Finansiering af ny bil - ÅOP
Fra : Reebuz

Dato : 07-03-06 14:19

Hej

Jeg er ved at hjemtage forskellige tilbud fra banker og
finansieringsinstitutter til vores nye bil (Seat Leon 1,6 Sport til
240.000). I mange bilblade og andre steder der handler om finansiering
anbefales, at man går efter den lavest mulige ÅOP (årlige
omkostningsprocent), men hvorfor egentlig? Det må vel være være det
månedlige afdrag man skal betale der afgør hvor dyr bilen er, eller hvad
overser jeg?

Jeg er opmærksom på at ÅOP kan sammensættes forskelligt af renter og gebyrer
og at renter selvfølgelig er fradragsberettigede, men kan skattefradaget på
rentedelen af ÅOP modsvare højere månedlige afdrag?

- Patrick

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 07-03-06 14:39

Reebuz skrev:

> [...]
> anbefales, at man går efter den lavest mulige ÅOP (årlige
> omkostningsprocent), men hvorfor egentlig?

Hvis det drejer sig om lav "rente" contra høj er det vel dét!?

> Det må vel være være det
> månedlige afdrag man skal betale der afgør hvor dyr bilen er, eller
> hvad overser jeg?

Et stort afdrag om måneden betyder jo alt andet lige kortere løbetid.
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Anders Majland

Dato : 07-03-06 15:06

Det er det nemmeste at sammenligne på - beholder du bilen til lånet er
betalt ud vil det med lånet med laveste ÅOP have fået det billigste lån.

> Et stort afdrag om måneden betyder jo alt andet lige kortere løbetid.

Både ja og nej - det er meget stor forskel på hvad der tages i
stiftelsesomkostninger. Er man typen der skifter bil hurtigere end man
betaler lånet ud er lave stiftelsesomkostninger vigtigere end lav rente.
Skifter man hvert andet år kan der sagtens være ide i at låne med sikkerhed
i noget andet (f.eks bolig) da man så kan genbruge låne omkostninger til de
næste biler. Det er ikke ualmindeligt at det koster 12-15000kr i
stiftelsesomkostninger - og det er noget der er værd at handle om ...

Har man friværdien og f.eks tager et boligprioritestlån i skandiabanken på
250000kr er ÅOP godt nok 4,1% efter skat men stiftelseomkostnignerne er
"kun" 5325kr. Man er "velkommen" til at betale det ned lige så hurtigt man
lyster,men dog min. over 30år. Man kan også tage det afdragsfrit de første
10år. Så vil det i den periode virke som en kassekredit med et maks på
250000kr og hver gang man skifter bil kan man trække den til grænsen igen
uden yderligere stiftelsesomkostninger. Det kræver så selvfølgelig
selvjustits at få den betalt ned mellem bilkøbene så der plads til en ny
øse... Men som sagt kan man spare rigtigt meget på
stiftelsesomkostningerne - har man derimod sikkerheden i bilen skal der ny
tinglysning til ved hver bilhandel...

/A

Fra : Martin

Dato : 07-03-06 15:07

Hej

Du roder altså lidt rundt i det....

ÅOP sammensættes ikke forskelligt, men der er nogle faste krav. I ÅOP er
indeholdt renter (som du rigtigt er inde på) og mindst ligeså vigtigt
diverse stiftelsesomkostninger og løbende administrationsgebyrer. Det kan
godt være at renten "kun" er 6% et sted, men ÅOP så faktisk er 11% hvis der
nu er 10.000 kr. i stiftelsesprovision og et månedligt administrationsbidrag
på 300 kr.

Det månedlige afdrag nævner du som afgørende. Det er selvfølgelig rigtigt
hvis du sammenligner to lån med identisk løbetid og provenu ved lånets
udbetaling. Hvis det ene lån har en ydelse på 2.000 kr./md. over 20 år, kan
det jo ikke sammenlignes med et lån med en ydelse på 4.000 kr./md. over 6
år. Det er netop her, at ÅOP gør dig en tjeneste at fortælle hvad der er
billigst.

Håber du kan bruge det til noget. Husk i øvrigt at spørge dit
realkreditinstitut (hvis du har friværdi), for her kan du med ovenstående
lån (240.000 kr. i provenu) komme ned på en 4.000 kr./md. over 6 år med
varibel rente. ÅOP er her 5,27%. Det er der ikke mange andre steder du kan
få.

Mvh Martin

Fra : None

Dato : 07-03-06 14:54

"Reebuz" <psg@myreget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gebyrer og at renter selvfølgelig er fradragsberettigede, men kan
> skattefradaget på rentedelen af ÅOP modsvare højere månedlige afdrag?

Det er fordi man i ÅOP indregner dokumentgebyr osv.

Forstil dig jeg vil låne dig 100.000 kr. over 5 år til 0 % rente ,men du
skal lige betale 75.000 kr i oprettelsesgebyr !

Så de årlige omkostninger i procent fortæller hvad lånet reelt koster, mens
den årlige rente blot fortæller hvad rentesatsen på lånet er.

Mvh none

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 07-03-06 14:55

> [...]
> omkostningsprocent), men hvorfor egentlig? Det må vel være være det
> månedlige afdrag man skal betale der afgør hvor dyr bilen er, eller hvad

Ja du overser at jo højere ÅOP jo mere skal du i virkeligheden betale for
bilen - altså det samlede beløb der skal betales tilbage.
Det er da fint nok her og nu med lave månedlige rater, men det er vel ikke
ligegyldigt om bilen i sidste ende kommer til at koste 260.000 eller f.eks.
300.000 kr når den er betalt tilbage.

> [...]
> og at renter selvfølgelig er fradragsberettigede, men kan skattefradaget

> rentedelen af ÅOP modsvare højere månedlige afdrag?

Umiddelbart nej - men det kommer an på hvad du præcist mener.
Hvis du tænker på at en høj ÅOP giver højt skattefradrag og dermed flere
penge - og at disse så kan bruges til at lægge et højere månedligt afdrag
mener jeg at det ikke kan betale sig. Primært fordi renten trods alt stadig
er så lav at det vil være småpenge. Det er dog umuligt at sige 100% uden de
eksakte tal, men jeg tror ikke på ideen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Reebuz

Dato : 07-03-06 15:13

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er da fint nok her og nu med lave månedlige rater, men det er vel ikke
> ligegyldigt om bilen i sidste ende kommer til at koste 260.000 eller

Nje, det er langtfra ligegyldigt! Hvis vi nu siger at der tilbydes en
finansiering med en månedelig ydelse på fx 2800 i 84 måneder hvor gebyrer og
renter indregnet er det vel det jeg kommer til at betale (2800*84= 235.200)?
Man bør vel derfor snarere se på hvad bilen samlet har kostet når man er
færdig med at betale snarere end ÅOP?

Ok, det gør jeg nok heller ikke!

- Patrick

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 07-03-06 15:33

"Reebuz" <psg@myreget2net.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> [...]
235.200)?
> Man bør vel derfor snarere se på hvad bilen samlet har kostet når man er

Enig! - som sådan. Men de to ting hænger sammen - altså ÅOP og den endelige
pris.
Hvis man nu ikke har råd til et særligt stort månedligt afdrag og derfor
skal have en tilsvarende længere løbetid er en lav ÅOP et must.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved