Danmark USAs næstvigtigste allierede i Ira~
Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-06 09:23

I fredagens Weekendavis kan man på:

<http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060217/SAMFUND
02/602150334/-1/samfund>

bl.a. læse følgende af lektor Tabish Khair [Århus Universitet, Engelsk
Institut].

==
HERMED er der sagt nok om Danmark, et land der i de senere år har sat
nye rekorder for selvtilfredshed og bedreviden. Lad os se lidt på de
muslimske lande. Også her støder man på en tilsvarende stribe
indenrigspolitiske hensyn. Spændingerne mellem Hamas og Fatah, der netop
har tabt et valg, må givetvis have spillet en rolle for urolighederne på
Vestbredden. Og nogle af reaktionerne - især i Syrien - må have haft
udgangspunkt i islamiske og pro-irakiske frustrationer vendt mod den ene
af USA's to vigtigste allierede under invasionen i Irak. Og så videre og
fremdeles.
==

Når der ses bort fra hans stærke utilfredshed med det land, han har
valgt at slå sig ned i, så lægger man mærke til at han opfatter Damark
som en af USAs to vigtigste allierede under invasionen i Irak, og da UK
nok har været vigtigere end Danmark, må det jo efter hans opfattelse
gøre os til supermagtens næstvigtigste allierede dér.

Noget af en overdrivelse, vil jeg sige ...

==
I lighed med mange andre »moderate muslimer« - hvad enten de udøver
deres religion eller ej - har jeg også forholdt mig tavs med hensyn til
Jyllands-Postens tegninger af profeten Muhammed og demonstrationerne
imod dem. Ikke fordi jeg ikke har noget at sige, eller fordi jeg har
ønsket at undgå en kontroversiel debat. Grunden er, at der ikke længere
er et rum, hvor jeg kan sige noget, hverken i Danmark eller i flertallet
af de muslimske lande.

Mange dansker opfatter situationen ganske anderledes. For dem er der
tale om en hidsig lokal debat mellem to »dansk-muslimske« offentlige
skikkelser, Abu Laban, der er imam i København og har koordineret en
store del af protesterne mod de krænkende tegninger, og Nasser Khader,
der er medlem af Folketinget.

DEN liberale, demokratiske, glatbarberede Khader fremholdes som
modsætning til den beskæggede Abu Laban og opfattes som tilhænger af
»danske« værdier som ytringsfrihed og demokrati. Det er underforstået,
at han repræsenterer fornuftige, demokratiske muslimer. Modparten taler
jævnligt om at smide Abu Laban ud af landet.

I virkeligheden gør både Khader og Abu Laban det sværere for moderate
muslimer at få ørenlyd. Abu Laban er ikke bange for at blive smidt ud af
Danmark - han kunne måske endda finde på at provokere til en sådan
udvisning - eftersom hans politiske territorium slet ikke er Danmark.
muslimer - og det kan han gøre lige så godt eller endda bedre i lande
som Frankrig eller Syrien, hvis han har en dansk udvisning i ryggen.

Og uanset hvad Khader siger eller mener, er han ikke afhængig af
»dansk-muslimske« stemmer for at overleve i dansk politik. Sine stemmer
får han blandt vælgere, der følger midterlinjen i dansk politik, og hans
politiske synspunkter søger derfor også ind mod midten. Selv om jeg i
det store og hele er enig med Khader i hans socialpolitiske opfattelse,
skal det siges, at både Khader og Laban bevidst eller ubevidst får en
hel del politisk brændstof ud af deres muslimske baggrund - selv om det
er med modsat fortegn.

Den moderate muslim er endnu en gang blevet bragt næsten til tavshed af
den danske regering, af islamistiske politikere, af Jyllands-Posten, af
plyndrende bander på Beiruts gader og af Laban og Khader.
==

Ja, for ham er Naser Khader ikke en /moderat muslim/; han tilhører
tilsyneladende en ekstrem yderfløj, der i alt for høj grad lader sig
danificere. Det siger måske indirekte noget afgørende om Tabish Khair
selv ...

Hvornår mon han i lighed med et tidligere medlem af SFs folketingsgruppe
kalder Naser Khader for en »kokosnød«? I øvrigt en dybt racistisk
bemærkning, der som udgangspunkt har at indvandrere skal have en ganske
bestemt adfærd, og så absolut ikke må begynde at agere som danskere.

==
Oversat af Claus Bech
==

Og som universitetslektor i engelsk, på et dansk universitet, kan han
ikke engang formulere sig på dansk?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk