Rose må været gået fra forstanden!
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-06 16:47

http://us.cnn.com/2006/WORLD/asiapcf/02/08/cartoon.protests/index.html

[quote]

Rose also said his paper was trying to contact a prominent Iranian
newspaper that said it would hold a competition for cartoons on the
Holocaust.

Rose said Jyllands-Posten wants to publish those cartoons on the same
day the Iranian paper Hamshahri does.

Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the
Mohammed caricatures.

[unquote]

Jeg er målløs.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-02-06 16:58

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
> principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the

Danskere er præpareret "næsten religiøst" så modsigelse af 6 mio
jødegasninger preller af
Hvorfor skulle JP ikke vise muhamedanerne at vi kan ikke såres af ord,
afbrændinger af flag og hellige bøger osv

Ord sårer ikke så hårdt som papirkugler, fysisk set

Fra : Sirannon

Dato : 08-02-06 17:02

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
> principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the

Hvorfor?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-02-06 17:04

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> http://us.cnn.com/2006/WORLD/asiapcf/02/08/cartoon.protests/index.html

> Jeg er målløs.

Det virker ellers som en meget god måde at desarmere de mere
yderligtgående påstande om JP som en del af "det zionistiske
verdenskomplot". Især hvis danskerne tager hele affæren med ophøjet
ro.

//Wegge

Fra : Konrad

Dato : 08-02-06 17:19

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message

> [...]
> yderligtgående påstande om JP som en del af "det zionistiske
> verdenskomplot". Især hvis danskerne tager hele affæren med ophøjet

Netop. Det kan være det virker yderligtgående i nogles øjne, men kommer der
et ramaskrig over sådanne billeder, er det jo bare udtryk for at Irans
gejstlige har ret i deres formodninger om dobbelte standarder. I
virkeligheden er Roses ide nok på lang sigt det aller, aller smarteste. Bare
en kende utroligt, at de fornærmede muslimer kun kan blive sat tilfreds,
hvis nogen andre gøres mindst lige så fornærmede.

Fra : Anonym

Dato : 08-02-06 18:14

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en kende utroligt, at de fornærmede muslimer kun kan blive sat tilfreds,
> hvis nogen andre gøres mindst lige så fornærmede.

Helt enig. For det er jo ikke forkert, at holocaustbenægtelse er forbudt i
mange lande. Benægtelsen er selvfølgelig løgn, men lovgivningen i både
Tyskland og Frankrig er så vidtgående, at den både undertrykker løgn og
trivialisering.
Men i det omfang en antisemitisk karikatur ikke gør krav på at afbilde
virkeligheden, er der intet hensyn som kan begrunde noget forbud.

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 11:04

"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message

> [...]
> mange lande. Benægtelsen er selvfølgelig løgn, men lovgivningen i både
> Tyskland og Frankrig er så vidtgående, at den både undertrykker løgn og

Det vist også de eneste lande hvor der findes en særlig restriktiv
lovgivning - måske også i Østrig? Nu hvor Juste har sat Rose "på plads", og
kategorisk har afvist at bringe nogen former for holocaustbilleder,
whatsoever, endda inden nogen ved om de reelt eksisterer, eller inden han
overhovedet har set dem, kan man kun konstatere, at JP's
ytringsfriheds-hykleri er total. Forhåndsafvisningen sætter virkelig den
dobbelte standard og det virkelige motiv med at bringe Muhammedbillederne i
relief.

> Men i det omfang en antisemitisk karikatur ikke gør krav på at afbilde
> virkeligheden, er der intet hensyn som kan begrunde noget forbud.

Næh. At gøre grin med holocaust siger jo mere om karikøren end om holocaust.
Der kan sikkert laves mange smagsløse tegninger, men der er da ingen grund
til at gøre det mere forbudt end al mulig andet smagløst.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-06 13:06

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
> sætter virkelig den dobbelte standard og det virkelige motiv med at bringe

Ytringsfriheden har nu aldrig betydet en pligt til at bringe alt, og til
syvende og sidst må det være chefredaktøren der bestemmer, hvad der skal
bringes.

Men jeg ville naturligvis, ansvarligt over for loven, selv kunne bringe
tegningerne på min egen hjemmeside, hvis jeg skulle ønske at gøre det,
og det ville du da også. Da min hjemmeside endda ligger på min egen
server, på den computer jeg i øjeblikket skriver på, ville jeg ikke
engang have en webserver som overordnet censurmyndighed.

Jeg har dog ikke til hensigt at gøre det, lige som jeg da heller ikke
har lagt tegningerne af den falske profet på den.

Derimod vil jeg nok, når den er blevet færdig, lave links til download
af mit speciale og af min gamle 20-siders afsluttende litteraturrapport
om Tolkien [samme omfang som et nutidigt humanistisk speciale;-(], i
pdf-format, på siden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 08-02-06 19:17

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> yderligtgående påstande om JP som en del af "det zionistiske
> verdenskomplot". Især hvis danskerne tager hele affæren med ophøjet

Nu er det vel efterhånden kun de mest fanatiske iranere der tager deres
leder alvorligt. Ayatohllaen var jo helt fornuftig i forhold til den
skoledreng de har ansat dernede for tiden.

Fra : B. Nice

Dato : 08-02-06 17:31

On Wed, 8 Feb 2006 16:46:30 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

> [...]
>
>Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
>principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the

Over hvad?

Hvis den iranske avis gør alvor af sin trussel om at bringe sine
holocaust-tegninger ville JP sikkert alligevel blive mødt med et
massivt pres på hvorvidt de selv ville turde bringe dem - og så kan jo
Rose ligeså godt foregribe begivenhedernes gang - måske oven i købet
lukke luften ud af ballonen inden den springer.

Det er ikke særlig kønt at se på. Men det er vel diskussionen om
ytringsfriheden sat fuldstændig på spidsen.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-02-06 17:38

On Wed, 08 Feb 2006 16:46:30 +0100, Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
> principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the

Du havde ikke regnet med at han kunne lave så smarte træk?

Fra : Svend Poulsen

Dato : 08-02-06 17:35

> [...]
>
> Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
> principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the

Hvorfor dog det, det er bare islamisters måde at se verden på, at
terrorister bomber og skærer halsen over på andre i Muhammads navn er ikke
islam, så det må man ikke vise, på samme måde som at nazisterne ikke kan
have gasset alle de jøder, da jøder er hadet af mange islamister.

