Hvad er fagmæssigt korrekt?
Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-03-06 13:33

Jeg har brug for at finde ud af om det er mig, der bare er en urimelig
krakiler, eller om jeg har ret i en kritik af en reparation.

Min CV har fået skiftet tag (forsikringsskade) og det blev lavet hos den
lokale forhandler, hvor vognen også er købet.
Problemet er, at efter reparationen er den fugemasse, der er brugt til
tætningen langs samlingen til de lodrette flader, meget grim. Der er store
klatter og mærker, der går helt op til 5 cm. væk fra samlingen. Jeg har en
opfattelse af at en korrekt udført fugning kun har fugemasse i selve fugen
og ikke ud over selve pladen og på ydersiden af den skinne, der sidder over
samlingen. Men da jeg henvendte mig til forhandleren var svaret, at sådan
måtte man forvente at det så ud, og at han synes det var noget pjat at komme
rendende med reklamationer over sådanne småtterier.
Problemet kan ses her:
http://jan.boegh.net/Album/AdHoc/index2.html

Er det blot mig, der er urimelig, så vil jeg holde min kaje, gå i gang med
diverse kemikalier for at rense min CV og blot konstatere, at mine
forventninger er som de flestes.
Måske er jeg også lidt negativ efter en oplevelse af at efter en reparation
af mit køleskab endte vi i Italien med et skab, der ikke virkede, en senere
reparation af Trumaen medførte en forårsweekend uden varme og endeligt en
gasvandvarmer, der ikke virkede, fordi man ikke havde monteret den så den
fik en tændingsspænding, der var høj nok.

vh
Jan
--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 07-03-06 14:32

Hej Jan.
Jeg synes fugen på billed 16 er lige til stregen. Der er tydeligvis brugt
RIGELIGT; men stederne på billed 13-15 er for dårlige.
Foreslå din forhandler, at den praktikant der var på værkstedet den
pågældende uge vender tilbage og retter op på foretagenet.
Når du nu har fået lave flere ting det samme sted, forstår jeg ikke, at du
vender tilbage.
Er det forsikringen, som insisterede på, det skulle laves her ?

Ivan, århus

Fra : Gismo

Dato : 07-03-06 14:32

Jan Bøgh wrote:
> Jeg har brug for at finde ud af om det er mig, der bare er en urimelig
> krakiler, eller om jeg har ret i en kritik af en reparation.

Samlingerne ind mod taget er OK, men uden på siden det ser ikke godt ud
Jeg er ikke fagmand men har fået skiftet taget på den gamle CV og det så
ikke sådan ud, de gullige klatter ved jeg ikke hvad er, det sorte sekumastic
er gnattet ud, det ligner en der skulle fuge for første gang.

Det er meget omstændigt at fjerne fugemassen, jeg ville bede rep. om at
lave det om. Den bære jo tydeligt præg af at have fået nyt tag.

Gismo

Fra : Gamle

Dato : 07-03-06 15:52

> [...]
> Problemet er, at efter reparationen er den fugemasse, der er brugt til
> tætningen langs samlingen til de lodrette flader, meget grim.
klip

Det kunne en 10 års knægt have lavet bedre.
Henvend dig til forsikringsselskabet de kan nok hjælpe. Det er jo
forsikringen som skal betale, og det arbejde skal laves om.
Er det længe siden. Der må da også have været taksator på.

Mvh.
Torben

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-03-06 16:11

> [...]
>
> Er det blot mig, der er urimelig, så vil jeg holde min kaje, gå i gang med
> diverse kemikalier for at rense min CV og blot konstatere, at mine

Jeg syntes billede 15 ligner noget makværk, det gule på på billed 13/14
ligner noget lim

Jeg havde ikke fundet mig i det, men vil tro det er forsikringen du skal
klage til, der det vel er dem som har købt den repartion, så tag kontakt til
den taksator der er på opgaven

Mvh Jesper

Fra : T. Hartung

Dato : 07-03-06 23:01

> [...]
> opfattelse af at en korrekt udført fugning kun har fugemasse i selve fugen
> og ikke ud over selve pladen og på ydersiden af den skinne, der sidder

Du kan da se at der er brugt fugemasse :) - det er nu ikke så faligt at
fjerne - du skal "skaffe" dig noget af fugemasse fra det overskydende på
vognen. Efterhånden for du en lille klup - denne klump bruger du så til at
fjerne mere fugemasse med ved at "duppe" det på det overskydende fygemasse -
det bliver en klister klump - men du kan fjerne det hele på denne måde. Hvis
det bliver for klistret på fingerne (kan det godt) brug så lidt sulfovand på
fingerne - derefter klæber det knapt så meget (både på fingerne og
vognefugen) men det bliver hurtigt bedre igen. Jo nyer fugen er des bedre.

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Sten Bo

Dato : 09-03-06 10:59

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

,

> [...]
> så lidt sulfovand på fingerne - derefter klæber det knapt så meget (både
> på fingerne og vognefugen) men det bliver hurtigt bedre igen. Jo nyer

Ja og det burde værkstedet da ha gjort inden man afleverede vognen.

Men de har jo travlt, de overbebyrdede stakler.

Hvis man kikker på nye vogne kan man også se fugemasse titte grimt frem, og
på min bemærkning om fugen på en ny vogn til en "mekaniker" om hvorfor den
ikke vælges hvid som vognen og afleveres lidt pænere, skarpe afgrænsede
kanter som alle andre steder der fuges? .... At den ville gulne utrolig
grimt, så hellere sort fra starten, og at det er svært at få en glat kant
når det er fugemasse der anbringes i mellem pladerne inden de samles - og
hvor det varierende overskud så klemmes ud på plade der endda ofte er
nubret...

Er der bare lidt for meget og man rører ved det, forsøger at pille kommer
det til at se endnu værre ud.

Han syntes, at det var vigtigere med en sikker tæt fuge, og ville se stort
på det kosmetiske, bare det ikke var for slemt.

Her har man vist forsøgt at rette på overskuddet eller har, hvem ved. pillet
og jeg syntes det ser græsseligt ud. Altså en ommer -afrensning af manden
der lavede det. (Han må være sort endnu).

Jeg forstår ikke, at stedet ikke foreslog lidt god kompensation - 6 fl.god
rødvin af chefens mærke f.eks. - hvis du selv kunne sørge for den sidste
finish, med oplysninger om, sådan og sådan.

Vi har haft et par biler på værksted, tidens tand og en lille skade, og fik
efterfølgende et par meget pæne breve, om vi var tilfredse og om vi havde
forslag til dem af den ene eller anden art. Der var selvfølgelig også et
brev fra forsikringen til vores orientering, men også at man bad os om at
reagere til dem hvis ikke alt var tilfredsstillende. Ja vi fik endda en
gratis lånebil så længe det varede.Det er selvfølgelig almindelig kendt for
biler, men problemer er måske dybest set, at der er alt for få cv
værksteder og alt for få cv mekanikere. På vore lokale center var de sidste
forår og sommer så stressede, at det hele var ved at gå op i limningen.
Tidsmangel ; "Hvornår har i så tænk jer det skal være færdigt"?

Værkfører endte med en længer stress sygemelding og ingen ville påtage sig
at vikariere. Tal om at spille sorteper.

Hvordan man når at klare klargøring og eftersynene på alle de nye vogne der
sælges og brugte der bare skifter ejer, kan undre.

Det er selvfølgelig ikke vores problem - men så alligevel. Det er i alt
fald dumt at komme med vognen 2 uger før man skal på ferie.

Jeg syntes også at det er meget grimt og ikke fagmæssigt udført.

Fra : Per

Dato : 09-03-06 17:47

Hej Jan !

Hvis det jeg kan se på dine billeder er korrekt er der to forskellige
substanser der er smurt ud på CV'ens sideplader.

Den ene er butylgummimassen .... den er meget nem at fjerne. ( det ville jeg
nok selv gøre!)

MEN, det ser ud til at der også er smurt noget isolerskum eller lignende (
gul farve) ud på siden af CV'en ... hvis det er rigtigt skal det skrabes
forsigtigt af og efterpoleres med Slipol ( eller anden polermasse) - Det
burde være fjernet med det samme !

Hilsen Per A.

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 15-03-06 18:14

jeg har set billede 15 JØSSES jeg var brændt helt af, sådan noget
markværk.... håber du går hele vejen det er det grimmeste jeg har set til
dato. vi har fået tætnes vores i forenden og der er da ikke sort snaks ?