i enhver fremtidig diskussion om USA.
Siden kunne projektet naturligvis udvides til Israel,, i fald at
repertoiret om Amerika skulle miste nyhedens interesse.

Fra : Wilstrup

Dato : 26-02-06 12:22

"Anonym" <anonym@anonym.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Siden kunne projektet naturligvis udvides til Israel,, i fald at
> repertoiret om Amerika skulle miste nyhedens interesse.

Når man udtaler sig om Israels voldspolitik, så er man pr. automatik
anti-semit.
Når man udtaler sig om USAs hykleri (fx om den nye abortlov i South Dakota)
er man anti-amerikansk.

Kun når man udtaler sig jublende over de kritisable ting i de to lande, er
man "inde i varmen" og "en af vennerne", samtidig med at nogle af de samme
personer selv ikke ønsker amerikanske eller israelske tilstande herhjemme.

Hykleri af værste skuffe.
--
Wilstrup

Fra : T.Liljeberg

Dato : 26-02-06 16:39

On Sun, 26 Feb 2006 12:21:40 +0100, in dk.politik "Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>Når man udtaler sig om USAs hykleri (fx om den nye abortlov i South Dakota)
>er man anti-amerikansk.

Hvad hyklerisk er der i denne lov?

> [...]
>personer selv ikke ønsker amerikanske eller israelske tilstande herhjemme.

Næ, men hvis man baserer sin kritik på fordomme, misforståelser og
fordrejninger, så må man naturligvis forvente at blive kritiseret
selv.

Fra : Wilstrup

Dato : 26-02-06 12:20

"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Nu vi har en tråd til formålet, kan vi så bede om, at alle de gamle
> travere mht fordomme om USA samles i denne ene tråd?

Fordomme? pladder med dig - fakta! fx har du jo påstået at jeg tog fejl, når
jeg skrev at delstaterne kunne lave deres egne love - og nu har de alligevel
i South Dakota lavet en lov mod abort, på trods af en HR-dom fra 1973, der
fastslår kvinders ret til indgrebet.
Man ved nemlig udmærket godt at med valget af den nye HR-dommer af
konservativ observans at der er en mulighed for at man igen kan diktere
abortforbud i alle staterne ved at tvinge HR til at tage spørgsmålet op
igen.

Bravo, USA - landet med frihed for alle, hvis de underkaster sig en
religiøst fanatisk system af kristne fundamentalister - Vorherre bevares.

--
Wilstrup

Fra : @

Dato : 26-02-06 14:48

On Sun, 26 Feb 2006 12:19:34 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>Bravo, USA - landet med frihed for alle, hvis de underkaster sig en
>religiøst fanatisk system af kristne fundamentalister - Vorherre bevares.

USA er nok det land i verden hvor hykleriet trives bedst,

men i et frit land må man vel også have lov til at være hykler

mange amerikanere er 100% overbevist om at de altid
"Do the rigth thing"

det gør de skam også,
de beskytter USA's interessser med _alle_ midler,

uanset hvad det må koste af lidelse i resten af
"The Fucking World"

Fra : T.Liljeberg

Dato : 26-02-06 16:36

On Sun, 26 Feb 2006 12:19:34 +0100, in dk.politik "Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

>Fordomme?

Ja, fordomme. De første par indlæg i tråden indeholdte alle
adskillelige faktuelle fejl og misforståelser, der bygger på fordomme.
>pladder med dig - fakta! fx har du jo påstået at jeg tog fejl, når
>jeg skrev at delstaterne kunne lave deres egne love

Jeg har aldrig sagt, at de enkelte stater i USA ikke kan lave egne
love.

> [...]
>konservativ observans at der er en mulighed for at man igen kan diktere
>abortforbud i alle staterne ved at tvinge HR til at tage spørgsmålet op

Selv hvis S. Dakotas lov bliver vurderet af Højesteret, så giver det i
sig selv ikke mulighed for generelt abortforbud i alle stater. I
værste fald kan Højesteret sige, at abortforbuddet ikker er i strid
med den føderale forfatning, og retten til abort dermed bliver et
statsanliggende. En rækker stater kan dermed forbyde abort, mens der
ikke bliver ændringer i resten.

Fra : Wilstrup

Dato : 26-02-06 16:58

> Jeg har aldrig sagt, at de enkelte stater i USA ikke kan lave egne
> love.

Det har jeg så opfattet det som.

> [...]
> med den føderale forfatning, og retten til abort dermed bliver et
> statsanliggende. En rækker stater kan dermed forbyde abort, mens der

tja:

Kongressen i South Dakota har vedtaget at forbyde abort. Guvernøren er mest
indstillet på at godkende lovforslaget, selv om det strider mod USA's
højesterets afgørelse fra 1973, der tillader fri abort.
Ifølge lovforslaget vil abort kun være lovlig, hvis den foretages for at
redde moderens liv. Overtrædelse giver op til fem års fængsel.
South Dakota mener, at den nuværende sammensætning af USA's højesteret er
mere konservativ og dermed imod abort.
Organisationen "Planlagt forældreskab", der har den eneste abortklinik i
South Dakota, vil anlægge sag mod antiabort-politikerne i South Dakotas
kongres.

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/02/24/215839.htm'

Eller:

Den lovgivende forsamling i den del­staten South Dakota i USA har vedtaget
et næsten totalt forbud mod abort, hvilket kan få USAs højesteret til at
tage spørgsmålet op igen.

En højesteretskendelse fra 1973 fast­slog, at amerikanske kvinder har en
forfatningssikret adgang til abort, men abortmodstandere øjner nu en
mulig­hed for at få omstødt kendelsen, fordi der er opstået et snævert
konservativt flertal i Højesteret, efter at præsident George W. Bush har
udpeget to konservative dommere til ledige sæder i USAs højesteret.

Loven i South Dakota skyldes pres fra konservative kristne
græsrodsorganisationer, og der er lignende initiativer på vej i flere andre
amerikanske stater.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3724824

Der findes altså andre amerika-eksperter end dig - også i USA:

"Under the legislation, doctors in South Dakota would face up to five years
in prison for performing an abortion unless it was necessary to save the
woman's life.

The bill directly targets Roe v. Wade, the 1973 U.S. Supreme Court decision
that legalized abortion. State lawmakers believe the nation's highest court
is now more likely to reverse itself on the abortion issue because of the
recent appointments of Justices John Roberts and Samuel Alito.

Planned Parenthood, which operates the only clinic performing abortions in
South Dakota, has pledged to challenge the measure in court if Gov. Mike
Rounds signs it into law.

"I've indicated I'm pro-life, and I do believe abortion is wrong and that we
should do everything we can to save lives," Rounds said before the vote
Friday in the House. "If this bill accomplishes that, then I am inclined to
sign the bill into law."

The bill passed both houses of the Legislature earlier in the session, but
the House had to agree to a Senate amendment. It passed 50-18.

The new restriction would become law July 1.

Opponents of the bill argued that abortion should at least be allowed in
cases involving rape, incest and a threat to a women's health.

If a woman who is raped becomes pregnant, the rapist would have the same
rights to the child as the mother, said Krista Heeren-Graber, executive
director of the South Dakota Network Against Family Violence and Sexual
Assault.

"The idea the rapist could be in the child's life ... makes the woman very,
very fearful. Sometimes they need to have choice," Heeren-Graber said.

Kathi Di Nicola, a spokeswoman for Planned Parenthood of Greater Iowa in
Sioux City, said her clinic already serves some South Dakotans and is ready
to assist others if needed. The Planned Parenthood clinic in South Dakota
has performed about 800 abortions a year."

http://www.cnn.com/2006/POLITICS/02/24/dakota.abortion.ap/index.html

Så din opfattelse af at lóven ikke i sig selv giver mulighed for at forbyde
abort i alle stater, er der altså nogen der ikke er enige med dig
om -faktisk er der flere i staten, der nærer dette håb, hvilket altså
fremgår af ovenstående links.

--
Wilstrup

Fra : T.Liljeberg

Dato : 26-02-06 18:01

On Sun, 26 Feb 2006 16:57:52 +0100, in dk.politik "Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>abort i alle stater, er der altså nogen der ikke er enige med dig
>om -faktisk er der flere i staten, der nærer dette håb, hvilket altså

Der er taleom en misforståelse. Hviis South Dakotas lov ender i
Højesteret, og hvis Højesteret gårimod den tidligere præcedens i Roe v
Wade, så har alle stater mulighed for at forbyde abort. Det bliver
nemlig et statsanliggende (under rimelige antagelser om, i hvilken
form en ændring a Roe v Wade præcedens får). Det giver derimod ikke
umiddelbart mulighed for et generelt forbud, der gælder alle 50
stater.