/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Grisebilleder af Muhamed på DRs TV-Avis
Fra : Per Rønne


Dato : 07-02-06 21:53

Ja, så er også svindlen med grise-Muhamed blevet bragt i TV-Avisen.
Indslaget på et minuts tid kan ses på:

http://www.dr.dk

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

 
 
sdsf (08-02-2006)
Kommentar
Fra : sdsf


Dato : 08-02-06 09:06

Per Rønne skrev:
> Ja, så er også svindlen med grise-Muhamed blevet bragt i TV-Avisen.
> Indslaget på et minuts tid kan ses på:
>
> http://www.dr.dk
>
Komisk, at muslimerne genkendte "profeten" på dette billede!

Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 09:38

sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:

> Per Rønne skrev:
> > Ja, så er også svindlen med grise-Muhamed blevet bragt i TV-Avisen.
> > Indslaget på et minuts tid kan ses på:
> >
> > http://www.dr.dk
> >
> Komisk, at muslimerne genkendte "profeten" på dette billede!

Vi ved jo alle at der er tale om en bevidst svindel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Jana (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Jana


Dato : 08-02-06 12:57

"Per Rønne" kvad:
> sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:
>
>> Per Rønne skrev:
>> > Ja, så er også svindlen med grise-Muhamed blevet bragt i TV-Avisen.
>> > Indslaget på et minuts tid kan ses på:
>> >
>> > http://www.dr.dk
>> >
>> Komisk, at muslimerne genkendte "profeten" på dette billede!
>
> Vi ved jo alle at der er tale om en bevidst svindel.

Men jag tror inte på att det är några muslimer som stått för den
svindeln. Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
liknande. Någon syftning till profeten kan jag dock inte påminna mig om.

Men att bilden använts för att smäda muslimer råder det ingen som helst
tvekan om. Sedan spelar det ju ingen roll alls vad bilden i
verkligheteten föreställer för något.

--
A noise annoys an oyster

Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 13:30

Jana <spam@jana.se> wrote:

> "Per Rønne" kvad:
> > sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:
> >
> >> Per Rønne skrev:
> >> > Ja, så er også svindlen med grise-Muhamed blevet bragt i TV-Avisen.
> >> > Indslaget på et minuts tid kan ses på:
> >> >
> >> > http://www.dr.dk
> >> >
> >> Komisk, at muslimerne genkendte "profeten" på dette billede!
> >
> > Vi ved jo alle at der er tale om en bevidst svindel.
>
> Men jag tror inte på att det är några muslimer som stått för den
> svindeln. Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
> framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
> liknande. Någon syftning till profeten kan jag dock inte påminna mig om.
>
> Men att bilden använts för att smäda muslimer råder det ingen som helst
> tvekan om. Sedan spelar det ju ingen roll alls vad bilden i
> verkligheteten föreställer för något.

De fleste her i landet regner i dag med at der er tale om en bevidst
forfalskning, foretaget af imam Abu Laban & Co, for at oppiske det had
mod Danmark som vi i dag er vidner til.

De hævder selv at de har modtaget det med posten, men vil ikke engang ud
med /hvem/ der har modtaget det. Tilsvarende med de to andre tegninger,
som heller ikke har været bragt i pressen, og som de sandsynligvis fuldt
ud selv står bag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Jana (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Jana


Dato : 08-02-06 16:13

"Per Rønne" kvad:
> Jana <spam@jana.se> wrote:
>
>> "Per Rønne" kvad:
>> > sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:
>> >
>> >> Per Rønne skrev:
>> >> > Ja, så er også svindlen med grise-Muhamed blevet bragt i TV-Avisen.
>> >> > Indslaget på et minuts tid kan ses på:
>> >> >
>> >> > http://www.dr.dk
>> >> >
>> >> Komisk, at muslimerne genkendte "profeten" på dette billede!
>> >
>> > Vi ved jo alle at der er tale om en bevidst svindel.
>>
>> Men jag tror inte på att det är några muslimer som stått för den
>> svindeln. Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
>> framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
>> liknande. Någon syftning till profeten kan jag dock inte påminna mig om.
>>
>> Men att bilden använts för att smäda muslimer råder det ingen som helst
>> tvekan om. Sedan spelar det ju ingen roll alls vad bilden i
>> verkligheteten föreställer för något.
>
> De fleste her i landet regner i dag med at der er tale om en bevidst
> forfalskning, foretaget af imam Abu Laban & Co, for at oppiske det had
> mod Danmark som vi i dag er vidner til.

