Endnu en perle af Lone Nørgaard
Fra : Henri Gath

Dato : 08-02-06 00:30

Dialog er ikke altid mulig

Dialog-dialog synges der i denne tid. Altså bortset fra hvor der råbes,
skriges og brændes flag af.

Men i takt med at dette absurde teater om Muhammed-tegninger og
undskyldninger udvikler sig i en fuldstændigt grotesk spiral, går det
forhåbentlig op for stadig flere, at dialog ikke altid er vejen frem.

Dialog og konsensus, som hos 'os' er noget positivt, vil i den arabiske
verden ofte blive betragtet som et svaghedstegn.

En venlig og imødekommende og åben adfærd over for en modstander i en
konflikt regnes ikke for en styrke, men for svaghed. Som lægger op til, at
nu kan den stærkeste for alvor slå til.

Lad mig citere fra en kommentar om salami-taktik af Tina Magaard, ph.d.
forskningsassistent på Statskundskab, Aarhus Universitet, som i
nøddeskalsform illustrerer problemstillingen:

"Islamisk Trossamfund følger troligt den salamitaktik, profeten selv
benyttede over for vantro:

Først fremprovokerer man en konflikt, som man eskalerer ud over, hvad de
vantro kunne have forestillet sig.

Så giver man sig selv rollen som forsoneren med den fremstrakte hånd for at
opnå indrømmelser, som de vantro ellers aldrig ville have accepteret.

Islamisk Trossamfund præciserer i den konkrete sag, at »striden kan
bilægges, HVIS.". Dette "hvis" implicerer, at det ikke drejer sig om
forsoning for forsoningens skyld, men om, at modparten skal flytte sig i
forhold til sit udgangspunkt og altså begynde at acceptere det mønster, som
ifølge islam skal være gældende."

På den baggrund og med den (nye) forståelse af nogle væsentlige
kulturkløfter, skal 'vi' ikke gå på kompromis. Vi skal - fremover! - stå
urokkeligt fast, hvis vi da vel at mærke har lyst til fortsat at leve i et
demokrati, hvor ytringsfriheden ikke er blevet ædt op af selvcensur

Fra : Sune

Dato : 08-02-06 01:15

On Wed, 8 Feb 2006 00:30:11 +0100, "Henri Gath" <gath@mail.dk> wrote:

>Lad mig citere fra en kommentar om salami-taktik af Tina Magaard, ph.d.
>forskningsassistent på Statskundskab, Aarhus Universitet, som i
>nøddeskalsform illustrerer problemstillingen:

Hvor har du 'stjålet' den tekst fra?
Det er lige præcis sådan jeg opfatter det.

Mvh
Sune