Vorherrebevares for en gang "jounalistik"
Fra : B. Nice

Dato : 21-02-06 10:02

Politiken bringer på sin hjemmeside et interview med den egyptiske
stor-mufti Ali Gooma.

Det virker på mig som om journalisterne er så overvældede over at få
lov at møde den store hellighed at de fuldstændig glemmer en
journalists vigtigste mission: at stille kritiske spørgsmål.

Her er et lille udsnit:

Journalisten: Men kan du prøve at forklare, hvorfor det er så
krænkende?

Muftien: »Jeg kan ikke forstå dit spørgsmål«.

Journalisten: Hvorfor krænker tegningerne muslimer så meget?

Muftien: »En avis i Danmark trykte en meget krænkende tegning. Er det
sandt eller ej?«

Journalisten: Det er korrekt.

Muftien: »Min profet er hellig i vore hjerter. Som Jesus for kristne.
Som Moses for jøder. Hvis man udgiver disse billeder, og man ved, det
sårer - hvorfor så gøre det. Hvorfor?«.

Journalisten: Vi kender ikke den præcise grund.

.... vorherrebevares. Ikke et eneste kritisk spørgsmål. Kun "Hvad kan
vi gøre for at blive gode venner med Jer igen?"

Læs og vurder selv: http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=439560

Fra : NoTrabajo

Dato : 21-02-06 10:04

"B. Nice" <b__nice@hotmail.com> skrev i

> [...]
> sårer - hvorfor så gøre det. Hvorfor?«.
>
> Journalisten: Vi kender ikke den præcise grund.

Halalhippierne er ved at udvikle sig til gode dhimmier.
--
NoTrabajo

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-06 10:22

B. Nice <b__nice@hotmail.com> wrote:

> [...]
>

> ... vorherrebevares. Ikke et eneste kritisk spørgsmål. Kun "Hvad kan
> vi gøre for at blive gode venner med Jer igen?"

Selv om journalisten og hans arbejdsgiver naturligvis ikke er dhimmier
[det er jo nemlig en juridisk term i et islamisk land], så udviser de
alligevel /dhimmi-mentalitet/.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 21-02-06 14:29

On Tue, 21 Feb 2006 10:21:53 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Selv om journalisten og hans arbejdsgiver naturligvis ikke er dhimmier
>[det er jo nemlig en juridisk term i et islamisk land], så udviser de
>alligevel /dhimmi-mentalitet/.

læg uhyre godt mærke til hvad denne mufti siger sidst i samtalen, jeg
har det under mit eget skriv, han truer for at få sin vilje, er det
hvad arabere og muhammedanere forstår ved dialog

det er allerede blevet forudsagt her i gruppen bl.a. af Norma

en muhammedaner opfinder en konflikt, der råbes og rases trues brændes
tosserne tåger rund i gaderne osv.

folk vesteuropa bliver skræmte/bekymrede

nogle begynder at sågar at tænke/tro:"det er vores skyld"

man forsøger at få ro på, det vil ikke helt lykkes,

så kommer "An offer we can not refuse"

hvis i vil have fred så vil vi have XXXX ting

bliv venligst ved med af huske:::

den som sælger sin frihed for fred
mister begge dele

<<<<<<<<<<<<<<<
<-------------------------->>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Diskriminerende love
Hvad er der brug for nu for at forbedre forholdet?

»Jeg tror, at fire ting er nødvendige i Europa. For det første skal
undervisningsmateriale, der chikanerer islam, fjernes. For det andet
skal de love, der diskriminerer islam, væk. Der er enkelte love, der
er meget diskriminerende. Tørklædeforbuddet for eksempel. For det
tredje skal islam kunne anerkendes som religion i de lande, hvor der
bor muslimer. Og for det fjerde skal muslimer have lige rettigheder og
muligheder. Når det er sagt, har de også et ansvar for at integrere
sig i deres samfund. Men det skal ske uden krav om, at de skal opgive
deres identitet«

Hvad vil der ske, hvis statsministeren ikke klart og tydeligt siger,
at han beklager tegningerne?

»I det lange løb vil det forværre konflikten. Det er jeg sikker på«.

Hvad mener du med det?

»Jeg er sikker på, det vil betyde, at de fleste muslimer fortsat vil
boykotte danske produkter«.
<----------------------->

Fra : HC

Dato : 21-02-06 11:44

> ... vorherrebevares. Ikke et eneste kritisk spørgsmål. Kun "Hvad kan
> vi gøre for at blive gode venner med Jer igen?"

Hvad havde du regnet med...? Det er Politiken. Deres chefredaktør udviser
førsteklasses dhimmi adfærd - mon ikke også hans avis' redaktionelle linje
ligger sådan?

HC

Fra : @

Dato : 21-02-06 13:21

On Tue, 21 Feb 2006 10:01:47 +0100, B. Nice <b__nice@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>lov at møde den store hellighed at de fuldstændig glemmer en
>journalists vigtigste mission: at stille kritiske spørgsmål.

han vil sg* da ikke rejse hjem med sit eget hoved under armen

dyrepasserne i zoo håndfodrer heller ikke isbjørne og næsehorn

Fra : B. Nice

Dato : 21-02-06 13:32

On Tue, 21 Feb 2006 13:20:54 +0100, "@" <1@invalid.net> wrote:

>han vil sg* da ikke rejse hjem med sit eget hoved under armen

Så kunne han jo passende skrive det.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 21-02-06 13:32

On Tue, 21 Feb 2006 13:20:54 +0100, @ wrote:

> dyrepasserne i zoo håndfodrer heller ikke isbjørne og næsehorn

Dyrepasserne i akvariet i Grenå håndfordrer hajerne, de får for lidt i hyre
uanset hvad de tjener, efter min datters mening.

/|\
/\
Bruno

Fra : Bruno Christensen

Dato : 21-02-06 14:34

On Tue, 21 Feb 2006 10:01:47 +0100, B. Nice wrote:

> [...]
> lov at møde den store hellighed at de fuldstændig glemmer en
> journalists vigtigste mission: at stille kritiske spørgsmål.

Personligt synes jeg at det er fremragende journalistik, den unge mand giver
virkelig muftien alle muligheder for at grise sig selv og sine til.

Prøv at læse det en gang mere, denne gang med et glimt i øjet. Den mufti får
virkelig skøjtet sig ud af banen.

/|\
/\
Bruno

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 14:46

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

> Personligt synes jeg at det er fremragende journalistik, den unge
> mand giver virkelig muftien alle muligheder for at grise sig selv og
> sine til.

Enig. Stormuftien får virkelig lov til at stege. Rigtigt sjovt er det, at
han ikke selv fatter, det er ham, der er til grin. Bedrøveligt er det, at
hans herboende trosfæller (og usenet-debattører uden sans for det lidt mere
subtile) heller ikke fatter, hvem der på det groveste bliver udleveret. Det
er jo lige før, man får ondt af fætteren...

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : B. Nice

Dato : 21-02-06 16:09

On Tue, 21 Feb 2006 14:45:50 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

Det kan man så mene. Men med kendskab til Politikens holdning til
regeringens håndtering af sagen og ikke mindst de to journalisters
generelle holdning til regeringen og dens politik ligger det nu ikke
helt lige for.
Men hvis det er blevet god journalistik at tale folk efter munden og
blot lade dem få taletid, så fred være med det.

>Enig. Stormuftien får virkelig lov til at stege. Rigtigt sjovt er det, at
>han ikke selv fatter, det er ham, der er til grin.

Nej, efter sagen med tegningerne burde han have en betydeligt bedre
forståelse for dansk humor, eller hvad?

>Bedrøveligt er det, at hans herboende trosfæller (

>og usenet-debattører uden sans for det lidt mere subtile

.... sagde Jens Bruun som kort forinden ikke selv var i stand til at
gennemskue det subtile i formuleringen "Det er i en sådan situation
jeg kunne ønske mig, at en af de moderate muslimer stod offentligt
frem og forklarede helt præcis hvor og hvorfor ovennævnte mufti går
galt i byen med sin tolkning af koranen.", men måtte spørge "Hvad får
dig til at mene, muftien går galt i byen?"

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-02-06 16:30

"B. Nice" <b__nice@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> galt i byen med sin tolkning af koranen.", men måtte spørge "Hvad får
> dig til at mene, muftien går galt i byen?"

Hehe. Du er god, B. Nice. Måske du skulle læse afsnittet én gang til - denne
gang langsomt?

Fra : Flemming DK

Dato : 21-02-06 15:47

On Tue, 21 Feb 2006 14:34:18 +0100, Bruno Christensen <news@lphund.dk>
wrote:

>Prøv at læse det en gang mere, denne gang med et glimt i øjet. Den mufti får
>virkelig skøjtet sig ud af banen.

Lol, jeg er enig :D

mvh,

Fra : B. Nice

Dato : 21-02-06 16:32

wrote:

> [...]
>virkelig muftien alle muligheder for at grise sig selv og sine til.
>
>Prøv at læse det en gang mere, denne gang med et glimt i øjet. Den mufti får

Og hvad opnår man i så fald med artiklen?

1) At muftien latterliggøres så vi kan sidde herhjemme i DK og tænke
"Hold da op, han er godt nok også latterlig" og bekræfte os selv i
vore egne fordomme.

2) At muftien styrkes i sin tro på sine egne ord og gerninger og
derfor fortsætter ad samme vej uden at have fået noget at tænke over.

I givet fald er der blot tale om ligegyldig og ufarlig journalistik.

Fra : Kim2000

Dato : 21-02-06 17:01

> [...]
>
> Journalisten: Hvorfor krænker tegningerne muslimer så meget?
>
> Muftien: »En avis i Danmark trykte en meget krænkende tegning. Er det

Et mærkværdigt svar, for det er jo ikke sandt. Der er nogle enkelte der blev
lidt fortørnet, trak på skulderen og gik videre. Så var der en flok
gedehyrder der bagefter fik set Akkída dadada (eller hvad han nu hedder) og
Labans tegninger og så var helvede løs. Så det er jo helt forkert det
journalisten siger.

> [...]
> sårer - hvorfor så gøre det. Hvorfor?«.
>
> Journalisten: Vi kender ikke den præcise grund.

Svaret burde have været: Fordi vi kan, og nu vil vi iøvrigt trykke et
billede af dig iført bh, udelukkende fordi vi kan.

> ... vorherrebevares. Ikke et eneste kritisk spørgsmål. Kun "Hvad kan
> vi gøre for at blive gode venner med Jer igen?"

Latterligt. Dem der ikke gider være venner med os kan rende og hoppe.
Mellemøsten er dybt afhængig af vesten (mad), ligesom vesten er dybt
afhængig af mellemøsten (olie).