Det som utgör Abu Labans falsifikation är möjligen att bilden skall ha
föregivits föreställa profeten Muhammed. Att "Abu Laban & Co"
*tillverkat* bilden är förstås uteslutet.

--
A noise annoys an oyster

Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 17:00

Jana <spam@jana.se> wrote:

> > De fleste her i landet regner i dag med at der er tale om en bevidst
> > forfalskning, foretaget af imam Abu Laban & Co, for at oppiske det had
> > mod Danmark som vi i dag er vidner til.
>
> Det som utgör Abu Labans falsifikation är möjligen att bilden skall ha
> föregivits föreställa profeten Muhammed. Att "Abu Laban & Co"
> *tillverkat* bilden är förstås uteslutet.

Billedet er lavet om til sort-hvid, og udvisket så man ikke kan se hvad
det i virkeligheden forestiller - en fransk klovn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

B. Nice (08-02-2006)
Kommentar
Fra : B. Nice


Dato : 08-02-06 16:58

On Wed, 8 Feb 2006 13:29:52 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>> Men att bilden använts för att smäda muslimer råder det ingen som helst
>> tvekan om. Sedan spelar det ju ingen roll alls vad bilden i
>> verkligheteten föreställer för något.
>
>De fleste her i landet regner i dag med at der er tale om en bevidst
>forfalskning, foretaget af imam Abu Laban & Co, for at oppiske det had
>mod Danmark som vi i dag er vidner til.

Hvordan kan man også tro andet med den måde det er blevet fremlagt på
i medierne?

Blev billedet medbragt for at styrke imamernes sag? - Ja, det er
heller ikke jeg i tvivl om.

Blev det fabrikeret af imamerne selv? - Det har jeg endnu ikke set
bevis for!

>
>De hævder selv at de har modtaget det med posten, men vil ikke engang ud
>med /hvem/ der har modtaget det. Tilsvarende med de to andre tegninger,
>som heller ikke har været bragt i pressen, og som de sandsynligvis fuldt
>ud selv står bag.

Det er muligvis rigtigt, men indtil videre ren spekulation.

Flemming (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 08-02-06 15:32

On Wed, 08 Feb 2006 12:56:58 +0100, Jana <spam@jana.se> wrote:


>Men jag tror inte på att det är några muslimer som stått för den
>svindeln.

Kanska gör du inte det, men ganska skoj at den Muslimska Imanen har
sagt på BBC at foton er Dansk och är ett eksemple på Dansk racisme

Hmm, tilbage til Dansk Du kan se flere eksempler på Imanernes
løgne her http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/02/07/201343.htm om du
tror på det eller ej er ganske op til dig....

Mvh,



--
Flemming

benta@monmouth.com (08-02-2006)
Kommentar
Fra : benta@monmouth.com


Dato : 08-02-06 13:07

>Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
> framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
> liknande.

Du med? Jag har samma minne, men kan inte minnas varifran.


Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 13:56

<benta@monmouth.com> wrote:

> > Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
> > framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
> > liknande.
>
> Du med? Jag har samma minne, men kan inte minnas varifran.

Faktisk er der et eller andet i billedet, også i sort-hvid udgaven, der
sætter et eller andet i gang i mig. Som om jeg har set dem før.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Allan Riise (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 08-02-06 17:37

"Per Rønne" wrote:
> <benta@monmouth.com> wrote:
>
>>> Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
>>> framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
>>> liknande.
>>
>> Du med? Jag har samma minne, men kan inte minnas varifran.
>
> Faktisk er der et eller andet i billedet, også i sort-hvid udgaven,
> der sætter et eller andet i gang i mig. Som om jeg har set dem før.

Røde Mor...

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."
Indira Ghandi, (1917-1984), indisk premierminister 1966-77 og 1980-84



Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 18:21

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> "Per Rønne" wrote:
> > <benta@monmouth.com> wrote:
> >
> >>> Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
> >>> framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
> >>> liknande.
> >>
> >> Du med? Jag har samma minne, men kan inte minnas varifran.
> >
> > Faktisk er der et eller andet i billedet, også i sort-hvid udgaven,
> > der sætter et eller andet i gang i mig. Som om jeg har set dem før.
>
> Røde Mor...

Kan du ikke være mere specifik?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Allan Riise (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 08-02-06 17:44

"Per Rønne" wrote:
> <benta@monmouth.com> wrote:
>
>>> Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
>>> framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
>>> liknande.
>>
>> Du med? Jag har samma minne, men kan inte minnas varifran.
>
> Faktisk er der et eller andet i billedet, også i sort-hvid udgaven,
> der sætter et eller andet i gang i mig. Som om jeg har set dem før.


Har lagt et billede ind i dk.binaer med subjektet "Gris på gaflen, eller?"

Der ser man Troels Trier med det udstyr som I nok tænker på!

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."
Indira Ghandi, (1917-1984), indisk premierminister 1966-77 og 1980-84



Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 18:21

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> Har lagt et billede ind i dk.binaer med subjektet "Gris på gaflen, eller?"
>
> Der ser man Troels Trier med det udstyr som I nok tænker på!

Kender du en newsserver, hvor man kan se den på? Det kan man i hvert
fald ikke på cybercitys.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Bruno Christensen (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Bruno Christensen


Dato : 08-02-06 20:25

On Wed, 8 Feb 2006 18:21:24 +0100, Per Rønne wrote:

> Kender du en newsserver, hvor man kan se den på? Det kan man i hvert
> fald ikke på cybercitys.

Kig i din mailbox.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 20:57

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> On Wed, 8 Feb 2006 18:21:24 +0100, Per Rønne wrote:
>
> > Kender du en newsserver, hvor man kan se den på? Det kan man i hvert
> > fald ikke på cybercitys.
>
> Kig i din mailbox.

Ja, nu har jeg set det. Jeg synes nu ikke at det på nogen måde minder om
grisebilledet af Muhamed - det er bare et eksempel på moderne »kunst«,
hvor jeg så altså foretrækker mit Botticelli, mit Rembrandt og mit El
Greco-maleri .

Hvad mon sådan tre malerier er værd? Det ene er med tre gratier, det
andet med Rembrandts far, mens El Grecos maleri forestiller Toledo?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Bruno Christensen (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Bruno Christensen


Dato : 08-02-06 19:03

On Wed, 8 Feb 2006 17:43:59 +0100, Allan Riise wrote:

> Har lagt et billede ind i dk.binaer med subjektet "Gris på gaflen, eller?"
>
> Der ser man Troels Trier med det udstyr som I nok tænker på!

ARLA UL AKBAR !!!

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Ruth Nielsen (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 08-02-06 21:01


"Per Rønne skrev i en meddelelse
wrote:
>
> > > Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
> > > framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något
> > > liknande.
> >
> > Du med? Jag har samma minne, men kan inte minnas varifran.
>
> Faktisk er der et eller andet i billedet, også i sort-hvid udgaven,
der
> sætter et eller andet i gang i mig. Som om jeg har set dem før.


Jamen nu er det jo så sagt i tv-avisen både 1 og 2, at det er taget ved
en fransk grise-hylefest. Og tv viste gengav også en tv-udsendelse som
vist var fra Ægypten, hvor nogle herrer sidder ved et skrivebord og ser
de tegninger, som imamerne fra Danmark rejste ned og gav til forskellige
i Mellemøsten.

Og Akkari blev konfronteret med dem - jamen I kan jo lukke op nu på
dansk tv - altså DR 1 nu kl. 21.00 og håbe på, at noget af det bliver
genudsendt.

