Halal & haram. Københavns skolemadsordning
Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-06 17:49

I dagens JP kan man på:

http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=3546162/

bl.a. se, at kun 19% af børnene køber mad i skoleboderne, hvilket
politikerne finder utilfredsstillende:

==
Gitte Holm, ansvarlig leder af madordningen, mener, at kvaliteten er
god. De lune hovedretter koster 15 kr. og består f.eks. af
kyllingefrikadeller med rødkålssalat og en bolle til eller en falafel
med coleslaw og en gulerodsbolle.
==

KyllingeFRIKADELLER? Det lyder da lige så absurd [og vel også: ulækkert]
som vegetarBØF, som jeg skam har smagt.

En paneret rødbede udgør en »bøf«.

Det virker ikke uforståeligt at efterspørgslen er »noget begrænset« ...

==
»Det er klart, at der har været begyndervanskeligheder, men jeg
fornemmer, at eleverne er tilfredse med ordningen,« siger hun.
==

De 19% der benytter den, mener hun vel ...

==
Gitte Holm gør desuden i et internt notat politikerne opmærksomme på, at
det kan koste dyrt at ændre på ordningen.

»Vælger man at frafalde at have kød, der er halalslagtet, i
skoleboderne, må det forventes, at knap en tredjedel af kundegrundlaget
til skoleboderne forsvinder,« skriver hun og fortsætter:
==

Det er ikke en seriøs option. Halal-kødet skal være der, ved siden af
haram-kødet.

==
»Vælger man, at der både skal være lune retter hvor kødet er halal - og
ikke halal, vil køkkenet skulle producere den samme ret flere gange. Det
betyder en væsentlig øgning af omkostningerne ved produktionen af
maden.«
==
Og hvorfor skulle der produceres »samme ret« flere gange? Der skal
ganske simpelt være valgmuligheder, og en chicken-burger bør vel ikke
udelukke, at andre får svinekotelet?

Eventuelt kan forældrene bestille en pakkeløsning for et kvartal ad
gangen, lige som det i forvejen sker med mælken. Nogle får sødmælk,
nogle letmælk, nogle skummetmælk og endelig nogle minimælk. I dette
tilfælde altså en grøn pakke [halal] og en rød-hvid pakke [almindelig
dansk mad, haram].
==
Politikerne overvejer også, om forældre skal kunne bestille mad til
deres børn over internettet.

Om det bliver til noget, afhænger af brugerundersøgelsen, der skal
foretages blandt elever og forældre i de 49 folkeskoler, der har
skoleboder.

Svinekødet kommer også først på menuen, når brugerundersøgelsen er
færdig.
==

Nåeh, det skal trækkes ud ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Norma

Dato : 09-02-06 19:01

>I dagens JP kan man på:
>
> http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=3546162/
>
> bl.a. se, at kun 19% af børnene køber mad i skoleboderne, hvilket
> politikerne finder utilfredsstillende:

Sundhedsmæssigt er det ikke smart; men bare mislykket ambitiøst, at servere
varm mad for børn 2 gange om dagen.

Det virker som om man er gået på discount og serverer færdigretter for børn.

Hvorfor laver man ikke bare 6 +8 forskellige rugbrødmadder til ungerne hver
dag, på den måde kan alle vælge at undgå noget, de enten ikke kan lide eller
ikke må spise, ( eller spise det mens forældrene ikke ser på det) og alle
børn får frokost hver dag.

Efter flere år, hvor det næsten har været umuligt at få en rugbrødsmad på en
cafe, ser jeg da at moden har vendt, og vi er mange, hver dag, der beder om
tykke skiver med godt pålæg og grønt tilbehør.

Det er jo det vi har lyst til, og helst med et glas mælk til.

Norma