Privat kontra forhandler
Fra : JL

Dato : 08-03-06 22:59

Jeg skal ud og købe brugt bil til omkring 20.000

Hvad vil I anbefale? Privat eller gennem forhandler?

Hvad er jeres erfaringer?

Fra : Jasper Norman

Dato : 09-03-06 00:03

> Jeg skal ud og købe brugt bil til omkring 20.000
>
> Hvad vil I anbefale? Privat eller gennem forhandler?

Der er ikke den store besparelse ved at købe hos private. Det er ser ud til,
at man tager et kig på bilbasen.dk under forhandlere, og sætter prisen
derefter.

Jeg ved ikke hvad garantien er værd hos en forhandler ved køb af bil til
20.000,- men den er vel bedre end slet ingen garanti Men det er vel et
spørgsmål om tillid og om bilen du er ude efter, pludselig står hos en
privat eller forhandler. Jeg har netop købt en halv-dyr bil hos en privat...
jeg aner ikke om jeg har købt "katten i sækken" men fyren virkede reel, så
det er vel bare at gribe chancen når den byder sig. Men jeg må da indrømme,
at hvis der havde stået to ens biler ved siden af hinanden, og den ene var
til salg hos en forhandler (en "god" en af slagsen) havde jeg da handlet hos
ham pga. garantien. Men igen... det virker mange gange som om, at private er
mere "ærekære" i salget. En forhandler er villig til at sige hvad som helst
for at få bilen skudt af, mens en privat person mange gange er mere ærlig
pga. af, at det er hans "egen" bil han er ved at sælge.

Men i princippet skal en forhandler jo dække alle fejl+mangler de første 6
mdr. Også på en bil til 20.000,- selv om jeg tvivler på, at han vil dække
alting uden at trække det i langdrag? Men det er bare en mistanke.

God jagt.

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-06 07:10

"Jasper Norman" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ikke den store besparelse ved at købe hos private. Det er ser ud
> til, at man tager et kig på bilbasen.dk under forhandlere, og sætter
> prisen derefter.

Nå, en forhandler "tjener",omsætter typ. for 30-40.000,- pr handel. dem skal
man naturligvis dele ved en privat handel. En sælger kan/skal altid forsøges
presses, og det har han vel sat prisen efter?.

> Men i princippet skal en forhandler jo dække alle fejl+mangler de første 6
> mdr. Også på en bil til 20.000,- selv om jeg tvivler på, at han vil dække
> alting uden at trække det i langdrag? Men det er bare en mistanke.

FORKERT, købeloven omhandler det som IKKE er "naturlig" slitage set ifht til
bilen og prisen, og på en bil til 20.000 er det ikke meget ;). Hvis den er
til salg hos en forhandler for 20 kKr, gætter jeg på ,han har fået den, for
at andre kunne slippe af med den - den er tæt på skrot.

Fra : Jasper Norman

Dato : 09-03-06 23:11

> [...]
> den er til salg hos en forhandler for 20 kKr, gætter jeg på ,han har fået
> den, for at andre kunne slippe af med den - den er tæt på skrot.

Ok, det lyder da meget rimeligt. Men der var, dengang den nye købelov trådte
i kraft, meget snak om, at nu ville alle biler stige betydeligt, da
forhandlerne skulle dække alle fejl & mangler. Om der er sket den forventede
prisstigning ved jeg ikke.

/Jasper

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-03-06 19:38

> [...]
> trådte i kraft, meget snak om, at nu ville alle biler stige betydeligt, da
> forhandlerne skulle dække alle fejl & mangler. Om der er sket den

Den købelov er ikke det papir værd, den er trykt på :((. Hvis sælger, og det
behøves ikke kun være biler, siger det er naturlig,forventet slitage, el.
misbrug, dårlig vedligehold fra din side, skal han ikke andet end at prøve
at lade være med at grine. For så er du nød til at rejse civil sag mod ham
for at få ret, ikke engang forbrugerrådets afgørelser skal han tage
alvorligt.

Fra : Jasper Norman

Dato : 11-03-06 00:51

> [...]
> prøve at lade være med at grine. For så er du nød til at rejse civil sag
> mod ham for at få ret, ikke engang forbrugerrådets afgørelser skal han

Aha... betryggende Sikkert ikke dér man får medhold hvis udstødningen
går på en bil til 20k!

/Jasper