Assyriologi
Fra : Jakob Flygare

Dato : 22-02-06 12:59

Der har væet en del snak, om faget assyriologi. Jeg tænkte derfor, at

der ville være interesse for at læse lidt om fagets historie.

Der er en artikel i Universitetsavisen 1/2006 om faget i anledning af,
at året 2006 er 80-års jubilæet for assyriologien i Danmark.

Fra : Ulrich Valera

Dato : 22-02-06 13:27

"Jakob Flygare" <Jakob.Flygare@gmail.com> wrote in message
[...]

Ja, det er på tide, at dette vigtige emne tages op!
Det er yderst interpermartikulært og relevant i enhver husholdning - .

Ulrich Valera
Bibliotekar

Fra : Wilstrup

Dato : 22-02-06 20:28

"Ulrich Valera" <ulrich@valera.cc> skrev i en meddelelse

> Ja, det er på tide, at dette vigtige emne tages op!
> Det er yderst interpermartikulært og relevant i enhver husholdning - .
>
> Ulrich Valera
> Bibliotekar

Der var en gang for længe side, da jeg havde en kæreste der var
bibliotekarstuderende. Hun blev meget fornærmet når man gav udtryk for at
bibliotekarer blot var folk der satte bøger på plads, og udtrykte sig
harmdirrende over folks uforstand, fordomme og nedladende facon at være på.

Nu er det jeg direkte spørger dig: hvorfor denne nedladende facon over for
folk, der studerer et spændende kultursprog? Som bibliotekar burde netop du
være åben over for netop dette aspekt. Eller du sætter måske bare bøger på
plads.

At læse assyriologi er utrolig vanskeligt - ifølge min datter, der p.t.
læser ægyptologi (nærorientalsk arkæologi), er det ganske få der læser det
fag. Det er sindssygt svært (kileskriftlæsning) og ifølge hende er den
pågældende professor i faget så genial at han nærmest er bindegal.

Det er naturligvis ikke særlig flatterende for beskrivelsen af folk, der
læser det - men alle behøver jo ikke være geniale.
Det er imidlertid, sådan som jeg har forstået det, vanskeligere at studere
end at blive bibliotekar, et job der jo længe har tiltrukket folk, der ikke
kunne blive andet, herunder psykisk syge personer, der derved fik den
mulighed for at beskæftige sig med noget, der ikke kræver den store indsats.
og hvor stress niveauet ikke er særlig højt.
--
Wilstrup

Fra : Rea721

Dato : 22-02-06 21:10

I news:43fcbb42$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Wilstrup følgende tekst:

> Nu er det jeg direkte spørger dig: hvorfor denne nedladende facon
> over for folk, der studerer et spændende kultursprog?

Måske det skyldes at det blir postet i denne gruppe, hvor der mig bekendt
_aldrig_ er nogen der har skrevet det ord før??
Jeg har aldrig hørt ordet før, men hvis det havde min interresse....ville
jeg debaterer det i sprog gruppen.

--
Rea721 AKA Leon Andrea
Denmark needs your support.

Fra : Rea721

Dato : 22-02-06 21:14

I news:43fcc505$0$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Rea721 følgende tekst:

> Måske det skyldes at det blir postet i denne gruppe, hvor der mig
> bekendt _aldrig_ er nogen der har skrevet det ord før??

Tja måske jeg skulle ha googlet lidt før jeg skrev det )

Det ha faktisk været nævnt et par gange inden for det sidste år.....men
stadig ikke relevant for denne gruppe.

Fra : Wilstrup

Dato : 23-02-06 00:21

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tja måske jeg skulle ha googlet lidt før jeg skrev det )
>
> Det ha faktisk været nævnt et par gange inden for det sidste år.....men

I denne gruppe er der meget underlødig snak - fx ser vi ustandselig en masse
indlæg mod fremmede og indvandrere i det hele taget, selvom det ville være
mere relevant i dk.politik.indvandring - så at ´man kommer med en
kulturel-politisk oplysning om et sprog, der eksisterer og som man kan få
gavn af at vide eksistererede i de områder, der i dag er ballade i, er måske
ikke så uinteressant -og i hvert fald er oplysningerne mindre skadelige end
fremmedhaderkulturen, der har sneget sig ind i denne gruppe.

Men jeg skal da gerne medgive at man kunne have skrevet det et andet sted -
men i modsætning til fremmedhaderne, der burde skrive i deres gruppe, så er
det sjældent at man har et indlæg om noget mere fredeligt som fx
assyriologi.
--
Wilstrup

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-02-06 22:02

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
> mulighed for at beskæftige sig med noget, der ikke kræver den store
> indsats. og hvor stress niveauet ikke er særlig højt.

En meget sjov observation når man ved at i "gamle dage" var næsten alle
bibliotekarer kommunister. Det var lige så umuligt at studere til
bibliotekar i København som det var at studere fx sociologi på RUC, hvis man
ikke var marxist, - i årene fra 1970 til 1985 - "marxismeårene".

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 23-02-06 11:26

Det var smuk og solrig dag da Wilstrup skrev
news:43fcbb42$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk i dk.politik:

> [...]
> at bibliotekarer blot var folk der satte bøger på plads, og udtrykte
> sig harmdirrende over folks uforstand, fordomme og nedladende facon at

Come on. Ulrich Valera = Bo Warming = hvad ved jeg, men nok ikke
bibliotekar...

> [...]
> derved fik den mulighed for at beskæftige sig med noget, der ikke
> kræver den store indsats. og hvor stress niveauet ikke er særlig højt.

Det forklarer en del. Kender en gut hvis forældre begge er bibliotekare og
han er sgu underlig i sit hoved!

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-06 12:03

Rune D. Jørgensen <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote:

> Come on. Ulrich Valera = Bo Warming = hvad ved jeg,

Bo Warming skriver ikke under falsk navn.

> men nok ikke bibliotekar...

Og Bo Warming er pensioneret gymnasielærer og cand.scient. i biokemi. Og
han er altså ikke ALDERSpensionist.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ulrich Valera

Dato : 23-02-06 12:38

> Bo Warming skriver ikke under falsk navn.

Tak for indlæggene -

Jeg har ikke nogen forbindelse til den meget skrivende Hr. Warming og
har heller ikke hans ekspertise i marmeladeglas.

Bibliotekar har jeg været i en periode.

Det er rarest at læse om livet.
Det virkelige liv er alt for risikofyldt og snavset.

I bøgernes verden er fortiden sorteret og redigeret på en herlig måde,
så overraskelser helt undgås.
Og skulle bogen være lidt rodet, kan man da sætte den i reolen i god
orden.
Det er så rart, at alt er forudsigeligt.
Tænk en dag, hvor man ikke vidste nøjagtig, hvordan dagen ville gå?

Min bemærkning til assyriologien var ikke nedladende.
Kun konstaterende. Jeg kender i øvrigt heller intet til det sikkert
udmærkede emne.

Ulrich Valera