To tunger er rutine
Fra : Per Rønne

Dato : 13-02-06 12:08

I JP kan man i dag på:

<http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3551198>

læse følgende læserbrev:

==
To tunger er rutine

Af Michael Sandfort, cand. merc., Sparresholmvej 13, Brønshøj

HVORDAN KUNNE Abu Laban tro, at han kunne slippe af sted med at prædike
fred og fordragelighed til danske medier og samtidig udspy krigeriske
opfordringer til arabiske? Svaret er simpelt: Laban har i årevis talt
med to tunger uden problemer.

Det samme gjorde Arafat i årtier uden at miste troværdighed andre steder
end i USA og Israel. Nu, da Dannebrog afbrændes, er det på tide at vågne
op.

På hjemmesiden <http://www.memri.org> oversættes til engelsk, hvad
arabiske medier skriver om alle os vantro.
==

Måske skulle man studere den angivne hjemmeside nærmere?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-02-06 12:39

> Måske skulle man studere den angivne hjemmeside nærmere?

Jeg er chokeret! Jeg vidste godt, det stod slemt til, men efter at have set
tv-programmer fra disse middelaldersamfund er jeg dybt chokeret. Jeg vil
anbefale alle at kigge lidt her: http://www.memri.org/video/index.html

Det sætter godt nok diskussionen om Muhammed-karikaturerne i perspektiv.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-06 13:01

Jens Bruun wrote:

> [...]
> tv-programmer fra disse middelaldersamfund er jeg dybt chokeret. Jeg vil

Her er par teasere:
The "Life Is Sweet" Show: With the Family of Said Al-Khotari, the
Suicide Bomber Who Blew Himself Up Outside the Dolphinarium in Tel
Aviv, and Other Guests.
April 24, 2002 (Aired from Jordan)
Hvis ikke den sindsyge gerning virkelig har fundet sted skulle man tro
at det var for sjov.

An Interview With Prof. 'Adel Sadeq, Head of the Psychiatry Faculty at
'Ein Shams University in Cairo on the Psychological Structure of
Suicide Bombers
April 25, 2002
Utroligt !!!

http://memritv.org/search.asp?ACT=S9&P1=906

> Det sætter godt nok diskussionen om Muhammed-karikaturerne i perspektiv.

Ser du med Kim Larsen ???????

Hvad synes du ?

--

Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-06 19:37

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Ser du med Kim Larsen ???????

Et kort glimt på dem der har skrevet noget til tråden: læser han med har
han i hvert fald ingen lyst til at deltage i debatten her.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : td

Dato : 13-02-06 13:26

> [...]
>
> Det samme gjorde Arafat i årtier uden at miste troværdighed andre steder
> end i USA og Israel. Nu, da Dannebrog afbrændes, er det på tide at vågne

Der var et læserindlæg i Politiken lørdag, hvor en dansk direktør der havde
arbejde flere år i Riyad forklarede, hvorfor det ikke er forkert for en
araber at sige en ting til nogle, en anden til nogle andre, og en tredje til
nogle tredje og så fremdeles. Det er simpelthen en del af kulturen, at man
siger det, som folk gerne vil høre, og det betyder, jf direktøren, at man
altid skal tage udtalelser fra arabere, i den kontekst disse udtaleleser er
fremsat. For araberen vil det være "falsk" at sige det samme til to
forskellige personer i to forskellige sammenhænge.

Da jeg selv var udstationeret i Ægypten i en kort periode, blev jeg advaret
om nogen sinde at spørge en lokal om vej. Ikke fordi, de ville lyve, men
fordi, de ville altid svare mig, og fortælle mig en rute, uanset om de
kendte den eller ej. Kendte de den ikke, ville de opfinde noget. Det ville
simpelthen være uhøftligt at sige, til en fremmed, at man ikke kunne hjælpe.

Så der er altså reelt tale om, at Abu Laban m.fl. bare gør det, som de er
opdraget til gennem deres kultur -og det har ikke noget med religion at
gøre.

td

Fra : hanzen

Dato : 13-02-06 13:33

"td" <tomdooley(spamfree)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så der er altså reelt tale om, at Abu Laban m.fl. bare gør det, som de er
> opdraget til gennem deres kultur -og det har ikke noget med religion at
> gøre.

Mener du deres kultur ikke har noget med religion at gøre?
Sådan helt ærligt?
Alt uden undtagelse i den del af verden bunder i religion.
--
hilzen
hanzen

Give me back the Berlin wall
give me Stalin and St Paul
I've seen the future, brother:
it is murder. Leonard Cohen

Fra : td

Dato : 13-02-06 13:43

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> wrote in message

> [...]
> Sådan helt ærligt?
> Alt uden undtagelse i den del af verden bunder i religion.

Hvis det var relegion burde de kristne på de kanter, jo opføre sig
anderledes, men det gør de faktisk ikke.

td

Fra : hanzen

Dato : 13-02-06 13:46

> "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> wrote in message

> Hvis det var relegion burde de kristne på de kanter, jo opføre sig
> anderledes, men det gør de faktisk ikke.
>
> td

Mange steder i den del af verden er det ikke godt for ens helbred at skilte
med anden religion end den herskende.
--
hilzen
hanzen

Fra : td

Dato : 13-02-06 15:33

> Mange steder i den del af verden er det ikke godt for ens helbred at
> skilte med anden religion end den herskende.
> --
Muligvis ikke, men tanken om, at man altid skal hjælpe en fremmed, der beder
om det og altid behandle dem høfligt, går så vidt jeg husker længere tilbage
end Islam.

td

Fra : Bruno Christensen

Dato : 13-02-06 17:11

On Mon, 13 Feb 2006 15:33:12 +0100, td wrote:

> Muligvis ikke, men tanken om, at man altid skal hjælpe en fremmed, der beder
> om det og altid behandle dem høfligt, går så vidt jeg husker længere tilbage
> end Islam.

Sådan vil jeg også være fremover, hvis muslimer spørger om vej så får de en
søforklaring. Så er jeg høflig på deres præmisser.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Trans

Dato : 13-02-06 13:44

Per Rønne wrote:

> HVORDAN KUNNE Abu Laban tro, at han kunne slippe af sted med at prædike
> fred og fordragelighed til danske medier og samtidig udspy krigeriske
> opfordringer til arabiske?

Fordi han vidste, at vi ikke kunne forstå arabisk. Det er.heller ikke
så nemt at lære. Hvis man skal lære sproget, skal man helst opholde
sig, hvor sproget tales, lige som Lawrence of Arabia gjorde det.
Alternativt kan man opholde sig på Nørrebro. Inden for murene af en
undevisningsinstitution i Danmark går det ikke.

Det er også manglende sprogkundskaber, der er hovedårsagen til, at
amerikanerne ikke kab finde personer som Osama bin Laden, al-Zawahiri
og al-Zarqawi.

Bent

Fra : Martin

Dato : 13-02-06 14:03

Per Rønne skrev:

> [...]
> med to tunger uden problemer.
>
> Det samme gjorde Arafat i årtier uden at miste troværdighed andre steder

Han (Arafat) var så dygtig at han fik Nobels Fredspris. LOL!! Verden
vil bedrages

Mvh
Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-06 14:21

td (spamfree) wrote:
> "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> wrote in message

> Hvis det var relegion burde de kristne på de kanter, jo opføre sig
> anderledes, men det gør de faktisk ikke.

Måske ikke i Tyrkiet eller tildels i Ægypten.
Men mon ikke at kristne opfører sig anderledes i Saudi Arabien, Iran,
Yemen eller Syrien ?
Tror du at danske kvinder kører bil i Saudi Arabien ?
Tror du danskere drikker alkohol offentligt ?
Kristne kvinder bærer nok også tildækning af håret, dog ikke Burka.

--

Christian

Fra : td

Dato : 13-02-06 15:32

td (spamfree) wrote:
> [...]

Tror du danskere drikker alkohol offentligt ?
Kristne kvinder bærer nok også tildækning af håret, dog ikke Burka.

Selvfølgelig opføærer kristne sig anderledes i Saudi, Yemen og andrer
steder. Men mon ikke de har lov til at sige til en fremmed, at de ikke kan
hjælpe med at vise vej, uden at blive straffet for det?

td

Fra : Bruno Christensen

Dato : 13-02-06 17:19

On Mon, 13 Feb 2006 15:31:49 +0100, td wrote:

> Men mon ikke de har lov til at sige til en fremmed, at de ikke kan
> hjælpe med at vise vej

Måske, men fremover vil jeg være hjælpsom:

Mig gern find "Norretorvv" ?

Jaja, gode ven, vend bimmeren, kør ud til mortorvejen "den der store road",
jaja, og så skal du bare sydpå mod solen, jaja.

Åhhja, når du møder et sprog som lyder rigtigt i dine ører, så er du ved at
være på "Norretorvv".

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 13-02-06 15:25

> [...]

> arabiske medier skriver om alle os vantro.
> ==
>
> Måske skulle man studere den angivne hjemmeside nærmere?

Det burde du gøre, det er de,r man kan se arabisk TV med engelske
oversættelser, så man behøver ikke nøjes med andenhåndsberetninger om
forhånelser af jøder, og om fx lovprisningen af film, som viser jøder som
kanibaler fx.

Det er bl.a derfor det er fantastisk, at se disse fromme mennesker, som
labber forhånelser i sig, puste sig op over en tegning af profetens korte
lunte, - og som du ved, så VAR profeten jo en voldens mand, mens historierne
om nutidige jøder som kannibaler og tyve, som stjæler palæstinensiske børns
øjne, jo mildest talt intet har på sig.

Men det er "noget andet" siger man i Mellemøsten, for Allah HAR jo skrevet
at jøderne skal bekæmpes med alle midler, og profeten gjorde jo præcis
det, - OG de er forbudt adgang til hele den Arabiske halvø, for det sagde
profeten på sit dødsleje, at de skulle være.

Fra : td

Dato : 13-02-06 17:07

> [...]
> det, - OG de er forbudt adgang til hele den Arabiske halvø, for det sagde
> profeten på sit dødsleje, at de skulle være.

Præcis, og det er det, der gør kommunikatione så svær.

For muslimerne betyder religionen alt, og derfor har de svært ved at forstå,
at den faktisk ikke betyder så meget for de fleste af os. For de fleste af
os betyder religionen ikke særligt meget. Derfor har vi svært ved at forstå,
at den betyder så meget for muslimerne.

td

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-06 15:40

td (nomorespam) wrote:
> [...]
> steder. Men mon ikke de har lov til at sige til en fremmed, at de ikke kan
> hjælpe med at vise vej, uden at blive straffet for det?

Jo, det er nu også en lille detalje.
Det er da meget mere besværligt at kvinder ikke må gå ud alene, ikke
køre bil etc.

Men det er selvfølgelig også bare et "krydderi" på en topmoderne
religion..............NOT.
Snarere et forkvaklet og indskrænket menneskesyn som ikke engang blev
praktiseret ligesådan i middelalderen i Europa.

--

Christian

Fra : td

Dato : 13-02-06 17:04

[...]

Nu var det så ikke lige det emne jeg diskuterede, men den kulturforskel på
arabere og europæere, som gør at vi har meget vanskeligt ved at tale sammen.
Du forventer at muslimerne skal leve op til dine forventninger, og de
forventer,at du skal leve op til deres, og det er bestemt ikke fremmende for
nogen form for dialog.

td

Fra : fribytteren

Dato : 13-02-06 17:34

td (nomorespam) skrev:

> [...]
> forventer,at du skal leve op til deres, og det er bestemt ikke fremmende for

Det er da forståeligt at de stadigvæk har den måde at vise vej på.
Hvordan vil du vise vej i en ørken.

»Øh, lige bag den næste sanddrive skal du gå til højre og så
efter den tredie sanddrive skal du gå til venstre.«

Sidst du havde gået den vej, har det blæst og driverne har ændret
sig, mon vejfareren kommer frem til den rette oase? Jeg tror det
næppe.

Dog vil du gerne hjælpe vejfareren og hvad gør du så?

Du kan gøre to ting.

1. Du kan gøre som ovenfor beskrevet. Du kender ikke vejen derhen, men
du ved hvor vejfareren skal hen. Så sender du selvfølgelig vejfareren
i den retning du selv vil gå. At du ikke helt har givet de rette
anvisninger, ikke i ond vilje, men på grund af dårlig stedsans, så
vil vejfareren fare vild.

2. Du følger vejfareren hen til oasen, for du kan jo netop ikke
beskrive vejen for vejfareren, men du kan dog selv finde vej, ikke
fordi du kender vejen, for den har jo netop forandret sig, men fordi du
ved, hvor du skal hen. At I så kommer ud på en omvej, det er sagen
uvedkommen, da det ikke er vigtigt at komme den hurtigste vej frem til
oasen, men det er sagen at komme frem til oasen og det er hvad du og
vejfareren gør, når du følges med ham.

Jeg har såmænd selv oplevet den sidste form for hjælp i Ghana. Og
jeg praktiserer den gerne selv, når jeg ser min mulighed for at gøre
det.

Jeg ved godt hvor Amalienborg Slot ligger, men står jeg ved Hovedbanen
og skal vise en turist vejen til Amalienborg, så kan det godt være
jeg ikke giver turisten den rette vej, da jeg ikke ved hvilke veje og
gader der ligger mellem Hovedbanen og Amalienborg. Derimod ved jeg i
hvilken retning jeg skal gå og på et eller andet tidspunkt vil jeg
komme til Amalienborg og derfor vil det være nemt for mig at vise
turisten vejen til Amalienborg, dersom jeg fulgtes med turisten.

Det kan være vi skulle praktisere denne form for hjælp til turister,
i stedet for blot at pege stedet ud på et kort. Så kunne man jo også
få en snak med turisten.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : td

Dato : 13-02-06 22:00

Det kan være vi skulle praktisere denne form for hjælp til turister,
i stedet for blot at pege stedet ud på et kort. Så kunne man jo også
få en snak med turisten.

Jeg er helt enig. Jeg brugte også bare historien som et eksempel på
kulturforskellem på arabere og europæere.

td