Ytrings"frihed"?
Fra : Zeki

Dato : 18-02-06 06:46

"I WAS ARRESTED in the U.S. Capitol minutes before the State of the Union
address for wearing a T-shirt that pointed out how many Americans, like my
son, Casey, have been killed in Iraq. The T-shirt simply said: "2,245 Dead.
How Many More?" During the address, President Bush uttered the word
"freedom" 17 times, saying that was what our troops were fighting in Iraq to
defend. At a minimum, you'd think we would all have the freedom to express
ourselves through slogans on a T-shirt."
http://www.commondreams.org/views06/0203-28.htm

Tilsyneladende ikke!

Mvh
Zeki

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 07:44

Zeki <zeki@_.dk> wrote:

> [...]
> defend. At a minimum, you'd think we would all have the freedom to express
> ourselves through slogans on a T-shirt."

Meningstilkendegivelser fra folketingets tilhørerloger medfører altså
også øjeblikkelig anholdelse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 18-02-06 07:53

> Meningstilkendegivelser fra folketingets tilhørerloger medfører altså
> også øjeblikkelig anholdelse ...

På hvilket lovmæssigt grundlag? Der er jo ikke tale om at man forstyrrer
eller er til gene.

"Lawyers have advised me that I was well within my constitutional rights to
wear a T-shirt emblazoned with a slogan. The police belatedly agreed and
said they would drop the charges"

Har du nogle eksempler på at der er folk som er blevet slæbt væk fra
Folketingets tilskuerrække pga en "forkert" t-shirt?

Mvh
Zeki

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 08:30

Zeki <zeki@_.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> På hvilket lovmæssigt grundlag? Der er jo ikke tale om at man forstyrrer
> eller er til gene.

Jeg er ikke jurist, og har kun haft jura på den 1-årige højere
handelseksamen for studenter, samt på HD-studiet [R].

Mon ikke der er tale om folketingets forretningsorden?

> [...]
>
> Har du nogle eksempler på at der er folk som er blevet slæbt væk fra
> Folketingets tilskuerrække pga en "forkert" t-shirt?

Jeg husker ikke alle sager, men det er i hvert fald velkendt at når
tilskuerne råber eller smider sedler ud i salen, så bliver de anholdt.

Der er i øvrigt ingen der hindrer hende i at gå i den pågældende T-shirt
når hun går på gaden, eller i at have den på på arbejdet, medmindre
chefen sætter sig imod det.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 18-02-06 09:56

"Per Rønne" wrote:

> Jeg er ikke jurist, og har kun haft jura på den 1-årige højere
> handelseksamen for studenter, samt på HD-studiet [R].
>
> Mon ikke der er tale om folketingets forretningsorden?

Det er tilladt at lave stillde demonstrationer også i folketinget, så længe
et ikke er til gene.

> Jeg husker ikke alle sager, men det er i hvert fald velkendt at når
> tilskuerne råber eller smider sedler ud i salen, så bliver de anholdt.

Og det ville hun ikke, bare have sin t-shirt på.

> Der er i øvrigt ingen der hindrer hende i at gå i den pågældende
> T-shirt når hun går på gaden, eller i at have den på på arbejdet,
> medmindre chefen sætter sig imod det.

Men ikke i deres parlament, og så snakker du udenom.

Herhjemme er det jo velkendt at f.eks. enhedslisten tager trøjer på, i
folketinget og på talerstolen, der tilkendegiver deres mishag med dette og
hint.

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-06 10:01

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Herhjemme er det jo velkendt at f.eks. enhedslisten tager trøjer på, i
> folketinget og på talerstolen, der tilkendegiver deres mishag med dette og
> hint.

Når de gør noget sådant er det da tydeligt et udslag af at de er en
slags »gadens parlament«.

Enhedslisten er da også stort set totalt uden for indflydelse, bortset
fra at når de kan argumentere for deres sag i folketingets udvalg, så
kan /argumenterne/ i visse tilfælde overbevise flertallet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 18-02-06 10:10

"Per Rønne" wrote:

> Når de gør noget sådant er det da tydeligt et udslag af at de er en
> slags »gadens parlament«.

Ligesom vores "mor" er her i denne tråd.

> Enhedslisten er da også stort set totalt uden for indflydelse, bortset
> fra at når de kan argumentere for deres sag i folketingets udvalg, så
> kan /argumenterne/ i visse tilfælde overbevise flertallet.

De har faktisk fået en del igennem, og fået en hel del gode debatter sat
igang i FT.

Fra : @

Dato : 18-02-06 19:06

On Sat, 18 Feb 2006 09:56:20 +0100, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

>Herhjemme er det jo velkendt at f.eks. enhedslisten tager trøjer på, i
>folketinget og på talerstolen, der tilkendegiver deres mishag med dette og
>hint.

ja og rækker det ikke iviterer en af dem attentetmænd ind på Borgen

de er skøre de enhedslistere

Fra : Allan Riise

Dato : 18-02-06 09:54

"Per Rønne" wrote:

> Meningstilkendegivelser fra folketingets tilhørerloger medfører altså
> også øjeblikkelig anholdelse ...

Kun ved højlydte, og så var hun inviteret af et par Demokrater.