Civilisationernes sammenstød
Fra : Joakim von And

Dato : 07-02-06 11:01

I søndags på Deadline 2 var der en debat med Morten Hesseldahl medstifter
af den borgerlige tænketank CEPOS og forfatteren Carsten Jensen om
sammenstødet mellem den vestlige og den muslimske civilisation.

Sidstnævnte Carsten Jensen udtalte bl.a. under udsendelsen med henvisning
til danske forhold følgende:

Pludselig opdager vi at den lillebror som det er blevet en autoriseret
nationalsport at mobbe i skolegården, han har altså ti storebrødre der står
udenfor og venter med opsmøgede ærmer.

[Citat slut]

Manden stiller det naturligvis skarpt op, men måske alligevel synes denne
aforisme at have en kerne af sandhed i sig, eller?

For dem som ikke så udsendelsen kan jeg varmt anbefale at tage et kig på
nedenstående link. Det er en fremragende debat med mange spændende
synspunkter imo.

http://www.dr.dk/DR2/2sektion/2006/02/03120729.htm

Fra : HrSvendsen

Dato : 07-02-06 15:19

Joakim von And wrote:
> [...]
> nationalsport at mobbe i skolegården, han har altså ti storebrødre
> der står udenfor og venter med opsmøgede ærmer.

Ih, hvor det fryder dig? Du glemmer bare (håber jeg), at tegningerne var
vendt mod dem, der despotisk og antidemokratisk forsøger at begrænse
ytringsfriheden, i et forsvar for elendige muhammedanske dogmer. Vendt mod
mennesker der nedkalder fatwaer over en Rushdie. Vendt mod mennesker der
skærer halsen over på en Van Gohg. Fortsæt selv listen.

Fra : Joakim von And

Dato : 07-02-06 15:59

"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mennesker der nedkalder fatwaer over en Rushdie. Vendt mod mennesker der
> skærer halsen over på en Van Gohg. Fortsæt selv listen.

Typisk Henrik Svendsen retorik, når temperamentet koger lidt over. Enten
holder du med JP eller også holder du med fundamentalisterne. Lidt ligesom
en vis herre, der engang udtalte 'you are either with us or against us' ifm.
Irak-krigen. Ingen plads til nuancer i debatten, for eksempel, jeg går ind
for ytringsfrihed, men bifalder ikke JP's tegninger. Den slags udsagn_kan_
du bare ikke acceptere, vel?

Fra : HrSvendsen

Dato : 07-02-06 16:35

Joakim von And wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Typisk Henrik Svendsen retorik, når temperamentet koger lidt over.
> Enten holder du med JP eller også holder du med fundamentalisterne.

Skriver jeg intet om. Er du sikker på, at det ikke er dit temperament, der
er kogt en lille smule over?

> [...]
> for eksempel, jeg går ind for ytringsfrihed, men bifalder ikke JP's
> tegninger. Den slags udsagn_kan_ du bare ikke acceptere, vel?

Ork jo. Jeg kan bare ikke respektere dem, der kræver en undskyldning fra JP
for at have trykt tegninger forestillende en af verdenshistoriens mest
modbydelige personager, som der ovenikøbet ikke er nogen, der ved, hvordan
så ud.

Jeg kan slet ikke respektere folk, der fryder sig over, at det går JP ilde,
fordi JP trykte de tegninger.

Jeg har kun foragt tilovers for folk, der fryder sig over, at Danmark trues
af despoter.

Fra : Joakim von And

Dato : 07-02-06 17:09

> Skriver jeg intet om.

Svært at tolke det anderledes.

Er du sikker på, at det ikke er dit temperament, der
> er kogt en lille smule over?

Ja

> [...]
> modbydelige personager, som der ovenikøbet ikke er nogen, der ved, hvordan

Jamen så er vi måske slet ikke uenige, når det kommer til stykket.

> Jeg kan slet ikke respektere folk, der fryder sig over, at det går JP
> ilde, fordi JP trykte de tegninger.

Jeg fryder mig altså ikke over JP's fadæse. Sikke meget du kan udlede af en
enkelt smiley. I øvrigt er JP blot blevet en mindre brik i det drama, der i
dag udspiller sig i MØ.

> Jeg har kun foragt tilovers for folk, der fryder sig over, at Danmark
> trues af despoter.

Helt enig. Men måske man kunne tilføje, at det er netop er i tider som
disse, at man skal mane til besindighed. Eller har du også kun foragt
tilovers herfor?

Fra : HrSvendsen

Dato : 07-02-06 18:19

Joakim von And wrote:
> "HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Svært at tolke det anderledes.

Okay, det problem har vi så ikke tilfælles.

> Jeg fryder mig altså ikke over JP's fadæse.

Jeg har det også skidt med JPs undskyldning.

> Sikke meget du kan udlede
> af en enkelt smiley.

Njahh ... nu spurgte jeg jo til, hvorvidt det var udtryk for, at du frydede
dig; men du svarede jo ikke på det. Under alle omstændigheder kan jeg altså
ikke goutere en sådan fryd. Hvadenten det var det, du ville udtrykke eller
ej.

> I øvrigt er JP blot blevet en mindre brik i det
> drama, der i dag udspiller sig i MØ.

Ja. På den anden side set, har JP vist sig at være verdens mest
indflydelsesrige avis.

> Helt enig. Men måske man kunne tilføje, at det er netop er i tider som
> disse, at man skal mane til besindighed. Eller har du også kun foragt
> tilovers herfor?

Sålænge det ikke udarter sig til chamberlainsk given lunser til despoter.
Sålænge det ikke er knæfald for idioti osv.. Sålænge kan jeg såmænd godt se
på opfordringer til besindighed uden at bryde ud i foragt.

Fra : Mark Jensen

Dato : 07-02-06 16:56

On Tue, 7 Feb 2006 11:00:49 +0100, "Joakim von And"
<ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sammenstødet mellem den vestlige og den muslimske civilisation.
>
>Sidstnævnte Carsten Jensen udtalte bl.a. under udsendelsen med henvisning

Carsten Jensen hader Danmark og alt der er dansk. Der er efterhånden
ingen aviser der har lyst til at bruge ham mere som kommentator.

Hans sprogbrug generelt er så beskæmmende at han ikke fortjener den
store opmærksomhed.

Fra : Joakim von And

Dato : 07-02-06 17:11

"Mark Jensen" <jesperj@it.dk> skrev i en meddelelse

> Carsten Jensen hader Danmark og alt der er dansk. Der er efterhånden
> ingen aviser der har lyst til at bruge ham mere som kommentator.

Det skal jeg ikke kunne sige.

> Hans sprogbrug generelt er så beskæmmende at han ikke fortjener den
> store opmærksomhed.

Han er skarp i retorikken enig.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-06 20:56

Mark Jensen <jesperj@it.dk> wrote:

> [...]
> ingen aviser der har lyst til at bruge ham mere som kommentator.
>
> Hans sprogbrug generelt er så beskæmmende at han ikke fortjener den

Jamen, er det da ikke bl.a. ham så mange mennesker kritiserer, når de
beder om »kammertonen« i udlændingedebatten?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 07-02-06 21:43

> Jamen, er det da ikke bl.a. ham så mange mennesker kritiserer, når de
> beder om »kammertonen« i udlændingedebatten?
> [...]

Du har da vist glemt smileyen?

MVH
ES