/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Imamer?
Fra : BOE


Dato : 10-02-06 11:39

Hvilken uddannelse har egentlig en Imam?
Hvad kræver det for at blive Imam?

Nu har jeg de sidste mange dage hørt mange Imamer udtale sig på tv.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken uddannelse disse mennesker
egentlig har som baggrund for at udtale sig som de gør.

Imamer er vel at betragte eller sammenligne med det vi kristne kalder
præster.

Men for at blive præst skal man jo igennem en længere uddannelse og
gennemføre en eksamen.
Skal Imamer det samme og hvilke fag studerer de

For ærlig talt! De imamer jeg har hørt på, nu de sidste mange dage i
fjernsynet, har ikke ligefrem givet indtryk af at besidde den store
begavelse.

Så sent som i aftes så jeg et indslag med en imam, og det eneste han
egentlig kunne sige var at han krævede og forlangte respekt, af ham og hans
religion.

Men er respekt da ikke noget man skaber, og ikke noget man kan kræve.
Respekt er jo som tillid, det er da ikke noget man sådan kan gå rundt og
forlange af andre eller kræve. Man må da opføre sig sådan at man skaber
tillid hos andre, og det samme gælder vel respekt.

Men hvordan skal jeg kunne få tillid til den religion imamen prædker, når
det eneste de gør og viser os fra de lande hvor religionen dyrkes, er en
flok kludetæpper med turban og lang skæg der hylende og skrigende drager
hærgende gennem gaderne, råbende slagord så som dræb, brænd og henret alle.

Det er da ikke tillidsvækkende.

Det er da heller ikke tillidsvækkende når man i tv ser folk få halsen skåret
over i profetens navn.

Ville imamerne få mere tillid, og respekt for de kristne, hvis vi indfangede
islamiske turister og skar halsen over på dem i Jesu navn?

For mig at se skaber det da mere fryft, rædsel og afsky end det skaber
respekt og tillid.

Så det imamen måske virkelig mener, når han hele tiden i tv udsendelsen
krævede, at vi viser respekt. Er måske at han bare kræver at vi udviser
frygt, rædsel og afsky over for ham og hans religion.

Er det det han mener når han hele tiden råber op om at han forlanger
respekt, ja så kan han godt slappe lidt af, for så tror jeg det er lykkedes
for ham at skabe denne respekt hos de fleste mennesker.

MVH
BEO




 
 
Mikael Mortensen (10-02-2006)
Kommentar
Fra : Mikael Mortensen


Dato : 10-02-06 11:48


"BOE" <Boe@herhjemme.dk> skrev i en meddelelse
news:43ec6d5f$0$47019$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvilken uddannelse har egentlig en Imam?
> Hvad kræver det for at blive Imam?
>
> Nu har jeg de sidste mange dage hørt mange Imamer udtale sig på tv.
> Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken uddannelse disse mennesker
> egentlig har som baggrund for at udtale sig som de gør.
>
> Imamer er vel at betragte eller sammenligne med det vi kristne kalder
> præster.
>
> Men for at blive præst skal man jo igennem en længere uddannelse og
> gennemføre en eksamen.
> Skal Imamer det samme og hvilke fag studerer de
>
> For ærlig talt! De imamer jeg har hørt på, nu de sidste mange dage i
> fjernsynet, har ikke ligefrem givet indtryk af at besidde den store
> begavelse.
>
> Så sent som i aftes så jeg et indslag med en imam, og det eneste han
> egentlig kunne sige var at han krævede og forlangte respekt, af ham og
> hans religion.
>
> Men er respekt da ikke noget man skaber, og ikke noget man kan kræve.
> Respekt er jo som tillid, det er da ikke noget man sådan kan gå rundt og
> forlange af andre eller kræve. Man må da opføre sig sådan at man skaber
> tillid hos andre, og det samme gælder vel respekt.
>
> Men hvordan skal jeg kunne få tillid til den religion imamen prædker, når
> det eneste de gør og viser os fra de lande hvor religionen dyrkes, er en
> flok kludetæpper med turban og lang skæg der hylende og skrigende drager
> hærgende gennem gaderne, råbende slagord så som dræb, brænd og henret
> alle.
>
> Det er da ikke tillidsvækkende.
>
> Det er da heller ikke tillidsvækkende når man i tv ser folk få halsen
> skåret over i profetens navn.
>
> Ville imamerne få mere tillid, og respekt for de kristne, hvis vi
> indfangede islamiske turister og skar halsen over på dem i Jesu navn?
>
> For mig at se skaber det da mere fryft, rædsel og afsky end det skaber
> respekt og tillid.
>
> Så det imamen måske virkelig mener, når han hele tiden i tv udsendelsen
> krævede, at vi viser respekt. Er måske at han bare kræver at vi udviser
> frygt, rædsel og afsky over for ham og hans religion.
>
> Er det det han mener når han hele tiden råber op om at han forlanger
> respekt, ja så kan han godt slappe lidt af, for så tror jeg det er
> lykkedes for ham at skabe denne respekt hos de fleste mennesker.

