Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 07-03-06 14:52

hej

Jeg har lige købt Photoshop elements 4, og tænker på om det er muligt, på en
nem måde, at beskære/ crope et billede og samtidig bevare x- y forholdet.
Det er simpelthen for lang tid siden jeg har brugt Photoshop.
Som jeg ser de nu er det lidt på lutterkig man kan beskære

Fra : ms

Dato : 07-03-06 15:17

> [...]
> forholdet. Det er simpelthen for lang tid siden jeg har brugt Photoshop.
> Som jeg ser de nu er det lidt på lutterkig man kan beskære

Kan du ikke indtaste et "forhold" ind i toppen?

/Max
(Som ikke har elements)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-03-06 15:35

Jan Damkjær Dahl wrote:

> [...]
> Det er simpelthen for lang tid siden jeg har brugt Photoshop.
> Som jeg ser de nu er det lidt på lutterkig man kan beskære

I PhotoShop gør man flg. man starter med at lade crop-markeringen fylde
hele billedet, og så holder man shift-tasten nede, medens man kører
crop-værktøjets hjørnemarkeringer indad...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 07-03-06 16:22

> I PhotoShop gør man flg. man starter med at lade crop-markeringen fylde
> hele billedet, og så holder man shift-tasten nede, medens man kører
> crop-værktøjets hjørnemarkeringer indad...

Takker det var lige den jeg manglede.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-03-06 17:06

Jan Damkjær Dahl wrote:

> Takker det var lige den jeg manglede.

Prøv at læse bogen om den lille spanske dreng der hedder Manuel, de kan
gi' en masse viden, PhotoShop er fyldt med funktioner, der kun kan
akriveres med forskellige taster. Og de fleste værktøjers funktion kan
ændres med tastetryk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens

Dato : 08-03-06 00:55

> I PhotoShop gør man flg. man starter med at lade crop-markeringen fylde
> hele billedet, og så holder man shift-tasten nede, medens man kører
> crop-værktøjets hjørnemarkeringer indad...

Alternativt kan du også - i dropdown menuen 'Aspect Ratio:' når du har valgt
'Crop Tool' - vælge 'Use Photo Ratio'. Det syn's jeg er meget nemmere

Hvis du beskærer til printformat '10 x 15' tastes dimensioner blot i de
efter følgende felter... så kommer der til at stå 'Custom' i førnævnte
drop-down menu. Skift mellem bredformat og højformat sker ved at klikke på
de to modsatrettede pile mellem 'Width:' og 'Height:'

Jens

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 08-03-06 12:33

> [...]
> drop-down menu. Skift mellem bredformat og højformat sker ved at klikke på
> de to modsatrettede pile mellem 'Width:' og 'Height:'

Ja den var faktisk smartere

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-03-06 18:05

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> skrev i en meddelelse

> Alternativt kan du også - i dropdown menuen 'Aspect Ratio:' når du har
> valgt 'Crop Tool' - vælge 'Use Photo Ratio'. Det syn's jeg er meget
> nemmere
[klip]

Jeg kan ikke se der står 'Aspect Ratio:' nogen steder, kan du fortælle det
lidt nærmere?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern "NOMORESPAM" ved svar på e-mail.

Fra : CanonKnud

Dato : 08-03-06 09:14

:
[...]
Den har jeg kendt et stykke tid, men hvordan roterer man crop-markeringen
90 grader? Jeg kan rotere med musen, men det er svært at ramme 90´ præcis.
mvh Knud

Fra : Max

Dato : 08-03-06 09:22

Hej

> Den har jeg kendt et stykke tid, men hvordan roterer man
> crop-markeringen 90 grader? Jeg kan rotere med musen, men det er

Tryk Shift ned når du rotere.

Mvh Max

Fra : CanonKnud

Dato : 08-03-06 09:33

[...]
Lækkert, tak. Hvor er det nemt når man kan det
mvh Knud