Hjemmehjælp for hjælpernes skyld.
Fra : Bo Warming

Dato : 16-02-06 07:38

Hjemmehjælp for hjælpernes skyld.

Mange pensionister tror , at kommunen vil dem det godt, når de får
hjemmehjælp. Nogle af de gamle kaldes "personlighedsforstyrrede", men
det er især noget som hjælperne gør dem til, når de diktatorisk og
topstyret gør alt modsat, hvad pensionisten ønsker.

Ønskes ærinder, så insisteres på rengøring. Og omvendt.

"Forstyr ikke mine cirkler" sagde et geni engang.

Her handler det om, at pensionsten skal være glad for at holde
samfundets hjul igang - hjemmehjælperens bils hjul.

Jeg bad om indkøb af ting, der nok vejede 15 kg.

Regler er noget hjemmehjælperne kan udenad og bruger:
_ når det er til deres fordel_,

så de afviste at bære over 10 kg fra supermarked til bil og fra bil
opad min ti meter havegang.

Det måtte kun være dagligvarer, løj de - men blev sat på plads fra
højere sted, da jeg stod på min ret.

De er vant til, at pensionister er underdanige og taknemlige, og det
misbruger de uhyggeligt groft og udspekuleret, -

- fx. ved man sjældent, hvornår det er bekvemt for dem at dukke op,
før ved telefonopringning kort før ankomst.
Uden noget på skrift, slipper de snu hjælpere for klager over, at de
er der kun halvdelen af den tid, de betales for.

Ledninger og papirer, der ikke bør flyttes ukontrolleret af ukyndige,
præger mit hjem, så jeg har ønsket udskydelse af hovedrengøring til,
at der er stabilitet mht hvilke personer kommer og forudsigelige
ugentlige tidspunkter, så jeg kan planlægge en flertrins-strategi.(jeg
har haft otte forskellige på ni besøg)

Men man insisterer på rengøring i stedet for, hvad jeg har gavn af, og
kommer pludselig to knævrende pigebørn, og efterlader ikke tunge
møbler, hvor de stod, før der vaskedes et otte kvardratmeter gulv.
Der behøves ikke andet end een person til sådant.

Butler Ebbe Rode i "Harry og kammertjeneren" har jeg ikke krav på, -

(og de har ikke krav på samme charme som Osvald Helmuths)

- men gør det noget, at andre end de velbetalte hjælpere har gavn af
arrangementet?

Forkort frit om nødvendigt

Bo Warming, Bjelkes Alle 46, 2200 N, 35861000