Ja.

Historien taler jo for sig selv.

/Mikael



td (10-02-2006)
Kommentar
Fra : td


Dato : 10-02-06 12:26


>> Men er respekt da ikke noget man skaber, og ikke noget man kan kræve.
>> Respekt er jo som tillid, det er da ikke noget man sådan kan gå rundt og
>> forlange af andre eller kræve. Man må da opføre sig sådan at man skaber
>> tillid hos andre, og det samme gælder vel respekt.

Dit problem, såvel som mit og mange andres i den vestlige verden, er, at vi
slet ikke kan sætte og ind i den tankegang, der ligger bag. For en
rettroende muslim, er der ikke noget mærkeligt i at kræve respekt. De
repræsenterer den eneste sande tro og den eneste sande lov, en tro og en
lov, der kommer direkte fra Gud, formidlet gennem profeten.

I vesten har vi typisk den holdning, at alle må tro hvad de vil (næsten),
men at det er en forholdsbis privat sag, og at man ikke kan kræve at
ikke-troenede, skal respektere den pågældende religions dogmer. I modsætning
hertil, kræver islam, at alle skal respektere deres dogmer, uanset om man er
muslim eller ej, og at det er deres pligt at straffe den, der ikke
overholder dem.

Og her er det så, at vandene skilles, fordi vi ikke kan acceptere den
holdning, men den for de fundamentalistiske muslimer er helt naturlig og
gudgiven, og derfor ikke noget man skal tænke over. Så det betyder, at de
ikke behøver at argumentere for deres sag, mens et hvilket som helst
argument mod dogmerne "preller af". Og det er ikke fordi muslimerne er
"dumme", deres opgave er bare ikke at skabe tillid, men derimod lydighed
over for religionens bud.

td




BOE (10-02-2006)
Kommentar
Fra : BOE


Dato : 10-02-06 19:26


"td" <tomdooley(spamfree)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43ec784c$0$116$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Dette er den bedste forklarring jeg har set længe.
Men hvad pokker gør vi så, for så er det da helt umuligt at kommunikere med
de muslimer med de holdninger

MVH
Beo



Frank E. N. Stein (10-02-2006)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 10-02-06 12:26

On Fri, 10 Feb 2006 11:39:26 +0100, BOE wrote:

> Men hvordan skal jeg kunne få tillid til den religion imamen prædker, når
> det eneste de gør og viser os fra de lande hvor religionen dyrkes, er en
> flok kludetæpper med turban og lang skæg der hylende og skrigende drager
> hærgende gennem gaderne, råbende slagord så som dræb, brænd og henret alle.

Du har ikke se nogen af de reklamer for ferielejligheder i Tyrkiet?

Martin (10-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 10-02-06 12:57


BOE skrev:

>
> Nu har jeg de sidste mange dage hørt mange Imamer udtale sig på tv.
> Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken uddannelse disse mennesker
> egentlig har som baggrund for at udtale sig som de gør.
>
> For ærlig talt! De imamer jeg har hørt på, nu de sidste mange dage i
> fjernsynet, har ikke ligefrem givet indtryk af at besidde den store
> begavelse.
>
En af vores leverandører i pakistan fortalte at flertallet er
fuldstændig ligeglade med tegningerne. Vi har ikke tid til at gå på
gaderne og brænde flag ned, bare fordi en avis i danmark har lavet
nogle "stupid cartoons". 50% af befolkningen er analfabeter, så som
han siger, prøv at gætte hvem der kan hidse nogle af disse 50% op.
Det kan imamerne. Så uden at vide noget specifikt om uddannelsen til
imam, må det vel indeholde en vis mængde demagogi, målrettet
u-uddannede mennesker. Dogme religion har altid kunnet trives hvor
andre lærende studier har lav eller ingen prioritet.

Mvh
Martin
----------------------------


Martin Jørgensen (10-02-2006)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 10-02-06 15:37

BOE wrote:
> Hvilken uddannelse har egentlig en Imam?
> Hvad kræver det for at blive Imam?

Man skal være perker på højt niveau.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

BOE (10-02-2006)
Kommentar
Fra : BOE


Dato : 10-02-06 19:28


"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:72lub3-th8.ln1@news.tdc.dk...
> BOE wrote:
>> Hvilken uddannelse har egentlig en Imam?
>> Hvad kræver det for at blive Imam?
>
> Man skal være perker på højt niveau.

Og hvad kræves der så for at blive det?

Boe



SBJ (10-02-2006)
Kommentar
Fra : SBJ


Dato : 10-02-06 22:12

On Fri, 10 Feb 2006 11:39:26 +0100, "BOE" <Boe@herhjemme.dk> wrote:

>Hvilken uddannelse har egentlig en Imam?
>Hvad kræver det for at blive Imam?
>

<snip>

I sunni-grenen kræver det ikke andet end at du har omfattende kendskab
til islam, dvs koranen, hadith, og fortolkningerne af disse.

Imam er ikke et embede, men kan sammenlignes med en titel, lidt ala
"ældste"

En imam er en person der fungerer som åndelig vejleder, rådgiver,
sjælesøge, socialrådgiver, lærer, og meget andet. dvs en respekteret
person i lokal samfundet, som man går til for at få råd.

Traditionelt blev hvervet pålagt den, der kunne koranen, og som var en
personlighed der havde folks respekt - Det er således svært at
påberåbe sig en imam titel

I Shia-grenen af islam, er der kun 12 imamer, den sidste forsvandt i
868, og de venter på hans genkomst.Inden for Shia grenen er Imamen
udpeget af gud - hvilket jo nok gør det mere eller mindre til en
beskyttet titel ...

<snip>

>Men hvordan skal jeg kunne få tillid til den religion imamen prædker, når
>det eneste de gør og viser os fra de lande hvor religionen dyrkes, er en
>flok kludetæpper med turban og lang skæg der hylende og skrigende drager
>hærgende gennem gaderne, råbende slagord så som dræb, brænd og henret alle.
>
>Det er da ikke tillidsvækkende.

<snip>

Enig - men det er trods alt ikke noget der gælder for alle muslimer.
Der er mange der ikke gider deres indelukkede og ensidige
religions-trip.

<snip>

>Så det imamen måske virkelig mener, når han hele tiden i tv udsendelsen
>krævede, at vi viser respekt. Er måske at han bare kræver at vi udviser
>frygt, rædsel og afsky over for ham og hans religion.
>

....det kunne også tænkes han er igang med at profilere sig inden for
sit eget trossamfund. Just a thought ....



Knud Larsen (10-02-2006)
Kommentar
Fra : Knud Larsen


Dato : 10-02-06 22:18


"BOE" <Boe@herhjemme.dk> wrote in message
news:43ec6d5f$0$47019$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hvilken uddannelse har egentlig en Imam?
> Hvad kræver det for at blive Imam?
>
> Nu har jeg de sidste mange dage hørt mange Imamer udtale sig på tv.
> Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken uddannelse disse mennesker
> egentlig har som baggrund for at udtale sig som de gør.
>
> Imamer er vel at betragte eller sammenligne med det vi kristne kalder
> præster.
>
> Men for at blive præst skal man jo igennem en længere uddannelse og
> gennemføre en eksamen.
> Skal Imamer det samme og hvilke fag studerer de

Der kræves ingen speciel uddannelse for at blive imam, enhver kan vælges som
imam, - som bare betyder 'den der står foran' og leder bønnen. Men tit
vælger folk en mand, der har studeret islam i kortere eller længere tid og
som de har tillid til, - ofte en såkladt "sheikh" dvs en ældre mand som man
mener har viden og livserfaring.

Shiaerne derimod, har titler som viser, at man har studeret i mange mange
år, de højeste titlers indehavere har studeret i 20 - 30 år. Det er nok
derfor, de har tid til at skrive bøger med titusinder af regler, som
muslimer skal overholde, - men da forhåbentlig ikke gør. En imam som fx
Fatih Alev har ingen formel uddannelse, han har bare privat været
interesseret i islam.





