Hvorfra kommer de 72 jomfruer i Islam
Fra : PEH

Dato : 17-02-06 13:00

Forestillingen om de 72 jomfruer som belønning til martyrer for Islam, har
den rod i Koranen eller kun i Hadith eller hvor?

Påstanden man nogle gange hører om, at den egentlige betydning af pågældende
relevante skriftsteder er "72 rosiner" - er det en dårlig vittighed, eller
hvad grunder denne påstand sig på?

Jeg er ikke interesseret i følelsesladede diskussioner, kun faktuelle
oplysninger, tak!

M.v.h.

P.E.

Fra : Snurrberget

Dato : 18-02-06 00:10

PEH wrote:
> Jeg er ikke interesseret i følelsesladede diskussioner, kun faktuelle
> oplysninger, tak!

Så er det nok ikke i denne gruppe du skal stille spørgsmålet...

dk.videnskab.historie kunne være et bud

- cep

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-02-06 00:22

"PEH" <pevh@nspmpoulevaldhansen.dk> wrote in message
> [...]
> hvad grunder denne påstand sig på?
>
> Jeg er ikke interesseret i følelsesladede diskussioner, kun faktuelle

I Koranen står der ikke noget om hvor mange "hurier" - sortøjede jomfruer,
der er til hver. En "orientolog", mener at man har fejloversat ordet, og at
der er tale om rosiner. Jeg synes dog ikke det kan passe sammen med, hvad
der ellers står om "dem". Mht antallet, så er der to "skoler" - én hævder
at der er 70, og en anden at der er 72, - det er så noget et par lærde har
"fastslået" ved at tæske i skrifterne og bruge fantasien.

Iøvrigt er det ikke kun martyrer som får de - mest almindelige - 72
jomfruer, det gør skam alle gode muslimske mænd. Forskellen er kun at
martyrerne er garanteret denne belønning, og at den falder med det samme,-
derudover kan de medtage 72 familiemedlemmer til paradis. Islam ER en
praktisk religion.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-02-06 14:30

"Knud Larsen" skrev i en meddelelse

> [...]

samme,-
> derudover kan de medtage 72 familiemedlemmer til paradis. Islam ER en

Vedr. jomfruerne i det muslimske paradis, så har vi heldigvis kvinder
der er klogere end Drude Dahlerup. F.eks. skriver Annette Engell i een
af sine bøger:

"Hvordan lever kvinder sammen med mænd, der er parat til at begå mord og
lade sig dræbe for at leve i et paradis, hvor de til evig tid bliver
opvartet af jomfruer. Og hvem er de jomfruer, der ikke kan være nogens
mødre, søstre, eller døtre ? Og hvad forventer kvinderne af DERES
paradis."

For en gangs skyld en dansker, der sætter fornuftige spørgsmål ved alt
det horrible der i øjeblikket bliver hældt ud over danskerne.

Ruth

Fra : @

Dato : 18-02-06 16:05

On Sat, 18 Feb 2006 00:21:44 +0100, "Knud Larsen"
<larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> [...]
>martyrerne er garanteret denne belønning, og at den falder med det samme,-
>derudover kan de medtage 72 familiemedlemmer til paradis. Islam ER en

72 jomfruer plus hele den pukkelryggede familie rendene om benene -
det kan umuligt være Paradis - det må være det sted der er en hel del
hedere

<blasfemi >
VORHERREBEVARES
</blasfemi>

nej så hellere Valhal med stegt svin mjød og skjønne møer

her i landet er der heldigvis valgfrihed (endnu)

Fra : GB

Dato : 18-02-06 20:52

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in

> Islam ER en praktisk religion.

Så skal du bare se, hvis din gode ven Tariq Ramadan får magt som han i
virkeligheden har agt.

Jaziya, dhimmi!