Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken Nikkor med fast blænde?
Fra : Årslev

Dato : 06-03-06 14:44

Hvilken Nikkor-zoom med fast blænde er rent prismæssigt det bedste køb i
forhold til kvaliteten/ydelsen?

(Har et D70s)

Fra : Lars Troels

Dato : 06-03-06 14:56

"Årslev" <maagevej62tv@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken Nikkor-zoom med fast blænde er rent prismæssigt det bedste køb i
> forhold til kvaliteten/ydelsen?
>
> (Har et D70s)
Det kommer jo fuldstændig an på hvad du skal bruge det til.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : JH

Dato : 06-03-06 15:04

Jeg er ikke i tvivl: en push-pull Nikkor AF 80-200mm 2.8. Den gamle udgave
fås fra 3000 kr. og tegner skarpt som en drøm og er virkeligt lækkert
bygget. Er 3000 kr for meget, se da efter den ældre Nikkor AF 70-210mm f4.
den tegner også rigtig fint skarpt og er set til 1200-1500 kr afhængig af
stand. Men brug de 1500 kr ekstra og køb 80-200mm'eren.
JH

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 15:10

In article <440c4171$0$24219$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
nospam@nospam.nospam says...
> Jeg er ikke i tvivl: en push-pull Nikkor AF 80-200mm 2.8.

Mon ikke der menes fast brændvidde :0)

I så fald er det svært at komme uden om 50 mm 1.8 der skulle være
fremragende til en pris af ca. 1000 kr i tyskland.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-06 15:49

Jakob wrote:
> Mon ikke der menes fast brændvidde :0)

Måske - men han skriver Nikkor-zoom - og en zoom kan vel ikke
have fast brændvidde ?

Jan

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 16:02

In article <440c4bf9$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
jan@jve.invalid says...

> Måske - men han skriver Nikkor-zoom - og en zoom kan vel ikke
> have fast brændvidde ?

Du har ret, jeg er dog overbevist om at der menes "hvilken tele med fast
brændvidde" synes det lyder lidt underligt med "fast blænde" men det er
da muligt jeg tager fejl :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Georg Tranholm

Dato : 06-03-06 16:27

"Jakob" <nomail@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du har ret, jeg er dog overbevist om at der menes "hvilken tele med fast
> brændvidde" synes det lyder lidt underligt med "fast blænde" men det er

Hvorfor lyder det underligt med en fast blænde?? Jeg har en 24-70mm
med fast blænde f/2,8

Mvh
/GT

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-03-06 17:04

Jakob wrote:
> [...]
>

> Du har ret, jeg er dog overbevist om at der menes "hvilken tele med fast
> brændvidde" synes det lyder lidt underligt med "fast blænde" men det er

-så venter vi bare på at Årslev fortæller hvad hen mener, så vi kan
diskutere videre på det rigtige grundlag

Bo //

Fra : Årslev

Dato : 06-03-06 18:40

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> -så venter vi bare på at Årslev fortæller hvad hen mener, så vi kan
> diskutere videre på det rigtige grundlag

Så kom jeg online igen og det var da en masse besvær mit spørgsmål skapte.
Som nogle gættede, så mente jeg objektiver hvor blænden ikke ændres selvom
man øger brændvidden. Som f.eks. de billige plastikglas der på en tele ender
på blænde 5.6 og den slags.
Var ude efter et objektiv der så vidt mulig bevarer blændeværdien samtidig
med at man zoomer. Giver det bedre mening nu?

Angående objektiver med fast brændvidde, så ved jeg godt at 50mm´eren (1.8)
er det bedste køb indenfor dette område, så det var med andre ord ikke dette
mit spørgsmål ønskede at afklare.

Fra : Jakob

Dato : 06-03-06 18:43

In article <2479c$440c73ea$55da87bb$14759@news.galnet.dk>,
maagevej62tv@galnet.dk says...

> Angående objektiver med fast brændvidde, så ved jeg godt at 50mm´eren (1.8)
> er det bedste køb indenfor dette område, så det var med andre ord ikke dette
> mit spørgsmål ønskede at afklare.

fint fint

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-03-06 15:52

Jakob wrote:
> In article <440c4171$0$24219$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
> nospam@nospam.nospam says...

> Mon ikke der menes fast brændvidde :0)

Årslev spurgte om en zoom, så det er nok ikke fast brændvidde. Fast
blænde undrede jeg mig også lidt over, da jeg ikke er stødt på den slags
(til alm kamerabrug), men nogle zooms har mindre lys i den ene ende af
skalaen, og det må være det, der hentydes i spm.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-03-06 17:27

Bo Bjerre skrev i 440c4ca2$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> [...]
> slags (til alm kamerabrug), men nogle zooms har mindre lys i den ene
> ende af skalaen, og det må være det, der hentydes i spm.

Jeg tænkte slet ikke over at der kunne være et forståelsesproblem, da jeg så
det.
Det er selvfølgeligt en zoom, hvor blænden ikke ændrer sig med brændvidden.

mvh
Jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-03-06 19:32

Jan Bøgh wrote:

> Jeg tænkte slet ikke over at der kunne være et forståelsesproblem, da jeg så
> det.
> Det er selvfølgeligt en zoom, hvor blænden ikke ændrer sig med brændvidden.

Tjah, hvis du ser dig om i tråden var der en del misforståelser. Derfor
prøvede jeg at hjælpe

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-03-06 12:27

Bo Bjerre skrev i 440c803b$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net dette:

> Tjah, hvis du ser dig om i tråden var der en del misforståelser.
> Derfor prøvede jeg at hjælpe

Sorry, det var ikke min mening at det skulle fremstå som kritik.

mvh
jan
--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-03-06 15:54

Årslev wrote:
> Hvilken Nikkor-zoom med fast blænde er rent prismæssigt det bedste køb i
> forhold til kvaliteten/ydelsen?

zoom er et vidt begreb: det kan jo ligge helt i vidvinkelområdet, eller
helt i teleområdet. Derfor kan spørgsmålet ikke besvares.

Bo //

Fra : den ægte fotomand

Dato : 06-03-06 19:09

Du kan ikke få et zoom objektiv med fast blænde, det er kun spejlobjektiver
der leveres med en fastblænde. Andre objektiver har variabel blænde.

Per