Kalecherør
Fra : HHH

Dato : 08-03-06 22:46

Da jeg (min hustru) har mod på at fabrikere en sprayhood tl vores lille
sejlbåd, vil jeg gerne vide, om man ikke skal bruge en "bukkefjeder",
ligesom den elektrikere bruger til elektrikerrør, når man skal bukke rørene
(aluminium) efter en skabelon. Skal man evt. have rørene bukket "ude i byen"

v.h.

HHH

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-03-06 09:04

"HHH" <news@sletdette3xh-consult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligesom den elektrikere bruger til elektrikerrør, når man skal bukke
> rørene (aluminium) efter en skabelon. Skal man evt. have rørene bukket

Ellers har den lokale smed sikkert en rørbukkemaskine og kan udføre
bukningen på få minutter. Husk at lave rørene lidt længere, så du kan
tilpasse dem optimalt efter bukningen.
Hilsen
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-03-06 09:25

Hej HHH,

Gør som kalechesmeden, monter et par træklodser med gennemgående
bolte på en stor træplade, som skal sidde fast på underlaget.
De to klodser laves f.eks af 2 x 5 " træ. Den ene laves halvrund
med en stiksav inden monteringen på pladen.
Det to klodser monteres således at den firkantede ligger ud for
mindten af den afrundede klods i en afstand som er lidt større
end rørdiameteren.
Nu kan du på røret mærke op hvor der skal bukkes, stikke røret
ind mellem klodserne og trække i rørenderne der stikker uden for.
Du skal beregne mindste en halv meter til at trække.
Skal du lave større bue end klodsens runding trækker du kun lid
ad gangen og flytter røret lidt for at få et nyt angrebspunkt.
Rørene er så tykvæggede og fleksible at de ikke vil knække i
bøjningerne.

Mvh/Harding

Fra : N/A

Dato : 10-03-06 20:34

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-03-06 20:34

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse
> [...]
I det tilfælde ville JEG fylde dem med tørt fint sand og lukke enderne. Så
kan de formes meget fint uden diverse "sprækker" i overfladen. Men stadig er
det ikke en uoverkommelig affære at gå ned til smeden.
Hilsen
Steffen

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 11-03-06 02:13

> I det tilfælde ville JEG fylde dem med tørt fint sand og lukke enderne. Så
> kan de formes meget fint uden diverse "sprækker" i overfladen. Men stadig
> er det ikke en uoverkommelig affære at gå ned til smeden.

Nu kan jeg ikke lige "huske" hvor store sådanne nogle rør er, men hvad med
sådan et sæt.
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=109999&pno=11769&pointer=0

Er da til fornuftig pris.

-Leon

Fra : HO

Dato : 11-03-06 08:07

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> Nu kan jeg ikke lige "huske" hvor store sådanne nogle rør er, men hvad med
> sådan et sæt.
> http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=109999&pno=11769&pointer=0
Hejsa
Et rigtig godt sæt - meget billig, kanon fint hvis du arbejder med kobber
rør, vvs / bremserør - men igen, alurør
til sprayhood bukkes - rundes meget nemt i hånden. Er man meget usikker på
hånden, kan der med fordel saves en runddel, med den radius der ønskes. Jeg
ville bruge Ø18mm.

Hilsen
HO