/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
DF vil igen afskaffe blasfemi- paragraf,
Fra : Anonym


Dato : 22-02-06 09:17

---
DF vil igen afskaffe blasfemi- paragraf
Flere partier mener dog, at tiden slet ikke er inde til at gøre blasfemi
lovlig
....
Hos de øvrige partier lyder det dog, at det vil sende et helt forkert signal
netop nu, selvom paragraffen ikke har været brugt siden 1938.
Tidligere har især venstrefløjen principielt været imod blasfemiparagraffen,
men både SF og Enhedslisten siger, at tiden ikke er den rette. Derimod mener
begge partier, at man bør sikre religiøse mindretal mod forhånelse ved at
udvide brugen af straffelovens såkaldte racismeparagraf. Den sikrer i
øjeblikket
grupper mod forhånelse på grund af race, hudfarve, national eller etnisk
oprindelse, tro og seksuel orientering.
- Det ville sende et helt forkert signal netop nu at afskaffe
blasfemiparagraffen. I den nuværende situation er der behov for at se på,
hvordan vi kan beskytte
mindretal bedst muligt, og der kan vi diskutere, om racismeparagraffen kan
bruges bedre. Det er spørgsmålet, om ikke Jyllands-Posten kunne blive dømt
efter
denne paragraf, siger SF's formand Villy Søvndal.
---

Kilde:
Kristeligt Dagblad 22. februar 2006, side 3

Så Villy Søvndal anser det for et spørgsmål, om Jyllands-Posten kunne dømmes
for overtrædelse af § 266b.
Så ved man det.
Utroligt hvor hurtigt venstrefløjen prostituerer sig for de islamiske
mørkemænd.



 
 
HrSvendsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 22-02-06 09:49

Anonym wrote:

> Så Villy Søvndal anser det for et spørgsmål, om Jyllands-Posten kunne
> dømmes for overtrædelse af § 266b.

Selvfølgelig kan JP det. Det er kun et spørgsmål om dommerne. Loven er sådan
set klar nok. I al sin elendighed.

> Så ved man det.
> Utroligt hvor hurtigt venstrefløjen prostituerer sig for de islamiske
> mørkemænd.

Det har venstrefløjen da gjort i årevis.



NoTrabajo (22-02-2006)
Kommentar
Fra : NoTrabajo


Dato : 22-02-06 10:51


"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i
news:43fc2569$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Anonym wrote:
>
>> Så Villy Søvndal anser det for et spørgsmål, om Jyllands-Posten kunne
>> dømmes for overtrædelse af § 266b.
>
> Selvfølgelig kan JP det. Det er kun et spørgsmål om dommerne. Loven
> er sådan set klar nok. I al sin elendighed.

Dommerne er allerede faldet på maven for muhamedanerne og går forrest i
kampen for at omdanne Danmark til MuhameDanmark.

>> Så ved man det.
>> Utroligt hvor hurtigt venstrefløjen prostituerer sig for de islamiske
>> mørkemænd.
>
> Det har venstrefløjen da gjort i årevis.

Under Den Kolde Krig leflede den sindssyge venstrefløj for
Sovjet-kommunismen. Venstrefløjen har altid leflet for lort.
--
NoTrabajo

*** Free account sponsored by SecureIX.com ***
*** Encrypt your Internet usage with a free VPN account from http://www.SecureIX.com ***

HrSvendsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 22-02-06 11:19

NoTrabajo wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i
> news:43fc2569$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Anonym wrote:
>>
>>> Så Villy Søvndal anser det for et spørgsmål, om Jyllands-Posten
>>> kunne dømmes for overtrædelse af § 266b.
>>
>> Selvfølgelig kan JP det. Det er kun et spørgsmål om dommerne. Loven
>> er sådan set klar nok. I al sin elendighed.
>
> Dommerne er allerede faldet på maven for muhamedanerne og går forrest
> i kampen for at omdanne Danmark til MuhameDanmark.

Dommerne er jeg ligeglad med. Dommerne tilhører de til enhver tid siddende
magthavere. De er blot tjenestemænd. En slags overbetalte stikirenddrenge.



NoTrabajo (22-02-2006)
Kommentar
Fra : NoTrabajo


Dato : 22-02-06 11:30


"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i
news:43fc3aaf$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> NoTrabajo wrote:
>> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i
>> news:43fc2569$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Anonym wrote:
>>>
>>>> Så Villy Søvndal anser det for et spørgsmål, om Jyllands-Posten
>>>> kunne dømmes for overtrædelse af § 266b.
>>>
>>> Selvfølgelig kan JP det. Det er kun et spørgsmål om dommerne. Loven
>>> er sådan set klar nok. I al sin elendighed.
>>
>> Dommerne er allerede faldet på maven for muhamedanerne og går forrest
>> i kampen for at omdanne Danmark til MuhameDanmark.
>
> Dommerne er jeg ligeglad med. Dommerne tilhører de til enhver tid
> siddende magthavere. De er blot tjenestemænd. En slags overbetalte
> stikirenddrenge.