Svend

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-06 17:44

> [...]
>
> Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
> principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the

Det må ha' været en and.

De, CNN har fjernet de to afsnit fra artiklen! Jeg fandt linket i
nyhedsgruppen aus.religion.islam:

Det stod i forlængelse af- og nedenunder det Rose i øvrigt citeres for
af CNN og som stadig står der.

"Rose also said ..."

"CNN Producer Syed Mohsin Naqvi and Journalist Tom Coghlan contributed
to this report". De to skal man åbenbart til at passe på med at citere
fra

Fra : B. Nice

Dato : 08-02-06 17:59

On Wed, 8 Feb 2006 17:43:58 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Det må ha' været en and.

Det har dog ikke hindret TV2 nyhederne i at viderebringe den.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3616151

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-06 18:10

<snip>

> Det må ha' været en and.

http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news2

Jeg tror stadig det var en and. Hvis man ser kritisk på det, så vil
ingen avis deponere sin readaktionelle frihed på den måde. JP kan heller
ikke på forhånd vide, om nogle af tegningerne vil overtråde straffeloven
i Danmark - uanset om det ikke skulle være tilfældet i Iran.

> "CNN Producer Syed Mohsin Naqvi and Journalist Tom Coghlan contributed
> to this report". De to skal man åbenbart til at passe på med at citere
> fra

Det lader jeg stå...

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-02-06 18:21

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> ikke på forhånd vide, om nogle af tegningerne vil overtråde straffeloven
> i Danmark - uanset om det ikke skulle være tilfældet i Iran.

Så vidt jeg forstår på det hele har JP sagt at de ville offentliggøre
sådanne tegninger - ikke at de selv ville lave dem!

Se

JP vil offentliggøre Holocaust-tegninger

Jyllands-Posten vil samarbejde med iransk avis om at offentliggøre
karikaturtegninger af den jødiske holocaust

/ritzau/ - 17:36 - 8. feb. 2006

Jyllands-Posten er klar til at samarbejde med en iransk avis og
offentliggøre karikaturtegninger af den jødiske holocaust, som
Teheran-avisen har udskrevet en konkurrence om.

Det siger Jyllands-Postens kulturredaktør, Flemming Rose, onsdag til det
amerikanske tv-selskab CNN.

- Min avis forsøger at etablere en kontakt til den iranske avis, og vi
vil bringe karikaturtegningerne den samme dag, som de offentliggør dem,
siger han ifølge det amerikanske nyhedsbureau Associated Press til CNN's
American Morning.

Det er den iranske avis Hamshahri, som i slipstrømmen på de omfattende
protester mod Jyllands-Postens tegninger af Muhammed, har udskrevet en
konkurrence, angiveligt for at afprøve, hvor Vestens grænser for
ytringsfrihed går.

Hverken Flemming Rose eller Jyllands-Postens chefredaktør Carsten Juste
var onsdag eftermiddag tilgængelig for en kommentar.

> Det lader jeg stå...

Det KAN udmærket være en and som et par i så fald meget snart meget
forhenværende CNN-journalister - den ene angiveligt en araber - har
stået bag...

Anders Peter Johnsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-06 18:53

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> Så vidt jeg forstår på det hele har JP sagt at de ville offentliggøre
> sådanne tegninger - ikke at de selv ville lave dem!

Det er uden betydning. De må tegne alle de holocaust tegninger de har
lyst til. Det er udgivelsen de bliver dømt på, hvis tegningerne strider
mod straffeloven.

Men som sagt, ingen avis vil deponere sin redaktionelle frihed ved på
forhånd at love at udgive et noget som helst.

<snip>

> Det KAN udmærket være en and som et par i så fald meget snart meget
> forhenværende CNN-journalister - den ene angiveligt en araber - har
> stået bag...

Det er efter-redigeringen i det der var lagt ud på nettet og laden som
ingen ting der er kritisabelt. Jeg kan aldrig mere stole på det CNN
bringer!

Fra : Anonym

Dato : 08-02-06 19:44

> Det er uden betydning. De må tegne alle de holocaust tegninger de har
> lyst til. Det er udgivelsen de bliver dømt på, hvis tegningerne strider
> mod straffeloven.

Det er ikke sikkert. Danmark blev ved Den europæiske
menneskerettighedsdomstol dømt for at have krænket ytringsfriheden i
Jersild-sagen.
Domstolen statuerede, at Jens Olaf Jersild ikke kunne straffes efter
Straffelovens § 266 B for at have viderebragt grønjakkernes racistiske
udtalelser.
Domstolen lagde vægt på, at Jersild ikke havde noget racistisk motiv med at
viderebringe udtalelserne, og at viderebringelsen vedrørte en sag af
offentlig interesse.
Det er muligt at JP kunne bruge Jersild-dommen til at undgå retsforfølgelse
for overtrædelse af § 266 B.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-02-06 16:15

> [...]

> offentlig interesse.
> Det er muligt at JP kunne bruge Jersild-dommen til at undgå retsforfølgelse

Jeg må ta' hatten af for den point, som du kommer med her og som jeg
ikke har set nogen komme med i JP-sagen før!

Sagen er jo, at det hverken er Birthe Rønn Hornbæk eller Højesteret der
har sat (flyttet) grænsen for dansk presses ytringsfrihed. Det er som du
peger på, den europæiske menneskerettighedsdomstol. Jersild blev dømt
overtrædlese af straffeloven ved alle instanser i Danmark.

Fra : Anonym

Dato : 09-02-06 17:03

> [...]
> peger på, den europæiske menneskerettighedsdomstol. Jersild blev dømt
> overtrædlese af straffeloven ved alle instanser i Danmark.

