Pension og længere tid på arbejdsmarkedet?
Fra : Ukendt

Dato : 14-02-06 19:22

Hej

Undrer mig over at regeringen udtaler at vi skal blive længere tid på
arbejdsmarkedet fordi vi også lever længere...Det lyder jo meget fornuftigt,
men når man så ser at kvinder lever ca. 3-4 år længere end mænd.....hvordan
hænger det så sammen med at kvinder ikke skal blive længere på
arbejdsmarkedet i forhold til mænd?

--
Tom

Fra : Norma

Dato : 14-02-06 19:49

> [...]
> mænd.....hvordan hænger det så sammen med at kvinder ikke skal blive
> længere på arbejdsmarkedet i forhold til mænd?

Nu synes jeg ret beset, at pensionsalderen godt kan være variabel.

Den blev sat ned i en tid, hvor vi havde stor arbejdsløshed blandt unge,
og det er vel rimeligt nok, at lade de ældre trække sig tilbage og de unge
komme til,
i tider, hvor det forholder sig således.

Men i tider, hvor der ingen arbejdsløshed er, er det selvfølgeligt ikke lige
så relevant at forlange at friske ældre skal takke af på arbejdsmarkedet for
at finde eget tidsfordriv.
Mange nyder det naturligvis, mens andre nok hellere ville være ude i det
pulserende liv.

At mænds og kvinders pensionsalder er den samme skylder nok, at vi har den
holdning at reglerne skal være ens for alle, uanset køn, sexuel orientering,
religiøse holdning, vægt, rygevaner, drikkemønster, blodtryk som 25-årig,
antal børn, sædkvalitet, hormonforbrug, disposition til arvelige sygdomme
med meget, meget mere.

Og det synes jeg er OK.

Ikke mindst fordi statistik ikke siger ret meget om det enkelte menneske.

Jeg ville nødigt leve i et samfund, hvor forsikringsselskaberne skulle
bestemme, hvor længe vi skulle arbejde.

I øvrigt er det jo heller ingen der siger, at alle mennesker skal have lige
mange år som pensionister.
Vi skal have lige mange år som arbejdere, selv om der da allerede er
mennesker, der taler for, at de, der hele deres liv har ydet mest for
samfundet, også må forventes at gøre det i længst tid.

Norma

Fra : Krumme

Dato : 14-02-06 20:04

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som 25-årig, antal børn, sædkvalitet, hormonforbrug, disposition til
> arvelige sygdomme med meget, meget mere.

Også at kvinder så skal aftjene værnepligt som du jo smyger sig udenom idag!
vi er jo alle lige for lover eller hvad??

Mvh

Krumme

Fra : @

Dato : 14-02-06 21:49

On Tue, 14 Feb 2006 20:03:38 +0100, "Krumme" <kkolsenFJERN@email.dk>
wrote:

>"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Også at kvinder så skal aftjene værnepligt som du jo smyger sig udenom idag!
>vi er jo alle lige for lover eller hvad??

hvor mange mænd er der i ligestillingsrådet?

Fra : Norma

Dato : 15-02-06 19:46

> hvor mange mænd er der i ligestillingsrådet?

Aner det ikke!

Men ved, at jeg betaler mere om året til pension, end mine mandlige
kolleger, fordi man statistisk set formoder, at jeg vil leve længere.

Det mener jeg er ret unuanceret.

Hvis mænd ønsker at argumentere for, at de er tidligere affældige end
kvinder er, så kan de vel gøre det!

Og bede om at flere års tidligere pensionsalder end kvinder.

Men som det er nu finder jeg det latterligt, at jeg skal betale for deres
forventede tidligere død, end min egen.

For det er der jo ingen, der ved noget om.

Norma

Fra : Flemming

Dato : 14-02-06 20:47

Norma wrote:

> [...]
> drikkemønster, blodtryk som 25-årig, antal børn, sædkvalitet,
> hormonforbrug, disposition til arvelige sygdomme med meget, meget

Ikke at jeg syntes det er en god ide, men hvis man lod kvinders pensions
alder stige, ja så undgår man jo også at de får mindre i pension pga.
tidligere barsel osv..

Mvh. Flemming