Hans Magnus Enzensberger: Islamister er ku~
Fra : Henri Gath

Dato : 14-02-06 22:29

Interview med den tyske filosof Hans Magnus Enzensberger i søndagens
Berlingske Tidende. Et citat fra »Jeg giver mig ikke en millimeter«:

"Hans Magnus Enzensberger har før råbt højt, når det var livsvigtige
principper, der stod på spil. Han var således en af dem, der i sin tid i
utvetydige vendinger fordømte dødsdommen over ovennævnte britisk-indiske
forfatter, så det kunne høres langt væk. Det skete, efter at Irans daværende
åndelige leder, den nu afdøde Ayatollah Khomeini, i 1989 havde udstedt en
såkaldt fatwa, fordi Salman Rushdies mesterlige roman, »De sataniske
vers,« efter hans og andre ekstremisters mening krænkede islam. Siden da har
Salman Rushdie måttet leve under konstant beskyttelse.

»De to sager er efter min mening identiske,« siger Hans Magnus
Enzensberger, og spørger man ham, om man da slet ikke skal vise forståelse
for krænkede muslimers ønsker om at begrænse Jyllands-Postens ytringsfrihed,
er svaret klart:

»Jeg giver mig ikke en millimeter. Hele denne her sag meget enkel. Skal
man undskylde, eller skal man ikke undskylde? Sagen kan sammenlignes med en
afstemning, hvor man kan sætte kryds to steder, nemlig ud for et ja eller ud
for et nej. Mere er der ikke at sige til dét.«

Hans Magnus Enzensberger har tænkt over alle disse ting før. Han har tænkt
over forholdet mellem frihed og totalitarisme og om forholdet mellem
islamisme og vestligt demokrati. Sidste år trykte det tyske ugemagasin Der
taber«), hvor han peger på, hvor dødsensfarligt det er, når et menneske, der
føler sig som taber, finder en ny identitet i oprøret. Denne tabertype er
f.eks., ifølge Hans Magnus Enzensberger, den islamist i Mellemøsten og
Nordafrika, der ikke kan leve uden Vestens opfindelser og knowhow, og som
dagligt føler sig dybt ydmyget i bevidstheden om denne afhængighed

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-06 00:27

"Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote in message
> [...]
> og Nordafrika, der ikke kan leve uden Vestens opfindelser og
> knowhow, og som dagligt føler sig dybt ydmyget i bevidstheden om

Lad barbarerne have deres selvmodsigelser for sig selv.
Mange danskere er lige så skitzo, men dem skrives der ikke
lederartikler for, om at modsigelse er hån og skal censureres

Alle har illusioner, der kan opleves som religion og dermed er en
privat hobby.
At en milliard muslimer dele samme hobby, gør ikke denne særlig
hæderværdig.
Større respekt for Islam end for Scientology ville være
flertalsdiktatorisk og antidemokratisk

Fra : Egon Stich

Dato : 15-02-06 14:04

"Henri Gath" <gath@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ud
> for et nej. Mere er der ikke at sige til dét.«

Selvfølgelig skal man ikke give sig en tomme..!!
Alt det vås med "undskyldninger" er simpelthen tåbeligt.
Man bør reagerer ligesom overfor barnet ved slikhylden i brugsen.

Det vi ser er nok en følge af mange års forfejlet "pædagogik", hvor det er
blevet aldeles forkert, blot at stå fast, og stille krav.
Næh - ned i rundkredsen, og "snakke om sagerne".

Pladderhumanisme, kaldes det.

ES