To milliarder for ingenting
Fra : Zeki

Dato : 21-02-06 06:26

Det vil koste to milliarder kroner at overvåge danskerne elektronisk, som
led i den såkaldte "krig mod terror."

Men hvis eksperter mener at denne overvågning ikke vil sikre noget som
helst, hvorfor skal vi så slippe gennemsnitligt 800 kr hver mere om året?

"Problemet er blot, at forslagene ifølge branchen stort set er uden effekt
som værn over for international terrorisme. »Regeringen forsøger med
lovforslaget at lave et utroligt finmasket net, som er ekstremt kostbart.
Bagefter klipper man nogle store huller i nettet, fordi man nødig vil ramme
boligforeninger og andre småsammenslutninger, som ikke har penge til
indsatsen,« siger Jens Ottosen-Støtt, formand for teleselskabernes
brancheforening, Telekommunikationsindustrien (TI)."
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3569390/

Mvh
Zeki

Fra : Konrad

Dato : 21-02-06 09:11

"Zeki" <zeki@_.dk> wrote in message news:pvxKf.2$0x5.1@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Men hvis eksperter mener at denne overvågning ikke vil sikre noget som
> helst, hvorfor skal vi så slippe gennemsnitligt 800 kr hver mere om året?

Fordi det er politiets og PET's våde drøm? De har jo ønsket den slags siden
ruder konge var knægt, og nu har de så endelig fundet et belejligt argument
: Krigen mod terror. Problemet er blot, at der jo ikke ER nogen terror! Så
begrundelsen er reelt et halmstrå. Når Lene Espersen plæderer for
overvågningskameraer på rådhuspladsen siger hun blandt andet : "Det er så
politiet har større chance for at opklare et terrorangreb". Javist, det er
meget muligt det i den yderste teori kan lykkes at spore eventuelle
gerningsmænd *efter* det er sket - men vi ved af erfaring, at det ikke kan
forhindre terror, og vi mangler altså lige nogle eksempler der dokumenterer
behovet.

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 21-02-06 11:58

Zeki wrote:
> [...]
>
> Men hvis eksperter mener at denne overvågning ikke vil sikre noget som
> helst, hvorfor skal vi så slippe gennemsnitligt 800 kr hver mere om året?

Fordi der helst ikke skal være råd til et dagligt gratis og sundt måltid
til børnene!

mvh thomas

Fra : @

Dato : 21-02-06 16:04

On Tue, 21 Feb 2006 11:57:59 +0100, Thomas Smedebøl
<whisdow@hotmail.com> wrote:

>Fordi der helst ikke skal være råd til et dagligt gratis og sundt måltid
>til børnene!

overvågning og Big Brother samfund sikrer ikke mod terrorbomber,
det gjorde det ikke i London eller Madrid, det vil heller ikke fungere
i f.eks. Aarhus, det eneste kameraovervågning kan bruges til er at
finde evt. medskyldige når bomberne har lavet skade,
bare se på den komplet uvirksomme "kontrol" i færgehavne,
dem der ønsker at gøre det, og ellers har midlerne, kan når det passer
dem, køre en sættevogn med 15 tons trotyl ombord på en færge og
sprænge et ordentligt hul med en fjernbetjening.

nej hvis vi i fremtiden vil undgå terror må vi selv om det er
ubehageligt gå i gang med at bekæmpe koranfacismen og alle
mørkemændene der ønsker at holde hele lande i uvidenhed og
undertrykkelse

Fra : Snurrberget

Dato : 21-02-06 13:28

Ver det Lenin der sagde "Tillid er godt, men kontrol er bedre"?

I øjeblikket er det ikke realistisk at anvende overvågningen til at
skabe et nu-og-her billede af enhver borgers placering og gøremål på et
givet tidspunkt.
Og engang var det ikke muligt at afspille en film i tilnærmelsesvis
"fjernsyns kvalitet" på en PC.
Pointen er at man nu forsøger at indføre overvågning på et relativt
primitivt teknologisk niveau.
I løbet af forbavsende kort tid vil samfundets borgere naturligvis
acceptere overvågningen da den jo ikke som sådan gør ondt.
Når det sker er der i realiteten frit slag til at udvide den i forvejen
accepterede overvågning og naturligvis også til at anvende langt mere
avanceret teknologi til at automatisere overvågningen.

Jeg lyder muligvis teknologiangst og gammeldags, men efter min mening
har et samfund der mener at det er nødvendingt at overvåge alle sine
botgere fejlet ganske grundigt.

- cep

(assembler, basic, pascal, c, c++, php og java programmør)

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 22-02-06 00:26

> Jeg lyder muligvis teknologiangst og gammeldags, men efter min mening
> har et samfund der mener at det er nødvendingt at overvåge alle sine
> botgere fejlet ganske grundigt.

Min erfaring er, at folk har meget imod overvågning når den kan ramme
dem selv, men synes det er helt ok med eks. arbejdstilsynet,
levnedsmiddelkontrollen etc.

Jeg er ikke synderligt bekymret for overvågning, men synes selvfølgelig
ikke at det hele bare skal streames ud i tv-kanalerne eller på nettet.
Man skulle lave en ordning således at privat overvågning blev optaget i
krypteret form, og kun kunne vises og kopieres med politi tilstede og en
dommerkendelse - dvs. hvis der havde fundet en forbrydelse sted. Jeg
tror det ville gøre mange tryggere ved overvågning.

Mvh Thomas