Mange tak. Jeg mener personligt at trykning af antisemitiske tegninger ville
være redaktionelt uansvarligt, men ud fra et ytringsfrihedssynspunkt burde
det være tilladt for pressen at viderebringe dem. For det første er der
ingen tvivl om, at antisemitisme i den arabiske verden er en sag af endog
meget væsentlig offentlig interesse, og dermed er en af præmisserne i
Jersild-dommen anvendelig.
Det er dog næppe tilstrækkeligt. For det andet, understreger flertallet af
dommerne, at klageren (Jersild) ikke havde racistiske anskuelser men
tværtimod ønskede at henlede offentlighedens opmærksomhed på
grønjakke-problemet på Nørrebro.
JP kunne henholde sig til, at avisens formål dels var at slå et slag for
ytringsfriheden, og dels at gøre opmærksom på antisemitismen i Mellemøsten.
For det tredje fandt flertallet det væsentligt, at viderebringelse af
grønjakkernes udtalelser frem for at styrke afsenderne snarere var egnet til
at undergrave disses troværdighed.
Sagen er hverken åben eller lukket, og menneskerettighedsdomstolen kunne gå
begge veje. Det er tænkeligt, at dommerne ikke ønsker at udvide Jersild til
nye faktiske omstændigheder, fordi viderebringelse af antisemitiske
udtalelser i sig selv er en krænkelse ikke blot af samfundets
diskriminationsforbud men i lige så høj grad kan siges at være et angreb på
ofrenes menneskelig værdighed og den fælles europæiske historie.
Men alle disse hensyn var også tilstede i Jersild-dommen. Jeg ville derfor
vanskeligt kunne forestille mig, hvordan domstolen kunne nå frem til et
andet resultat uden effektivt at omstøde sin tidligere kendelse i
Jersild-sagen.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-02-06 21:08

> [...]

> verden er en sag af endog meget væsentlig offentlig interesse, og dermed
> er en af præmisserne i Jersild-dommen anvendelig.

Kan du evt på stående fod oplyse om udtalelserne var vendt mod jøder?
eller om de udelukkende var vendt mod andre, altså indvandrere og ikke
jøder? Eller begge?

<snip>

> [...]
> vanskeligt kunne forestille mig, hvordan domstolen kunne nå frem til et
> andet resultat uden effektivt at omstøde sin tidligere kendelse i

Udtalelserne var altså vendt mod jøder?

Domstolens (EMD) afgørelse vedr 266b som den så ud dengang og for det
meste fortsat ser ud i dag. Folketinget kan til enhver tid ændre loven
og så har vi en ny situation.

England havde allerede forbud mod krænkelser af jøder og Sikhs - det er
ud fra den betragtning, så vidt jeg har forstået, at krænkelserne er
racisme - selv om begge grupper også er religioner.

Det samme kan man ikke sige om Islam - eller kristendommen for den sag
skyld.

Den engelske regering ville så ændre loven eller ha' vedtaget en ny lov
der osse gjorde krænkelse af religion strafbart. Men den faldt ved
afstemningen i House of Commons. Så der går nok et stykke tid inden man
forsøger igen om overhovedet. Vel osse i Danmark.

Man møder ofte den påstand i diskussioner med muslimer, at Vesten er
dobbeltmoralsk fordi vores love beskytter jøder men ikke muslimer.

Jeg mener ikke argumentet er rigtigt. Fejlslutningen ses klart ved at
kigge på baggrunden for den engelske lov om forbud mod krænkelser af
jøder og Sikhs.

Det er ikke så nemt at se hvor grænserne går i den danske straffelov.
Der blander man "sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse,
tro eller seksuelle orientering" sammen.

Så hva' si'r man til argumentet om diskriminationen mellem jøder og
muslimer i Danmarks tilfælde?

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-06 21:37

> [...]
>
> Kan du evt på stående fod oplyse om udtalelserne var vendt mod jøder?
> eller om de udelukkende var vendt mod andre, altså indvandrere og ikke

Svjh: indvandrere. Sagen ligger dog 20 år tilbage.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anonym

Dato : 09-02-06 23:05

> [...]
>
> Kan du evt på stående fod oplyse om udtalelserne var vendt mod jøder?
> eller om de udelukkende var vendt mod andre, altså indvandrere og ikke

Udtalelserne i grønjakke-sagen var vendt mod mørke mennesker.

http://cmiskp.echr.coe.int////tkp197/viewhbkm.asp?action=open&table=1132746FF1FE2A468ACCBCD1763D4D8149&key=12431&sessionId=5719361&skin=hudoc-en&attachment=true

> <snip>

> Udtalelserne var altså vendt mod jøder?

Nej det var de ikke.

> Domstolens (EMD) afgørelse vedr 266b som den så ud dengang og for det
> meste fortsat ser ud i dag. Folketinget kan til enhver tid ændre loven
> og så har vi en ny situation.

Ja det ville sådan set være en anden sag. Jersild-sagen er eneste sag af sin
art, hvor EMD har statueret, at viderebringelse af hadefulde udtalelser var
beskyttet af EMK art. 10. I sagen tog domstolen alene konkret stilling til
forholdet mellem beskytelse mod diskrimination og pressefriheden. Domstolen
vurderer ikke selvstændigt, om et andet hensyn som beskyttelse af
offergruppens følelser kunne have begrundet indgrebet i Danmarks Radios
ytringsfrihed.
Hvis Folketinget derfor vedtager loven på ny blot med den bemærkning, at
politikerne finder, at udtalelser omfattet af Straffelovens § 266 B udover
at være diskriminerende også krænker de beskyttede gruppers følelsesliv, så
er situationen faktisk adskillelig. Selvfølgelig er det stadigvæk EMD, som
har det sidste ord.

> England havde allerede forbud mod krænkelser af jøder og Sikhs - det er
> ud fra den betragtning, så vidt jeg har forstået, at krænkelserne er
> racisme - selv om begge grupper også er religioner.

Det er korrekt, men grunden til at jøderne og sikherne var beskyttet under
den gamle lov af 1986 var den, at begge grupper ud over at være religioner
også anses for etniske grupper.
Muslimer var udenfor beskyttelsen, fordi de ikke på samme måde udgjorde en
etnisk gruppe.
Hensynet bag den gamle Public Order Act of 1986 var beskyttelsen af den
offentlige orden men ikke at tilbyde de omfattede grupper et særligt værn
mod diskrimination.

> [...]
>
> Jeg mener ikke argumentet er rigtigt. Fejlslutningen ses klart ved at
> kigge på baggrunden for den engelske lov om forbud mod krænkelser af

Helt enig. Muslimer er ingen race eller etnisk gruppe, og derfor falder de
udenfor beskyttelsen under den engelske lov (i Nordirland er loven somfølge
af de religiøse spændinger
en anden). Jeg mener også, der er væsentlig forskel på at hade mennesker på
grund af det de er, og på grund af det de tror. Fordi had mod religiøse
grupper (i de fleste tilfælde) er illegitim, følger det ikke heraf, at det
overhovedet er samfundets opgave at lovgive en særlig beskyttelse for
religion. Selvfølgelig kan man indvende mod det synspunkt, at loven ikke
beskytter religionen som sådan men det religiøse menneske, men da religionen
er den beskyttelsesgrund, som er afgørende for, om en udtalelse rettet mod
en gruppe er strafbar, er det i praksis en beskyttelse af religionen. Og så
er spørgsmålet, hvorfor det religiøse menneske har krav på en sådan
beskyttelse.

> [...]
> tro eller seksuelle orientering" sammen.
>
> Så hva' si'r man til argumentet om diskriminationen mellem jøder og

Både muslimer og jøder er omfattet af forbuddet i dansk lov, og således er
det ikke afgørende om et strafbart synspunkt i en given situation kan
karakteriseres som rettet mod jøder på grund af deres tro eller deres
etnicitet. Jeg mener personligt, at Danmark burde følge den
ytringsfrihedsretlige teori, som er fremherskende i USA, men da skepsis over
for staten (desværre) ikke er lige så udpræget i Danmark, ville jeg være
tilfreds med en ændring af Straffelovens § 266 B.
Gerningsindholdet bør begrænses til beskyldninger, som er påviseligt falske,
og diskriminationsgrundene bør indskrænkes til dem, som det ligger udenfor
menneskets vilje at ændre på såsom race og hudfarve. Undergravende
virksomhed, som udgør en fare for liv og den offentlige orden kan straffes
efter § 266 (trusler), 266a (tilskyndelse til forbrydelser) og 267
(individuel ærekrænkelse).
Problemet med § 266b som den tolkes idag er, at den rammer meget mere end
falske beskyldninger. Et udsagn som at en bestemt religiøs gruppe ingen
værdighed besidder, er faktisk en meningstilkendegivelse. Hvis man i stedet
for udtaler, at liberale eller socialister ikke besidder nogen ære, ville
der ikke være noget strafbart i det sagte.
I Storbritanien er traditionen for at mistro staten heldigvis en anden,så en
lov som den vi har i Danmark, ville næppe have nogen udsigt til at blive
vedtaget.

Fra : Per Hagemann

Dato : 09-02-06 19:29

> [...]
>
> Men som sagt, ingen avis vil deponere sin redaktionelle frihed ved på
> forhånd at love at udgive et noget som helst.

Carsten Juste har valgt at deponere sin ytringsfrihed ved på forhånd at
afslå at bringe tegningerne. Desuden har han givet Flemming Rose ferie,
hvilket jeg ser som et udtryk for at ytringsfriheden har trange kår på den
avis.

Det er utroligt snedigt af iranerne at udskrive den konkurrence, fordi de
ved at der ikke er ytringsfrihed om jøder i Vesten.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-06 18:43

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
> <snip>

> http://www.dr.dk/Nyheder/AlleNyheder/#news2
>
> Jeg tror stadig det var en and.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3545834/

En halv-and ...?

> [...]
> frihed på den måde. JP kan heller ikke på forhånd vide, om nogle af
> tegningerne vil overtråde straffeloven i Danmark - uanset om det ikke

Jeg mener at CNN er lusket, ved at klippe noget ud af en rapportage der
er lagt på nettet og så lade som ingenting.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-06 21:31

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3545834/
>
> En halv-and ...?

Nu vrælter den videre uden hoved - på egne ben

http://abclocal.go.com/wls/story?section=nation_world&id=3886997

Copyright 2006 by The Associated Press. All Rights Reserved

Fra : Bruno Christensen

Dato : 08-02-06 23:20

On Wed, 8 Feb 2006 21:30:48 +0100, Axel Hammerschmidt wrote:

> Nu vrælter den videre uden hoved - på egne ben
>
> http://abclocal.go.com/wls/story?section=nation_world&id=3886997
>
> Copyright 2006 by The Associated Press. All Rights Reserved

JP må hellere forhøje oplaget den dag, der skal mange aviser til udlandet.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-02-06 18:00

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
>
> Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
> principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the

Jeg undrede mig også indledningsvis, men jeg er ret sikker på at JP
agter at lave en del yderst sorthumoristiske satiretegninger, hvor det
snarere vil være nazisterne end deres ofre, der vil blive gjort solidt
grin med i bedste "Forår for Hitler" (den oprindelige - og aldeles
politisk ukorrekte - danske titel på Mel Brook's film "The
Producers")-stil...

I øvrigt er jøder - well, nogle af dem, i hvert fald - mig bekendt langt
de bedste/værste til at fortælle til at fortælle vittigheder om
Holocaust, altså netop til at bruge galgenhumor til at bearbejde
Holocausts ubegribelige rædsler.

Det var f.eks. en jødisk-adopteret ven af mig, der som den første
fortalte mig den go'e gamle:

"Hvordan får man plads til 500 jøder i en VW"?

"Man sætter 2 foran, 3 på bagsædet og hælder resten i askebægrene!"

Se, DÈT er sort humor, der vil noget!

Anders Peter Johnsen

Fra : Christian Sparre

Dato : 08-02-06 18:04

> [...]
>
> "Hvordan får man plads til 500 jøder i en VW"?
>
> "Man sætter 2 foran, 3 på bagsædet og hælder resten i askebægrene!"

Ja, det må man da nok sige... heh

--
Sparre

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 11:05

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> "Man sætter 2 foran, 3 på bagsædet og hælder resten i askebægrene!"

Jeg ved ikke noget om julebag - kun at jødekager vistnok skal bages i
gasovn.

Fra : Joakim von And

Dato : 08-02-06 18:09

> [...]
>
> Hamshahri said it wanted to test whether the West would extend the
> principle of freedom of expression to the Holocaust as it did to the

En stensikker vinderhånd. Blame it on the jews. Blot se på svarene indtil
videre i tråden. Ynkeligt.

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-02-06 18:24

Joakim von And wrote:
> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En stensikker vinderhånd. Blame it on the jews. Blot se på svarene
> indtil videre i tråden. Ynkeligt.

Hvad er problemet? Der er da mange gode svar, der ikke handler det mindste
om at give jøderne skylden.

Fra : Joakim von And

Dato : 08-02-06 18:35

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er problemet?

Problemet er at du har en mental brist.

