Martin Burcharth fra Information
Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-06 08:22

I dagens JP kan man på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3568982

se følgende læserbrev:

==
Offentliggjort 21. februar 2006 03:00

Krav om beklagelse fra Bertel Haarder

Af Martin Burcharth, Information, St. Kongensgade 40c, København K,
USA-korrespondent

I SIT INDLÆG om min kronik i The New York Times "Capture the Flag" 12/2
(genoptrykt i Information som "Foragtens Fane" 17/2) beskylder kirke- og
undervisningsminister Bertel Haarder mig for at fremsætte "lodrette
løgne" om Danmark.

Det er korrekt, at der et enkelt sted i min kronik er en faktuel fejl -
nemlig, hvor jeg hævder, at det muslimske samfund i København er blevet
nægtet tilladelse til at bygge en stormoské på Amager. Det har jeg
beklaget over for Ritzau 13/2 i et interview her i Jyllands-Posten 15/2
og i Information 17/2.

Det undlader Haarder at nævne. Men lad det ligge. Desværre tillægger han
her i avisen mig synspunkter, som er pure opspind. Det advarede jeg
Haarder, hans ministersekretær og JP personligt om i e-mails og
telefonopkald i god tid, inden indlægget gik i trykken. Intet blev
rettet i teksten. Jeg kan derfor ikke andet end konkludere, at
ministeren overlagt og mod bedre vidende er ude på at bagvaske min
person.

Jeg skrev f.eks. til Haarder, at citatet »Vi ved jo, at Danmark i de
seneste år har udviklet sig til at være det mest fremmedfjendske land i
Europa side om side med Holland. Nu forstår hele verden, hvad der er
sket i Danmark. I USA har Danmark et fantastisk godt ry. Det er nu
blevet skyllet godt væk« ikke kommer fra min mund. Det stammer fra
professor Alan Wolfe, Boston College, og stod at læse i Information
13/2.

Jeg orienterede også ministeren om, at jeg hverken personligt har udtalt
eller skrevet i kronikken, at man i Danmark »ikke godkender muslimske
menigheder«. Det står der ganske enkelt ikke.

Jeg gjorde endvidere opmærksom på, at jeg aldrig har nævnt »skændingen
af en enkelt muslimsk kirkegård som endnu et eksempel på dansk
islamofobi«.

Én ting er at fremsætte falske beskyldninger. Noget andet at insistere
på, at de er rigtige og lade dem blive offentliggjort til trods for, at
ministeren i forvejen er blevet underrettet om, at de er bevisligt
urigtige. Jeg må derfor kræve en beklagelse trykt her i Jyllands-Posten
fra landets kirke- og undervisningsminister.

I modsat fald må jeg konkludere, at et prominent medlem af regeringen
Fogh Rasmussen overlagt og mod bedre vidende har krænket min ære,
bagvasket mig og bestræbt sig på at undergrave min troværdighed som
journalist.

Tilmed har Bertel Haarder bidraget til at sprede misinformation og løgne
i en sag, hvor han hævder at ville det modsatte. Det er ikke værdigt for
en minister.
==

Har han ret? Eller misinformerer han?

Har vi ikke her i gruppen læst hans oprindelige indlæg, eller har vi kun
set referater, der selvfølgelig kan have været manipulerede?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming DK

Dato : 21-02-06 10:02

On Tue, 21 Feb 2006 08:22:00 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>==
>
>Har han ret? Eller misinformerer han?
>
>Har vi ikke her i gruppen læst hans oprindelige indlæg, eller har vi kun
>set referater, der selvfølgelig kan have været manipulerede?

Jeg har læst det men gider ikke læse det igen for at tjekke tror
det er det du kan finde her:
http://www.iht.com/articles/2006/02/12/opinion/edoped.php

mvh,
--
Flemming - The jew and the gentile, the black and the gay
The lost and the futile, they've all got something to say

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-06 10:27

Flemming DK <CULTURE-noSpam@POST.CYBERCITY.DK> wrote:

> Jeg har læst det men gider ikke læse det igen for at tjekke tror
> det er det du kan finde her:
> http://www.iht.com/articles/2006/02/12/opinion/edoped.php

Indlægget kan kun delvis stadig læses, men dog kopieres:

==
Denmark's problem with Muslims
Martin Burcharth The New York Times

SUNDAY, FEBRUARY 12, 2006
There seems to be some surprise that the Danish people and their
government are standing behind the Jyllands-Posten newspaper and its
decision to publish drawings of the Prophet Muhammad last fall. Aren't
Danes supposed to be unusually tolerant and respectful of others?

Not entirely. Denmark's reputation as a nation with a long tradition of
tolerance toward others - one solidified by its rescue of Danish Jews
from deportation to Nazi concentration camps in 1943 and by the high
levels of humanitarian aid it provides today - is something of a myth.

We Danes have grown increasingly xenophobic over the years. The
publication of the cartoons had little to do with generating a debate
about self-censorship and freedom of expression. It can be seen only in
the context of a climate of pervasive hostility toward anything Muslim
in Denmark.

There are more than 200,000 Muslims in Denmark, a country with a
population of 5.4 million. A few decades ago, Denmark had no Muslims at
all. Not surprisingly, Islam has come to be viewed by many as a threat
to the survival of Danish culture.

For 20 years, Muslims have been denied a permit to build mosques in
Copenhagen. And there are no Muslim cemeteries in Denmark, so the bodies
of Muslims have to be flown back to their home countries for proper
burial.

Recently the minister for cultural affairs, Brian Mikkelsen of the
Conservative People's Party, asked scholars, artists and writers to
create a canon of Danish art, music, literature and film. The ostensible
purpose was to preserve our homegrown classics. But before the release
of the canon last month, Mikkelsen revealed what may have been the real
purpose of the exercise: To create a last line of defense against the
influence of Islam in Denmark.

"In Denmark we have seen the appearance of a parallel society in which
minorities practice their own medieval values and undemocratic views,"
he told fellow conservatives at a party conference last summer. "This is
the new front in our cultural war."

Were it not that a majority of Danes actually believe in this Islamic
threat, it would seem to be an outlandish pretext. But they do. When the
Danish flag was burned in Arab countries, the reaction in Denmark was
outrage and calls for standing even more firmly behind Jyllands-Posten.
The center-right government gained support in polls, as did the
anti-immigrant Danish People's Party, without which the government would
not have a majority in Parliament.

Now, the general view, expressed in the press and among a majority of
Danes, is that the Muslim leaders who led the protests in Denmark should
have their status as citizens examined.

But the real story is that they and their followers ran out of options.
They tried to get Jyllands-Posten to recognize its offense. They tried
to enlist the support of the government and the opposition. They asked a
local prosecutor to file suit under the country's blasphemy law. And
they asked ambassadors in Denmark from Muslim countries to meet with
Prime Minister Anders Fogh Rasmussen.

They were rebuffed on all counts, though a state prosecutor is currently
reviewing the case. But, really, what choice did they have?

This is not the only example of Denmark's new magical thinking. After
the flag burnings, the Danish news media began to refer to the white
cross on the flag's red background as a Christian symbol. There was
something discordant about this, for we have come to connect the flag
less and less to religion. Denmark is one of the most secular countries
in Europe. Only 3 percent of Danes attend church once a week.

Still, the news media were right. Up to a point. Legend has it that the
flag fell from heaven during a battle between the Danes and the
Estonians nearly 800 years ago. It was a sign from God, and it led the
Danes to victory.

Now that flag has become a symbol around the world of Denmark's contempt
for another world religion.

(Martin Burcharth is the U.S. correspondent for Information, a Danish
newspaper.)
==

Indlægget kan ikke længere læses uden at man skal betale for det,
medmindre man bruger dit link, og kopierer teksten; ellers kan man ikke
se hvad der kommer efter »Still, thenews media were right. Up to«;
resten står nemlig på side 2, som jeg ikke kan få adgang til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-06 10:38

Flemming DK <CULTURE-noSpam@POST.CYBERCITY.DK> wrote:

> Jeg har læst det men gider ikke læse det igen for at tjekke tror
> det er det du kan finde her:
> http://www.iht.com/articles/2006/02/12/opinion/edoped.php

Og Bertel Haarder svarer i JP på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3569008

med følgende læserbrev:

==
Tolerante og liberale

Af Bertel Haarder, kirke- og undervisningsminister (V)

I MIT indlæg 18/2 "De sætter pletter på flaget" bebrejdede jeg
Informations korrespondent, at han i to toneangivende amerikanske medier
påstod, at Danmark nægter moské-byggerier og anlæg af muslimske
kirkegårde, og at muslimske menigheder ikke godkendes.

Sidstnævnte var ikke hans påstand, men en andens. Det beklager jeg. På
dette punkt vil jeg naturligvis ikke betegne ham som smædeskriver.

Jeg forstår, at han over for Ritzau og JP har beklaget de øvrige
påstande. Jeg ville ønske, at han også ville beklage sine påstande om,
at danskerne er blevet mere og mere fremmedfjendske, og at det skulle
være den almindelige mening, at imamerne skal have undersøgt deres
statsborgerskab.

Det sidste har mig bekendt et meget stort flertal i Folketinget afvist.

Undersøgelse
Og med hensyn til tolerance kan der henvises til såvel Rockwool-fondens
undersøgelser som undersøgelser foretaget af Racisme-overvågningscentret
i Wien, som viser, at danskere hører til de allermest tolerante
folkeslag i Europa og har nogle af de mest liberale holdninger med
hensyn til f.eks. børns giftermål.

Angående diskrimination er der færre og ikke flere, der føler sig
diskriminerede. Senest har en undersøgelse af 51 lande placeret
danskerne som de allermest "venlige" og "åbne" og med allerstørst
"imødekommenhed over for andre" (Personality profiles 2005).
==

Ja, man kommer naturligvis ikke uden om at der i den danske debat er
problemer med »tonen«, og at det har der været i lang tid - i hvert fald
i de sidste 15-20 år.

Men det er nu primært Carsten Jensens og martin Burcharths fløj der har
disse problemer med »tonen«. Se blot følgende læserbrev fra JP i dag:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3568878
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-06 10:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Men det er nu primært Carsten Jensens og martin Burcharths fløj der har
> disse problemer med »tonen«. Se blot følgende læserbrev fra JP i dag:

Som skriver:

==
Det plettede flag

Af Tenna R. Kristensen, cand. mag., arkæolog, Åbenråvej 33, Sønderborg

Bertel Haarder er jo en del af en regering, som ikke gider og evner at
lytte til andre end sig selv, skriver Tenna R. Kristensen.

BERTEL HAARDER undrer sig i Jyllands-Posten 18/2 over, hvem det er, som
efter hans mening »sætter en ære i at sværte deres eget land til over
for forsvarsløse udenlandske pressefolk«.

Han håber også, at man ikke vil »sprede lodrette løgne om Danmark«, og
at »man dog i det mindste vil lade være med at sætte pletter«
(underforstået på det danske flag).

Som så ofte før demonstrerer Bertel Haarder i sit indlæg den totale
mangel på forståelse for andre folks meninger.

Hvor har man ofte måttet lægge øre til Bertel Haarders egne
lovprisninger af sit frisind, tolerance og respekt for andre mennesker.
Hvordan kan det så være, at hver eneste gang nogen udtaler sig kritisk
om den siddende regering og især dens integrationspolitik, så er de
løgnere, ikke rigtig kloge og smædeskrivere?

Nej, Bertel Haarder, sandheden er, at den nuværende regering i kraft af
sine lede, umenneskelige og fornedrende love har ramt og såret
minoriteter og udsatte grupper på deres selvforståelse og værdighed i
årevis. Love, som den har gennemført og stadig gennemfører ved hjælp af
flertalsdiktatur og sit støtteparti.

Tonen i den skingre og uskønne debat er båret frem af regeringen og
Dansk Folkeparti. De har om nogen skabt grobund for det had og de
frustrationer, som vi nu ser konsekvensen af, og som eksploderer rundt
om os.

At sende Danmark i krig på et falsk grundlag i Irak, de mange
forfærdelige, groteske og inhumane sager om afviste asylansøgere, den
kritik, der har været både fra ind- og udland af regeringens lemfældige
omgang og fortolkning af menneskerettighederne, de mildt sagt afskyelige
udsagn om, hvad der skal til for at opnå dansk statsborgerskab, og her
tænkes i særdeleshed på debatten om, hvorvidt man skal tage særligt
hensyn til torturramte mennesker eller ej.

Ikke noget pladderhumanistisk snak, ikke nogen vaklen i geledderne,
lærde og veluddannede mennesker skal man i hvert fald slet ikke lytte
til, og kun regeringen ved, hvad der er god smag og kvalitet.

Lytter kun til sig selv
Der er heldigvis stadig mennesker, som tager afstand fra og er kritisk
over for regeringens politik, og det er vel kun naturligt, at danskere
også i udenlandske medier, nu da de har mulighed for det, udtrykker
deres harme, frustration og kritik.

At det kommer bag på Bertel Haarder, undrer mig ikke, idet han jo som
bekendt er del af en regering, som ikke gider og evner at lytte til
andre end sig selv.

Bertel Haarder kunne for eksempel også undre sig over, hvorfor der så
ikke står en rigtig stor flot moské i København?

Sådan en rigtig spektakulær sag med guldkupler og mosaikker, synlig for
alle og enhver?

Kirkeministeren henviser til planloven og har desuden forklaret, at
Kirkeministeriet ikke kan give tilskud til byggeriet af en moské, for
man bygger heller ikke kirker osv. osv.

Men der er vel ikke noget, som forhindrer den siddende regering inkl.
kirkeministeren i at gå i front og give moralsk og verbal støtte, ja i
det hele taget en gedigen og velment opbakning til et sådant projekt.

Når regeringen arbejder for en idé og skubber på, går det hele nu engang
lidt nemmere - det er set før (operahuset er da vist et udmærket
eksempel).

Småpinligt
For mit eget vedkommende er det efterhånden mange år siden, at jeg holdt
op med at prale af mit land.

Det er nærmest sådan lidt småpinligt og ikke noget, man kan være stolt
af mere.

Den nuværende regering har sammen med sit støtteparti igennem mange år
solgt ud af Danmarks arvesølv af humanistiske og demokratiske værdier -
det skammer jeg mig over.

Hvis der er nogen, som har plettet det danske flag, er det regeringen og
Dansk Folkeparti.
==

Ja, selv adgangen til at læse læserbreve forsvinder jo hurtigt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 21-02-06 13:59

On Tue, 21 Feb 2006 10:01:56 +0100, Flemming DK
<CULTURE-noSpam@POST.CYBERCITY.DK> wrote:

>Jeg har læst det men gider ikke læse det igen for at tjekke tror
> [...]

<<<<
MB:
Danes have grown increasingly xenophobic over the years
<<<

Mens racisme hviler på ideer om mindreværd, så har xenofobi sin
baggrund i opfattelser af fundamentale forskelle mellem kulturer.

manden forsøger at fordreje ord
hvorfra kan han vide at der ikke _er_ fundamentale forskelle på
f.eks. arabisk og skandinavisk kultur, og hvis nogen mener at denne
forskel findes og handler derefter hvad forkert er der i det

<<<<
MB:
[...]

ovenstående er lodret løgn, og det har den såkaldte journalist også
indrømmet

<<<
MB:
When the Danish flag was burned in Arab countries, the reaction in
Denmark was outrage
<<<<

outrage kan betyde:
to treat with violence or excessive abuse
og jeg er overbevist om at det er i den betydning MB bruger ordet

igen en temmelig lemfældig omgang med sandheden

det var vist helt andre steder i verden der var outrage

<<<
MB:
Now, the general view, expressed in the press and among a majority of
Danes, is that the Muslim leaders who led the protests in Denmark
should have their status as citizens examined.
<<<

igen ikke sandt,
der har været talt om fra politisk hold, at se visse imamers
opholdstilladelse grundigt efter, det er de imamer som har rejst runt
i nogle muhammedanske lande og løjet og bedraget

Martin Burchart lyver som en anden laban

at han ikke kan lide regeringens udlændingepolitik er helt legat
at han ikke kan lide Dansk Folkepati er også helt legat

men at tilsvine store dele af den danske befolkning på den måde han
har gjort er helt utilgiveligt

han er legemliggørelsen af den indre svinehund

men han kan sikkert se frem til en stor karriere på Politikken

alle på den avis skal nemlig lide af udpræget DF-fobi for at måtte
komme til orde