Busstrejke
Fra : Jørgen

Dato : 14-02-06 13:47

Er det gratis for chaufførerne at strejke ulovligt?

Trækker man løn fra dem i de timer, de mange tusinde uskyldige gidsler står
og venter forgæves på deres bus?

Er der mon ligefrem tale om en bod? Hvor stor er den mon? Eller tør man
simpelthen ikke røre ved sagen?

Mvh Jørgen

Fra : Bruno Christensen

Dato : 14-02-06 17:30

On Tue, 14 Feb 2006 13:46:40 +0100, Jørgen wrote:

> Er det gratis for chaufførerne at strejke ulovligt?

Nej.

> Trækker man løn fra dem i de timer, de mange tusinde uskyldige gidsler står
> og venter forgæves på deres bus?

Ja.

> Er der mon ligefrem tale om en bod?

Ja, når sagen har været i arbejdsretten og der kendt overenskomststridig.

>Hvor stor er den mon?

Så vidt jeg husker circa 100 kr. pr. strejketime efter arbejdesretten har
talt.

> Eller tør man
> simpelthen ikke røre ved sagen?

Der skal først indkaldes til et mæglingsmøde, jeg vil tro at de er i
arbejdsretten i morgen tidlig.

/|\
/\
Bruno

Fra : @

Dato : 14-02-06 20:07

On Tue, 14 Feb 2006 13:46:40 +0100, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Er det gratis for chaufførerne at strejke ulovligt?

nej, men de har købt månedskort allesammen

den dag hvor en ulovlig arbejdsnedlæggelse påbegyndes + næste normale
arbejdsdag er gratis i den forstand at der ikke pådømmes bod, men hvis
arbejdsnedlæggelsen kendes ulovlig i arbejds(giver)retten kan der
efterfølgende idømmes en bod(pengebøde) hvis arbejdet ikke genoptages,
hjælper dette ikke kan der efter yderligere x antal dages ulovlig
arbejdssnedlæggelse idømmes en såkaldet skærpet bod(MEGET større
pengebøde)

og endelig kan arbejdsgiver vælge at fritstille de som ulovligt har
nedlagt arbejdet - dvs. gå i arbejde eller skrid

ovenstående er kun relevant hvis der er tegnet overenskomst og
parterne er medlem hos henhholdsvis arbejdstagerorganisation og
arbejdsgiverorganisation

LO og DA

>Trækker man løn fra dem i de timer, de mange tusinde uskyldige gidsler står
>og venter forgæves på deres bus?

folk får selvfølgelig ikke løn for den tid hvor de ulovligt har
nedlagt arbejdet

URFO man for selvfølgelig heller ikke løn af arbejdsgiver selvom man
strejker lovligt

Fra : Lars Månsson

Dato : 15-02-06 17:46

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det gratis for chaufførerne at strejke ulovligt?

Ja, da der ikke er nogle lov som forbyder at strejke, men de kan blive dømt
en bod i arbejdsretten.

> Trækker man løn fra dem i de timer, de mange tusinde uskyldige gidsler
> står
> og venter forgæves på deres bus?

ja de for ikke nogle løn når har nedlagt arbejde, kan være skyldige gidsle i
en sådan konflikt

> Er der mon ligefrem tale om en bod? Hvor stor er den mon? Eller tør man
> simpelthen ikke røre ved sagen?
>
> Mvh Jørgen

hilsen
-Lars-