Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny nyhedsgruppe
Fra : Kristian Amby

Dato : 14-06-01 16:49

Fra tid til anden bliver der ytret ønske om, at denne NG skal splittes
op mellem digitale og analoge medier.

De udenlandske grupper er delt op i morkekammer, 35 mm, mellemformat
osv. men da "vi" kun har ca, 50 daglige indleg, synes jeg slet ikke
der er grundlag for en sådan odeling. Gruppen hedder som bekendt
fritid.foto og det dækker alt. Nu synes jeg ikke man skal hefte sig
for meget i "fritid". Vi skal derimod være taknemmelig for, der er
fagfotografer der vil dele ud af deres viden.

Men det vil klæde gruppen, hvis vi stopper diskussionen om, hvorvidt
digitale eller analoge fotografer er de mest fladpandede. Det er en
privat sag, om man foretrækker det ene eller det andet, der er fordele
og ulemper ved begge.

Desuden er der en del spørgsmal der gar pa om Nikon eller Canon er
bedst, hvortil Nikonejere råber at det er Nikon og Canonejere påstår
at det er Canon. Og det er der jo ingen, der kan bruge til noget som
helst, for det er ingen der kan svare på. Prøv apparaterne hos din
fotohandler, og døm selv. Desværre bruger brugere i denne gruppe
tilsyneladende kun fotohandlere pa nettet. Det er synd man dervec går
glip af den gode service man kan opnå, hvis man jævnlig besøger
sin lokale fotohandler og bliver en kendt person her. Men service
koster engang penge, og det er man tilsyneladende ikke meget for at
betale.

Hvorfor er der forøvrigt aldrig nogen der spørger, om Leica er bedre
end Contax, eller hvad med Hasselblad, Mamiya og lignende?

Hvis man undlader disse to kategorier, tror jeg os "garvede" amatører
nemmere lægger mærke til mere fornuftige spørgsmal. Jeg vil ihvertfald
hjælpe det jeg kan, og det tror jeg også andre vil.

Men jeg melder pas på forhånd. Digitalt fotografi ved jeg så godt som
intet om.

Mvh
Kristian Amby

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-06-01 17:12

On Thu, 14 Jun 2001 17:49:09 +0200, Kristian Amby <amby@mail.dk>
wrote:

> [...]
>digitale eller analoge fotografer er de mest fladpandede. Det er en
>privat sag, om man foretrækker det ene eller det andet, der er fordele

Enig.

Jeg har haft SLR siden 1975, og "var" og har været igennem hele
forløbet med mørkekammer, Ilford HP, farvebilleder af negativer og en
hel kuffert fuld med alskens tingeltangel 14 kg.

Men på et tidspunkt blev jeg feriefotograf, et enkelt som jeg kunne
stoppe i lommen var og er stadig nok for mig.

Så fik jeg for 18 år siden min første computer, så røg foto ned på en
2. plads.

Nu har jeg så købt digital og har fået megen god hjælp her gennem
gruppen, men ellers har jeg aldrig brugt denne gruppe og ved da heller
ikke om jeg fortsat bliver ved, da jeg ikke gidder bruge min tid på at
se (min far kan tæske din far) det er min fritid for kostbar til, men
lad de unge kamphaner om det.

Så for mig er det underordnet om der er alm foto og digitalt i denne
gruppe.
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-06-01 17:33

Hej Kristian

Jamen, så stopper hermed Nikon v canon v Leica v.... og digital contra
analogt debatter. Der vil forhåbentlig blive udarbejdet en positivliste
over lovlige emner til debat !

Iøvrigt lidt ærgeligt at flytte debatten fra den tråd det vedrører. Skal
alle tidliger fremførte argumenter kopieres over ?

Et af de vigtige emner i den tidligere tråd var jo snakken om hvordan vi
får flere billeder til kritik, men der har du måske (også) svaret ?

Mvh

Kim

Fra : Kristian Amby

Dato : 15-06-01 20:53

On Thu, 14 Jun 2001 18:33:09 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

>Hej Kristian
>
>Jamen, så stopper hermed Nikon v canon v Leica v.... og digital contra
>analogt debatter. Der vil forhåbentlig blive udarbejdet en positivliste
>over lovlige emner til debat !

Jeg forstår udemærket at nybegynder er usikker i den jungle af
fotografiapparater der findes, men jeg synes bare ikke, de kan få ret
meget hjælp her i gruppen. Alle synes, deres foretrukne mærke er det
bedste, det er de sådan set nødt til, når man tænker på alle de
1000-lapper, de har betalt for grejet. Jeg har ikke skrevet noget om,
at man ikke må spørge, og jeg beklagerr da, hvis jeg har udtrykket mig
uklart.

>Iøvrigt lidt ærgeligt at flytte debatten fra den tråd det vedrører. Skal
>alle tidliger fremførte argumenter kopieres over ?

Ikke for min skyld.

>Et af de vigtige emner i den tidligere tråd var jo snakken om hvordan vi
>får flere billeder til kritik, men der har du måske (også) svaret ?

Ja, nu førte jeg jo ikke tråden videre, som du lige har påpeget. Men
det mest nærliggende ville da være at man skifter billede oftere. En
uge er faktisk lang tid. Man kunne da også have flere billeder
samtidig.

For mange år siden var der en fotoklub der hed Billedmappen. Den
bestod i, at man modtog en mappe billeder, som man skulle
skrive kritik til. Så lagde man et af sine egne billeder i og sendte
hele mappen med billedere og kritik videre til den næste på listen.
Efter nogle uger fik man så mappen igen, og så kunne man jo læse hvad
andre skrev om sit billede, og andres billeder naturligvis. Man
skiftede så sit billede ud, og sendte mappen videre

Og hvorfor skriver jeg så dette? Jo jeg tænkte såmænd, at et eller
andet lyst hoved måske kunne ændre denne form til internet. Nu er
ideen ihvertfald givet videre.

Mvh
Kristian Amby

Fra : kurt k

Dato : 15-06-01 21:17

On Fri, 15 Jun 2001 21:52:51 +0200, Kristian Amby wrote:

> Alle synes, deres foretrukne mærke er det bedste, det er de
> sådan set nødt til, når man tænker på alle de 1000-lapper, de
> har betalt for grejet.

Tyv tror at hver mand stjæler?

Hvis jeg anskaffer mig noget skrammel, så er min naturlige
reaktion at advare imod det - det er rigeligt at
producent/forhandler tjente på det eksemplar jeg har - ingen
grund til at hjælpe til afsætning af mere skrammel!

Jeg har fire kameramærker og er glad for dem alle. Måske køber
jeg et femte næste gang.

kurt

Fra : Karsten Olesen

Dato : 15-06-01 21:21

"kurt k" <kurt.kiwi@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> producent/forhandler tjente på det eksemplar jeg har - ingen
> grund til at hjælpe til afsætning af mere skrammel!

_____________________________________

Nu kan skrammel for een være guld for en anden og blot "et camera" for en 3.

MVH

Fra : Kristian Amby

Dato : 16-06-01 11:55

Jeg vil da ikke håbe, du har købt for meget skrammel. Nu tror jeg nu
ikke, der er så meget skrammel på markedet, vi snakker vel mest om
"sympatier" nå vi foretrækker det ene kamera frem for det andet. De
fleste skifter nok udstyr, fordi der er kommet noget nyere, der kan
mere end det man har. Hvad det så end kan være, de kan jo allesammen
kun bruges til at tage billeder med. Jeg har godt nok et kamera, jeg
tror jeg kan bruge til at slå søm i med, men jeg gør det da godt nok
ikke.

Mvh
Kristian Amby