Hvad står NZ for?
Fra : Hanne

Dato : 07-03-06 23:54

Kom til at tænke på hvad det der NZ i Astra'en står for =)

Nogle kloge bilnørder som kan svaret, det lyder lidt smarter når man ved
hvad det står for=)

På forhånd tak

Hanne Bülow
Opel Astra 1,6i NZ 3D '93
Ankommer i April =)

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 08-03-06 01:18

det står en anden form for lidt sløvere heste hos opel ... New Zealandske
heste ... der er ikke så mange som i de andre

jeg mener det er en motor type med lidt mindre heste, eks. 16 nz har måske
8v har 75hk & en 1,6 16v har 100hk, men lige præcis hvad NZ står får har jeg
pt. ikke andre forklaringer

tillykke med den ...

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Leif Sørensen

Dato : 08-03-06 06:10

On Tue, 07 Mar 2006 23:53:47 +0100, Hanne <hanne@lyre.dk> wrote:

>Kom til at tænke på hvad det der NZ i Astra'en står for =)

N står for kompressionsforhold mellem 9:1 og 9,5:1 (kan køre på 92
oktan)
Z står for Zentraleinspritzung altså centalindsprøjtning.

Mvh Leif

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-06 10:12

Den Wed, 08 Mar 2006 06:09:46 +0100, skrev Leif Sørensen :

> N står for kompressionsforhold mellem 9:1 og 9,5:1 (kan køre på 92
> oktan)
> Z står for Zentraleinspritzung altså centalindsprøjtning.

Helt præcist står N for N(ormalbenzin).

Før indsprøjtning blev almindeligt, var det Opels måde at angive
forskellige effekttrin på. En 1.6 (man skiltede ikke med N'et) var
laveste trin mens 1.6S ydede væsentligt mere men altså også brugte
S(uperbenzin).

--
Kent Oldhøj

Fra : Leif Sørensen

Dato : 08-03-06 11:07

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige effekttrin på. En 1.6 (man skiltede ikke med N'et) var
> laveste trin mens 1.6S ydede væsentligt mere men altså også brugte

Opels N og S betegnelser henviser til kompressionsforholdet og dermed
hvilket oktantal motoren minimum skal bruge.
At motoreffekten stiger ved højere kompression, kommer vel ikke bag på
nogen?
Betegnelserne har intet med ndsprøjtning at gøre.
I øvrigt henvises til:
http://www.senatorman.de/motorkennzeichnung.htm

mvh Leif

Fra : Bjørn

Dato : 08-03-06 12:36

"Leif Sørensen" <les@lite.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt henvises til:
> http://www.senatorman.de/motorkennzeichnung.htm

Eller:
http://www.olsenworld.dk/opel/motorkendingskoder-dk.htm
- hvis man ikke er så glad for det tyske :)

--
Mvh Bjørn :)
http://www.dkfritidbil.dk/dfbwhois/?mode=view&id=4

Fra : Thomas J.

Dato : 08-03-06 10:32

Den Tue, 07 Mar 2006 23:53:47 +0100 sendte Hanne <hanne@lyre.dk>
følgende røgsignaler:

>Kom til at tænke på hvad det der NZ i Astra'en står for =)
>
>Nogle kloge bilnørder som kan svaret, det lyder lidt smarter når man ved
> hvad det står for=)

Nicht Zuverlässig ?
Nuke Zimbabwe ?
Nyrup Zucks ?
Nude Zwingers ?

Ja, mulighederne er mange.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-03-06 12:32

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:6n8t02l5f5sn06pd7uuc39oqqcg3vffi95@4ax.com...

> Nicht Zuverlässig ?
> Nuke Zimbabwe ?
> Nyrup Zucks ?
> Nude Zwingers ?
>
> Ja, mulighederne er mange.

Men alle forkerte.

NZ står for New Zealand.

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjørn

Dato : 08-03-06 16:04

> Men alle forkerte.
>
> NZ står for New Zealand.

Motorkoden for en omtalte Astra er C16NZ :) Det har intet med New Zealand at
gøre ;)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-03-06 08:46

"Bjørn" <bjornnorgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Motorkoden for en omtalte Astra er C16NZ :) Det har intet med New Zealand
> at gøre ;)

Nå ... det kommer godt nok bag på mig. Det passer ellers meget godt på min
bil - den hedder AFN.

AFganistaN !

--
Per, Esbjerg
Golf3

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 13:32

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Nå ... det kommer godt nok bag på mig. Det passer ellers meget godt på min
> bil - den hedder AFN.
> AFganistaN !

Den er måske bombesikkret?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-03-06 20:27

"Hanne" <hanne@lyre.dk> skrev i en meddelelse
> Kom til at tænke på hvad det der NZ i Astra'en står for =)

NeanderZahler?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen