Kan imam Barazi kun arabisk?
Fra : Per Rønne

Dato : 17-02-06 08:34

I dagens Weekendavisen kan man på:

<http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060217/SAMFUND
/602160350>

læse en artikel om indførelsen af en dansk, islam-teologisk uddannelse,
naturligvis placeret på Københavns Universitets teologiske fakultet.

Nu er det ikke selve dette forslag, jeg ønsker at henlede opmærksomheden
på her, men følgende afsnit:

==
»Islam siger selv, at den ikke har en gejstlig stand eller et hierarki,
men religionen har alligevel en lang tradition for forskellige
uddannelser og discipliner. Det mest anerkendte sted er al-Azhar
Universitetet i Egypten. I det sekulære Tyrkiet, hvor staten alligevel
har en stærk berøringsflade med troen, findes religiøse gymnasier og
universiteter, godkendt af staten. Danske moskeer, som er tilknyttet
Diyanet, den tyrkiske stats ministerium for religiøse anliggender, har
mulighed for at få en uddannet imam sendt op - og betalt. Det kan også
være, at der i menigheden er en flygtning, uddannet som imam. Det er
tilfældet med Al-Barazi fra Københavns nord-vest kvarter. Han er
Danmarks højest uddannede imam.«

Samme Al-Barazi har sagt til en egyptisk avis, at danske skoler og
børnehaver kun har til formål at forhindre en disciplineret religiøs
opdragelse og frarøve muslimske menigheders identitet og religion.

Fatih Alev siger: »De lærde, vi har i Danmark, taler ikke dansk. En af
de dygtigste taler ikke engang engelsk, men kun arabisk. Han kender
intet til Danmark og er kommet med nogle meget uheldige udtalelser de
seneste dage. Vi har brug for lærde med en dyb viden om islam og som
samtidig taler dansk og er en del af det danske samfund.«
==

Vil det sige at al Barazi kun kan arabisk, og at det bl.a. er derfor han
er så stærk modstander af integration, og forlanger kvinderne holdt
hjemme ved køkkengryderne [Kinder, Kirche, Küche, i islamisk sammenhæng:
Kinder, Moschee, Küche], og børnene ude af børneinstitutioner og
folkeskole?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Nis

Dato : 17-02-06 09:28

> Samme Al-Barazi har sagt til en egyptisk avis, at danske skoler og
> børnehaver kun har til formål at forhindre en disciplineret religiøs
> opdragelse og frarøve muslimske menigheders identitet og religion.

Hvis jeg skal tage stilling ud fra det læste:
ganske gode spørgsmål: vi skal sikkert have spanskrøret frem igen, hvis det
skulle gå efter sådan en lærd.
Vi kunne selvfølgelig også overveje at genindføre pryglestraffen osv.

Fra : Per Hagemann

Dato : 17-02-06 19:10

> [...]
> samtidig taler dansk og er en del af det danske samfund.«
> ==
>
> Vil det sige at al Barazi kun kan arabisk,

al Barazi kommer fra Syrien, som var et fransk mandatområde, så det er meget
usandsynligt at han skulle kunne tale engelsk.

Så vidt jeg husker kom Fatih Alevs kritik af ikke-dansksprogede imamer og
dermed melen sit eget brød i forbindelsen med en århusiansk imam, som sagde
at kvinder uden tørklæde selv var ude om at blive voldtaget. Navnet var
Hleulil eller noget lignende.

Om det er denne århusianske imam, Barazi eller Abu Laban, som er bedst
uddannet ved jeg ikke.

--
Sura 5:52" O I som tror, tag ikke jøderne og de kristne til venner. De er
hinandens venner. Den af jer, der tager dem til venner, er sandelig en af