Der er da mange gode svar, der ikke handler det mindste
> om at give jøderne skylden.
Nåh, men Morgenavisen Jyllands-Postens vil under ingen omstændigheder bringe
iranske Holocaust-tegninger, meddeler ansvarhavende chefredaktør Carsten
Juste.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3545834/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-02-06 18:49

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> writes:

> Nåh, men Morgenavisen Jyllands-Postens vil under ingen
> omstændigheder bringe iranske Holocaust-tegninger, meddeler
> ansvarhavende chefredaktør Carsten Juste.

> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3545834/

Svagpisser!

Man kan godt undre sig over at den slags ikke blever afstemt internt,
inden det kommer ud i verden.

Man må håbe at det vægelsind kan provokere et andet dansk medie til
at publicere dem. Hvis de bliver som gennemsnittet af den
antisemitiske propaganda fra det land, bliver de vel lige så
gennemskuelige som den venstre del af
<http://www.filibustercartoons.com/archive.php?id=20060204>, og det
burde ikke kunne hidse nogen op.

Måske en opgave for Information?

//Wegge

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 11:34

> Svagpisser!

Orneknepper!

Fra : Bo Warming

Dato : 15-02-06 01:01

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message

> Man kan godt undre sig over at den slags ikke blever afstemt
> internt,
> inden det kommer ud i verden.

Det er en god pointe, og det er overraskende at ingen aviser har
faldet over JP for at opføre sig så overraskende
urutineret/uprofessionelt lige pludselig

> [...]
> at publicere dem. Hvis de bliver som gennemsnittet af den
> antisemitiske propaganda fra det land, bliver de vel lige så

Det er altid en falliterklæring, hvis nogen kan hidse sig op over
ord/symboler/tegninger.
Papirkugler sårer mere.

Mon ikke Juste gjorde Rose til syndebuk, udadtil, og man opdigtede
(evt i fællesskab), at Rose var nu blevet lidt for fanden-i-voldsk mht
extremistiske karikaturer , og derfor sættes mildt - eller varigt - på
plads.
Så har JP givet en luns kød til de censur-glade og ære-kære
Mellemøst-folk, og man håber, at sagen kan gå i glemmebogen.

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-02-06 19:05

Joakim von And wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Problemet er at du har en mental brist.

Javel.

> Nåh, men Morgenavisen Jyllands-Postens vil under ingen omstændigheder
> bringe iranske Holocaust-tegninger, meddeler ansvarhavende
> chefredaktør Carsten Juste.
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3545834/

Nå.

Jaja, du vil altså ikke fortælle, hvad problemet med tråden (indlæggene) er.
Men du fik dig da en kærkommen lejlighed til at sige, jeg har en mental
brist. Jeg håber, du fik en hel masse nydelse ud af at aflevere den
fornærmelse. Tillykke med det.

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 11:38

> [...]
> er. Men du fik dig da en kærkommen lejlighed til at sige, jeg har en
> mental brist. Jeg håber, du fik en hel masse nydelse ud af at aflevere den

Ja, det tog lidt af trykket. Tak.

Fra : HrSvendsen

Dato : 09-02-06 13:23

Joakim von And wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det tog lidt af trykket. Tak.

Det var så lidt. Vi mentale brister er ofte ganske hjælpsomme.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-02-06 18:27

Joakim von And skrev:
> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En stensikker vinderhånd. Blame it on the jews. Blot se på svarene indtil
> videre i tråden. Ynkeligt.

Arh, hold nu op, hva'?

Når Mel Brooks NETOP fik sin "hævn" over Hitler ved at parodiere ham i
den teater-aktuelle "The Producers", så ville det da kun være yderst
kærkomment for os i Vesten at lobbe noget virkelig seriøs Nazi-satire (i
stil med hvad illegale blade trykte under besættelsen) ind over hegnet
til Iran for ligesom at modsige Ahmedinejads ellers uimodsagte
Holocaustrevisionisme, synes du ikke?

Og således kan man samtidig også fra JPs side helt åbenlyst demontere
rygterne om Flemming Rose som "zionist", sådan som de evigt
konspirationsparanoide arabere allerede har dømt ham til at være...

Anders Peter Johnsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-02-06 19:52

On Wed, 08 Feb 2006 18:08:36 +0100, Joakim von And wrote:

> En stensikker vinderhånd. Blame it on the jews. Blot se på svarene indtil
> videre i tråden. Ynkeligt.

Hvad ynkeligt er der i at vise noget der ligner den officielle iranske
holdning til Israel?

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 11:44

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Hvad ynkeligt er der i at vise noget der ligner den officielle iranske
> holdning til Israel?

Det er ynkeligt, fordi Israel (jøderne) slet ikke er eller bør være til
debat her. Lidt ligesom:

Hey, danskerne fornærmede os?

Lad os gå efter Israel i stedet!

Amerikanerne ignorerede os?

Lad os gå efter Israel i stedet!

Osv.

Fra : jodem

Dato : 09-02-06 11:52

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Det er ynkeligt, fordi Israel (jøderne) slet ikke er eller bør være til
> [...]
Du har helt ret. Israel har fri nu. Det er os, der vikarierer, som Carsten
Jensen har udtrykt det. Så kan vi prøve hvad det vil sige at have 1,3 mia.
mulimer på nakken. Jeg synes osse hellere de skulle karrikere nogle danske
hellige grise. Men det gør nu ikke landsbypyromanerne i Viby mere graciøse.

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 12:04

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mulimer på nakken. Jeg synes osse hellere de skulle karrikere nogle danske
> hellige grise. Men det gør nu ikke landsbypyromanerne i Viby mere
Ja, han er faktisk slet ikke så tosset ham Carsten Jensen. Det kunne være
man skulle læse en af hans bøger.

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 12:20

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

Carsten
> Ja, han er faktisk slet ikke så tosset ham Carsten Jensen. Det kunne være
> man skulle læse en af hans bøger.

Han skriver helt utrolig godt. Prøv at læse "Jeg har set et stjerneskud".

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 13:45

> [...]
> danske
>
> Han skriver helt utrolig godt. Prøv at læse "Jeg har set et stjerneskud".

Ok den må jeg prøve at se nærmere på, når jeg engang bliver færdig med "Det
er ikke nok at overleve" af H. Pundik.

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 13:50

> Ok den må jeg prøve at se nærmere på, når jeg engang bliver færdig med
"Det
> er ikke nok at overleve" af H. Pundik.

Hans erindringsbøger står også meget højt på listen for mig.

Fra : Joakim von And

Dato : 10-02-06 12:12

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> stjerneskud".

> "Det
>
> Hans erindringsbøger står også meget højt på listen for mig.

Mon ikke du snarere skulle koncentrere dig om dine studiebøger?

Fra : jodem

Dato : 10-02-06 12:47

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Mon ikke du snarere skulle koncentrere dig om dine studiebøger?

I dagens Information er der et stort interview med Carsten Jensen samt en
gengivelse af hans tale ved en demonstration mod JP vistnok i søndags.

På trods af presserende studier kan det vist godt nås at læse om denne
velmeners holdning i kortform.

Fra : Joakim von And

Dato : 10-02-06 13:31

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I dagens Information er der et stort interview med Carsten Jensen samt en
> gengivelse af hans tale ved en demonstration mod JP vistnok i søndags.

Fint. Tak for oplysningen. Han er uden tvivl en af dem, som formår at flytte
opmærksomheden indad i refleksion over egne holdninger.

> På trods af presserende studier kan det vist godt nås at læse om denne
> velmeners holdning i kortform.
Bestemt. Det tror jeg også Konrad vil være enig i.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-02-06 13:10

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

[Herbert Pundik]

> Mon ikke du snarere skulle koncentrere dig om dine studiebøger?

Det er nu en nyhed for mig at Konrad stadig skulle gå i skole?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 10-02-06 13:28

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> Mon ikke du snarere skulle koncentrere dig om dine studiebøger?

Vi har kun én bog pt, og ellers et kompendie. Men indtil jeg ved om jeg kan
fortsætte på trods af for sen tilmelding, og jeg derfor ikke har betalt
studieafgiften endnu, føler jeg mig ikke særlig presset. Har faktisk slet
ikke tid til al det der studiepis

Fra : Joakim von And

Dato : 10-02-06 13:32

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

Ok. Undskyld. Min fejltagelse.

Fra : Konrad

Dato : 10-02-06 17:47

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
> >
> Ok. Undskyld. Min fejltagelse.

Du ramte jo ellers plet.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-02-06 13:40

> [...]

> fortsætte på trods af for sen tilmelding, og jeg derfor ikke har betalt
> studieafgiften endnu, føler jeg mig ikke særlig presset.

Hvad er du da gået i gang med?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 10-02-06 17:47

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Hvad er du da gået i gang med?

Åbent universitet i fritiden.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-02-06 18:27

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Åbent universitet i fritiden.

Assyriologi? Astronomi?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : T.Liljeberg

Dato : 11-02-06 20:49

On Thu, 9 Feb 2006 12:19:49 +0100, in dk.politik "Konrad"
<davidkonrad@gmail.com> wrote:

>Prøv at læse "Jeg har set et stjerneskud".

Er det den første eller den anden? Den første af de to var rigtig god.
Den anden r*vkedelig.

Fra : Sirannon

Dato : 11-02-06 21:18

"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Er det den første eller den anden? Den første af de to var rigtig god.
> Den anden r*vkedelig.

Det er den anden. Jeg synes faktisk, den er rigtig god. Sådan er man jo så
forskellig.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 11-02-06 22:12

On Sat, 11 Feb 2006 21:18:14 +0100, in dk.politik "Sirannon"
<rune_nospammmingaagaard@hotmail.com> wrote:

>"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

>Det er den anden. Jeg synes faktisk, den er rigtig god. Sådan er man jo så
>forskellig.

I den anden bog er han tydeligt træt af at rejse og klar til at komme
hjem. Jeg synes, at det smitter af på skrivestilen og -kvaliteten.
Ikke så meget i første halvdel, men mere og mere hen mod slutningen.

Fra : Sirannon

Dato : 12-02-06 01:12

> I den anden bog er han tydeligt træt af at rejse og klar til at komme
> hjem. Jeg synes, at det smitter af på skrivestilen og -kvaliteten.
> Ikke så meget i første halvdel, men mere og mere hen mod slutningen.

Ok, det kan jeg godt gå med til. Nu har jeg heller ikke læst den første, så
jeg kan måske ikke sammenligne så godt. En anden, der også er ret god, er
Thoms Bobergs "Americas". Jeg synes den er decideret fantastisk de første
100 sider, men så går den også en smule i stå.

Fra : Konrad

Dato : 13-02-06 09:04

"T.Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> wrote in message

> I den anden bog er han tydeligt træt af at rejse og klar til at komme
> hjem. Jeg synes, at det smitter af på skrivestilen og -kvaliteten.
> Ikke så meget i første halvdel, men mere og mere hen mod slutningen.

Det er så noteret! Har nemlig aldrig fået taget mig sammen til at læse den
første.

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 11:53

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> Det er ynkeligt, fordi Israel (jøderne) slet ikke er eller bør være til
> debat her.

Naturligvis hører holocaust med i en debat om ytringsfrihed, særligt når det
i forvejen er et pikant emne i Europa rent lovgivningsmæssigt. Når JP ikke
vil trykke nogle imaginære holocaustbilleder har den iranske præsident ret i
de udtalelser han kom med for flere uger siden, nemlig at vestlige aviser
*aldrig* ville kunne finde på at bringe fornærmende holocaustbilleder, og at
der dermed er tale om dobbelte standarder. Og det er der jo med al
tydelighed, hvilket debatten viser. Du kan ikke "more dig" (eller hvordan du
nu formulerede det) over 6 mio menneskers død. Nej, det kan du naturligvis
ikke - på samme måde som muslimer ikke kan more sig over tilsværtning af
deres profet. Hvis du mener det er proportionsforvrængning, synes jeg du
skulle tænke tilbage på hvordan reaktionerne har været i den muslimske
verden. Og det er jo hele pointen.

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 12:02

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> Naturligvis hører holocaust med i en debat om ytringsfrihed

Vil du være sød at opridse baggrunden for at JP valgte at bringe
Mohammed-tegningerne og dernæst overfører det til holocaust?

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 12:41

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil du være sød at opridse baggrunden for at JP valgte at bringe
> Mohammed-tegningerne og dernæst overfører det til holocaust?

Du kender da godt baggrunden - både den reelle og den konstruerede. Og
hvorfor det fører til holocaust har jeg vist allerede redegjort for - det er
kommet til debat, fordi muslimerne - åbenbart helt rigtigt, desværre -
tolker den i vesten så højt besungne ytringsfrihed som stærkt selektiv og
som et belejligt skalkeskjul, eller instrument, for antiislamisk propaganda.
Holocaust er naturligt inkluderet i en debat om ytringsfrihed (herunder
selvcensur) og anstændighed, fordi holocaust netop er en af de hellige køer
desangående, der eksisterer i den europæiske debat og bevidsthed.

Muslimernes fornærmede miner, samt reaktion, Muhammed, holocaust eller din
og andres forhåndsforargelse over tegninger der ikke eksisterer, er dybt,
dybt uinteressant i den her sammehæng - i virkeligheden helt ligegyldigt.
Det altoverskyggende centrale er den vestlige verdens integritet på det
område der er i fokus, altså ytringsfriheden og dens anvendelse - en
integritet "vi" selv har påberåbt os en helt særlig integritet indenfor.
"Her i Danmark er vi vant til at gøre grin med alt", som Fogh siger. Eller
som der stod i JP, frit efter hukommelsen: "Alle i Danmark, herunder
muslimer, og alle religioner, må kunne finde sig i at blive latterliggjort,
forhånet eller kritiseret" - det var jo deres budskab. Både Fogh og JP's
belæringer om ytringsfrihed er i dag gjort til skamme og afsløret som
hykleri. Bare tanken om at gøre grin med jøder får jo JP og mange af
debattens ja-sigere til at stejle - det er åbenbart alligevel ikke alt og
alle, der risikerer at blive forhånet i dagens Danmark..

Fra : jodem

Dato : 09-02-06 12:57

> [...]
> debattens ja-sigere til at stejle - det er åbenbart alligevel ikke alt og
> alle, der risikerer at blive forhånet i dagens Danmark..

Jeg vil lige nævne et modeksempel til Holocaust, som jeg har oplevet. Uanset
hvor stærkt en ung tysk generation tager afstand fra nazismen og dens
gerninger, er der faktisk ikke ret mange af dem, der synes at "Forår for
Hitler" er ret sjov. Ejheller John Clease, når han har tysk besøg på
badehotellet, så hvis man i Tyskland vil provokere en debat om, hvornår man
bør lægge en smule bånd på sin selvretfærdighed, skal man bare invitere til
"Halløj på badehotellet".

Enhver kan se, at Clease i realiteten udleverer Basil, men det bliver
alligevel aldrig rigtig sjovt i tysk selskab.

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 13:20

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> [...]
>
> Enhver kan se, at Clease i realiteten udleverer Basil, men det bliver
> alligevel aldrig rigtig sjovt i tysk selskab.

Jeg synes også den er strid i Halløj på Badehotellet...Det forstår jeg et
eller andet sted godt. Forår for Hitler er til gengæld en hylende morsom
klassiker.

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 13:41

> [...]
> tolker den i vesten så højt besungne ytringsfrihed som stærkt selektiv og
> som et belejligt skalkeskjul, eller instrument, for antiislamisk

Og det er de i deres gode ret til at mene. Men det er irrationelt og absurd
ud fra et sekulært vestligt synspunkt, at sidestille en tragisk europæisk
begivenhed som holocaust med tegninger af profeten Mohammed bevæbnet med en
bombe. Det er her Iran går galt i byen - og så alligevel ikke - da man
udmærket er klar over fra iransk side, at karikatur-tagninger af zionisme
mv. i forvejen er en fast bestanddel af den europæiske satire. Derfor skal
den lige have en ekstra tand, og velmenerne tager straks bolden op.

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 14:20

> [...]
> begivenhed som holocaust med tegninger af profeten Mohammed bevæbnet med

Javist. Som jeg skrev i går, er det da langt ude, at de fornærmede muslimer
åbenbart kun kan overbevises/stilles tilfreds, ifald nogle andre forhånes
lige så meget eller mere.

> [...]
> mv. i forvejen er en fast bestanddel af den europæiske satire. Derfor skal
> den lige have en ekstra tand, og velmenerne tager straks bolden op.

Det handler ikke om "velmenere" - hvem hentyder du i grunden til? Det
handler om at JP og andre har malet sig selv op i et deadlockhjørne, og at
deres egne argumenter, eller skyts, nu er rettet imod dem selv.

Fra : Joakim von And

Dato : 10-02-06 12:12

> [...]
> muslimer
> åbenbart kun kan overbevises/stilles tilfreds, ifald nogle andre forhånes

Ok, lad os afslutte denne debat. Ser vi bort fra den nærværende iranske
kontekst og taler i generelle vendinger skal der ikke herske nogen tvivl om
at jeg sætter ytringsfriheden højt på dagsordenen. Personligt vil jeg finde
en forhånelse af 6 mio. udslettede jøder, (10 mio. mennesker i alt.),
frastødende, usmagelig, respektløs og tusind andre ting. Men sker sådanne
tiltag inden for lovens rammer må jeg naturligvis acceptere dem, som den
ægte demokrat jeg er. Også selvom jeg anser håneretten over uskyldige
menneskers udryddelse, for at være symptom på en afstumpethed og forråelse
af samfundet, som vi var bedre tjent med at være foruden.

> Det handler ikke om "velmenere" - hvem hentyder du i grunden til?

Velmenere er dem som mener det vel, men som via deres velmenende sysnpunkter
oftest ender med at gøre mere skade end gavn.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-02-06 13:36

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Velmenere er dem som mener det vel, men som via deres velmenende
sysnpunkter
> oftest ender med at gøre mere skade end gavn.

Glimrende beskrivelse af store dele af de akademiske meningsdannere.

MVH
Egon

Fra : Konrad

Dato : 10-02-06 17:53

> [...]

> menneskers udryddelse, for at være symptom på en afstumpethed og forråelse
> af samfundet, som vi var bedre tjent med at være foruden.

Ja - det er vi jo ikke uenige om. Og man har altid muligheden for at gøre
anskrig, og debattere anstændighed, moral osv. Eller angribe dem, der støder
andre på den måde. Roses udmelding var jo ikke udtryk for, at jeg med
længsel og hjertebanken så frem til holocausttegninger, men at jeg mente det
var et smart træk der måske kunne neddrosle konflikten (ift muslimerne -
holocausttegninger vil/ville jo med sikkerhed aktivere andre kritikere, vel
at mærke blandt "vore egne")...

> Velmenere er dem som mener det vel, men som via deres velmenende
sysnpunkter
> oftest ender med at gøre mere skade end gavn.

OK. Vi er vel alle en lille smule velmenere, i ny og næ

Fra : Joakim von And

Dato : 12-02-06 15:39

> [...]
> var et smart træk der måske kunne neddrosle konflikten (ift muslimerne -
> holocausttegninger vil/ville jo med sikkerhed aktivere andre kritikere,

Jeg synes altså stadig du går Irans ærinde her. Og vi er grundlæggende
uenige om, at Ahmedinejad har ret i sine udtalelser om holocaust-tegninger
og dobbeltmoral i Vesten. Analogien ml. ikke at karikere ham du ved nok og
udryddelsen af 6 mio. jøder er latterlig i den grad, hvor man må undre sig
over om ånden fra 1930'erne stadig lever i blandt os. Kort sagt ikke at
ville tillade satire tegninger af muslimernes profet Muhammed, imens man
samtidig udskriver en konkurrence om at karikere og benægte Holocaust,
beviser ikke en pointe, neddrosler ikke konflikten, men er tværtimod at
vælge konfrontationens vej.

Fra : T.Liljeberg

Dato : 11-02-06 20:51

On Thu, 9 Feb 2006 14:19:48 +0100, in dk.politik "Konrad"
> [...]

>åbenbart kun kan overbevises/stilles tilfreds, ifald nogle andre forhånes

Og det er vel også et udmærket argument for, at JP ikke behøver at
publicere tilsvarende tegninger om f.eks. holocaust. Det er vel ikke
pøbelen på de mellemøstlige gader, der træffer JPs redaktionelle
beslutninger.

Fra : Konrad

Dato : 13-02-06 09:13

> Og det er vel også et udmærket argument for, at JP ikke behøver at
> publicere tilsvarende tegninger om f.eks. holocaust.

Ja - men det er godt nok noget af et selvmål den ene uge at henholde sig til
den totale ubegrænsede ytringsfrihed, (JP og dens muhammedtegningfortalere
har jo ironisk nok en opfattelse af ytringsfrihed som en absolut,
ukrænkelig, kompromisløs religion) og så den næste uge på forhånd afvise
nogle tegninger, ingen end ikke har set. Det er dårlig taktik.

> Det er vel ikke
> pøbelen på de mellemøstlige gader, der træffer JPs redaktionelle
> beslutninger.

Nej, men det morsomme er jo, at en vis indflydelse har pøbelen åbenbart
alligevel

Fra : Bo Warming

Dato : 09-02-06 13:29

> [...]
>
> Vil du være sød at opridse baggrunden for at JP valgte at bringe
> Mohammed-tegningerne og dernæst overfører det til holocaust?

JP har nok tænkt på både øgede salgstal og at Islam bør afsløres.
De bør tåle billeder.
Helt analogt bør medierne tåle at der stilles spørgsmålstegn ved
1. antal kz-døde jøder
2. dødsmåde
3. evt forbryderisk fortsæt a la folkemord.
Hvis nogen insisterer på selvcensur er det altid suspekt og det er
konstruktivt at pirke i lorten, selvom den så lugter stærkere.
Hysteri om at tabuer skal respekteres har altid holdt verden tilbage
fra sund udviklig.

"Man lærer kun at forstå forskellen på det sande og det forkerte, hvis
man gør nærme sig det forkerte" John Stewart Mill

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-02-06 12:03

On Thu, 09 Feb 2006 11:44:24 +0100, Joakim von And wrote:

> Det er ynkeligt, fordi Israel (jøderne) slet ikke er eller bør være til
> debat her.

Det ville i så fald heller ikke være Israel der var til debat, men Iran.

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 11:08

> En stensikker vinderhånd. Blame it on the jews. Blot se på svarene indtil
> videre i tråden. Ynkeligt.

Justes kategoriske afvisning er det virkeligt ynkelige. Ufatteligt at man
melder ud på forhånd - det forærer iranerne og muslimerne som helhed et
fantastisk godt argument - at argument det næppe i sidste ende havde været
nødvendigt at give dem - mon vi virkelig ser en bølge af skrappe
holocaust-karikaturer? jeg tvivler.

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 11:50

> [...]
> fantastisk godt argument - at argument det næppe i sidste ende havde været
> nødvendigt at give dem - mon vi virkelig ser en bølge af skrappe

Jeg giver ikke fem flade øre for din tankegang. Du læser sgu for meget
apk2000. Og karikartur-tegningerne af holocaust skal du nok få mulighed for
at se, så ingen grund til bekymring hvad det angår.

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 12:46

> "Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg giver ikke fem flade øre for din tankegang. Du læser sgu for meget
> apk2000.

Hvad er det?

>Og karikartur-tegningerne af holocaust skal du nok få mulighed for
> at se, så ingen grund til bekymring hvad det angår.

Lad os nu se om de overhovedet eksisterer, og om de overhovedet bliver trykt
i de iranske aviser. Hvis de gør, ser vi dem helt sikkert. Bekymring? Jeg er
sgu mest af alt bekymret over hykleriet og det gigantdrop af et selvmål
forhåndsafvisningen jo er. Juste kunne i det mindste, hvis han havde været
bare lidt smart, have holdt muligheden åben indtil billederne, hvis de
eksisterer, rent faktisk lå på bordet foran ham. *Så* kunne han sige nej.
Forhåndsnejet er en direkte foræring til muslimerne og - ikke mindst -
zionistkonspiratorerne.

Og hvis ikke du kan se det, så gør det ikke så meget at du ikke giver fem
flade ører for min mening.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-06 06:13

> [...]
> Holocaust.
>
> Rose said Jyllands-Posten wants to publish those cartoons on the same

Flemming Rose indrømmer nu at han tog fejl, da han ville bringe
tegningerne - tilsyneladende bare bringe dem, og ikke som dokumentation.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-02-06 13:48

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Flemming Rose indrømmer nu at han tog fejl, da han ville bringe
> tegningerne - tilsyneladende bare bringe dem, og ikke som dokumentation.

Jeg mener stadig det var forkert af CNN at efterredigere. Jeg havde det
sgu' ikke godt efter at ha' re-checket siden og ikke kunne finde det jeg
havde citeret.