Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Støtte til ny gruppe dk.fritid.foto.digita~
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-06-01 16:35

Nogen her i gruppen må være rimelige erfarne med usenet.dk

Jeg vil forslå at vi laver en ny gruppe, dk.fritid.foto.digital

Selv ved jeg ikke helt præcist hvordan det foregår, men jeg giver her min
uforbeholdne støtte. Jeg håber at der vil være nogle flere der vil støtte
forslaget, og at en mere erfaren vil skrive denne her OTD og sørge for den
videre proces.

Det kunne være rart også at have en binær gruppe for os selv, men indtil da
må vi nøjes med dk.binaer

Kom så, må vi høre hvem der støtter forslaget?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-01 16:44

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message
> Nogen her i gruppen må være rimelige erfarne med usenet.dk
>
> Jeg vil forslå at vi laver en ny gruppe, dk.fritid.foto.digital

Ja, og det synes jeg også er en kanon ide´

> [...]
> forslaget, og at en mere erfaren vil skrive denne her OTD og sørge for den

´Man kan vist læse om hvordan det foregår her: http://www.usenet.dk/otd/

Jeg har ikke prøvet det før, og ved heller ikke 100 % hvordan man gør... Men
jeg støtter fuldt op omkring *digital

> Det kunne være rart også at have en binær gruppe for os selv, men indtil
da
> må vi nøjes med dk.binaer

´Jeg synes vi skal, når vi nu er igang... også at søge om opretning af fx.

Da det helt sikkert bliver et godt forum, for at uploade nye spændende
billeder på en nem måde.

> Kom så, må vi høre hvem der støtter forslaget?

jeg gør

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-06-01 17:05

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message

> Jeg vil forslå at vi laver en ny gruppe, dk.fritid.foto.digital

Kim Østrup kom med et - synes jeg - bedre forslag:
Hvad med at lave en grupope, der hed dk.fritid.foto.udstyr

Jeg synes stort set det er lige uinteressant at høre om det skal være et
Nikon eller et Olympus - og det ganske uanset om det er digitalt eller
kemisk.
Derimod synes jeg at komposition, optageteknik osv. er spændende - uanset
hvordan billedet så fanges.

mvh
Jan

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-06-01 19:09

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
da
> må vi nøjes med dk.binaer
>
> Kom så, må vi høre hvem der støtter forslaget?
__________________________-

Med de få indlæg der er i forvejen, så kan de nye
grupper blive ret så kedelige...

Og jeg kan GODT leve uden at få tilføjet et "digitalt" i
gruppe-navnet.., selvom det jo lyder ret fancy.

MVH

Fra : Erik Aalund

Dato : 14-06-01 19:17

> [...]

> må vi nøjes med dk.binaer
>
> Kom så, må vi høre hvem der støtter forslaget?

Det lyder som en fremragende idé. Jeg er med fra starten.......
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Aagaard

Dato : 14-06-01 19:20

> [...]
> videre proces.
>
> Det kunne være rart også at have en binær gruppe for os selv, men indtil

Jeg mener at news:dk.fritid.foto skal splittes op, og som foreslået af Jan
Boegh, så vil news:dk.fritid.foto.udstyr
være passende - sammen med en binær gruppe, f.eks.

Med den opbygning er der 2 fora at debattere i; billeder og isenkram. Med
binær gruppen så også en gruppe til begge grupper, så der både er plads til
billeder til dabat, og illustrationer af udstyr.

Jf. http://www.usenet.dk/otd/otd.html kan der være max 5 personer som
forslagsstillere, og så er der jo 'bare' at finde finde 5 som er
interesseret.

Med venlig hilsen
Aagaard

Fra : lehd

Dato : 14-06-01 21:45

[...]

<Med venlig hilsen
<Aagaard

Dette kan jeg tilslutte mig.
mvh Kirsten Lehd

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-06-01 19:19

Hej

Der er ingen støtte fra mig - sorry, men i 2000 havde vi et
gennemsnitligt antal daglige indlæg på - siger og skriver 16 - det er
ikke særlig mange. Så medmindre man tror på, at der vil komme flere
indlæg fordi vi blver delt i 2 tjener det ikke rigtig noget formål.

Men en dk.binær.foto hvor der er plads til billedkritik kunne imo være
godt - og det er en gruppe der ikke har noget egentlig alternativ, idet
de færreste NG-brugere er bekendt med Follow-Ups. Med brug af FUT kunne
vi med god ret poste billederne i dk.binær og tage debatten i
dk.fritid.foto, men vil det fungere ?

Mvh

Kim

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 14-06-01 20:11

> [...]
da
> må vi nøjes med dk.binaer
>
> Kom så, må vi høre hvem der støtter forslaget?

Jeg er med. Men i tror ikke bare Hr, Kent følger med for hvem skal han så
ellers skælde ud.
Lasse

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-06-01 21:46

On Thu, 14 Jun 2001 21:11:25 +0200, "Lasse Tørnkvist" <lasse@nitro.dk>
wrote:

>Jeg er med. Men i tror ikke bare Hr, Kent følger med for hvem skal han så
>ellers skælde ud.
>Lasse

LOL
--
   m.v.h.
   U.P.

Fra : Fototal.dk

Dato : 15-06-01 05:44

Ih du godeste.
Jeg har lige været væk en uges til, og hvad sker der .... !

> Nogen her i gruppen må være rimelige erfarne med usenet.dk

Well, det var mig der i tidernes morgen skrev OTD'en til denne gruppe.

> Jeg vil forslå at vi laver en ny gruppe, dk.fritid.foto.digital

Som andre har nævnt, forsøgte jeg mig sidste år, men trak forslaget igen på
grund af massiv modstand.
Faktisk ville jeg også hellere have følgende opdeling:

dk.fritid.foto.digital:
Diskussion omkring digitale kameraer, memory, udprintning o.s.v.

dk.fritid.foto.filmbase(?):
Diskussion omkring filmbaserede kameraer, filmvalg, fremkaldelser o.s.v.

dk.fritid.foto:
Alt der der er fælles uanset medie. Altså optageteknikker, billeddiskussion,
komposition o.s.v.

I mine øjne er eneste gode argument for ikke at opdele gruppen, at der ikke
er trafik nok til at berretige det. Og det kan man have ret i.
Desværre er det sådan at jeg kender flere fotografer (som jeg betragter som
temmelig kompetente) der ikke deltager i gruppen fordi der er for mange
indlæg (teknik) som ikke interesserer dem. Man kan så mene, at de er
hysteriske eller tilsvarende, men i mine øjne går denne gruppe glip af
meget.
Jeg betragter det derfor som et faktum, at gruppen er mindre traffikeret og
meget mindre kompetent end tilsvarende opdelte grupper.

Under alle omstændigheder bliver det ikke mig der foreslår en ny gruppe. Jeg
tror at ideen er dødsdømt på forhånd.

Mvh: Finn.

Fra : Lyrik

Dato : 15-06-01 11:15

"Fototal.dk" <use177@fototal.dk> wrote in message
> Under alle omstændigheder bliver det ikke mig der foreslår en ny gruppe.
Jeg
> tror at ideen er dødsdømt på forhånd.
>
> Mvh: Finn.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
En lille smule tolerance overfor hinanden er alt hvad der kræves. Der er
så få indlæg på denne gruppe at de ikke tåler at blive splittet op.
Man fortynder jo indlæggene på to grupper.
Digikameraerne er kommet for at blive ligesom computersats i forhold til
typografi.
Det der er brug for, er at have så mange daglige indlæg i en gruppe som
muligt.
Så får den RESPEKT hos udbyderne, der vil sørge for at føre den på deres
repertoire.
Jo mere gang der er i den, jo flere indlæg kommer der til. Jo flere
skribenter tiltrækker den.
Foto er jo både udstyr og fotografering, film, fremkaldelse, redigering og
software.
Man kan ikke tage noget ud, uden at emnet bliver fattigere.

Jeg fornemmer en slags adelsfølelse, vi alene er billedmagerne, fra
gammelkameraholdene.
Hvis der skulle en ny gruppe til så burde den hedde:
dk.prof.celluloid
Der kunne Supermændene så boltre sig, alle tre!))

Bevar denne gruppe og gør den så rummelig som mulig.
Det var bare min mening

Jens

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-06-01 11:35

On Fri, 15 Jun 2001 12:14:40 +0200, "Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>dk.prof.celluloid
>Der kunne Supermændene så boltre sig, alle tre!))
>
>Bevar denne gruppe og gør den så rummelig som mulig.

vel talt

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-06-01 13:12

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Bevar denne gruppe og gør den så rummelig som mulig.
> Det var bare min mening

....også min!

vh
Jan

Fra : Fototal.dk

Dato : 15-06-01 16:36

> En lille smule tolerance overfor hinanden er alt hvad der kræves. Der er
> så få indlæg på denne gruppe at de ikke tåler at blive splittet op.
> Man fortynder jo indlæggene på to grupper.

Mit forslag er jo hele 3 grupper.
Og jeg er ret overbevist om at der i de 3 grupper tilsammen vil komme mere
trafik end i den ene i dag.

> Bevar denne gruppe og gør den så rummelig som mulig.
> Det var bare min mening

Ikke enig!
Men bedre end ingenting.

Mvh: Finn.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 15-06-01 18:13

Fototal.dk (use66@fototal.dk) expressed in
<kgqW6.267$uf2.30454@news.get2net.dk>:

> Mit forslag er jo hele 3 grupper.
> Og jeg er ret overbevist om at der i de 3 grupper tilsammen vil komme mere
> trafik end i den ene i dag.

Mit indtryk fra dk.admin er at det er sjældent at der bliver oprettet eller
opsplittet grupper på begrundelse af at 'de nye grupper vil skabe mere
trafik tilsammen end der er i den gamle nu'.
Personligt går jeg ind for at bevare denne gruppe som den er nu. Der kommer
ikke synderligt mange indlæg og det kræver ikke den store indsats at
springe de indlæg over der omhandler emner som jeg ikke gidder læse.

--
` Med Venlig Hilsen | Regards '
` H e n r i k B ø g h '

Fra : Georg Tranholm

Dato : 15-06-01 17:21

Lyrik skriver:

> [...]

> Man kan ikke tage noget ud, uden at emnet bliver fattigere.

> Bevar denne gruppe og gør den så rummelig som mulig.

Well done. Naturligvis bør dk.fritid.foto ikke opdeles. Jeg ser dog
gerne en dk.binaer.foto oprettet.

Georg.

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-06-01 12:31

Hej Finn

Som ophavsmand til denne gruppe - hvad er så din holdning til
billedkritik. Dine forslag fra sidste år til en opdeling løser jo ikke
*problemet* med at der ikke må lægges billeder i gruppen. Debat omkring
komposition, motiver osv. er nemmest hvis der tages udgangspunkt i et
konkret billede.

Lige nu har vi kun et billede til kritik om ugen - og er det ringe, for
småt, for intetsigende, så sker der intet på den front i en uges tid. Så
er det da klart at de der ikke gider diskutere S10 contra C960 or
whatever - ja, de forsvinder.

Er det stadig dig der bestyrer kritiksiden ? Hvis ja, kunne vi lave
noget mere progressivt - lidt i stil med den man finder på www.foto.no.
Max 3 billeder om ugen og lagt indenfor nogle forskellige kategorier.

Eller hvad er din løsningsmodel - løsningen med at vi skal til at
indlæse dk.binær (svarer til at spise kyllingetartar på svagt helbred)
synes jeg ikke er brugbar. At afskille debat og billede..

En løsning med at det ligger på folks egne hjemmesider er usmart imo.
Hvis jeg giver et link til min hjemmeside og be´r om kritik - så vil jeg
modtage 40 mails omkring html koder - 2 der siger er billederne generelt
er intetsigende og fra 1-2 måske en mere kvalificeret kritik af et eller
flere billeder. Dur ikke imo.

Hvilke tanker har du gjort dig i den retning ifm. dit forslag til
digital, film og foto ? Jeg ser ingen binær.

Mvh

Kim

Fra : Fototal.dk

Dato : 15-06-01 16:59

> Som ophavsmand til denne gruppe - hvad er så din holdning til
> billedkritik. Dine forslag fra sidste år til en opdeling løser jo ikke
> *problemet* med at der ikke må lægges billeder i gruppen.

Det har du ret i.
Jeg tror dog ikke at en binær gruppe løser problemet. Som du selv skriver,
vil det adskille billede og debat for meget.
Desuden vil sådan en binær gruppe som hedder noget med 'foto' sikkert blive
vildt spammet med pornografiske billeder.

I mine øjne er den bedste løsning meget al'a den vi har i dag. At billederne
udstilles på en fælles side, og diskussionen foregår her i gruppen.

> Debat omkring komposition, motiver osv. er nemmest hvis der
> tages udgangspunkt i et konkret billede.

Absolut.

> [...]
> småt, for intetsigende, så sker der intet på den front i en uges tid. Så
> er det da klart at de der ikke gider diskutere S10 contra C960 or

Lige på hovedet af sømmet!!!

> Er det stadig dig der bestyrer kritiksiden ? Hvis ja, kunne vi lave
> noget mere progressivt - lidt i stil med den man finder på www.foto.no.
> Max 3 billeder om ugen og lagt indenfor nogle forskellige kategorier.

Jeg har aldrig bestyret kritik-siden.
Det var vist min idé, men det er Knud Westdorf (http://www.jirty.dk/) som
har lavet den og lægger plads til siden.
Måske kunne vi få Knud til at lave den om, så der kom et nyt billede hver
anden dag - eller 3 nye billeder hver uge?

Mvh: Finn.

Fra : Karsten Heitmann

Dato : 17-06-01 22:06

Hej

Nej, naturligvis skal der ikke være en ny gruppe blot fordi teknikken og udviklingen ændrer sig. Så kunne man snart ikke bestille andet.
Derudover (som nævnt andetsteds) vil der næppe være trafik nok til en sådan gruppe, så mon ikke ideen sygner hen (igen-igen) ?

Jeg læste for et stykke tid siden at den digitale film til brug i analog-SLR nu var opfundet. Ganske vist med en masse begrænsninger men sådan er det jo i starten.
Skal der så igen oprettes en ny gruppe til dem ????

mvh
Karsten - Canon EOS D30
Front Digital, Copenhagen branch

PS! Finn/Fototal. Hvad sker der med den konkurrence der ?

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-06-01 05:35

> PS! Finn/Fototal. Hvad sker der med den konkurrence der ?

Jeg har desværre lidt problemer med at få mine dommere ud af starthullerne.

Mvh: Finn.