Så var der jo lige tvindsagen, som gik magthaverne imod. Kan man mon sige,
at den dom viste, hvem der i virkeligheden har magten her i Danmark? (Ikke
regeringen/Folketinget, men derimod Tvind og lignende røde,
samfundsnedbrydende kræfter?)
--
NoTrabajo

*** Free account sponsored by SecureIX.com ***
*** Encrypt your Internet usage with a free VPN account from http://www.SecureIX.com ***

HrSvendsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 22-02-06 11:54

NoTrabajo wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i
> news:43fc3aaf$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> NoTrabajo wrote:
>>> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i
>>> news:43fc2569$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>> Anonym wrote:
>>>>
>>>>> Så Villy Søvndal anser det for et spørgsmål, om Jyllands-Posten
>>>>> kunne dømmes for overtrædelse af § 266b.
>>>>
>>>> Selvfølgelig kan JP det. Det er kun et spørgsmål om dommerne. Loven
>>>> er sådan set klar nok. I al sin elendighed.
>>>
>>> Dommerne er allerede faldet på maven for muhamedanerne og går
>>> forrest i kampen for at omdanne Danmark til MuhameDanmark.
>>
>> Dommerne er jeg ligeglad med. Dommerne tilhører de til enhver tid
>> siddende magthavere. De er blot tjenestemænd. En slags overbetalte
>> stikirenddrenge.
>
> Så var der jo lige tvindsagen, som gik magthaverne imod. Kan man mon
> sige, at den dom viste, hvem der i virkeligheden har magten her i
> Danmark? (Ikke regeringen/Folketinget, men derimod Tvind og lignende
> røde, samfundsnedbrydende kræfter?)

Magthaverne er dem, der har magten til at skrive loven. Hvis en dom virkelig
ikke passer dem, så kan de lave loven om eller tilføje en ny. For tiden er
det gerne noget med forbud og overvågning. Det er sikkert et tegn på
etellerandet.



Per Rønne (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 22-02-06 12:43

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Magthaverne er dem, der har magten til at skrive loven. Hvis en dom virkelig
> ikke passer dem, så kan de lave loven om eller tilføje en ny.

I Tvindsagen, så vi jo nu er inde i, var det nu /grundloven/ der var
blevet overtrådt. Her er det folketing og vælgere i forening, der har
magten til at »skrive« loven.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

HrSvendsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 22-02-06 17:02

"Per Rønne" wrote:
> HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:
>
>> Magthaverne er dem, der har magten til at skrive loven. Hvis en dom
>> virkelig ikke passer dem, så kan de lave loven om eller tilføje en
>> ny.
>
> I Tvindsagen, så vi jo nu er inde i, var det nu /grundloven/ der var
> blevet overtrådt.

Ergo må loven (ikke Grundloven) laves om, så den passer til magthavernes
ønsker. Angåenede Grundloven, så er ikke engang den hævet over magthavernes
magtmisbrug, når det virkelig gælder.

Det ville f.eks. være i lodret modstrid med grundloven, hvis Danmark afstod
fra retten til egen mønt. Det klares ved at læse Grundloven, som Fanden
læser Biblen - så er den klaret.

> Her er det folketing og vælgere i forening, der har
> magten til at »skrive« loven.

Korrekt. Dommerne kan i sig selv ikke gøre andet end det, de får besked på.
Og heldigvis for det da.



Per Rønne (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 22-02-06 17:54

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Det ville f.eks. være i lodret modstrid med grundloven, hvis Danmark afstod
> fra retten til egen mønt. Det klares ved at læse Grundloven, som Fanden
> læser Biblen - så er den klaret.

Det kan jeg nu ikke se.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

HrSvendsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 22-02-06 18:38

"Per Rønne" wrote:
> HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:
>
>> Det ville f.eks. være i lodret modstrid med grundloven, hvis Danmark
>> afstod fra retten til egen mønt. Det klares ved at læse Grundloven,
>> som Fanden læser Biblen - så er den klaret.
>
> Det kan jeg nu ikke se.

Nå.



Per Rønne (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 22-02-06 19:01

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> "Per Rønne" wrote:
> > HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:
> >
> >> Det ville f.eks. være i lodret modstrid med grundloven, hvis Danmark
> >> afstod fra retten til egen mønt. Det klares ved at læse Grundloven,
> >> som Fanden læser Biblen - så er den klaret.
> >
> > Det kan jeg nu ikke se.
>
> Nå.

Det kan den juridiske ekspertise heller ikke se.

Men du kan da altid prøve at anlægge sag mod staten, og prøve at få
Højesteret med på din fortolkning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

HrSvendsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 22-02-06 19:36

"Per Rønne" wrote:
> HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:
>
>> "Per Rønne" wrote:
>>> HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:
>>>
>>>> Det ville f.eks. være i lodret modstrid med grundloven, hvis
>>>> Danmark afstod fra retten til egen mønt. Det klares ved at læse
>>>> Grundloven, som Fanden læser Biblen - så er den klaret.
>>>
>>> Det kan jeg nu ikke se.
>>
>> Nå.
>
> Det kan den juridiske ekspertise heller ikke se.

Nå.



@ (22-02-2006)
Kommentar
Fra : @


Dato : 22-02-06 13:15

On Wed, 22 Feb 2006 10:51:02 +0100, "NoTrabajo" <notrabajo@gmail.com>
wrote:

>
>"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i
>news:43fc2569$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Anonym wrote:

>Dommerne er allerede faldet på maven for muhamedanerne og går forrest i
>kampen for at omdanne Danmark til MuhameDanmark.
>
>>> Så ved man det.
>>> Utroligt hvor hurtigt venstrefløjen prostituerer sig for de islamiske
>>> mørkemænd.
>>
>> Det har venstrefløjen da gjort i årevis.
>
>Under Den Kolde Krig leflede den sindssyge venstrefløj for
>Sovjet-kommunismen. Venstrefløjen har altid leflet for lort.


det er ud fra devisen:

Min fjendes fjende er min ven

og da sozialister altid har været modstandere af frihed
medmenneskelighed og demokrati, er det da klart at nu hvor sozialismen
er blevet reduceret til en marginal størrelse uden videre betydning,
så er sozialisterne nødt til at finde en anden frihedsfjendsk
umenneskelig og udemokratisk -isme de kan tilbede

i dette tilfælde koranfacismen



Konrad (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 22-02-06 11:11


"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
news:43fc1e01$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

> mindretal bedst muligt, og der kan vi diskutere, om racismeparagraffen kan
> bruges bedre. Det er spørgsmålet, om ikke Jyllands-Posten kunne blive dømt
> efter
> denne paragraf, siger SF's formand Villy Søvndal.

Ja, det er et spørgsmål, men imho ikke noget svært spørgsmål. Jeg mener
efter bedste overbevisning ikke at JP kunne dømmes efter §266b.

§ 266 b.
Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve,
nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering,
straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år.

Hvilke grupper er blevet truet, forhånet osv? Hvem er blevet nedværdiget på
baggrund af sin race, eller tro?[det kan hænde det lyder dumt]. JP kan efter
mine bedste begreber ikke dømmes efter §266b, men muligvis dømmes netop ift
blasfemiparagraffen:

§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i landet
lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder



Anonym (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Anonym


Dato : 22-02-06 11:25


"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43fc389e$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
> news:43fc1e01$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> mindretal bedst muligt, og der kan vi diskutere, om racismeparagraffen
>> kan
>> bruges bedre. Det er spørgsmålet, om ikke Jyllands-Posten kunne blive
>> dømt
>> efter
>> denne paragraf, siger SF's formand Villy Søvndal.
>
> Ja, det er et spørgsmål, men imho ikke noget svært spørgsmål. Jeg mener
> efter bedste overbevisning ikke at JP kunne dømmes efter §266b.
>
> § 266 b.
> Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
> fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
> personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve,
> nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering,
> straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år.
>
> Hvilke grupper er blevet truet, forhånet osv? Hvem er blevet nedværdiget
> på
> baggrund af sin race, eller tro?[det kan hænde det lyder dumt]. JP kan
> efter
> mine bedste begreber ikke dømmes efter §266b, men muligvis dømmes netop
> ift
> blasfemiparagraffen:
>
> § 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i
> landet
> lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse,
> straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder

Jeg anser det heller ikke for et åbent spørtgsmål. Men det at VS overhovedet
formulerer sig på denne måde er bekymrende. Jeg læser formuleringen som en
holdningstilkendegivelse snarere end som en juridisk vurdering.
Ved at nævne mindretalsbeskyttelse og i næste sætning så tvivl om hvorvidt
Jyllands-Posten kunne dømmes for overtrædelse af § 266b lægger han jo op til
at krænkelse af blasfemiforbuddet (i dette tilfælde en påstået krænkelse af
shariah) skal smugles ind ad bagdøren.



Konrad (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 22-02-06 11:40


"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
news:43fc3be6$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > § 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i
> > landet
> > lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse,
> > straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder
>
> Jeg anser det heller ikke for et åbent spørtgsmål. Men det at VS
overhovedet
> formulerer sig på denne måde er bekymrende. Jeg læser formuleringen som en
> holdningstilkendegivelse snarere end som en juridisk vurdering.

Selvfølgelig er det det. Jeg opfatter holdningen ang blasfemiparagraffen som
udtryk for bekymring for motivet, særligt hos DF. Det er sjovt nok folk fra
det parti, hvis medlemmer uden sidestykke i særklasse oftest (hvis ikke de
er de eneste, fraset Hizb-ut-Tahrir) ) har været på kant med, og overtrådt,
og er blevet dømt ift §266b. Hvorfor ønsker de den ophævet? Det er da
selvklart fordi de ønsker carte blanche til at skrue yderligere op for
antiislam og indvandrer-hetzen. Det giver jo stemmer!

> Ved at nævne mindretalsbeskyttelse og i næste sætning så tvivl om hvorvidt
> Jyllands-Posten kunne dømmes for overtrædelse af § 266b lægger han jo op
til
> at krænkelse af blasfemiforbuddet (i dette tilfælde en påstået krænkelse
af
> shariah) skal smugles ind ad bagdøren.

Nej, det gør han altså ikke. Han lægger indirekte op til en ændret præcedens
ift §266b (hvis altså han har nogen dulgte motiver overhovedet, og ikke bare
ytrer en holdning)


Anonym (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Anonym


Dato : 22-02-06 11:52


"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43fc3f6f$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
> news:43fc3be6$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> > § 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i
>> > landet
>> > lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller gudsdyrkelse,
>> > straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder
>>
>> Jeg anser det heller ikke for et åbent spørtgsmål. Men det at VS
> overhovedet
>> formulerer sig på denne måde er bekymrende. Jeg læser formuleringen som
>> en
>> holdningstilkendegivelse snarere end som en juridisk vurdering.
>
> Selvfølgelig er det det. Jeg opfatter holdningen ang blasfemiparagraffen
> som
> udtryk for bekymring for motivet, særligt hos DF. Det er sjovt nok folk
> fra
> det parti, hvis medlemmer uden sidestykke i særklasse oftest (hvis ikke
> de
> er de eneste, fraset Hizb-ut-Tahrir) ) har været på kant med, og
> overtrådt,
> og er blevet dømt ift §266b. Hvorfor ønsker de den ophævet? Det er da
> selvklart fordi de ønsker carte blanche til at skrue yderligere op for
> antiislam og indvandrer-hetzen. Det giver jo stemmer!
>
>> Ved at nævne mindretalsbeskyttelse og i næste sætning så tvivl om
>> hvorvidt
>> Jyllands-Posten kunne dømmes for overtrædelse af § 266b lægger han jo op
> til
>> at krænkelse af blasfemiforbuddet (i dette tilfælde en påstået krænkelse
> af
>> shariah) skal smugles ind ad bagdøren.
>
> Nej, det gør han altså ikke. Han lægger indirekte op til en ændret
> præcedens
> ift §266b (hvis altså han har nogen dulgte motiver overhovedet, og ikke
> bare
> ytrer en holdning)

Og eftersom JP næppe kunne dømmes for overtrædelse af § 140 er den ændrede
præcedens i forhold til § 266b han påtænker jo reelt en indskrænkning af
ytringsfriheden.




Konrad (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 22-02-06 12:07


"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
news:43fc4256$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Nej, det gør han altså ikke. Han lægger indirekte op til en ændret
> > præcedens
> > ift §266b (hvis altså han har nogen dulgte motiver overhovedet, og ikke
> > bare
> > ytrer en holdning)
>
> Og eftersom JP næppe kunne dømmes for overtrædelse af § 140

Hvorfor tror du ikke det? Den ligger imho i en gråzone - ikke fordi jeg
ønsker JP dømt, men det gør deres tegninger altså. Den med bommen, der
skulle forestille Muhammed, opfylder da kriterierne for "drive spot med...et
lovligt bestående religionssamfunds gudsdyrkelse"

>er den ændrede
> præcedens i forhold til § 266b han påtænker jo reelt en indskrænkning af
> ytringsfriheden.

Ja - helt sikkert. Men hvorfor ikke bare bevare det niveau vi har nu?
Hvorfor udvide ytringsfriheden, når nu der ikke er grund til det - eller
indskrænke den, når der nu heller ikke er grund til det?


Anonym (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Anonym


Dato : 22-02-06 12:49


"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43fc45c4$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
> news:43fc4256$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> > Nej, det gør han altså ikke. Han lægger indirekte op til en ændret
>> > præcedens
>> > ift §266b (hvis altså han har nogen dulgte motiver overhovedet, og ikke
>> > bare
>> > ytrer en holdning)
>>
>> Og eftersom JP næppe kunne dømmes for overtrædelse af § 140
>
> Hvorfor tror du ikke det? Den ligger imho i en gråzone - ikke fordi jeg
> ønsker JP dømt, men det gør deres tegninger altså. Den med bommen, der
> skulle forestille Muhammed, opfylder da kriterierne for "drive spot
> med...et
> lovligt bestående religionssamfunds gudsdyrkelse"
>
>>er den ændrede
>> præcedens i forhold til § 266b han påtænker jo reelt en indskrænkning af
>> ytringsfriheden.
>
> Ja - helt sikkert. Men hvorfor ikke bare bevare det niveau vi har nu?
> Hvorfor udvide ytringsfriheden, når nu der ikke er grund til det - eller
> indskrænke den, når der nu heller ikke er grund til det?

Der er faktisk flere argumenter, men det mest generelle er, at der i et
oplyst samfund som udgangspunkt må gælde en frihedsformodning til gunst for
den personlige frihed.
Hvis der skal foretages indgreb i den personlige frihed, bør det alene ske,
hvor begrundelsen for indgrebet selvstændigt er tilstrækkeligt tungtvejende
til at overtrumfe frihedsformodningen. Ytringsfrihed er den mest dyrekøbte
frihed af alle, så der bør aldrig tages let på nogen begrundelse for at
indskrænke den; dyb skepsis over for gode intentioner er en forudsætning for
dens overlevelse. Magthavere vil jo altid påberåbe sig at en konkret
indskrænkning er til gavn for alle, så jeg giver ikke noget for rå
myndighed retfærdiggjort med gode intentioner.
§ 140 har så godt som været død i årtier, og ingen har i praksis været
villige til at forsvare loven som andet end en symbolsk grænsepæl. For hvis
loven blev taget for pålydende og håndhævet som det var meningen, ville
mange ytringer om religion komme i farezonen. Omvendt er det jo kun politisk
vilje, der forhindrer misbrug af loven, så spørgsmålet er, om det
overhovedet er forsvarligt at opretholde en lov, som en fremtidig regering
kunne støve af med henblik på at begrænse den personlige frihed.
Jeg kan under ingen omstændigheder acceptere, at religiøse følelser har krav
på en særlig respekt, men når kravet om respekt understøttes af statens
politi og domstole er grænsen nået.
Jeg bryder mig heller ikke så meget om §266b men dens rationale er (skønt
kausaliteten er meget elastisk) begrænset til beskyttelsen af levende
personer mod objektive krænkelser.






Anonym (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Anonym


Dato : 22-02-06 13:10


"Anonym" <anonym@anonym.com> skrev i en meddelelse
news:43fc4fc5$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43fc45c4$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
>> news:43fc4256$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> > Nej, det gør han altså ikke. Han lægger indirekte op til en ændret
>>> > præcedens
>>> > ift §266b (hvis altså han har nogen dulgte motiver overhovedet, og
>>> > ikke
>>> > bare
>>> > ytrer en holdning)
>>>
>>> Og eftersom JP næppe kunne dømmes for overtrædelse af § 140
>>
>> Hvorfor tror du ikke det? Den ligger imho i en gråzone - ikke fordi jeg
>> ønsker JP dømt, men det gør deres tegninger altså. Den med bommen, der
>> skulle forestille Muhammed, opfylder da kriterierne for "drive spot
>> med...et
>> lovligt bestående religionssamfunds gudsdyrkelse"

En grund til at jeg ikke tror det er, at det ville være meget vanskeligt at
bevise at JP faktisk havde til hensigt at forhåne eller drive spot.



Konrad (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 22-02-06 15:35


"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
news:43fc54a2$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
>
> >> Hvorfor tror du ikke det? Den ligger imho i en gråzone - ikke fordi jeg
> >> ønsker JP dømt, men det gør deres tegninger altså. Den med bommen, der
> >> skulle forestille Muhammed, opfylder da kriterierne for "drive spot
> >> med...et
> >> lovligt bestående religionssamfunds gudsdyrkelse"
>
> En grund til at jeg ikke tror det er, at det ville være meget vanskeligt
at
> bevise at JP faktisk havde til hensigt at forhåne eller drive spot.

Har du glemt den oprindelige artikeltekst, der fulgte med tegningerne? Der
skriver de det vist mere eller mindre direkte...


Konrad (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Konrad


Dato : 22-02-06 15:33


"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
news:43fc4fc5$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43fc45c4$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > "Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
> > news:43fc4256$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> >>
> >> > Nej, det gør han altså ikke. Han lægger indirekte op til en ændret
> >> > præcedens
> >> > ift §266b (hvis altså han har nogen dulgte motiver overhovedet, og
ikke
> >> > bare
> >> > ytrer en holdning)
> >>
> >> Og eftersom JP næppe kunne dømmes for overtrædelse af § 140
> >
> > Hvorfor tror du ikke det? Den ligger imho i en gråzone - ikke fordi jeg
> > ønsker JP dømt, men det gør deres tegninger altså. Den med bommen, der
> > skulle forestille Muhammed, opfylder da kriterierne for "drive spot
> > med...et
> > lovligt bestående religionssamfunds gudsdyrkelse"
> >
> >>er den ændrede
> >> præcedens i forhold til § 266b han påtænker jo reelt en indskrænkning
af
> >> ytringsfriheden.
> >
> > Ja - helt sikkert. Men hvorfor ikke bare bevare det niveau vi har nu?
> > Hvorfor udvide ytringsfriheden, når nu der ikke er grund til det - eller
> > indskrænke den, når der nu heller ikke er grund til det?
>
> Der er faktisk flere argumenter, men det mest generelle er, at der i et
> oplyst samfund som udgangspunkt må gælde en frihedsformodning til gunst
for
> den personlige frihed.
> Hvis der skal foretages indgreb i den personlige frihed, bør det alene
ske,
> hvor begrundelsen for indgrebet selvstændigt er tilstrækkeligt
tungtvejende
> til at overtrumfe frihedsformodningen. Ytringsfrihed er den mest dyrekøbte
> frihed af alle, så der bør aldrig tages let på nogen begrundelse for at
> indskrænke den; dyb skepsis over for gode intentioner er en forudsætning
for
> dens overlevelse. Magthavere vil jo altid påberåbe sig at en konkret
> indskrænkning er til gavn for alle, så jeg giver ikke noget for rå
> myndighed retfærdiggjort med gode intentioner.

Det er jo altsammen rigtigt nok. Men ytringsfriheden er ikke i sig selv den
mest "dyrekøbte" frihedsrettighed - ytringsfriheden er væsentlig, i mine
øjne, mest af alt fordi den rummer en flig eller er delmængde af de fleste
andre frihedsrettigheder også : Politisk, seksuel, religiøs frihed osv. Uden
ytringsfrihed, ingen anden form for frihed, naturligvis sat på spidsen. Vi
skal passe på med ikke at gøre ytringsfriheden til en hellig ko, og sætte
den op på en piedestal hvor kompromiser og undtagelser er helt og aldeles
udelukkede - så bliver holdningen til ytringsfrihed nøjagtig ligeså
irrationel og religiøs som fundamentalisternes forhold til
afbildningsforbuddet i islam.

> § 140 har så godt som været død i årtier, og ingen har i praksis været
> villige til at forsvare loven som andet end en symbolsk grænsepæl.

En fortaler ville hævde, at det jo just var et produkt af, at paragraffen
eksisterede!

>For hvis
> loven blev taget for pålydende og håndhævet som det var meningen, ville
> mange ytringer om religion komme i farezonen. Omvendt er det jo kun
politisk
> vilje, der forhindrer misbrug af loven, så spørgsmålet er, om det
> overhovedet er forsvarligt at opretholde en lov, som en fremtidig regering
> kunne støve af med henblik på at begrænse den personlige frihed.

Det er et gummiargument man kan bruge om alt - fra overvågning til samkøring
af skatteregistre.

> Jeg kan under ingen omstændigheder acceptere, at religiøse følelser har
krav
> på en særlig respekt,

Det kan jeg heller ikke. Jeg kan acceptere, at man på det personlige plan
omfatter religiøse med lidt mere respekt, end man ellers ville, for
borgfredens eller anstændighedens skyld, men ikke at det skal besluttes ved
lov, eller opfattes som en særlig skærpende omstændighed, hvis ikke man gør
det. Religiøse har ikke mere krav på respekt, end alle andre der bekender
sig til afvigende eller tros-bestemt ideologi.

> men når kravet om respekt understøttes af statens
> politi og domstole er grænsen nået.
> Jeg bryder mig heller ikke så meget om §266b men dens rationale er (skønt
> kausaliteten er meget elastisk) begrænset til beskyttelsen af levende
> personer mod objektive krænkelser.

Ja - og der skal jo en del til, trods alt.


Anonym (24-02-2006)
Kommentar
Fra : Anonym


Dato : 24-02-06 11:16


"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:43fc7620$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
> news:43fc4fc5$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:43fc45c4$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>> >
>> > "Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
>> > news:43fc4256$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>> >>
>> >> > Nej, det gør han altså ikke. Han lægger indirekte op til en ændret
>> >> > præcedens
>> >> > ift §266b (hvis altså han har nogen dulgte motiver overhovedet, og
> ikke
>> >> > bare
>> >> > ytrer en holdning)
>> >>
>> >> Og eftersom JP næppe kunne dømmes for overtrædelse af § 140
>> >
>> > Hvorfor tror du ikke det? Den ligger imho i en gråzone - ikke fordi jeg
>> > ønsker JP dømt, men det gør deres tegninger altså. Den med bommen, der
>> > skulle forestille Muhammed, opfylder da kriterierne for "drive spot
>> > med...et
>> > lovligt bestående religionssamfunds gudsdyrkelse"
>> >
>> >>er den ændrede
>> >> præcedens i forhold til § 266b han påtænker jo reelt en indskrænkning
> af
>> >> ytringsfriheden.
>> >
>> > Ja - helt sikkert. Men hvorfor ikke bare bevare det niveau vi har nu?
>> > Hvorfor udvide ytringsfriheden, når nu der ikke er grund til det -
>> > eller
>> > indskrænke den, når der nu heller ikke er grund til det?
>>
>> Der er faktisk flere argumenter, men det mest generelle er, at der i et
>> oplyst samfund som udgangspunkt må gælde en frihedsformodning til gunst
> for
>> den personlige frihed.
>> Hvis der skal foretages indgreb i den personlige frihed, bør det alene
> ske,
>> hvor begrundelsen for indgrebet selvstændigt er tilstrækkeligt
> tungtvejende
>> til at overtrumfe frihedsformodningen. Ytringsfrihed er den mest
>> dyrekøbte
>> frihed af alle, så der bør aldrig tages let på nogen begrundelse for at
>> indskrænke den; dyb skepsis over for gode intentioner er en forudsætning
> for
>> dens overlevelse. Magthavere vil jo altid påberåbe sig at en konkret
>> indskrænkning er til gavn for alle, så jeg giver ikke noget for rå
>> myndighed retfærdiggjort med gode intentioner.
>
> Det er jo altsammen rigtigt nok. Men ytringsfriheden er ikke i sig selv
> den
> mest "dyrekøbte" frihedsrettighed - ytringsfriheden er væsentlig, i mine
> øjne, mest af alt fordi den rummer en flig eller er delmængde af de fleste
> andre frihedsrettigheder også : Politisk, seksuel, religiøs frihed osv.
> Uden
> ytringsfrihed, ingen anden form for frihed, naturligvis sat på spidsen. Vi
> skal passe på med ikke at gøre ytringsfriheden til en hellig ko, og sætte
> den op på en piedestal hvor kompromiser og undtagelser er helt og aldeles
> udelukkede - så bliver holdningen til ytringsfrihed nøjagtig ligeså
> irrationel og religiøs som fundamentalisternes forhold til
> afbildningsforbuddet i islam.

Det er da den værste gang relativisme, jeg længe har hørt.
Argumenter for ytringsfrihed er modsat det påståede billedforbud i islam
ikke udledt af guddommelig magt men hviler på rationelle eller
menneskeskabte teorier om behovet for mest mulig frihed.
Som jeg også har sagt tidligere, så forfægter jeg ikke det synspunkt, at
ytringsfriheden er absolut. Det er højest et subtilt skinargument, hvis
eneste berettelse er at trække ytringsfriheden ned på samme niveau som
billedforbuddet.
Min holdning om, at ytringsfriheden er den mest dyrekøbte frihed af alle
rettigheder er selv sagt ikke ensbetydende med nogen absolut frihed men
derimod en konstatering af, at ytringsfrihed er en forudsætning for at alle
andre rettigheder på lang sigt kan opretholdes. Modsætningsvis vil en
magthaver altid være tvunget til at undergive ytringsfriheden skarp kontrol,
for at repressionen af kan vedblive med at være effektiv.

>
>> § 140 har så godt som været død i årtier, og ingen har i praksis været
>> villige til at forsvare loven som andet end en symbolsk grænsepæl.
>
> En fortaler ville hævde, at det jo just var et produkt af, at paragraffen
> eksisterede!

Netop af den grund er det vanskeligt at vurdere loven på baggrund af de
situationer, i hvilke den er blevet håndhævet.
Vurderingen må derfor foregå på et abstraktionsniveau, hvor bestemmelsens
formulering, forhistorie og nuværende tolkning ses i forhold til
ytringsfriheden. Jeg spørger mig selv, om loven beskytter nogen interesse,
som ikke lige så godt kunne varetages uden nogen lov. Som det er idag
indskrænker loven ytringsfriheden, idet fremsættelsen af visse ytringer
realiserer lovens gerningsindhold. Personer, som ytrer sig om religion
forventes jo stadig at overholde loven, så det er ikke noget argument, at
anvendelsen af loven kun er yderst sjælden.


>
>>For hvis
>> loven blev taget for pålydende og håndhævet som det var meningen, ville
>> mange ytringer om religion komme i farezonen. Omvendt er det jo kun
> politisk
>> vilje, der forhindrer misbrug af loven, så spørgsmålet er, om det
>> overhovedet er forsvarligt at opretholde en lov, som en fremtidig
>> regering
>> kunne støve af med henblik på at begrænse den personlige frihed.
>
> Det er et gummiargument man kan bruge om alt - fra overvågning til
> samkøring
> af skatteregistre.

Nej det er ikke et gummiargument. Jeg argumenterer ikke for, at enhver lov
der har samlet støv over lang tid udelukkende af den grund udgør en
potentiel krænkelse af den personlige frihed. Jeg argumenterer tværtimod
for, at hvis vi skal opretholde blasfemiloven må foreneligheden med
ytringsfriheden være den samme, uanset at loven håndhæves helt som det var
meningen.
En lov der overlader staten magt må bedømmes på legitimiteten af den
frihedsoverdragelse der sker fra individet til myndighederne, og ikke på
hvor aktivt eller afslappet myndighederne gør brug af den. Hvis et flertal
ikke er villigt til at acceptere at loven håndhæves konsekvent, er selve
lovens eksistens problematisk, netop fordi staten i kraft af loven overlades
en magt, som flertallet jo ikke ønsker staten skal udøve.

Når Folketinget vedtager en lov, som indebærer et indgreb i individets
frihed, overdrages der magt fra det enkelte menneske til den udøvende og
dømmende magt. Det er ikke noget problem, hvis et flertal faktisk kan stå
inde for forrykningen af de materielle grænser for statens magtudøvelse, men
det er et problem, hvis flertallet accepterer den nye tilstand uden at være
indforstået med følgerne af overdragelsen.
En lov, der forbyder offentlig forhånelse af regeringen, er et godt
eksempel. En gruppe kan måske synes det er en god ide, fordi det fejlagtigt
antager, at loven kun kan anvendes mod antidemokratiske kræfter, En anden
vil affinde sig med den, fordi de ønsker en god tone i debatten. En tredje
gruppe støtter op om den, fordi de forstår indgrebet og bifalder dets
rækkevidde.
Hvis forbuddet formuleres bredt, og kun sjældent bringes i anvendelse, men
blot hænger som et sværd over borgernes hoveder, er det vanskeligt at sige,
hvem af de tre grupper der har ret.
Det mindretal, som overhovedet ikke anerkender indgrebets legitimitet, kan
ikke vide, hvad der er rigtigt, og det efterlader en usikkerhed, om hvor
grænsen faktisk går. Hvis mindretallet skal overtale en af de grupper, der
konstituerer flertallet til at skifte holdning, er det umuligt at støtte
deres argumentation på en ikke eksisterende praksis. Det eneste argument, de
kan falde tilbage på er bestridelse af selve indgrebets legitimitet. Hvis
indgrebet er principielt illegitimt, er der jo ingen grund til, at
mindretallet skal godtage myndighedernes forsikringer om kun at bruge loven
i særligt graverende tilfælde. Tværtimod kan det fremføres, at den sparsomme
praksis parret med formaninger om respektfuld opførsel, netop åbner mulighed
for statslig manipulation, fordi grænserne hele tiden kan forrykkes af
forskellige politiske hensyn, uden at der kommer en endelig afklaring.

I sagen om Jyllands-Posten er det problematisk, at regeringen på den ene
side sender det signal, at den af hensyn til ytringsfriheden ikke ønsker JP
retsforfulgt men samtidig forbeholder sig retten til at bruge paragraffen
uden, at det er klart for nogen, hvad der i fremtiden vil være tilladt.
Eftersom JP ikke frikendes i retten, får vi ingen prøvesag, og dermed er
ytringsfriheden i lige så stor en gråzone som før. Til gengæld bombaderes
vi dagligt med formaninger om at udvise respekt og advarsler om
konsekvenserne, skulle vi forsynde os.


>
>> Jeg kan under ingen omstændigheder acceptere, at religiøse følelser har
> krav
>> på en særlig respekt,
>
> Det kan jeg heller ikke. Jeg kan acceptere, at man på det personlige plan
> omfatter religiøse med lidt mere respekt, end man ellers ville, for
> borgfredens eller anstændighedens skyld, men ikke at det skal besluttes
> ved
> lov, eller opfattes som en særlig skærpende omstændighed, hvis ikke man
> gør
> det. Religiøse har ikke mere krav på respekt, end alle andre der bekender
> sig til afvigende eller tros-bestemt ideologi.

Helt enig. Og forskellen på privat hensyntagen og et statsligt forbud er, at
staten gennem sit magtmonopol har mulighed for at gennemtvinge normer for
god opførsel. Hvis staten ikke lovgiver, bevarer individet en sfærre af
personlig frihed, hvor forskelligheden kan trives.

>
>> men når kravet om respekt understøttes af statens
>> politi og domstole er grænsen nået.
>> Jeg bryder mig heller ikke så meget om §266b men dens rationale er
>> (skønt
>> kausaliteten er meget elastisk) begrænset til beskyttelsen af levende
>> personer mod objektive krænkelser.
>
> Ja - og der skal jo en del til, trods alt.

Det er jo relativt. Folk er blevet dømt for at foreslå oprettelse af
koncentrationslejre som reaktion på et muligt terrorangreb, selvom der ikke
var noget beviseligt forsøg på at tilskynde til vold eller uroligheder. §
266b er så bred, at den kriminaliserer forslag fra borgerne til Folketinget,
hvis budskabet kan opfattes som truende, forhånende eller nedværdigende om
de af loven beskyttede grupper.
Det er således et væsentligt indgreb i den politiske ytringsfrihed.




HrSvendsen (24-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 24-02-06 11:51

Anonym wrote:

> Det er jo relativt. Folk er blevet dømt for at foreslå oprettelse af
> koncentrationslejre som reaktion på et muligt terrorangreb, selvom
> der ikke var noget beviseligt forsøg på at tilskynde til vold eller
> uroligheder. § 266b er så bred, at den kriminaliserer forslag fra
> borgerne til Folketinget, hvis budskabet kan opfattes som truende,
> forhånende eller nedværdigende om de af loven beskyttede grupper.
> Det er således et væsentligt indgreb i den politiske ytringsfrihed.

En glimrende anskuelse af virkningen ved 266b. Nu er blevet sat ord på,
hvordan 266b virker antidemokratisk.



HrSvendsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 22-02-06 11:25

Konrad wrote:
> "Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
> news:43fc1e01$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> mindretal bedst muligt, og der kan vi diskutere, om
>> racismeparagraffen kan bruges bedre. Det er spørgsmålet, om ikke
>> Jyllands-Posten kunne blive dømt efter
>> denne paragraf, siger SF's formand Villy Søvndal.
>
> Ja, det er et spørgsmål, men imho ikke noget svært spørgsmål. Jeg
> mener efter bedste overbevisning ikke at JP kunne dømmes efter §266b.
>
> § 266 b.
> Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
> fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af
> personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race,
> hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
> orientering, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 2 år.
>
> Hvilke grupper er blevet truet, forhånet osv? Hvem er blevet
> nedværdiget på baggrund af sin race, eller tro?[det kan hænde det
> lyder dumt].

Hvad mener du, der kan lyde dumt og hvorfor?


> JP kan efter mine bedste begreber ikke dømmes efter
> §266b, men muligvis dømmes netop ift blasfemiparagraffen:
>
> § 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i
> landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller
> gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder

Shit. Så skulle Per Vadmand, som oversætter af Gotlibs værker, have været i
fængsel på livstid. Medmindre man kan få mængderabat.

Ytringsfrihed i Danmark? Sikke en vits.



Frank Løkkegaard (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 22-02-06 11:55

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> on onsdag 22. februar 2006 at 11:19
+0100 wrote:
>Dommerne er jeg ligeglad med. Dommerne tilhører de til enhver tid
>siddende
>magthavere. De er blot tjenestemænd. En slags overbetalte
>stikirenddrenge.

Hehe...
det minder i betydelig grad om 70'er retorik á la den danske venstrefløj

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





HrSvendsen (22-02-2006)
Kommentar
Fra : HrSvendsen


Dato : 22-02-06 12:25

Frank Løkkegaard wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> on onsdag 22. februar 2006 at 11:19
> +0100 wrote:
>> Dommerne er jeg ligeglad med. Dommerne tilhører de til enhver tid
>> siddende
>> magthavere. De er blot tjenestemænd. En slags overbetalte
>> stikirenddrenge.
>
> Hehe...
> det minder i betydelig grad om 70'er retorik á la den danske
> venstrefløj

Muligvis; men med alt det venstrefløjen har sagt gennem tiderne, så måtte
den jo på et eller andet tidspunkt ramme rigtigt, selvom den gjorde sig de
største anstrengelser for, at det ikke skulle ske.



Frank Løkkegaard (22-02-2006)
Kommentar
Fra : Frank Løkkegaard


Dato : 22-02-06 12:37

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> on onsdag 22. februar 2006 at 12:24
+0100 wrote:
>Muligvis; men med alt det venstrefløjen har sagt gennem tiderne, så måtte
>den jo på et eller andet tidspunkt ramme rigtigt, selvom den gjorde sig
>de
>største anstrengelser for, at det ikke skulle ske.


))))))))))))))))

--
Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste