Synspunkter fra Iranere.
Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 07-02-06 11:28

Iranian.com er et af de helt store internet medier og de har naturligvis
også skrevet om sagen.

Jeg har valgt 2 artikler som jeg mener kan være interresant læsning for
flere her i grupperne politik og politik.indvandring.

Her er den første :
http://www.iranian.com/Opinion/2006/February/Cartoon/index.html

Og her er den anden :
http://www.iranian.com/Majedi/2006/February/Cartoon/index.html

Især Azar Majedi udtrykker sig klokkeklart når hun skriver

" We should not apologize to these reactionary forces who have organized the
most sophisticated machinery of oppression and intimidation, who have
organized and mobilized an army of terrorists world wide, who have been
terrorizing the citizens of the Islamic ridden countries as well as citizens
of the world, who have the worst criminal record. "

Min pointe med at bringe de her 2 artikler er at gøre klart at når 2-300
psykopater går amok med politiets velsignelse i Teharan, er det på ingen
måde udtryk for flertallets holdning blandt iranere.
Tænk iøvrigt på at Tehran er en by med 6-8 millioner mennesker (Der er ikke
præcise statisktikker) og set i lyset af det, er det faktisk kun få som
regimet kunne mobilisere til deres tåbelighedder.

Fra : Martin K

Dato : 07-02-06 11:42

"Adrian Hjelmslund" <Adrian@hjelmslund.dk> wrote in message

> Min pointe med at bringe de her 2 artikler er at gøre klart at når 2-300
> psykopater går amok med politiets velsignelse i Teharan, er det på ingen
> måde udtryk for flertallets holdning blandt iranere.

Er der lavet nogen undersøgelser af, hvor mange muslimer der synes JP's
tegninger er helt ok, og hvor mange der vil have den slags forbudt? Det
kunne jeg godt tænke mig at se.

--
Martin K

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 07-02-06 12:11

"Martin K" <n@da.spam> wrote in message
> Er der lavet nogen undersøgelser af, hvor mange muslimer der synes JP's
> tegninger er helt ok, og hvor mange der vil have den slags forbudt? Det
> kunne jeg godt tænke mig at se.

Jeg er ikke selv faldet over nogen undersøgelser, og selvom jeg så sådan en,
ville jeg alligevel ikke tage den for gode varer og det er fordi at
undersøgelser (ihvertfald dem på internet) ganske let kan give forkert
indtryk fordi at nogle personer ganske hurtigt spreder mails eller SMS med
"Stem her..bla bla".

Et helt andet aspekt er... Hvem er muslimer? Det begreb er jo uendelig løs
definition.

Forestil dig spørgsmålet : Hvad mener kristne om bla bla?

Hvem er kristen? Du? Jeg?
En muslim ville nok kalde mig for kristen....men jeg selv kalder mig for
ateist.
Europæere vil nok kalde mange iranere for muslimer....selv vil en pæn del
(jeg vil ikke sætte % på, da det vil være useriøst) nok sige at de enten er
atheister, eller også at de tror på gud men ikke på religion.
At folk er født i et land hvis styre mest af alt minder om et mix af taliban
og nazityskland betyder langt fra at folk er enige. Deres tavshed dernede
betyder mest af alt at de ikke vil slås ihjel af et diktatur der allerede
har slagtet op mod 100.000 politiske modstandere.

Fra : Brian S

Dato : 07-02-06 11:45

Tak for linkene. Det er interessant læsning.

Fra : Adrian Hjelmslund

Dato : 08-02-06 12:32

Endnu et Iransk synspunkt, denne gang fra Danmark :
http://iran.dk/news/?actionid=news_view&id=26bb2b0e92e44c25c2ba32913b5c1472

Læg især mærke til : "Mange har travlt med at kritisere Jyllands-Posten, men
det er ikke rigtigt,« siger Mehdi Sami. "