Studér Akkaris ejendommelige holdning.


ruth


Per Rønne (09-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-02-06 05:38

Ruth Nielsen <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> Og Akkari blev konfronteret med dem - jamen I kan jo lukke op nu på
> dansk tv - altså DR 1 nu kl. 21.00 og håbe på, at noget af det bliver
> genudsendt.

TV-Aviserne kan genses på <http://www.dr.dk>.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Anneli (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Anneli


Dato : 08-02-06 17:25


Per Rønne skrev:

> Jana <spam@jana.se> wrote:
>
> > > De fleste her i landet regner i dag med at der er tale om en bevidst
> > > forfalskning, foretaget af imam Abu Laban & Co, for at oppiske det had
> > > mod Danmark som vi i dag er vidner til.
> >
> > Det som utgör Abu Labans falsifikation är möjligen att bilden skall ha
> > föregivits föreställa profeten Muhammed. Att "Abu Laban & Co"
> > *tillverkat* bilden är förstås uteslutet.
>
> Billedet er lavet om til sort-hvid, og udvisket så man ikke kan se hvad
> det i virkeligheden forestiller - en fransk klovn.
> --

Kanske litet of Topic, men jag läser att ni Danskar är utsatta för
ett on-line motanfall från Muslimerna!

http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4692518.stm

Anneli


Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 18:21

Anneli <Anneli.halme@gmail.com> wrote:

> Kanske litet of Topic, men jag läser att ni Danskar är utsatta för
> ett on-line motanfall från Muslimerna!
>
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4692518.stm

Det gælder i hvert fald ikke min egen [som stadig kun viser Dreamweavers
»Getting Started« site]. Ligger i øvrigt på den computer, jeg sidder ved
lige nu.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Bruno Christensen (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Bruno Christensen


Dato : 08-02-06 19:11

On 8 Feb 2006 08:24:41 -0800, Anneli wrote:

> Kanske litet of Topic, men jag läser att ni Danskar är utsatta för
> ett on-line motanfall från Muslimerna!
>
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/technology/4692518.stm

Det skal da nok passe. Hvis det gør må vi jo takke muslimerne for at de har
gjort os opmærksomme på at der var "huller" som skadedyr konne komme ind ad.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Anneli (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Anneli


Dato : 08-02-06 20:24


Per Rønne skrev:

> Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:
>
> > Har lagt et billede ind i dk.binaer med subjektet "Gris på gaflen, eller?"
> >
> > Der ser man Troels Trier med det udstyr som I nok tænker på!
>
> Kender du en newsserver, hvor man kan se den på? Det kan man i hvert
> fald ikke på cybercitys.
> --

En krönikör Mats Lrsson i Expressen har litet ideer om varifrån de
extra bilderna kommer!

Anneli

http://www.expressen.se/index.jsp?a=521586


Per Rønne (08-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 08-02-06 20:57

Anneli <Anneli.halme@gmail.com> wrote:

> En krönikör Mats Lrsson i Expressen har litet ideer om varifrån de
> extra bilderna kommer!

Ja, han skriver:

Teckningarna har möjligen i stället plockats från amerikanska
ultra-kristna webbsidor. Och gristeckningen är i själva verket baserad
på ett foto av en fransk clown på en grisfestival.
Men uppgifterna om dessa nya teckningar var snart i omlopp.
När Dagens Nyheter nu frågar Abu Laban om Mellanösternresan svarar han
att "nu leta syndabockar bidrar inte till någon lösning".
Kanske inte. Men här finns definitivt dyrköpta läxor för framtiden.
==

Men de kan altså lige så vel være fremstillet »på eget værksted«. Og
lyve, det gør de altså.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Anneli (09-02-2006)
Kommentar
Fra : Anneli


Dato : 09-02-06 10:57


Per Rønne skrev:

> Jana <spam@jana.se> wrote:
>
> > "Per Rønne" kvad:
> > > sdsf <sdsf@her.der.dk> wrote:
> > >
> > >> Per Rønne skrev:
> > >> > Ja, så er også svindlen med grise-Muhamed blevet bragt i TV-Avisen.
> > >> > Indslaget på et minuts tid kan ses på:
> > >> >
> > >> > http://www.dr.dk
> > >> >
> > >> Komisk, at muslimerne genkendte "profeten" på dette billede!
> > >
> > > Vi ved jo alle at der er tale om en bevidst svindel.
> >
> > Men jag tror inte på att det är några muslimer som stått för den
> > svindeln. Jag vet att jag sett denna bild tidigare, med någon text som
> > framställde den avbildade som muslim eller islamist eller något

Ville bara informera Dig om vad New York Times skriver idag, ganska
matnyttigt och intressant.


At Mecca Meeting, Cartoon Outrage Crystallized
By HASSAN M. FATTAH
A meeting of leaders of the world's 57 Muslim nations in
December became the turning point for opposition to the
cartoons.

http://www.nytimes.com/2006/02/09/international/middleeast/09cartoon.html?th&emc=th


Anneli
> > liknande. Någon syftning till profeten kan jag dock inte påminna mig om.
> >
> > Men att bilden använts för att smäda muslimer råder det ingen som helst
> > tvekan om. Sedan spelar det ju ingen roll alls vad bilden i
> > verkligheteten föreställer för något.
>
> De fleste her i landet regner i dag med at der er tale om en bevidst
> forfalskning, foretaget af imam Abu Laban & Co, for at oppiske det had
> mod Danmark som vi i dag er vidner til.
>
> De hævder selv at de har modtaget det med posten, men vil ikke engang ud
> med /hvem/ der har modtaget det. Tilsvarende med de to andre tegninger,
> som heller ikke har været bragt i pressen, og som de sandsynligvis fuldt
> ud selv står bag.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk


Jana (09-02-2006)
Kommentar
Fra : Jana


Dato : 09-02-06 11:18

"Anneli" kvad:
> At Mecca Meeting, Cartoon Outrage Crystallized
> By HASSAN M. FATTAH
> A meeting of leaders of the world's 57 Muslim nations in
> December became the turning point for opposition to the
> cartoons.
>
> http://www.nytimes.com/2006/02/09/international/middleeast/09cartoon.html?th&emc=th

Du får gärna citera för oss, jag är inte medlem i New York Times.

--
A noise annoys an oyster

Per Rønne (09-02-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-02-06 12:00

Jana <spam@jana.se> wrote:

> "Anneli" kvad:
> > At Mecca Meeting, Cartoon Outrage Crystallized
> > By HASSAN M. FATTAH
> > A meeting of leaders of the world's 57 Muslim nations in
> > December became the turning point for opposition to the
> > cartoons.
> >
http://www.nytimes.com/2006/02/09/international/middleeast/09cartoon.htm
l?th&emc=th
>
> Du får gärna citera för oss, jag är inte medlem i New York Times.

Du kunne bare registrere dig; det er gratis. Men her er artiklen da:

The New York Times

February 9, 2006
The Protests
At Mecca Meeting, Cartoon Outrage Crystallized
By HASSAN M. FATTAH

BEIRUT, Lebanon, Feb. 8 — As leaders of the world's 57 Muslim nations
gathered for a summit meeting in Mecca in December, issues like
religious extremism dominated the official agenda. But much of the talk
in the hallways was of a wholly different issue: Danish cartoons
satirizing the Prophet Muhammad.

The closing communiqué took note of the issue when it expressed "concern
at rising hatred against Islam and Muslims and condemned the recent
incident of desecration of the image of the Holy Prophet Muhammad in the
media of certain countries" as well as over "using the freedom of
expression as a pretext to defame religions."

The meeting in Mecca, a Saudi city from which non-Muslims are barred,
drew minimal international press coverage even though such leaders as
President Mahmoud Ahmadinejad of Iran were in attendance. But on the
road from quiet outrage in a small Muslim community in northern Europe
to a set of international brush fires, the summit meeting of the
Organization of the Islamic Conference — and the role its member
governments played in the outrage — was something of a turning point.