Bruno Christensen (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Bruno Christensen


Dato : 21-02-06 13:26

On Fri, 10 Feb 2006 11:39:26 +0100, BOE wrote:

> Hvilken uddannelse har egentlig en Imam?
> Hvad kræver det for at blive Imam?
>
> Nu har jeg de sidste mange dage hørt mange Imamer udtale sig på tv.
> Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvilken uddannelse disse mennesker
> egentlig har som baggrund for at udtale sig som de gør.
>
> Imamer er vel at betragte eller sammenligne med det vi kristne kalder
> præster.
>
> Men for at blive præst skal man jo igennem en længere uddannelse og
> gennemføre en eksamen.
> Skal Imamer det samme og hvilke fag studerer de
>
> For ærlig talt! De imamer jeg har hørt på, nu de sidste mange dage i
> fjernsynet, har ikke ligefrem givet indtryk af at besidde den store
> begavelse.
>
> Så sent som i aftes så jeg et indslag med en imam, og det eneste han
> egentlig kunne sige var at han krævede og forlangte respekt, af ham og hans
> religion.
>
> Men er respekt da ikke noget man skaber, og ikke noget man kan kræve.
> Respekt er jo som tillid, det er da ikke noget man sådan kan gå rundt og
> forlange af andre eller kræve. Man må da opføre sig sådan at man skaber
> tillid hos andre, og det samme gælder vel respekt.
>
> Men hvordan skal jeg kunne få tillid til den religion imamen prædker, når
> det eneste de gør og viser os fra de lande hvor religionen dyrkes, er en
> flok kludetæpper med turban og lang skæg der hylende og skrigende drager
> hærgende gennem gaderne, råbende slagord så som dræb, brænd og henret alle.
>
> Det er da ikke tillidsvækkende.
>
> Det er da heller ikke tillidsvækkende når man i tv ser folk få halsen skåret
> over i profetens navn.
>
> Ville imamerne få mere tillid, og respekt for de kristne, hvis vi indfangede
> islamiske turister og skar halsen over på dem i Jesu navn?
>
> For mig at se skaber det da mere fryft, rædsel og afsky end det skaber
> respekt og tillid.
>
> Så det imamen måske virkelig mener, når han hele tiden i tv udsendelsen
> krævede, at vi viser respekt. Er måske at han bare kræver at vi udviser
> frygt, rædsel og afsky over for ham og hans religion.
>
> Er det det han mener når han hele tiden råber op om at han forlanger
> respekt, ja så kan han godt slappe lidt af, for så tror jeg det er lykkedes
> for ham at skabe denne respekt hos de fleste mennesker.
>
> MVH
> BEO

Da jeg læste dette,gik jeg ind på Khaders hjemmeside og spurgte. Jeg har nu
fået svar. Jeg har tilladt mig at flytte mine spørgsmål op over svaret,
ellers er der ikke redigeret.




-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Bruno [mailto:bc@lpdommer.dk]
Sendt: 10. februar 2006 22:07
Til: Naser Khader
Emne: Uddannelse af immamer ?

I et forum hvor jeg deltager er der blevet stillet følgende spørgsmål:

Hvilken uddannelse har egentlig en Imam?
Hvad kræver det for at blive Imam?

Kan du besvare disse (dette) spørgsmål, hvis du kan vil jeg selvfølgelig
citere dit fulde svar tilbage til nyhedsgruppen som hedder:
dk.politik

På forhånd tak.

--
Venlig hilsen
Bruno

Her kommer svaret:



Kære Bruno


Tak for din henvendelse. Jeg beklager det lidt forsinkede svar, men Naser
Khader har - som du nok kan regne ud - meget travlt for tiden. Nedenfor har
jeg indsat en artikel, som Naser har skrevet til International Horisont. Den
burde give svar på dine spørgsmål.

PÃ¥ vegne af Naser Khader

Med venlig hilsen



Rasmus Navntoft Pedersen
Studentermedhjælp Kultur & Etik
tlf. 33374786





Imamer skal synge for – ikke mod

Af Naser Khader, forfatter, MF (RV)



I midten af januar bad Redaktør Kjeld Olesen mig om at skrive en artikel til
dette blad om imamerne, hvem de er, hvor mange følger dem o.s.v. Helt
naturlige spørgsmål i en tid, hvor imamernes rolle i Danmark blev langt mere
synlig gennem hele sagen om Jyllandspostens Muhammedtegninger.



Og så sidder jeg 14 dage senere i skrivende stund (dagen for deadline, 6.
februar!) og er rystet over den drejning sagen har taget; de konsekvenser
den har fået både ude og hjemme. Men jeg er sådan set også på en mærkelig
bagvendt måde, rystet over, at nogle af de udtalelser jeg er kommet med
gennem årene om netop imamerne, har vist sig at holde stik. Men mere om det
senere.



Allerførst er det på sin plads at give nogle mere grundlæggende oplysninger
om imamer og dem, der følger dem.



Der er omkring 200.000 muslimer i Danmark. Som det gudskelov også er blevet
mere tydeligt i den senere tid, så er den muslimske gruppe hverken entydig
eller homogen. Det er tværtimod en mangfoldig gruppe, hvor nogle er
praktiserende muslimer, andre er ateister og atter andre er midt imellem.
Dertil kommer, at deres oprindelseslande er ligeså mangfoldige – mange er
fra de arabiske lande i Mellemøsten, men der er også mange fra lande som
Tyrkiet eller Somalia. Der er store forskelle i gruppen, både for så vidt
angår sprog, men også hvad angår uddannelsesniveau, socialklasser og ikke
mindst politiske anskuelser. Faktisk er gruppen mere forskelligartet
sammensat end etniske danskere!



Imam, betyder ”den forreste”. En imam er den, der leder bønnen for de
troende muslimer, typisk i moskeen. Man siger, at imamen er ham, der ”synger
for”. Hvis man vil fungere som daglig leder af en moské skal man være
retslærd fra et af universiteterne i den islamiske verden. Det er den
retslærde imam, der holder prædiken i forbindelse med fællesbønnen fredag
middag og det er også imamen, der giver råd og vejledning om fortolkningen
af koranen, islamisk livsførelse m.v.. Imamen holder koranskole, hvor han
lærer børn og voksne af begge køn at recitere Koranen. I lande, som f.eks.
Danmark, hvor muslimerne er en minoritet, fungerer imamen ofte også som
personlig rådgiver og sjælesørger.



I det offentlige rum kan en kvinde traditionelt kun lede bønnen for kvinder,
som finder sted i separate rum. I Danmark – og stort set alle steder -
findes ikke kvindelige imamer.



I mange mellemøstlige lande bliver imamen udpeget af mændene i
lokalsamfundet. Men i de større byer, og i især i de officielle moskér, er
imamen statsansat.

I Danmark udpeges imamen af ”menigheden”: En gruppe sætter sig sammen og
udpeger ”den fremmeste blandt ligemænd”. Et godt eksempel herpå er imam
Abu-Laban, som i starten af 80’erne blev ”hentet” til Danmark af en gruppe
på 15-20 herboende palæstinensere.



De tyrkiske imamer i Danmark bliver sendt af den tyrkiske stat for en 2-3
årige periode. Det kan i de tilfælde betyde et ukendskab til det danske
samfund og det danske sprog, der betyder at deres rådgivning ofte er totalt
utidssvarende i forhold til det omkringliggende samfunds problemstillinger
og udfordringer. Imamer, der kommer hertil som familiesammenførte og
flygtninge fra krigsområder kan godt få længerevarende eller permanent
opholdstilladelse. Nogle har et civilt arbejde ved siden af imamfunktionen
og andre er på overførselsindkomst. I Danmark kan man ikke leve af at være
imam.



Imamer som er født uden for Danmark, og som er kommet hertil som voksne (og
det er dem, der er flest af), opfatter ofte Danmark, som et land, hvor det
seksuelle frisind efter deres opfattelse ikke har nogen grænser, hvor
kernefamilierne er i opløsning, og hvor alkohol- og narkomisbrug snarere er
reglen end undtagelsen. På den baggrund er det jo – absolut uklogt, men
logisk – at imamerne ofte ikke anbefaler integration og deltagelse i det
danske fællesskab. Nej, så hellere prædike, at man skal gardere sig mod
dansk indflydelse og lukke sammen om sig selv i forhold til det
omkringliggende samfund.



Det er vigtigt at forstå – især i denne tid – at imamerne kun repræsenterer
dem, der kommer i moskeen. Og til det skal man skynde sig at tilføje, at det
ikke er sikkert, at dem, der kommer i moskeen er enige med imamerne –
ligesom det slet ikke sikkert, at bare fordi man går i moskeen og beder, at
man så har med imamerne at gøre i relation til ens tro i øvrigt.



Når det er sagt, så anslår man, at der kommer mellem 10.-og 20.000 muslimer
i moskeerne i Danmark. Men som sagt er det ikke sikkert, at de alle
repræsenteres af imamerne.



Endvidere anslår man, at der i Danmark er omkring 75 imamer, idet vi har ca.
75 bedesteder. Langt de fleste imamer er usynlige i mediebilledet. Men
desværre er de mest synlige imamer (5-10) er de imamer med de mest
konservative og fundamentalistiske holdninger.



Men hvis de ikke repræsenterer så mange, hvorfor er deres indflydelse så
stor, kan man spørge.

Og her har både medier og politikere spillet en vis rolle.



Dels har medierne gennem årene spurgt imamerne om deres holdninger til mangt
og meget: alt fra unges alkoholproblem, voldtægt, kunstig befrugtning,
kloning og meget mere. På den måde er de blevet givet en autoritet, som slet
ikke står mål med den rolle, de egentlig spiller. Den slags spørgsmål hører
ikke til imamernes traditionelle rolle som – i princippet kun – bønneledere
og vejledere i strengt religiøse spørgsmål.



Samtidig har man fra politisk side tillagt dem endnu mere autoritet ved at
invitere dem til møder om problemstillinger, som det i virkeligheden er en
politisk og samfundsmæssig opgave at løse – ikke en religiøs.



Disse ting har givet imamerne stor legitimitet – i forhold til deres egen
gruppe, men desværre også i forhold til omverdenen.



Vi har i den seneste tid set et skræmmeeksempel på imamernes indflydelse. En
delegation af imamer rejste til Mellemøsten i forbindelse med
Mohammedtegningerne og fik sparket en lavine af ødelæggelser i gang – i
første omgang rettet mod Danmark og danskere. Danmarks omdømme i regionen er
så godt som ødelagt, og det samme er manges – både muslimers og
ikke-muslimers – årelange, fornemme indsats for at bygge bro på tværs af
både religioner og regioner.



Og for at det ikke skal være løgn, blev mange af disse imamer interviewet
til arabiske tv-kanaler, hvor de både viderebragte rygter om utilstedelige
handlinger rettet mod muslimer i Danmark og udtrykte glæde over f.eks.
boykotten af danske varer. Mens de sagde noget helt andet dansk tv.



Lykkeligvis må man sige, at deres tvetungethed blev afsløret – alene det, at
de ikke er klar over, at den danske presse også kan følge med i de arabiske
tv-kanaler via satellit, viser jo hvor gammeldags og blinde de er.



De skadevirkninger disse udtalelser har medført er i skrivende stund endnu
ikke gjort op. For sagen udvikler sig hele tiden. Men skade – det har det
gjort.



Og det kalder selvfølgelig på nogle overvejelser omkring imamernes rolle i
medierne. Efter min opfattelse er deres taletid her for længst brugt op.



Det står i hvert fald klart for mig, at det ikke er hovedparten af den
muslimske gruppe i Danmark, der føler sig repræsenterede af imamerne. Det
blev også meget tydeligt i forbindelse med det første møde, som vi holdt i
et nyt netværk for ”moderate muslimer” lørdag den 4. februar. Der er mange,
der gerne ser, at netop gruppens mangfoldighed og varierede religiøse
ståsted bliver langt mere synligt i debatten. Så man i den danske
offentlighed bliver bevidst om, at imamerne ikke taler på alle danske
muslimers vegne.



Kun ad den vej kan vi reparerer på de skader, som imamerne og de ortodokses
udtalelser har medført. Og måske få ført imamerne tilbage til den rolle, der
traditionelt er deres – at synge for, ikke imod.
--
O
/|\
/\
Bruno

Bo Warming (21-02-2006)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 21-02-06 13:46

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> wrote in message
news:42aq2ha9mfy$.1n7u0dxst6rd4.dlg@40tude.net...
>
> Der er omkring 200.000 muslimer i Danmark.

Eller det dobbelte. Det finder vi først ud af, når det er for sent,
frygter jeg.

Ordentlig statistik har staten monopol på, og den er derfor
umuliggjort. Også et ytringsfrihedsprob lem af de helt store.

Vi advares ikke i tide ved at staten skjuler facts



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste