Professorer ønsker ny blasfemilov
Fra : Anonym

Dato : 21-02-06 21:36

---
Juraprofessorer foreslår, at sager om religiøs diskrimination skal kunne
rejses af både enkeltpersoner og af anklagemyndigheden

Af Bente Clausen

Få dage før rigsadvokaten afgør, om Jyllands-Postens tegninger af profeten
Muhammed skal prøves i retten, peger førende juraprofessorer på, at måden,
hvorpå
vi herhjemme behandler blasfemisager, i sig selv står i vejen for, at
sagerne overhovedet kommer for en dommer.
Sagen imod Jyllands-Posten er tidligere blevet afvist af statsadvokaten i
Viborg, og hvis det går med den, som det går med de fleste sager om
blasfemi,
vil sagen aldrig nå frem til prøvelse. Den praksis er problematisk, påpeger
professorerne Gorm Toftegaard Nielsen og Henning Koch.
De mener, at loven bør laves om, så enkeltpersoner selv kan rejse sagerne, i
stedet for at den beslutning ligger hos anklagemyndigheden, sådan som
tilfældet
er i dag.
- Danmark er det land i Norden, hvor borgerne har den ringeste mulighed for
selv at rejse sager. Derfor mener jeg, at man bør udvide racisme- og
blasfemilovgivningen,
så enkeltpersoner eller organisationer selv kan rejse en sag, siger Gorm
Toftegaard Nielsen, der er professor i procesret ved Aarhus Universitet.
Henning Koch, professor ved Københavns Universitet, er enig:
- Forudsat at man ikke fratager det offentlige ansvaret for, at ytringer mod
religiøse og andre mindretal får en karakter, der kan ende i pogromer. Men
privat påtaleret (at krænkede selv kan rejse sagen) vil betyde, at der vil
blive afgjort flere sager ved domstolene. Det er den eneste måde, hvorpå man
kan få afgjort hvor grænsen går mellem ytringsfrihed og religiøse
krænkelser. Det er jo ikke anklagemyndigheden, der skal sætte den grænse,
siger han.
Gorm Toftegaard Nielsen påpeger, at regeringen allerede nu kunne gøre sit
for at ændre praksis, så flere sager nåede frem til retten.
Rigsadvokaten, som afgør, om sager om religiøs diskrimination skal til
domstolene, er underlagt justitsministeren, og justitsministeren kan derfor
både
bede rigsadvokaten om at rejse en bestemt sag, og også kræve, at der
generelt rejses flere sager ved domstolene om blasfemi og religiøs racisme,
end tilfældet
er i dag.
- Når politikerne gang på gang henviser til domstolene i sager om
diskrimination på grund af religion, er det ligesom at sige, at "det er ikke
vores bord".
Men det er det, siger Toftegaard Nielsen.
Ifølge vicestatsadvokat Lykke Sørensen fra rigsadvokatens kontor er
anklagemyndighedens opgave i forhold til blasfemisager at sørge for, at
skyldige bliver
dømt, og at der ikke rejses tiltale mod personer, som man mener er
uskyldige.
Der skal altså være udsigt til en domfældelse, før rigsadvokaten rejser
sagen.

---
Kilde:
Kristeligt Dagblad 21. februar 2006, side 1

Fra : Bo Warming

Dato : 21-02-06 21:41

"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message
> Juraprofessorer foreslår, at sager om religiøs diskrimination skal
> kunne
> rejses af både enkeltpersoner og af anklagemyndigheden

Ja, og så skal fjolset der rejser sagen bevise at blasfemien fik nogen
til at begå selvmord

Helligkrigere er født til helligkrig - deres social arv gør den
uintegrable, intolerante, ligesom fattigfolks børn ikke har social arv
til at blive spekulanter på børsen

" Hvo der er fød til pending(småmønt), bliver aldrig dalers
herreQ. Danske Ordsprog

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-02-06 22:08

Anonym fortalte:

> ---
> Juraprofessorer foreslår, at sager om religiøs diskrimination skal
> kunne rejses af både enkeltpersoner og af anklagemyndigheden

"Religiøs diskrimination" - det lyder usædvanligt søgt.
Man fattes ord ..
--
Befri DK

Fra : Erik J. Helgesen

Dato : 22-02-06 00:01

On Tue, 21 Feb 2006 21:36:12 +0100, "Anonym" <anonym@anonym.com>
wrote:

> [...]
>---
>Kilde:
>Kristeligt Dagblad 21. februar 2006, side 1

http://www.stuff.co.nz/stuff/0,2106,3579921a12,00.html

UN Secretary-General Kofi Annan made a last-minute decision to
address a meeting in Qatar this weekend in an effort to calm violence
triggered by the publication of cartoons about the Prophet Mohammad,
his spokesman said yesterday.

A group of ambassadors from the 57-member Organisation of Islamic
Conference met Annan yesterday to discuss the Doha meeting - and their
controversial proposal to include language on religious defamation in
a UN General Assembly resolution creating a new human rights council.

The amendment seeks to "prevent instances of intolerance,
discrimination, incitement of hatred and violence arising from any
actions against religions, prophets and beliefs which threaten the
enjoyment of human rights..."

It also notes that "defamation of religions and prophets is
inconsistent with the right to freedom of expression."

The United States and several European nations oppose the language,
saying it does not belong in that text.

"It is unacceptable," US Ambassador John Bolton said. "It is not a
resolution that takes substantive positions."
- - - - -

Selv om jeg ikke liker John Bolton, så må jeg her si meg 100% enig med
ham. Et vedlegg i FN-charteret som hindrer kritikk av religioner er
helt uakseptabelt.

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.

Fra : Anonym

Dato : 22-02-06 00:55

"Erik J. Helgesen" <gamle_erik@hell.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Selv om jeg ikke liker John Bolton, så må jeg her si meg 100% enig med
> ham. Et vedlegg i FN-charteret som hindrer kritikk av religioner er

Det alene at stille forslaget er topmålet af frækhed og arrogance, ikke
mindst i betragtning af hvor lidt disse lande normalt kærer sig om
menneskerettigheder.
Formuleringen ville i øvrigt være første af sin art til at inkorporere
profeter i fordømmelsen af hadefuld tale (hate speech).
Men det er da opmuntrende, at den islamiske organisation har opdaget behovet
for at forebygge tilfælde af intolerance og diskrimination. Var der nogen
som mumlede religionsfrihed?

Fra : Erik J. Helgesen

Dato : 08-03-06 23:59

On Wed, 22 Feb 2006 00:54:50 +0100, "Anonym" <anonym@anonym.com>
wrote:

> [...]
>behovet for at forebygge tilfælde af intolerance og diskrimination.
>Var der nogen som mumlede religionsfrihed?

http://www.noticias.info/asp/aspComunicados.asp?nid=151821&src=0

Parliamentarians from the EU and from its neighbours around the
Mediterranean debated on Monday ways to overcome the conflict over
cartoons depicting Mohammed.

MPs from Jordan, Turkey, Tunisia, Syria, Egypt and the Palestinian
Legislative Council stressed that Muslims all over the world had been
deeply hurt by the cartoons depicting the prophet Mohammed published
in a Danish newspaper.

Mohammed Aboul Enien from Egypt called on the European Parliament "to
encourage countries to make laws which will prevent such abuse of the
freedom of expression" and to push for a clear statement by the United
Nations Human Rights Commission that "such abuse will not take place".

Louisa Morgantini (GUE/NGL, IT) said she had great respect for all
religions, provided they do not impinge on fundamental rights. She
opposed "preventing people from engaging in satire, while speaking out
against racism, anti-Semitism and Islamophobia."
- - - - -

Å forby satire og kritikk av religioner er et håpløst forslag. EU må
aldri gi etter for krav fra muslimer om å vedta lover som forbyr
slikt.

Fra : Erik Naggum

Dato : 22-02-06 02:17

Fra : HKH

Dato : 22-02-06 07:15

"Erik Naggum" <erik@naggum.no> skrev i melding

Synes du det fins påfallende mye hets av jøder og kristne blant norske
muslimer? Hvor?

HKH

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 07:57

HKH <dullan@peri.net> wrote:

> "Erik Naggum" <erik@naggum.no> skrev i melding
>

> Synes du det fins påfallende mye hets av jøder og kristne blant norske
> muslimer? Hvor?

Prøv i stedet at se på situationen i Dar al-Islam, hvor kristne er 2.
klasses borgere, dhimmier, og hvor i eksempelvis i Pakistan kirker
jævnligt nedbrændes.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 22-02-06 08:31

HKH wrote:

> Synes du det fins påfallende mye hets av jøder og kristne blant norske
> muslimer? Hvor?

Sa han noe spesiellt om norske muslimer? Når syrisk TV viser
"underholdning" som portretterer jødiske rabbinere som spiser kristne
gutter, er det religiøs hets?

--
Terje

Fra : HKH

Dato : 22-02-06 09:44

"Terje A. Bergesen" <terjeb@yahoo.com> skrev i melding

> Sa han noe spesiellt om norske muslimer? Når syrisk TV viser
> "underholdning" som portretterer jødiske rabbinere som spiser kristne
> gutter, er det religiøs hets?

Mange ekstreme kristne sekter eller neokonservative står for og har en
praksis som er av samme klasse som det ekstreme muslimer, som ikke har noe
med flertallet av kristne å gjøre; overhodet. Skal alle kristne stå til
ansvar for det, og er det kristendommen og bibelen som sådann som er skyld i
det?

HKH

Fra : JAG

Dato : 22-02-06 11:35

"HKH" <dullan@peri.net> skrev i melding

> [...]
> noe med flertallet av kristne å gjøre; overhodet. Skal alle kristne stå
> til ansvar for det, og er det kristendommen og bibelen som sådann som er

All ekstrem fundamentalistisk totalitær ideologi eller religiøsitet er det
alle frie mennesker bør rette oppmerksomheten mot og aktivt undergrave.

JAG

Fra : Terje A. Bergesen

Dato : 22-02-06 19:46

HKH wrote:
> [...]

> ansvar for det, og er det kristendommen og bibelen som sådann som er skyld i

Hva enkeltindivider gjør, eller hva en gruppe individer gjør, er ikke
nødvendigvis en indikasjon på hvordan flertallet av mennesker innen den
samme religionen etc føler eller oppfører seg. Jeg snakker ikke om
enkeltindivider her dog.

Dersom NRK jevnlig kjørte TV programmer der muslimer ble framstilt som
kamelpulende drapsmenn, tror du at man kunne trekke noen konklusjoner om
hvordan nordmenn ser på muslimer? Dersom tilsvarende oppslag var vanlig
i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike og England også, ville det si
noe om hvordan europeere stort sett så på muslimer?

--
Terje

Fra : @

Dato : 22-02-06 12:42

On Tue, 21 Feb 2006 23:31:00 -0800, "Terje A. Bergesen"
<terjeb@yahoo.com> wrote:

>Sa han noe spesiellt om norske muslimer? Når syrisk TV viser
>"underholdning" som portretterer jødiske rabbinere som spiser kristne
>gutter, er det religiøs hets?

nu ikke misforstå

når vore muhammedanske "brødre" gør sådan er det selvfølgelig bare en
harmløs joke - HAR DU FORSTÅET

men en anden en skal bare vove at lave en tegning af en såkaldt profet
som har været død i ca. 1374 år

så er helvede i sin allerbogstaveligste forstand løs

Fra : Martin Johansen

Dato : 22-02-06 09:38

> "Erik Naggum" <erik@naggum.no> skrev i melding
>

> Synes du det fins påfallende mye hets av jøder og kristne blant norske
> muslimer? Hvor?

Moskeene?

mj

Fra : Erik Naggum

Dato : 22-02-06 15:09

Fra : Egon Stich

Dato : 22-02-06 15:24

"Erik Naggum" <erik@naggum.no> skrev i en meddelelse

Vil du være så venlig, ikke at vedhæfte filer her i gruppen?

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 16:24

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> Vil du være så venlig, ikke at vedhæfte filer her i gruppen?

Der er da vist kun tale om en pgp-signatur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 23-02-06 12:45

> Der er da vist kun tale om en pgp-signatur.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Min reader viser tom skærm, men vedhæftet fil.
En txt.fil plus signatur.
Gentagne gange med indlæg fra nævnte.

MVH
ËS

Fra : Alucard

Dato : 23-02-06 12:55

On Thu, 23 Feb 2006 12:45:22 +0100, "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk>
wrote:

>"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

>Min reader viser tom skærm, men vedhæftet fil.
>En txt.fil plus signatur.
>Gentagne gange med indlæg fra nævnte.

Tja.... Min reader (Agent) viser teksten normalt, dog med en
pgp-signatur vedhæftet i bunden....

Fra : Herman Robak

Dato : 23-02-06 13:27

On Thu, 23 Feb 2006 12:45:22 +0100, Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Min reader viser tom skærm, men vedhæftet fil.
> En txt.fil plus signatur.

Dette er en gammel og vel kjent defekt i din news-klient.
Klag til Microsoft, bytt klient, eller lær å leve med det.

--
Herman Robak

Fra : Egon Stich

Dato : 23-02-06 16:16

"Herman Robak" <herman@opera.com> skrev i en meddelelse
news.s5feaxqjd0s2l8@pc074.qadoc.oslo.opera.com...

> Dette er en gammel og vel kjent defekt i din news-klient.
> Klag til Microsoft, bytt klient, eller lær å leve med det.
>
> --
> Herman Robak

Jamen jeg lever sikkert glimrende, uden at læse dine indlæg.

ES

Fra : Erik Naggum

Dato : 22-02-06 17:09

Fra : Bruno Christensen

Dato : 25-02-06 13:10

On Wed, 22 Feb 2006 16:08:54 +0000, Erik Naggum wrote:

> * Egon Stich @2006-02-22 14:23Z
>
> Gjort. Det er ikke et vedlegg bare fordi Microsoft ikke følger
> standarder og viser frem noe som et vedlegg. Takk for at du forstår
> teknologien du bruker.
>
> Erik Naggum

Nu er det ikke lige M$ som jeg bruge, alligevel har din vedhæftede fil
irriteret lidt. Som følge af, at du når du er blevet gjort opmærksom på
uhensigtmæssigheden, fremturer med "skift program", så tager jeg
selvfølgelig konsekvensen.

Ytringsfriheden gælder begge veje, du må skrive det du ønsker, jeg kan vælge
at læse det eller lade være, hvilket jeg så lader være med fremover.

/|\
/\
Bruno

Fra : HKH

Dato : 25-02-06 14:25

"Erik Naggum" <erik@naggum.no> skrev i melding

Pass deg. Haugevis av kritjødehetsende muslimer kravler oppover bukselårene
dine. Ser du de ikke......Bøø-:)

HKH

Fra : elfuncle

Dato : 26-02-06 22:29

@ wrote:

> så kan vist både kristne og muhammedanere sove trygt
>
> de har intet at miste

Det formoder jeg imidlertid at du selv har, at du betrakter deg som vis
og klok. Hvis du ikke ønsker at dette skal gjøres til intet, bør du
snakke ekstra hardt med Jesus i aften.

pastor T. Straume
Futurum Menighet
http://www.uncletaz.com/norsktaz/futurum.html

Fra : @

Dato : 26-02-06 23:29

On 26 Feb 2006 13:29:21 -0800, "elfuncle" <elfuncle@yahoo.com> wrote:

>Det formoder jeg imidlertid at du selv har, at du betrakter deg som vis
>og klok. Hvis du ikke ønsker at dette skal gjøres til intet, bør du
>snakke ekstra hardt med Jesus i aften.

Jesus
hvem ind i helvede er Jesus, er han osse ansat ved kommunen?

Fra : JAG

Dato : 27-02-06 17:49

Hver gang jeg ber til Gud så finner jeg alltid ut at den eneste som lytter
er meg selv.
Den eneste logiske forklaringen, dersom det finnes en Gud, er at jeg er Gud.

Men på mange måter så føler jeg at jeg ikke er rede enda til å ta på meg den
store oppgaven det er å stresse rundt dagen lang for å tilfredstille
millioner på millioner med egoistiske behov ifra "religiøse" individer.

Når jeg en dag gidder å ta på meg gjærningen så tror jeg at vi skal bytte
litt om på det hele og heller få alle "kristne" til å tilfredstille mine
behov istedet.

JAG

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 07:24

Erik Naggum <erik@naggum.no> wrote:

> [...]
> med all kristen- og jødehetsen sin, noe som ikke vil gå opp for disse
> slimålene før de har fått gjennomslag for noe de tror bare vil gavne dem
> selv, men som tvert imot vil eksplodere i grisetrynet deres. Tenke deg
> at muslimsvina skal kunne straffes for å fare med sin avskyelige
> kjøterpropaganda overfor alle andre religioner! Jeg mener, jeg blir
> nesten tilhenger av blasfemiparagrafer bare av den grunn at dette vil
> ramme meget, meget mer enn beskytte muslimer. Koranen vil f eks måtte
> sensureres for blasfemiske uttalelser. Juhu, hva?

Det ville Politisk Korrekthed kombineret med almindelig
dhimmi-mentalitet og handelsinteresser forhindre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : elfuncle

Dato : 26-02-06 20:40

Kåre wrote:

> Harpekonserter?

Jada. Englekor også. Til maten. Bra for fordøyelsen.

> Serverer de haggis i himmelen, kanskje?

De serverer mye godt i himmelen. Foruten manna-burgere vil vi få
servert utsøkte delikatesser, bl.a. bakte hedningerumper, grillede
djevlelår og avgudsfrikasé som vi kan skylle ned med hundrevis av
forskjellige nye viner mens englene synger og helgenene holder taler.
Samtidig får vi se og høre på alle de ufrelste når de stekes og
spiddes og flås langsomt om og om igjen i evig tid.

Fra : Kåre

Dato : 26-02-06 23:05

On 26 Feb 2006 11:40:12 -0800, "elfuncle" <elfuncle@yahoo.com> wrote:

>Jada. Englekor også. Til maten. Bra for fordøyelsen.

Hva slags harper bruker man der oppe?

> [...]
>Samtidig får vi se og høre på alle de ufrelste når de stekes og
>spiddes og flås langsomt om og om igjen i evig tid.

Jeg vil se et klart og uomtvistelig bibelsted om haggis,
fleskepannekaker og Leffe Bruin før jeg vurderer en slik destinasjon.

Kåre A. Lie
http://www.lienet.no/

Fra : Knut

Dato : 27-02-06 17:45

On Sun, 26 Feb 2006 23:04:56 +0100, Kåre wrote:

> Hva slags harper bruker man der oppe?

Sikker noe fælt og ustemt.

> Jeg vil se et klart og uomtvistelig bibelsted om haggis,
> fleskepannekaker og Leffe Bruin før jeg vurderer en slik destinasjon.

Høres ikke særlig kosher ut, nei

mvh Knut

--
Knut Heidelberg
http://knutk.blogspot.com

Fra : Kåre

Dato : 27-02-06 18:14

On Mon, 27 Feb 2006 17:44:54 +0100, Knut <invalid.mail@see.homepage>
wrote:

>Sikker noe fælt og ustemt.

Da vet jeg ikke riktig ...

Men se på harpspillende engler på malerier fra middelalder og
renessanse. Se nøye på harpene deres. Da vil du se at der hvor
strengene går inn i harpekroppen, er de festet med små treplugger med
tydelig vinkelform. Øverste del av vinkelen ligger inn mot strengen og
berører den ca. 1/2 cm over festepunktet. Når man spiller på strengen,
slår den innat denne trepluggen, noe som skaper en skurrende klang.

Disse pluggene har ikke noe etablert norsk navn. På tysk kalles de
Schnarrhaken, som ikke er så dumt. Men jeg liker bedre det engelske
bray pins, siden "bray" jo som kjent også er den lyden et esel gir fra
seg.

Siden det er tydelig dokumentert på en rekke malerier at engler i
himmelen spiller bray pin-harper, må eventuelle himmelaspiranter regne
med et lydsjokk når de kommer opp. Bray pin-harper klinger friskt og
rocka, og lyden ligner overhodet ikke det romantiske klangidealet de
fleste forbinder med harpe.

>Høres ikke særlig kosher ut, nei

Mener du at de ikke serverer haggis, fleskepannekaker og Leffe Bruin?
Hva i all verden er vitsen med en himmel da, da?

Kåre A. Lie
http://www.lienet.no/

Fra : Jan Bojer Vindheim

Dato : 27-02-06 18:26

Kåre <adressen.finnes@paa.hjemmesiden> wrote:

> [...]
> med et lydsjokk når de kommer opp. Bray pin-harper klinger friskt og
> rocka, og lyden ligner overhodet ikke det romantiske klangidealet de

Hmm. Kanskje jeg skal ta sikte på et framtidig liv i den kristne
himmelen likevel ?

Fra : Kåre

Dato : 27-02-06 18:43

On Mon, 27 Feb 2006 18:26:08 +0100, jan.vindheim@gmail.com (Jan Bojer
Vindheim) wrote:

>Hmm. Kanskje jeg skal ta sikte på et framtidig liv i den kristne
>himmelen likevel ?

Men hvordan er kvaliteten på spisestedet der? Jeg ville sjekke menyen
først, var jeg deg. Og ta en titt på kjøkkenet for å forsikre meg om
at det ikke lå englelort i krokene.

Kåre A. Lie
http://www.lienet.no/

Fra : Knut

Dato : 28-02-06 11:58

On Mon, 27 Feb 2006 18:13:36 +0100, Kåre wrote:

> [...]
> med et lydsjokk når de kommer opp. Bray pin-harper klinger friskt og
> rocka, og lyden ligner overhodet ikke det romantiske klangidealet de

Skjønner jeg har gått glipp av en del harperock, men hvis ikke Janis Jopin
er med i koret kan det være det samme.

> Mener du at de ikke serverer haggis, fleskepannekaker og Leffe Bruin?
> Hva i all verden er vitsen med en himmel da, da?

Det er merkelig med det, men det finnes stort sett bare menyer fra helvete,
og der finnes det til og med spesielle spisesteder for spesielle
ufysligheter. Det er få meny-lekkasjer fra himmelen. Hm, når jeg tenker meg
om så lekker det ikke så mye fra frimurergjengens menyer heller. Hmm ..

mvh Knut
--
Knut Heidelberg
http://knutk.blogspot.com

Fra : Kåre

Dato : 28-02-06 12:36

On Tue, 28 Feb 2006 11:58:22 +0100, Knut <invalid.mail@see.homepage>
wrote:

>Skjønner jeg har gått glipp av en del harperock, men hvis ikke Janis Jopin
>er med i koret kan det være det samme.

Hun er der, hun er der!

http://www.tinkerddb.net/RockAndRollHeaven/

Kåre A. Lie
http://www.lienet.no/

Fra : Knut

Dato : 28-02-06 15:12

On Tue, 28 Feb 2006 12:35:31 +0100, Kåre wrote:

> Hun er der, hun er der!
>
> http://www.tinkerddb.net/RockAndRollHeaven/
>
> mvh

Wow, dette er stort ! Stort!

mvh Knut, snufser rørt.

--
Knut Heidelberg
http://knutk.blogspot.com

Fra : elfuncle

Dato : 26-02-06 22:03

Kåre wrote:

> Noen ganger ser det ut til at det er de gudetroendes dumhet som er
> uendelig.

For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss
som blir frelst, er det Guds kraft. Det står jo skrevet:

Fra : @

Dato : 26-02-06 22:19

Fra : elfuncle

Dato : 26-02-06 22:09

JAG wrote:

> I himmelen så sitter de smilende i en himmelsk park og gjør intet annet til
> evig tid.
> Hva går de på der oppe?
> XL Lykkepille eller lobotomering?
> I helvete derimot så vil man hver eneste dag bli påminnet på at man virkelig
> lever til evig tid.

Jeg trodde i det minste at det fantes noen troende brødre og søstre
her på news. Nå ser det ut til at Herren har gitt meg hele dette
cyber-dømme for å misjonere helt alene. Snart skal dere få se store
mirakler som får knærne til å skjelve.

Jesus vil ha et alvorsord med deg, og i egen interesse bør du
etterkomme Hans ønske og ta en lang prat med Ham før det er for sent,
for Han kommer veldig snart. Hallellujah!

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 26-02-06 22:19

"elfuncle" <elfuncle@yahoo.com> writes:

> Jesus vil ha et alvorsord med deg, og i egen interesse bør du
> etterkomme Hans ønske og ta en lang prat med Ham før det er for sent,
> for Han kommer veldig snart. Hallellujah!

dette var nesten litt morsomt de første to gangene. nå er det bare
slitsomt. kommer du til å skrive noe interessant igjen snart, eller kan
jeg trygt legge deg i killfila?

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@extern.uio.no http://www.dignus.no/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-02-06 09:29

wrote:

>Juraprofessorer foreslår, at sager om religiøs diskrimination skal kunne
>rejses af både enkeltpersoner og af anklagemyndigheden

Så må vi jo bare konstatere, at en professor-titel ikke er nogen
garanti mod forvrøvlethed.

For det første, må vi spørge, hvad formålet er? Selvfølgelig bør
tvivlstilfælde kunne prøves for en domstol. Men det forudsætter vel,
at der er tvivl om udfaldet? Hvis det på forhånd er 100% sikkert, at
sagen aldrig nogensinde kan føre til domfældelse, så er der jo kun
tale om beskæftigelsesterapi for jurister og måske en
afledningsmanøvre i forhold til de krænkede - er det rimeligt?

Medmindre altså, at man forestiller sig, at JP rent faktisk skulle
kunne dømmes for blasfemi. Det er måske, hvad man ønsker? Det ville i
hvert fald forklare, hvorfor man sammenblander begreberne blasfemi og
religiøs diskrimination. Men det er altså to forskellige ting. Det ene
handler om forhånelse - det andet om forskelsbehandling, hvilket er
noget ganske andet.

Professor Henning Koch udmærkede sig i går ved endnu en besynderlig
argumentation. På en konference på Københavns Universitet forklarede
han, at formålet med blasfemiparagraffen ikke var, at beskytte mod
forhånelse. Formålet er (ifølge professoren) at sikre den offentlige
orden. Paragraffen skal forhindre, at nogen udtaler sig på en måde,
som kan få andre til lave optøjer. Ifølge Henning Koch er
Muhammed-sagen et godt eksempel på det.

Det er da en argumentation, der vil noget: JP er altså skyldig i
blasfemi - ikke p.g.a. tegningernes indhold, men fordi visse muslimers
reaktion på tegningerne truer den offentlige orden.

Hvis muslimerne vil have JP sømt for blasfemi, så skal de altså bare
lave tilstrækkeligt meget ballade, så bliver JP skyldig.

Fra : Anonym

Dato : 22-02-06 10:18

"Lars J. Helbo" <fornavn@efternavn.org> skrev i en meddelelse

> Så må vi jo bare konstatere, at en professor-titel ikke er nogen
> garanti mod forvrøvlethed.

Det var meget diplomatisk. Jeg blev så vred, da jeg læste det. Jeg tænkte på
at det lød mere som
noget af den slags The Onion er kendt for.
The Onion gør jo grin med så meget -- og ikke mindst politisk korrekthed og
dens repræsentanter, og det HK udtaler er som taget
ud af dens syge univers.

> [...]
> tale om beskæftigelsesterapi for jurister og måske en
> afledningsmanøvre i forhold til de krænkede - er det rimeligt?

Privat påtaleadgang vil jo ikke bare give mere arbejde til jurister, men vil
sikkert også have en opdragende virkning på borgerne og pressen. Loven er
ubestemt nok som den er idag, men hvis der oven i købet åbnes for privat
påtale, så kan man håbe eller frygte, at flere ytringer på grænsen til det
lovlige aldrig vil blive fremsat, fordi alle naturligt nok vil passe ekstra
på ikke at støde an. Dem, som gerne vil have et bredere blasfemiforbud end
det nugældende vil få deres vilje, fordi privat adgang til at rejse sag
automatisk vil medføre flere retssager, øget afskrækkelse og sikkert flere
domfældelser.
Man må så håbe, at de krænkede alligevel ikke griber til vold, hvis
domstolene skulle frifinde gudsbespotteren.
Men skulle det ske, kan en underhåndstilkendegivelse til myndighederne altid
hjælpe lidt på vej -- vi føler os krænket og næste gang garanterer vi ikke
for følgerne.

> [...]

> Hvis muslimerne vil have JP sømt for blasfemi, så skal de altså bare
> lave tilstrækkeligt meget ballade, så bliver JP skyldig.

Ja det er en uhyrlig argumentation. Og den vil, hvis man ender med at tage
den alvorligt ødelægge grundlaget for demokratiet.
Grupper som ønsker censur, og som ved det er umuligt at opnå det gennem
fredelige kanaler skal ikke længere bekymre sig om den offentlige debat og
et flertal i Folketinget. Alt hvad der kræves er vold eller trusler om vold
for at omkostningen ved politikken automatisk anerkendes som for høj af
beslutningstagerne.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-02-06 10:29

> [...]

> automatisk vil medføre flere retssager, øget afskrækkelse og sikkert flere

Det burde vel så være en selvfølge, at taber man en sag man har anlagt
efter en sådan regel, så betaler man både egne og modparts
advokatudgifter - på helt samme måde som ved injuriesager.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 22-02-06 14:02

"Lars J. Helbo" <fornavn@efternavn.org> skrev i en meddelelse

> Så må vi jo bare konstatere, at en professor-titel ikke er nogen
> garanti mod forvrøvlethed.

Det er jo blot endnu et exempel af mange på et par idiotiske akademikere,
der politiserer under dække af "expertise".
Der er da noget aldeles galt fat på de danske universiteter?
De bringer efterhånden mindelser om "Junkerskoler".

MVH
Egon

Fra : elfuncle

Dato : 25-02-06 23:56

HKH skrev til Erik Naggum:

> Pass deg. Haugevis av kritjødehetsende muslimer kravler oppover bukselårene
> dine. Ser du de ikke......Bøø-:)

Snart kommer også purken og banker på fordi han skriver så mye stygt
om folk. Denslags er jo nå ulovlig, hvilket gjør Naggum til en
forbryter på rømmen......

Tarjei

Fra : Erik Naggum

Dato : 26-02-06 02:38

Fra : elfuncle

Dato : 27-02-06 01:35

@ wrote:

> hvem ind i helvede er Jesus, er han osse ansat ved kommunen?

For det første må du vite at hver gang du bruker denslags språk om
Ham, da gråter Jesus. Så vask både din tunge og ditt tastatur med
såpe og be Jesus om å styre begge deler heretter.

For det andre finner du svaret på ditt spørsmål i Det Nye
Testamente:

" En gang var han alene og ba. Bare disiplene var med ham. Da spurte
han dem: 'Hvem sier folk at jeg er?' 'Døperen Johannes,' svarte de,
'men noen sier Elia, og andre at en av de gamle profetene er stått
opp.' 'Og dere,' spurte han, 'hvem sier dere at jeg er?' Da svarte
Peter: 'Du er Guds Messias.' " - Luk 9:18-20

Fra : elfuncle

Dato : 26-02-06 03:27

Erik Naggum wrote:

> Du store. Må man ikke dømmes først for å bli forbryter i din verden?

Interessant. Først felles altså dommen, og deretter blir forbrytelsen
begått som man har blitt dømt for på forskudd - ?

> Men i din
> psykotiske verden, med Jesus på hjernen der litt mindre psykotiske
> pleiepasienter har duer og RFID, er det altså fritt frem for /deg/ å
> snakke stygt om meg.

Det ville aldri falle meg inn å snakke stygt om deg, Erik. Det er jeg
altfor glad i deg til. Du er et fint og vakkert menneske som er veldig
klok og kunnskapsrik og innsiktsfull, og du skriver som en sann mester.
Vi har alle mye å lære av deg, og vi er takknemlige for at du minner
oss på dette av og til.

> I din verden betyr dette at du er en forbryter på
> rømmen.

Ikke for å snakke stygt om deg, Erik, for det ville ikke falle meg
inn, men jeg kan godt tenke meg å bli med deg på rømmen for å
hjelpe deg. Da kunne vi gjemme oss i kirkeasyl hvor du kan møte Jesus
i Hans eget hus.

> men så lenge du har denne syke
> Jesus-fikseringen din,

Når du snakker stygt om Jesus og Jesus-fiksering, da gråter Jesus.
Hver eneste gang du forbanner Ham, gråter Han. Men med den nye
blasfemiloven blir dette også snart forbudt, og da kommer purken på
din dør for å ta deg med til stasjonen og sikte deg, og dermed kommer
dagen i retten og dommen faller, og etter det må du sone straffen din.
I den rekkefølgen. Men hvis du vil ha meg med på rømmen og bli med i
kirkeasyl og møte Jesus, er det bare å si ifra.

> vil du flytte all skam og skyld ut av deg selv og
> over på noen andre, slik du har lært de fine sekt-prestene dine at du
> kan unnslippe ansvaret for dine skamfulle og syndige handlinger og bare
> gå løs på en ny dag med mer kristen synding etterfulgt av tilgivelse i
> aftenbønnen.

Jeg skal finne en veldig fin kirke til oss som praktiserer
demon-utdrivelse. Da blir du et helt nytt menneske.

Hallellujah og Herren velsigne deg, Erik!

Varmeste hilsener og tanker fra

Fra : JAG

Dato : 26-02-06 10:51

> [...]
>I den rekkefølgen. Men hvis du vil ha meg med på rømmen og bli med i
>kirkeasyl og møte Jesus, er det bare å si ifra.

Merkelig at de religiøse alltid hevder at ens Gud's makt er uendelig, men
som alltid kommer til kort mot enkle ytringer?

Hvor dum går det egentlig ann å bli i lys av at det fortsatt er mennesker i
Norge som tror på et mer enn 2000 år gammelt "eventyr" og "røverhistorie"?

JAG

Fra : elfuncle

Dato : 26-02-06 16:49

JAG wrote:

> [...]
> Norge som tror på et mer enn 2000 år gammelt "eventyr" og "røverhistorie"?

Når du spreller slik mot Jesus, er det fordi du sitter fast i Satans
garn. Men du tror at du sitter fast i Jesu garn fordi Satan er så
veldig veldig lur.

For å komme ut av Satans garn, må du stole på Jesus. Han har bedt
sine tjenere om å bli menneskefiskere. Derfor er det min hellige plikt
å råde deg til å hoppe inn i Jesu garn, for det er den eneste måten
du kommer ut av Satans garn på. Satan kommer nemlig til å trekke sitt
garn ned i Helvete, og der er det glovarmt og plagsomt og masse
gnisning av tenner. Satan fisker også med stang og agn, og det er
mange syndere som blir trukket ned i Avgrunnen med snøre og krok i
munnen, og det gjør veldig vondt. I Jesu garn, derimot, blir du tatt
med til Paradis, og der blir du servert manna-burgere med hellig
ketchup og deilige nye viner, treffer kanskje bestemor eller oldefar
eller andre gode kristne sjeler, får billetter til harpekonserter og
englekor sammen med kjæresten.

Jesus venter på deg med åpne armer og åpent hjerte.

"Se, jeg står for døren og banker. Jeg vil gå inn til alle som
åpner døren for meg. Vi skal spise sammen i fellesskap og glede." -
Joh Åp 3:20

Fra : Kåre

Dato : 26-02-06 17:01

On 26 Feb 2006 07:49:12 -0800, "elfuncle" <elfuncle@yahoo.com> wrote:

Noen ganger ser det ut til at det er de gudetroendes dumhet som er
uendelig.

Men bevares, det produseres mye morsomt, også:

> [...]
>ketchup og deilige nye viner, treffer kanskje bestemor eller oldefar
>eller andre gode kristne sjeler, får billetter til harpekonserter

Harpekonserter? Ta heller en tur til Edinburgh ved påsketid:

http://www.harpfestival.co.uk/

I tillegg til bra harpemusikk er det også muligheter til å få himmelsk
god haggis der borte. Hva mer kan man ønske seg? Serverer de haggis i
himmelen, kanskje?

Kåre A. Lie
http://www.lienet.no/

Fra : JAG