After that meeting, anger at the Danish caricatures, especially at an
official government level, became more public. In some countries, like
Syria and Iran, that meant heavy press coverage in official news media
and virtual government approval of demonstrations that ended with Danish
embassies in flames.

In recent days, some governments in Muslim countries have tried to calm
the rage, worried by the increasing level of violence and deaths in some
cases.

But the pressure began building as early as October, when Danish
Islamists were lobbying Arab ambassadors and Arab ambassadors lobbied
Arab governments.

"It was no big deal until the Islamic conference when the O.I.C. took a
stance against it," said Muhammad el-Sayed Said, deputy director of the
Ahram Center for Political and Strategic Studies in Cairo.

Sari Hanafi, an associate professor at the American University in
Beirut, said that for Arab governments resentful of the Western push for
democracy, the protests presented an opportunity to undercut the appeal
of the West to Arab citizens. The freedom pushed by the West, they
seemed to say, brought with it disrespect for Islam.

He said the demonstrations "started as a visceral reaction — of course
they were offended — and then you had regimes taking advantage saying,
'Look, this is the democracy they're talking about.' "

The protests also allowed governments to outflank a growing challenge
from Islamic opposition movements by defending Islam.

At first, the agitation was limited to Denmark. Ahmed Akkari, 28, a
Lebanese-born Dane, acts as spokesman for the European Committee for
Honoring the Prophet, an umbrella group of 27 Danish Muslim
organizations to press the Danish government into action over the
cartoons.

Mr. Akkari said the group had worked for more than two months in Denmark
without eliciting any response. "We collected 17,000 signatures and
delivered them to the office of the prime minister, we saw the minister
of culture, we talked to the editor of the Jyllands-Posten, we took many
steps within Denmark, but could get no action," Mr. Akkari said,
referring to the newspaper that published the cartoons. He added that
the prime minister's office had not even responded to the petition.

Frustrated, he said, the group turned to the ambassadors of Muslim
countries in Denmark and asked them to speak to the prime minister on
their behalf. He refused them too.

"Then the case moved to a new stage," Mr. Akkari recalled. "We decided
then that to be heard, it must come from influential people in the
Muslim world."

The group put together a 43-page dossier, including the offending
cartoons and three more shocking images that had been sent to Danish
Muslims who had spoken out against the Jyllands-Posten cartoons.

Mr. Akkari denied that the three other offending images had contributed
to the violent reaction, saying the images, received in the mail by
Muslims who had complained about the cartoons, were included to show the
response that Muslims got when they spoke out in Denmark.

In early December, the group's first delegation of Danish Muslims flew
to Cairo, where they met with the grand mufti, Muhammad Sayid Tantawy,
Foreign Minister Ahmed Aboul Gheit and Amr Moussa, the head of the Arab
League.

"After that, there was a certain response," Mr. Akkari said, adding that
the Cairo government and the Arab League both summoned the Danish
ambassador to Egypt for talks.

Mr. Akkari denies that the group had meant to misinform, but concedes
that there were misunderstandings along the way.

In Cairo, for example, the group also met with journalists from Egypt's
media. During a news conference, they spoke about a proposal from the
far-right Danish People's Party to ban the Koran in Denmark because of
some 200 verses that are alleged to encourage violence.

Several newspapers then ran articles claiming that Denmark planned to
issue a censored version of the Koran. The delegation returned to
Denmark, but the dossier continued to make waves in the Middle East.
Egypt's foreign minister had taken the dossier with him to the Mecca
meeting, where he showed it around. The Danish group also sent a second
delegation to Lebanon to meet religious and political leaders there.

Mr. Akkari went on that trip. The delegation met with the grand mufti in
Lebanon, Muhammad Rashid Kabbani, and the spiritual head of Lebanon's
Shiite Muslims, Sheik Muhammad Hussein Fadlallah, as well as the
patriarch of the Maronite Church, Nasrallah Sfeir. The group also
appeared on Hezbollah's satellite station Al Manar TV, which is seen
throughout the Arab world.

Mr. Akkari also made a side trip to Damascus, Syria, to deliver a copy
of the dossier to that country's grand mufti, Sheik Ahmed Badr-Eddine
Hassoun.

Lebanon's foreign minister, Fawzi Salloukh, says he agreed to meet in
mid-December with Egypt's ambassador to Lebanon, who presented him with
a letter from his foreign minister, Aboul Gheit, urging him to get
involved in the issue. Attached to the letter were copies of some of the
drawings.

At the end of December, the pace picked up as talk of a boycott became
more prominent. The Islamic Educational, Scientific and Cultural
Organization, comprising more than 50 states, published on its Web site
a statement condemning "the aggressive campaign waged against Islam and
its Prophet" by Jyllands-Posten, and officials of the organization said
member nations should impose a boycott on Denmark until an apology was
offered for the drawings.

"We encourage the organization's members to boycott Denmark both
economically and politically until Denmark presents an official apology
for the drawings that have offended the world's Muslims," said Abdulaziz
Othman al-Twaijri, the organization's secretary general.

In a few weeks, the Jordanian Parliament condemned the cartoons, as had
several other Arab governments.

On Jan. 10, as anti-Danish pressure built, a Norwegian newspaper
republished the caricatures in an act of solidarity with the Danes,
leading many Muslims to believe that a real campaign against them had
begun.

On Jan. 26, in a key move, Saudi Arabia recalled its ambassador to
Denmark, and Libya followed suit. Saudi clerics began sounding the call
for a boycott, and within a day, most Danish products were pulled off
supermarket shelves.

"The Saudis did this because they have to score against Islamic
fundamentalists," said Mr. Said, the Cairo political scientist. "Syria
made an even worse miscalculation," he added, alluding to the sense that
the protest had gotten out of hand. The issue of the cartoons came at a
critical time in the Muslim world because of Muslim anger over the
occupation of Iraq and a sense that Muslims were under siege. Strong
showings by Islamists in elections in Egypt and the victory of Hamas in
the Palestinian elections had given new momentum to Islamic movements in
the region, and many economies, especially those in the Persian Gulf,
realized their economic power as it pertained to Denmark.

"The cartoons were a fuse that lit a bigger fire," said Rami Khouri,
editor at large at the English-language Daily Star of Beirut. "It is
this deepening sense of vulnerability combines with a sense that the
Islamists were on a roll that made it happen."

The wave swept many in the region. Sheik Muhammad Abu Zaid, an imam from
the Lebanese town of Saida, said he began hearing of the caricatures
from several Palestinian friends visiting from Denmark in December but
made little of it.

"For me, honestly, this didn't seem so important," Sheik Abu Zaid said,
comparing the drawings to those made of Jesus in Christian countries. "I
thought, I know that this is something typical in such countries."

Then, he started to hear that ambassadors of Arab countries had tried to
meet with the prime minister of Denmark and had been snubbed, and he
began to feel differently.

"It started to seem that this way of thinking was an insult to us," he
said. "It is fine to say, 'This is our freedom, this is our way of
thinking.' But we began to believe that their freedom was something that
hurts us."

Last week, Sheik Abu Zaid heard about a march being planned on the
Danish Consulate in Beirut, and he decided to join. He and 600 others
boarded buses bound for Beirut. Within an hour of arriving, some of the
demonstrators — none of his people, he insisted — became violent, and
began attacking the building that housed the embassy. It was just two
days after a similar attack against the Danish and Norwegian Embassies
in Damascus.

"In the demonstration, I believe 99 percent of the people were good and
peaceful, but I could hear people saying, 'We don't want to demonstrate
peacefully; we want to burn,' " the sheik said.

He tried in vain to calm people down, he said. "I was calling to the
people, 'Please, please follow us and go back.' " he said. "We were
hoping to calm people down, and we were hoping to help the peaceful
people who were caught in the middle of the fight."

Reporting for this article was contributed by Craig S. Smith from Paris,
Katherine Zoepf from Beirut, Suha Maayeh from Amman, Abeer Allam from
Cairo and Massoud A. Derhally from Dubai.

* Copyright 2006The New York Times Company

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste