Tsk, tsk, journalister!
Fra : NS

Dato : 06-03-06 19:36

Så så jeg lige i et stort opslået indslag i TV2
Nyhederne om lastbilers såkaldte "uforsvarlige
kørsel" i højresving. Man ser en lastbil dreje til
højre i et kryds, mens chaufføren sidder og taler
i telefon. Jes Dorph får det så til at blive til
at chauføren er ved at køre cyklisten ned. Men
hvis man kiggede efter kunne man se, at chaufføren
havde set cyklisten og rent faktisk først kører
rigtig frem, da han kan se at cyklisten standser.
Derefter sagde han meget dramatisk at der de
sidste 10 år? var blevet dræbt 50 mennesker ved
højresvingsulykker med lastbiler. Det kan jeg ikke
se det dramatiske i, da det kun er 5 om året!
Typisk TV2 sensationsjounalistik.

NS

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-03-06 19:48

Man kunne faktisk se, at der bliver gult og cyklisten derfor stopper.
Lastbilen har indtil da kørt bag cyklisten , men vælger så da han standser
at fortsætte over for taxagult.
Ud over det faktuelt forkerte i rapportagen, så synes jeg stadig det er
forkert at rode med telefoner osv. under kørsel, hvem har ikke selv prøvet
det og set de problemer det medfører.

Niels

Fra : Thomas

Dato : 06-03-06 19:56

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> forkert at rode med telefoner osv. under kørsel, hvem har ikke selv prøvet

jo, men hvis cyklisten også havde kørt over for taxagult, havde det så været
cyklistens skyld at vedkommende var blevet kørt ned `?

Mvh

Thomas

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-03-06 20:57

> jo, men hvis cyklisten også havde kørt over for taxagult, havde det så
> været cyklistens skyld at vedkommende var blevet kørt ned `?

Det forventer du vel ikke jeg ville svare ja til.
Lastbilen holder sig bag cyklisten og vælger så hvor cyklisten stopper at
fortsætte forbi ham. Havde cyklisten fortsat havde man tydeligt kunne se
det fra lastbilen og stoppe.

Spørgsmålet her var det korrekte i indslaget og ikke om det er rimeligt
eller er at en lastbil kører en cyklist ned. Det sidste kan man jo slet ikke
diskutere.

Niels

Fra : Thomas

Dato : 06-03-06 21:34

> [...]
>
> Spørgsmålet her var det korrekte i indslaget og ikke om det er rimeligt
> eller er at en lastbil kører en cyklist ned. Det sidste kan man jo slet

jeg så godt nok indslaget og så at lastbilen var en cykelængde eller noget
bagved. Nu var deres kommentarer noget værre sludder, det er vi da enige
om, men spørgsmålet er vel om lastbilshauførren vitterligt havde set
cyklisten og havde kunne nået at bremse ned, hvis vi antager de har kørt
omkring 20 km/t op til krydset

Mvh

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-03-06 22:12

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

vel om lastbilshauførren vitterligt havde set
> cyklisten og havde kunne nået at bremse ned, hvis vi antager de har kørt
> omkring 20 km/t op til krydset

Tvivler, for han ikke bare kørte frem, men havde gang i andet oppe i det
styrehus, så travlt med det, at han ikke viste af - han havde helt klart
ikke set cyklisten.

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-03-06 22:48

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
>>

> Tvivler, for han ikke bare kørte frem, men havde gang i andet oppe i det
> styrehus, så travlt med det, at han ikke viste af - han havde helt klart

Sikken da en påstand, du ved måske også hvem han snakkede med i
telefonen, jeg kunne se han kiggede på cykellisten.

--
Hilsen Martin.

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : NS

Dato : 07-03-06 16:31

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
>>

> Tvivler, for han ikke bare kørte frem, men havde gang i andet oppe i det
> styrehus, så travlt med det, at han ikke viste af - han havde helt klart

Har du mere end 2 hænder? Det er de færreste der
har hænder nok til at holde en telefon, et rat og
betjene blinklyskontakten. Det har ikke noget med
overblikket, men prioritering at gøre.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 16:44

"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

> Har du mere end 2 hænder? Det er de færreste der har hænder nok til at
> holde en telefon, et rat og betjene blinklyskontakten. Det har ikke noget
> med overblikket, men prioritering at gøre.

Hvis man placerer sin venstre hånd strategisk vigtigt, så er det nu meget
let at styre rattet med en hånd samtidig med at en finger lige vipper på
blinklyskontakten (i hvert fald i Ford).

Har en bekendt som fint klarer at køre rundt i Silkeborg i sin mercedes mens
han æder en BigMac. Med servo og tomatkasse behøves kun en håndt til at føre
bilen rundt. Den anden hånd kan så bruges til diverse ting hvoraf nogle er
lovlige og andre ulovlige.

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 19:28

Tom skrev:
> [...]
> bilen rundt. Den anden hånd kan så bruges til diverse ting hvoraf nogle er

Nu sammenligner du personbiler med lastbiler. Og det er ikke altid lige
godt at gøre.

Men i stedet for at fokusere på den lille dims der hedder en
mobiltelefon kunne man i stedet begynde at interessere sig for de store
forhold der har indflydelse på chaufførens hverdag.

Og på den konto er der rigtig mange ting man kunne gøre. Men da det er
ting det er svært at kontrollere, med den nuværende indsats, bliver det
jo nok ikke til noget. Det er nemmere blot at gøre det "på tysk" og give
lastbilerne skylden for alle uheldighederne.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 07:17

> Men i stedet for at fokusere på den lille dims der hedder en mobiltelefon
> kunne man i stedet begynde at interessere sig for de store forhold der har
> indflydelse på chaufførens hverdag.

Som kaffemaskinen, micro'en, fax'en ;)).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-06 14:03

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Som kaffemaskinen, micro'en, fax'en ;)).

For den første laver den en kande af gangen. Det passer lige mellem to
pauser.

Microen sidder normalt ude i sideskabet, så den bliver lidt svær at
betjene under kørsel.

Og fax'en burde kunne passe sig selv.

Men de hører stadig kun til de små ting i det spil.

Men en ting som at gøre varemodtageren økonomisk interesseret i at han
var klar til at modtage varerne når de kom og ikke i at stille krav om
at de skulle ankomme på det og det klokkeslet. Uanset trafikale forhold
som chaufføren så skulle kompensere for. (Det kunne ordnes ved at gøre
transportkøber økonomisk ansvarlig for reglernes overholdelse. Som jeg
har snakket om i 15+ år. Men som ingen gider høre på.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : NS

Dato : 07-03-06 19:58

Tom skrev:
> [...]
> bilen rundt. Den anden hånd kan så bruges til diverse ting hvoraf nogle er

Lastbiler har et større rat ifht. personbiler så
det er altså sværrere at nå blinkkontakten når man
også skal styre samtidig og ikke må slippe rattet.
Jeg har ihf. prøvet det på en Volvo.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 07:26

> [...]

> holde en telefon, et rat og betjene blinklyskontakten. Det har ikke noget
> med overblikket, men prioritering at gøre.

I det tilfælde valgte han at prioritere forkert. det gør det vist ikke mere
lovligt, forsvarligt?. Af den grund er det fx. forbudt at tale i håndholdt,
efter min menig skulle det helt være forbudt at tale i tlf. under kørslen.
For tankerne, koncentrationen, er hos "stemmen" i tlf., ikke der den burde
være, hvilket også undersøgelser viser.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-06 14:10

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
> For tankerne, koncentrationen, er hos "stemmen" i tlf., ikke der den burde

Det er den slags snak man kommer med når man ikke selv har væsentlig
kørselserfaring.

Og når man så gør tingene ud fra den klassiske jantelovsfejl om at
"ingen kan gøre tingene bedre end jeg kan (Og kan de skal de kanøfles.)" .
--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 14:32

> Og når man så gør tingene ud fra den klassiske jantelovsfejl om at "ingen
> kan gøre tingene bedre end jeg kan (Og kan de skal de kanøfles.)" .
> --
Den kan vendes om, så den peger på bla. dig selv. Har du tænkt over det?.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-06 18:05

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Den kan vendes om, så den peger på bla. dig selv. Har du tænkt over det?.

Højest sandsynlig. Jeg kan blot ikke lige få øje på dine associationer i
denne forbindelse.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Martin Kiefer

Dato : 08-03-06 23:18

> [...]
> holde en telefon, et rat og betjene blinklyskontakten. Det har ikke noget
> med overblikket, men prioritering at gøre.

Det forstår jeg så ikke. Når man skal dreje vil jeg da mene at man har tændt
blinklyset i god tid inden man begynder en svingning. så det burde ikke være
nødvendigt at skulle betjene blinklys, rat og telefon samtidig med at man
drejer...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : NS

Dato : 09-03-06 00:04

Martin Kiefer skrev:
> [...]
> nødvendigt at skulle betjene blinklys, rat og telefon samtidig med at man

Nu kan et blinklys jo slå automatisk fra i moderne
biler når man drejer rattet så det kan også godt
slå fra når man blinker før svingbanen og retter
ud når man er kommet ind i den.

NS

Fra : J.L.

Dato : 09-03-06 11:05

KLIP

> [...]
> holde en telefon, et rat og betjene blinklyskontakten. Det har ikke noget
> med overblikket, men prioritering at gøre.

NU må du "#¤%%&T styre dig ..... PRIORITERING !!

Mener du dermed at menneskeliv er mindre prioriteringsværdigt end at blinke,
så du fortsat kan tale i telefon !!!

Uanset hvor mange kilometer chaufføren har kørt ... og hvor godt han SELV
mener at køre, så gælder de samme regler fa.... for ham også ........ UDEN
DISKUSSION !!!

Og hvis I tager jer sammen og får justeret jeres spejle ordentligt, så i kan
se hvad der sker på cykelstien, fremfor at bruge ½-delen af spejlene til at
se ned langs med siden af vognen, så ville I sq være med til at nedbringe
højresvingsulykkerne !!!!

Ja ... ikke alle cyklister kører ordenligt heller ...... men det berettiger
fandme ikke chaufførerne til at køre dem ned ...... hvad fa..... er det for
en SYG holdning ...... Prioritering TSK TSK !!!!!!

Jeg fatter ikke at I kan finde på at sætte 1. prioritering på levering af
varer og telefonsamtaler under kørselen, fremfor færdselssikkerheden .....
TSK

/J.L

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 15:24

J.L. skrev:
> NU må du "#¤%%&T styre dig ..... PRIORITERING !!

Rolig nu. Pas på blodtrykket.

> [...]
> se ned langs med siden af vognen, så ville I sq være med til at nedbringe

Og her generaliserer du. Fordi de i tv har vist een chauffør der havde
sit spejl for langt inde er det jo ikke ensbetydende med at alle har det.

I øvrigt er det "nye" spejl stadig en fis i en horn lygte. Den lov er
lavet for at lave en lov som reaktion på noget der blev bragt i pressen.
Dem der har lavet loven har ikke haft en snus forstand på hvad de
havde gang i. Havde de haft det ville de, som minimum, havde indført en
godkendelsesordning for dem. Det er der ikke.

Med det resultat at du kan få monteret et hvilket som helst spejl, få
sagt god for det af den der monterer det, og så få lov at betale for det
når det alligevel ikke opfylder de regler du ikke kan få fuld klarhed over.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 01:01

Niels Bengaard skrev:
> [...]
> forkert at rode med telefoner osv. under kørsel, hvem har ikke selv prøvet

Udover det faktuelt forkerte syntes jeg det er for meget at sætte ind
mod et problem der ikke er størrere end om du har erfaring med at køre
med trailer eller ej.

Til mig at se er forskellen mellem at bruge håndholdt telefon eller ej
ikke størrere end det. (Kort sagt; et spørgsmål om erfaring.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-03-06 02:14

Finn Guldmann skrev:

> [...]
>
> Til mig at se er forskellen mellem at bruge håndholdt telefon eller ej
> ikke størrere end det. (Kort sagt; et spørgsmål om erfaring.)

Hørt.

Har en kammerat der lige er begyndt at køre lastbil igen efter at ha
været væk i 1 års tid og det første han sagde var "Fuck man glemmer hurtig"

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-03-06 19:50

NS <123@123.com> skrev :

> [...]
>havde set cyklisten og rent faktisk først kører
>rigtig frem, da han kan se at cyklisten standser.

Jeg troede da ellers cyklisten standsede fordi krydset skiftede til
rødt ?
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Thomas H.

Dato : 06-03-06 22:40

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Jeg troede da ellers cyklisten standsede fordi krydset skiftede til
> rødt ?

Gælder det da også for cyklister?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-03-06 22:58

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev :

>Gælder det da også for cyklister?

Nejda - er du helt vimmer .....

Cyklisten er åbenbart en kylling ;)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-03-06 23:24

> Cyklisten er åbenbart en kylling ;)

Cyklisten er fornuftig.
Han passer på sit eget liv, der er jo ikke andre der passer på ham.

Sagt af en der hoppede af sin cykel, da den blev mast under en bus

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-03-06 23:32

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Cyklisten er fornuftig.

Jep - ironien var vist ikke helt synlig.

>Han passer på sit eget liv, der er jo ikke andre der passer på ham.

ganske fornuftigt træk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-03-06 23:50

> Jep - ironien var vist ikke helt synlig.

Jo, den var skam synlig nok.

> ganske fornuftigt træk

En bussemand kan se ret underlig ud, da der kommer en løbende og banker på
siden af bussen.
Han havde bare tænkt sig at køre videre.
Da han så fik at vide, at det var at stikke af fra et uheld,
så ombestemte han sig.
Sjovt nok, så var der ikke en af passagererne, der ytrede utilfredshed over
at bussen blev stoppet.

Så, jo jeg kender fornemmelsen af ikke at blive set, eller nærmere blive
glemt.
Bussemanden havde set mig, da jeg holdt ved siden af ham og han kiggede ud
gennem ruden i fordøren.
Det var også hvad han selv sagde bagefter.

Det at blive set, er altså ikke lig med at der bliver taget hensyn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 07-03-06 09:13

Uffe Bærentsen wrote:

> Cyklisten er fornuftig.
> Han passer på sit eget liv, der er jo ikke andre der passer på ham.
>
> Sagt af en der hoppede af sin cykel, da den blev mast under en bus

Tillykke, du har netop bevist dig egen overlevelsesvilje og -evne

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-03-06 20:00

NS skrev:
> [...]
> 10 år? var blevet dræbt 50 mennesker ved højresvingsulykker med
> lastbiler. Det kan jeg ikke se det dramatiske i, da det kun er 5 om

Det er faktisk ikke 5 men 7 dræbte per år de sidste 8 år, det fremgik af
tv2s eget program forleden.

Hvis jeg var cyklisten ville jeg også ha' stoppet, fordi lastbil er i
bevægelse og det derfor er usikkert om den kører eller ej.

By the way er jeg kort sagt pisse træt af bilister og lastbil chauffør
der ikke kan lade mobilen ligger med de kører. Jeg er dagligt ude for
farligt situationer hvor folk ikke holder tilbage, kørere for tæt eller
kører på midterstriben på motorvejen. Det går sku galt en dag!!

Hilsen Mikkel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-03-06 22:26

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Det er faktisk ikke 5 men 7 dræbte per år de sidste 8 år, det fremgik af
> tv2s eget program forleden.

Det er nu altså 50 de sidste 5 år - ca. 10 om året.

--
Per, Esbjerg

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-03-06 23:22

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu altså 50 de sidste 5 år - ca. 10 om året.

Det fik mig til at rode lidt. Jeg fandt at der er dræbt 50 cyklister af
højresvingende lastbiler de sidste 6 år:
http://www.sikkertrafik.dk/351c3e80/base/2b913e80

Hilsen Mikkel

Fra : NS

Dato : 07-03-06 16:35

Mikkel Lund skrev:

> Det fik mig til at rode lidt. Jeg fandt at der er dræbt 50 cyklister af
> højresvingende lastbiler de sidste 6 år:
> http://www.sikkertrafik.dk/351c3e80/base/2b913e80
>
> Hilsen Mikkel

Det er da nu stadigvæk ikke ret mange. Faktisk et
forsvindede lille tal i mine øjne. Folk har den
vildeste evne til at fokuserer på de små ting og
ignorere de store.

NS

Fra : NS

Dato : 07-03-06 16:41

Mikkel Lund skrev:

> [...]
> farligt situationer hvor folk ikke holder tilbage, kørere for tæt eller
> kører på midterstriben på motorvejen. Det går sku galt en dag!!

Problemet er jo bare at man sjældent kan eller må
stoppe en lastbil så man kan tage telefonen når
den ringer. Desuden er det samtalen der tager
opmærksomheden og ikke det at holde telefonen så
jeg kan ikke se, hvad håndfri skulle hjælpe.
Justistministeren overreagerede da også på linie
med Anja Andersen i det indslag.

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 19:16

NS skrev:
> [...]
> opmærksomheden og ikke det at holde telefonen så jeg kan ikke se, hvad
> håndfri skulle hjælpe. Justistministeren overreagerede da også på linie

Hvis det er selve samtalen der tager opmærksomheden stiller det jo
lovgivningen om hvad man må og ikke må i et nyt lys.

For så er der jo lavet begrænsninger på et forkert grundlag.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : NS

Dato : 07-03-06 19:54

Finn Guldmann skrev:

> Hvis det er selve samtalen der tager opmærksomheden stiller det jo
> lovgivningen om hvad man må og ikke må i et nyt lys.
>
> For så er der jo lavet begrænsninger på et forkert grundlag.

Ja, det er selvfølgelig ikke noget jeg selv har
undersøgt, men jeg mindes at have læst om noget
med en engelsk undersøgelse der påviste at det
ikke var telefonen, men samtalen der forstyrrede
(så længe vi bare snakker samtale... sms er en
anden ting ;).

NS

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-03-06 21:56

> [...]
> at have læst om noget med en engelsk undersøgelse der påviste at det ikke
> var telefonen, men samtalen der forstyrrede (så længe vi bare snakker

Ja - og efter 2-3 minutters telefonsnak nedsættes koncentrationevnen og der
opstår et fænomen der hedder "tunnelsyn".

Nu er gårsdagens hårrejsende oplevelse ikke rettet mod lastvogne, selv om
det omhander sådan en 3 akslet trækker 3 sættevogn. kørte bag ham ca. 4 km.
i den tid var han flere gange ude i nødsporet samt over skillelinjen mellem
1. og anden vognbane, jeg troede faktisk en overgang at manden var beruset.

Da jeg overhalede ham sad han med mobilen klemt fast mellem skulder og øre.

Da jeg overhalede rystede jeg blot hovedet af hans stunt, resultat - en
snavset finger opad.

Kan jo ikke udelukkes at jeg ikke er den eneste der har oplevet sådanne
episoder, hvis mennesker får magt som de har agt, kommer der jo ofte mere
eller mindre brugbare resultater heraf.

MVH Hans

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 07-03-06 22:19

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> beruset.
>
> Da jeg overhalede ham sad han med mobilen klemt fast mellem skulder og

Det samme er oplevet i dag.
Så den oplevelse er absolut ikke noget enestående, desværre

> Da jeg overhalede rystede jeg blot hovedet af hans stunt, resultat - en
> snavset finger opad.

Dén gik jeg så til gengæld glip af.
(skal jeg nu til at ærgre mig over det?

> Kan jo ikke udelukkes at jeg ikke er den eneste der har oplevet sådanne
> episoder, hvis mennesker får magt som de har agt, kommer der jo ofte mere
> eller mindre brugbare resultater heraf.

Læs ovenfor.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 22:45

NS skrev:
> [...]
> det ikke var telefonen, men samtalen der forstyrrede (så længe vi bare
> snakker samtale... sms er en anden ting ;).

Man begynder at spekulere på om den nuværende lov er et resultat af
lobbyarbejde fra dem der sælger håndfri sæt.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 21:08

> [...]
> dræbt 50 mennesker ved højresvingsulykker med lastbiler. Det kan jeg ikke
> se det dramatiske i, da det kun er 5 om året! Typisk TV2

Statestik er en taknemmelig ting, man kan få lige det ud af det som man vil.
De startede med at sige at på trods af at man har installeret ekstra
sidespejle så har det ikke vist nogen gavnlig effekt.
Sidst jeg læste en artikel skrev de (journalister) at mindst 1/3 af alle
uheld sker med udenlandske lastbiler (som ikke kender noget til vores ekstra
sidespejle)

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-03-06 23:10

NS skriver:

> Typisk TV2 sensationsjounalistik.

Nu står TV2 jo sjældent tilbage for lige at opfinde en god historie. Det
er jo sket før....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-03-06 23:21

> [...]
> dræbt 50 mennesker ved højresvingsulykker med lastbiler. Det kan jeg ikke
> se det dramatiske i, da det kun er 5 om året! Typisk TV2

Husk så også lige at netop den chaufførs vognmand sagde,
at der var udleveret håndfrie sæt til ALLE chauffører.
Hvorfor brugte chaufføren det så ikke?

At chaufføren kører 'rigtigt' frem kan nok diskuteres.
Han har jo ikke forladt krydset, inden lyset skifter til rødt.

Hvis alle kørte fejlfrit, så skete der jo ikke uheld.

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-03-06 00:00

Uffe Bærentsen skrev:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

> Husk så også lige at netop den chaufførs vognmand sagde,
> at der var udleveret håndfrie sæt til ALLE chauffører.
> Hvorfor brugte chaufføren det så ikke?

Det kunne jo være han ikke har handsfree til hans private mobiltelefon
men kun firmatelefonen
> At chaufføren kører 'rigtigt' frem kan nok diskuteres.
> Han har jo ikke forladt krydset, inden lyset skifter til rødt.

Som du selv skiver nedenunder, så er menesker ikke fejlfri (undtagen
nogle stykker her i gruppen

> Hvis alle kørte fejlfrit, så skete der jo ikke uheld.

Nej og nu er Mumba sagen med JP ved at være over så har TV2 brug for en
ny overskrift, så man sender et kamerahold til Kolding og filmer næsten
300 lastbilschauffører hvoraf de 30 kan bruges til hetzen og hvor nogle
af dem iflg. speakeren F.eks var livsfarlige fordi de kun brugte en hånd
på rattet da de drejede.
Hvorfor filmede de ikke hvor mange biler eller cykler der kørte overfor
gult og rødt, nej man filmede 300 Chauffører og tro mig de 3-4 klip de
viste i fjernsynet var garanteret de værste af de sølle 30 ud af 300 de
kunne finde.
Og nu vil justitsministeren allerede til at give klip i kortet for at
snakke i mobil mens man kører, men det bliver nok kun for lastbiler der
kommer til at gælde.
Og det kalder man demokrati, jeg griner min røv i laser.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 08-03-06 23:15

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse
> Uffe Bærentsen skrev:
> Det kunne jo være han ikke har handsfree til hans private mobiltelefon men
> kun firmatelefonen

Hmm, privatsnak i arbejdstiden. Det er vist ikke velset alle stedet...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 11-03-06 15:10

Martin Kiefer skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, privatsnak i arbejdstiden. Det er vist ikke velset alle stedet...

Dvs at man skal vente til man har fri med at få at vide at ens hus
Fe.eks er brændt ned eller en i ens famillie er kommet til skade ?.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 03:48

Uffe Bærentsen skrev:
> Husk så også lige at netop den chaufførs vognmand sagde,
> at der var udleveret håndfrie sæt til ALLE chauffører.
> Hvorfor brugte chaufføren det så ikke?

Sikkert fordi det er optaget af firmaets telefon, og ikke nødvendigvis
passer til mandens egen.

Det kan også være fordi disponent, og evt. vognmanden selv, klager over
at de ikke kan høre hvad der bliver sagt når der bruges håndfri, og
forlanger chaufføreren til at tage røret op. Og det betyder altså her og
nu, og ikke om lidt når man har holdt ind til siden.

> At chaufføren kører 'rigtigt' frem kan nok diskuteres.
> Han har jo ikke forladt krydset, inden lyset skifter til rødt.

Hvis den skulle være fuld gældende kunne lastbiler af den type ikke
dreje inde i byerne.

> Hvis alle kørte fejlfrit, så skete der jo ikke uheld.

Så skal vi blot have cyklister,og journalister,til at forstå det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 00:49

NS skrev:
> [...]
> 10 år? var blevet dræbt 50 mennesker ved højresvingsulykker med
> lastbiler. Det kan jeg ikke se det dramatiske i, da det kun er 5 om

Tillod mig at skrive til TV 2 at jeg syntes det var unfair at sige at
lastbilen skulle holde tilbage for den cyklist. Cyklisten var jo stoppet
for gult eller rødt lys.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-03-06 07:21

Finn Guldmann skriver:

> Tillod mig at skrive til TV 2 at jeg syntes det var unfair at sige at
> lastbilen skulle holde tilbage for den cyklist. Cyklisten var jo stoppet
> for gult eller rødt lys.

Lad os høre, hvad de svarer.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 14:17

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Finn Guldmann skriver:
>
> Lad os høre, hvad de svarer.

Jeg regner sådan set ikke medet svar på det.

Jeg ville sådan set hellere se en reaktion udmønte sig i at de dæmpede
hetzen mod lastbilerne lidt.

Eller at de i det mindste undlod at komme med tydeligvis usande
påstande.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-03-06 11:09

Finn Guldmann wrote:

> Sikkert fordi det er optaget af firmaets telefon, og ikke nødvendigvis
> passer til mandens egen.

Sandsynligvis

> [...]
> forlanger chaufføreren til at tage røret op. Og det betyder altså her og
> nu, og ikke om lidt når man har holdt ind til siden.

Så er det en ringe håndfri installation, jeg har Nokia CARK-91
håndfriindstalation til min Nokia 6310, og havde det også i den
tidligere bil, og det virker meget godt.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 14:27

Christian B. Andresen skrev:
> Så er det en ringe håndfri installation, jeg har Nokia CARK-91
> håndfriindstalation til min Nokia 6310, og havde det også i den
> tidligere bil, og det virker meget godt.

I hvilken bil?

Du kan ikke sammenligne brugbarheden i en personbil med hvordan den er i
en lastbil.

Jeg har selv kørt for en vognmand der tillod sig at fremhæve at der da
var håndfri betjening i lastbilen, men konsekvent ikke kunne høre hvad
der blev sagt når den blev benyttet. Og det er jo lige som ikke med til
at gøre tingene lettere. :-/

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-03-06 15:17

Finn Guldmann wrote:

> I hvilken bil?

Personbiler

> Du kan ikke sammenligne brugbarheden i en personbil med hvordan den er i
> en lastbil.

Hvorfor ikke ?

> [...]
> var håndfri betjening i lastbilen, men konsekvent ikke kunne høre hvad
> der blev sagt når den blev benyttet. Og det er jo lige som ikke med til

Var det ikke en med rigtigt holoder, microfon i loftet og højttaler ?

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 19:21

Christian B. Andresen skrev:
> Hvorfor ikke ?
> Var det ikke en med rigtigt holoder, microfon i loftet og højttaler ?

Hvordan der er monteret betyder ikke så meget som det støjniveau der er
omkring dig.

Skal du have en mikrofon der kun medtager det der bliver sag, i en
lastbil, skal du faktisk have en strubemikrofon.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-03-06 21:43

> Skal du have en mikrofon der kun medtager det der bliver sag, i en
> lastbil, skal du faktisk have en strubemikrofon.

Det er da den værste gang vrøvl der længe er sat på tryk.

Der findes da i dag masser af mikrofoner i håndfri mobilsæt som udfaser
bilstøjen, det mere end en menneskealder side den slags blev opfundet. Men
det er jo nok fordi mange vrider sig for at betale hvad det koster. Så
hellere gå på kompromis med sikkerheden

Den simple mekaniske metode, to mikrofoner placeres i samme kaplet, den en
vender mod den som taler, den anden vender væk fra den som taler, de
opfatter begge bilstøjen, men - den der vender væk fra dig hører alene
kabinestøjen dette signal fasevendes 180 grader og sendes ind i
mikrofonforstærkeren og ophæver derved kabinestøjen. Dette har være benyttet
i rigtig mange år i fly.

Samme princip har været brugt til at fjerne kabinestøj i biler via en
forstærker som forstærkede kabinestøjen og udsende den i modfase med støjen.
Det kan lade sig gøre men er overordentlig energikrævende, og så kræver det
mellem 10 - 15 højtalere og lige så mange mikrofoner.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-03-06 23:13

Hans L. Jørgensen skrev:
> [...]
> bilstøjen, det mere end en menneskealder side den slags blev opfundet. Men
> det er jo nok fordi mange vrider sig for at betale hvad det koster. Så

Det er da en mulighed. Men hvormeget erfaring har du med at bruge dem i
en lastbil?

> [...]
> kabinestøjen dette signal fasevendes 180 grader og sendes ind i
> mikrofonforstærkeren og ophæver derved kabinestøjen. Dette har være benyttet

Når vi snakker lastbiler,og vognmandens telefoner det vist ikke ofte det
er et headsæt der er brugt.

Det er nok mere sansynligt at det er en mikrofon på en bevægelig stang.

Og så kan jeg nemt få øje på nogle problemer med at bestemme hvad der er
tale og hvad der er kabinelyd.

Og da jeg ikke formoder du har den store erfaring med at køre i en
lastbil,vil jeg lige gøre opmærksom på at man bevæger sig en del mere
når man kører lastbil end når man kører personbil. Så at anbringe
mikrofonen helt henne ved munden dur ikke.

> [...]
> Det kan lade sig gøre men er overordentlig energikrævende, og så kræver det
> mellem 10 - 15 højtalere og lige så mange mikrofoner.

Den tror jeg ikke du får ret mange vognmænd til at betale til deres
biler.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-06 07:23

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> når man kører lastbil end når man kører personbil. Så at anbringe
> mikrofonen helt henne ved munden dur ikke.

En svanehalsmikrofon er videunderlig....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-06 14:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> En svanehalsmikrofon er videunderlig....

Men er i vejen ved kørsel i lastbil hvis mikrofonen skal så tæt på
munden at den i den anden ende er tilfreds med lyden.

Og det det,som regel, er dem i den anden ende der sidder på pengene, er
det som regel dem der får deres vilje. For chaufføren står det simple
valg mellem risikoen for en bøde eller at miste sit arbejde.

Og man kan ikke betale mange købmandsregninger med at sidde hjemme og
sige "Jeg overholdt reglerne".

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-06 16:43

Finn Guldmann skriver:

> Men er i vejen ved kørsel i lastbil hvis mikrofonen skal så tæt på
> munden at den i den anden ende er tilfreds med lyden.

Er det værre end i en bil ?

Det forstår jeg altså ikke....

> Og det det,som regel, er dem i den anden ende der sidder på pengene, er
> det som regel dem der får deres vilje. For chaufføren står det simple
> valg mellem risikoen for en bøde eller at miste sit arbejde.

Eller undlade at snakke i telefon.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-06 18:09

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Er det værre end i en bil ?

1) man bevæger sig mere i under kørsel i en lastbil end i en personbil.
(Personlige erfaringer.) Og 2) Støjniveauet er en hel del højere i en
lastbil end i en personbil. (Også personlige erfaringer.)

> Det forstår jeg altså ikke....

Det har nok at gøre med hvor store erfaringer man har fra de forskellige
køretøjstyper.

> Eller undlade at snakke i telefon.

Den option hænger sammen med jobsikkerheden. Så.....

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-06 18:21

Finn Guldmann skriver:

> 1) man bevæger sig mere i under kørsel i en lastbil end i en personbil.
> (Personlige erfaringer.) Og 2) Støjniveauet er en hel del højere i en
> lastbil end i en personbil. (Også personlige erfaringer.)

Jeg har haft handfree i en toyota hiace, det gik fint. Hvis en lastbil
larmer mere, så siger jeg stakkes chauffører !

Hvorfor bevæger man sig mere i en lastbil ?
(entlighten med please)

> Den option hænger sammen med jobsikkerheden. Så.....

Okay, fuck trafiksikkerheden, bare man beholder sit job ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-06 22:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jeg har haft handfree i en toyota hiace, det gik fint. Hvis en lastbil
> larmer mere, så siger jeg stakkes chauffører !

Jamen så sig det bare.

> Hvorfor bevæger man sig mere i en lastbil ?
> (entlighten med please)

De ting du skal betjene sidder over et størrere område. For at få kigget
ordentlig efter,f.eks. i et kryds, skal man bevæge sig en del for at
kigge forbi hjørnestolpe og spejle.

> Okay, fuck trafiksikkerheden, bare man beholder sit job ?

Det er det valg chaufførerne har mange gange hver dag. Og så bliver det
sommetider til et kompromis.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-03-06 22:47

Finn Guldmann skriver:

> Jamen så sig det bare.

Har du høreværn på, når du kører ?

> De ting du skal betjene sidder over et størrere område. For at få kigget
> ordentlig efter,f.eks. i et kryds, skal man bevæge sig en del for at
> kigge forbi hjørnestolpe og spejle.

Men på ligeudstrækninger er det vel ikek noget problem ?

> Det er det valg chaufførerne har mange gange hver dag. Og så bliver det
> sommetider til et kompromis.

Føj !

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 01:52

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Har du høreværn på, når du kører ?

Nej, men sommetider kunne det godt bruges. Specielt når man trækker
rundt med en køletrailer.

> Men på ligeudstrækninger er det vel ikek noget problem ?

Nu er det jo sådan set også inde i byerne, hvor der er cyklister, vi
snakker om.

> Føj !

Føj hvad?
At vi skal udsættes for det så mange gange om dagen fordi ingen vil være
med til at lave nogle brugbare løsninger, også for os, men blot vælger
at hælde hele ansvaret over på os?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-03-06 08:28

Finn Guldmann skriver:

> Nej, men sommetider kunne det godt bruges. Specielt når man trækker
> rundt med en køletrailer.

På grund af kompressoren lige over hovedet ?

> Nu er det jo sådan set også inde i byerne, hvor der er cyklister, vi
> snakker om.

Hvis man er midt inde i byen, kan man vel sige til chefen: "Jeg
koncentrerer mig lige om ikke at køre forsvarligt, jeg ringer igen om 15
minutter".

> At vi skal udsættes for det så mange gange om dagen fordi ingen vil være
> med til at lave nogle brugbare løsninger, også for os, men blot vælger
> at hælde hele ansvaret over på os?

Der findes brugbare løsninger og om den du taler med ikke kan høre dig,
når du drejer hovedet for at lige kigge udenom en stolpe, er jeg
sikkerpå ikke gør så meget.

Jeg er rimeligt overbevist om at en god svanehalsmikrofon vil øge
sikkerheden meget og lyden i den anden ende. Kombineret med et bluetooth
kit vil det faktisk være fint.
Min svigerfar har et eller andet Ericsson der kan vvære tilsluttet 4
telefoner på 1 gang og skifte mellem dem ved tryk på en kanp. Så kan
vognmanden sørge for at også privatsnak kommer til at foregå nogenlunde
forsvarligt.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 13:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> På grund af kompressoren lige over hovedet ?

Bl.a. ja.

> Hvis man er midt inde i byen, kan man vel sige til chefen: "Jeg
> koncentrerer mig lige om ikke at køre forsvarligt, jeg ringer igen om 15
> minutter".

Det kan du ikke for dem på kontorene. For for dem er du 112% til for
deres skyld.

> Der findes brugbare løsninger og om den du taler med ikke kan høre dig,
> når du drejer hovedet for at lige kigge udenom en stolpe, er jeg
> sikkerpå ikke gør så meget.

Som skrevet er det ikke mig der har problemet, men dem i den anden ende.
Og der er det jeg oplever at skulle forklare tingene to-tre gange.

Men måske er problemets løsning at de der skal have udstyr der fjerner
deres baggrundsstøj.

> Jeg er rimeligt overbevist om at en god svanehalsmikrofon vil øge
> sikkerheden meget og lyden i den anden ende. Kombineret med et bluetooth
> kit vil det faktisk være fint.

Hvad skal man med begge dele? (Går ud fra at en "BlåTand" vil være den
model der hænger på øret. Og så behøver den anden ende af forbindelsen
jo ikke en svanehals.)

> [...]
> telefoner på 1 gang og skifte mellem dem ved tryk på en kanp. Så kan
> vognmanden sørge for at også privatsnak kommer til at foregå nogenlunde

Jeg tror det bliver chaufføren der selv skal betale for det hvis sådan
noget skal installeres.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-03-06 14:35

Finn Guldmann skriver:

> Det kan du ikke for dem på kontorene. For for dem er du 112% til for
> deres skyld.

Og så sætter man færdelssikkerheden over styr ?

> Men måske er problemets løsning at de der skal have udstyr der fjerner
> deres baggrundsstøj.

Det kunne være.

> Hvad skal man med begge dele? (Går ud fra at en "BlåTand" vil være den
> model der hænger på øret.

Nej. Jeg har selv et "BlåTand" kit fastmonteret i min bil, men lyden ud
via bilens højttalere og fast mikrofon.

> Og så behøver den anden ende af forbindelsen jo ikke en svanehals.

Min oplevelse med "hørechokoladeboller" af BT modellerne er at de ofte
løber tør for strøm og sjældent lyder specielt godt. Har man så
samtidigt problemer med megen baggrundsstøj, er de ikek særligt gode til
at sortere den slags fra.

> Jeg tror det bliver chaufføren der selv skal betale for det hvis sådan
> noget skal installeres.

Jeg går ud fra at man som "sjafut" får en telefon stillet til rådighed
af vognmanden og der til den telefon er et handsfree kit.

Et kit der kan tage en eller flere telefoner koster sådan cirka det
samme.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 18:57

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Og så sætter man færdelssikkerheden over styr ?

I deres verden er den mindre betydende. De er jo ikke ansvarlig for
følgerne. Og det sidste har jeg brugt en ikke uvæsentlig del af min tid,
de sidste 15+ år, på at overbevise andre om skal ændres. Jeg har godt
nok snakket om køre-/hviletider, men kommer jeg igennem der kommer det
andet som en naturlig følge.

> Nej. Jeg har selv et "BlåTand" kit fastmonteret i min bil, men lyden ud
> via bilens højttalere og fast mikrofon.

Jeg kan ikke lige sætte mig ind i hvordan det er monteret. Medmindre du
har dublet på noget af det.

> [...]
> løber tør for strøm og sjældent lyder specielt godt. Har man så
> samtidigt problemer med megen baggrundsstøj, er de ikek særligt gode til

Er BT så noget du kun bruger når du er uden for bilen?

> Jeg går ud fra at man som "sjafut" får en telefon stillet til rådighed
> af vognmanden og der til den telefon er et handsfree kit.

Typisk er det en fastmonteret hvor selve boksen gemmes væk et eller
andet sted så kun håndrør, mikrofon og højtaler sidder fremme. Den er
mindre tyvetækkelig end andre.

> Et kit der kan tage en eller flere telefoner koster sådan cirka det
> samme.

Det er muligt, men det er utrolig svært at overbevise en vognmand om at
det er hans problem. Det er jo heller ikke ham der får bøden.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-03-06 19:29

Finn Guldmann skriver:

> I deres verden er den mindre betydende.

Pludselig forstår jeg hetz'en mod lastbiler !

Den er jo ganske relevant.

> Er BT så noget du kun bruger når du er uden for bilen?

Nej, kun når jeg er _i_ bilen.

Bluetooth er en trådløs måde at forbinde 2 apparater. I mit tilfælde min
telefon og det fastmonterede handsfree kit i bilen.

Jeg behøves ikke at have telefonen i en fast holder, den kan ligge i min
bukselomme og alligevel virke fint. Det trådløse kit jeg har i min
personbil kan kobles sammen med 4 forskellige telefoner, hvoraf den
telefon der fårst bliver meldt til det håndfri set, er den telefon den
vil bruge som default.

> Typisk er det en fastmonteret hvor selve boksen gemmes væk et eller
> andet sted så kun håndrør, mikrofon og højtaler sidder fremme. Den er
> mindre tyvetækkelig end andre.

Enig.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 22:25

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Pludselig forstår jeg hetz'en mod lastbiler !
> Den er jo ganske relevant.

Hvis den så blev rettet derhen hvor den hører hjemme. Nemlig mod dem der
sidder bagved og ansvarsfrit kan stille kravene.

> Nej, kun når jeg er _i_ bilen.
> Bluetooth er en trådløs måde at forbinde 2 apparater. I mit tilfælde min
> telefon og det fastmonterede handsfree kit i bilen.

Ok. Det må være for at undgå at skulle trække ledninger og bore huller.
Men skal der ikke trækkes ledning til strøm til enheden.

> [...]
> personbil kan kobles sammen med 4 forskellige telefoner, hvoraf den
> telefon der fårst bliver meldt til det håndfri set, er den telefon den

Men du kan vel skifte 'default' hvis det ikke bliver den du helst vil have?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-03-06 22:50

Finn Guldmann skriver:

> Hvis den så blev rettet derhen hvor den hører hjemme. Nemlig mod dem der
> sidder bagved og ansvarsfrit kan stille kravene.

God ide...

Men så længe "sjafutterne" ikke stiller sig på bagben, kan vognmændene
jo gøre som de vil

> Ok. Det må være for at undgå at skulle trække ledninger og bore huller.

Jeps

> Men skal der ikke trækkes ledning til strøm til enheden.

Jo jo.

> Men du kan vel skifte 'default' hvis det ikke bliver den du helst vil have?

Jeps.

Det kit min svigerfar har, kan man skifte mellem de tilmeldte telefoner
ved tryk på en knap.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-06 08:32

> [...]
> snakket om køre-/hviletider, men kommer jeg igennem der kommer det andet

Dine bønner er hørt, der er ved at komme "andre boller på suppen":

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-06 13:41

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> . Og det sidste har jeg brugt en ikke uvæsentlig del af min tid,
> Dine bønner er hørt, der er ved at komme "andre boller på suppen":

Det der er da ikke "nye boller".

Det er jo blot at køre videre i samme rille.

Shell vil gerne fremstå som en virksomhed der gør noget ved at
trafiksikkerheden ved at stille yderligere krav til chaufføren.

Men for det første er det jo blot at hoppe på samme vogn som hidtil og
gå ud fra at eneste løsning på problemerne er ved at indfører yderligere
restriktioner.

For det andet kunne jeg da godt lide at vide hvilken besked chaufføren
fik hvis han ringede hjem og fortalte at han altså havde haft for mange
eller for lange aflæsninger til at kunne nå hjem til firmaet inden tiden
løb ud, og derfor blev nødt til at holde ½ time inden.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-03-06 19:26

> Det der er da ikke "nye boller".
>
> Det er jo blot at køre videre i samme rille.

Hvad er så nye "boller"?. Der tales om at gældende regler gerne ses
overholdt, suppleret med div. undvisning etc. etc. . Da jeg kørte service,
blev der ikke talt om at overholde noget som helst, det skulle da lige være
arb.tiden.

> [...]
> for lange aflæsninger til at kunne nå hjem til firmaet inden tiden løb ud,
> og derfor blev nødt til at holde ½ time inden.

Det er en opgave for fagforeningen og ledelsen, hvis firmaet udadtil

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-06 19:31

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
> blev der ikke talt om at overholde noget som helst, det skulle da lige være

At man begyndte at kigge på om ikke løsningen lå et andet sted end med
stramninger og nye regler over for chaufførne.

> Det er en opgave for fagforeningen og ledelsen, hvis firmaet udadtil

Det er pressen du skal have til at gå lidt dybere med tingene.

Som tingene er i dag bliver det jo til at "det nok alligevel er den
rigtige metode" hvis fagforeningen blander sig.

Der er ikke den videre fornuft idet, men det sælger aviser og
reklametid. Og så er det jo bare nogle chauffører det går ud over.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-03-06 19:56

> At man begyndte at kigge på om ikke løsningen lå et andet sted end med
> stramninger og nye regler over for chaufførne.

Hvike fx.?.

> Det er pressen du skal have til at gå lidt dybere med tingene.

Presse mig her, presse mig der :(. I det enkelte tilfælde er det en samlet
opgave for pgl. firma, medarb.& ledelse. + Evt. fagforening hvis det kommer
der til.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-03-06 03:14

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Hvike fx.?.

Bl.a. den jeg hele tiden har trukket frem; Ubetinget vigepligt for
cyklister hvor deres vej krydser andre trafikanters vej.
(Bemærk venligst at jeg skriver "andre trafikanter", for så kunne vi
løse problemet mellem cyklister og fodgængere ved samme lejlighed.)

> Presse mig her, presse mig der :(. I det enkelte tilfælde er det en samlet
> opgave for pgl. firma, medarb.& ledelse. + Evt. fagforening hvis det kommer
> der til.

Så længe vi har pressen imod os kan vi kikke løse problemet.

For du ved jo lige så godt som jeg at politikerne hellere reagerer på
hvad pressen kommer med end på hvad erhvervet kommer med. Det har vi jo
set utallige gange.

Men da det der skal til er regler der ikke kun skal gælde for
transporterhvervet kommer vi ikke nogen vejne overfor politikerne.
(Allerfald ikke før så mange af os (evt. os alle) er stoppet med at køre
at det virkelig kan mærkes på distributionen.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-03-06 09:13

> Men da det der skal til er regler der ikke kun skal gælde for
> transporterhvervet kommer vi ikke nogen vejne overfor politikerne.

Det er her den er begravet. "Transporterhvervet" mener DK. er til for deres
skyld, de mener, de har krav på særbehandling, fx i trafikken. Men den er jo
bare en del af deres "værktøj", vi færdes alle for at komme til/ fra vores
erhverv, hvorfor er mit mindre værd end dit?. Trafikken er "fælles ejendom",
og der gælder nogle spilleregler - færdselsloven, som skal dele sol&vind
lige. Hvad er du fx. villig til at afstå, for at få forkørselsret i kryds?.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-03-06 14:36

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
> lige. Hvad er du fx. villig til at afstå, for at få forkørselsret i kryds?.

Du er helt ude i hampen hvis du tror at vi er ude efter at blive
behandlet bedre end andre bilister.

Hvis vi kom virkelig langt i den retning vi gerne ville kom vi op på at
blive behandlet på en måde der lignede lidt den måde man behandler andre
bilister på.

I den tid jeg har været med i erhvervet har det været "god skik" blandt
politikerne at udsætte os for negativ særbehandling.

Så det der med; "DK. er til for deres skyld", "hvorfor er mit mindre
værd end dit", "Trafikken er "fælles ejendom"" og "som skal dele
sol&vind lige" er ting vi kun kan drømme om.

Så det eneste jeg er ude efter er faktisk blot at vi også var med når
der blev uddelt "lige ret til vejen". Også i forholdet til cyklister.

Men de sidste mange år er cyklisterne blevet forfordelt i den retning.
Mest ved manglende indsats over for dem. Det er den slags jeg ønsker ændret.

På min hjemmeside har jeg nævnt at der efter min mening skal være samme
risiko for kontrol og sanktion uanset hvilken bil man kører i. Men det
bliver nok aldrig til noget, for der ville lyde et ramaskrig af format
hvis personbilerne skulle leve med samme forhold som os.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-03-06 09:00

> Hans L. Jørgensen skrev:
>
> Det er da en mulighed. Men hvormeget erfaring har du med at bruge dem i en
> lastbil?

Min specifikke erfaring hermed er vist ikke speciel relevant i den her sag.

> Når vi snakker lastbiler,og vognmandens telefoner det vist ikke ofte det
> er et headsæt der er brugt.

Har overhovedet ikke noget med headsæt at skaffe.

> Det er nok mere sansynligt at det er en mikrofon på en bevægelig stang.
>
> Og så kan jeg nemt få øje på nogle problemer med at bestemme hvad der er
> tale og hvad der er kabinelyd.

Ja ja Finn - nu lyser din forstokkethed som et fyr i natten, er det ikke
flintrende ligegyldigt hvad "du kan få øje på" det er jo ret beset ikke hvad
det handler om.

> Og da jeg ikke formoder du har den store erfaring med at køre i en
> lastbil.

Som ofte før Finn, dine formodninger har meget lidt holdt i den virkelige
verden.

Min sidste arbejdsplads som eksportchauffør Thorfisk, Danmark - Paris/Lyon 5
ture på 2 uger, sidste 52 uger jeg kørte turen, 250804 km (1971), så dine
formodninger hmmm..... ;-/

> vil jeg lige gøre opmærksom på at man bevæger sig en del mere når man
> kører lastbil end når man kører personbil.

Går dog stadig ud fra at man ligesom da jeg selv sad i førehuset, så længe
man kører sidder på føresædet, altså det der er placeret umiddelbart bag
rattet ,-/

> Så at anbringe mikrofonen helt henne ved munden dur ikke.

Du udtaler dig igen katagorisk og skråsikkert om noget som jeg kan høre du
ved ingenting om, mikrofoner i dag har så smalt et virkeområde som 45 grader
ideel taleafstand 30-45 cm. og da kabinestøjen stort har samme styrke niveua
i hele kabinen vil det _aldrig_ være noget problem at opsamle kabinestøj
uden din tale og fasevende den for udfasning af støjen.

> Den tror jeg ikke du får ret mange vognmænd til at betale til deres biler.

Ved det ikke, var nu absolut ikke derfor jeg bringer det frem, men kun for
at forklare at der har været arbejdet/forsket i den slags i mange år inden
mobiler blev populære.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-06 14:30

Hans L. Jørgensen skrev:
> Min specifikke erfaring hermed er vist ikke speciel relevant i den her sag.

Jo, for det vil belyse hvormeget du ved om at bruge en mobiltelefon i en
lastbil. Fakta er at man ikke kan bruge erfaringer fra brug i en
personbil til det. Man er altså nødt til at havde prøvet det i en
lastbil for at vide det.

> Har overhovedet ikke noget med headsæt at skaffe.

Jo, for det er den eneste løsning hvor du, i en lastbil, kan få
mikrofonen tæt nok på munde, uden at den er i vejen for den øvrige
betjening af bilen.

> Ja ja Finn - nu lyser din forstokkethed som et fyr i natten, er det ikke
> flintrende ligegyldigt hvad "du kan få øje på" det er jo ret beset ikke hvad
> det handler om.

Det er da netop det det gør. Eller snakker vi om andet end brugbarheden
af forskellige former for håndfri installation at mobiltelefon i lastbiler?

> [...]
> ture på 2 uger, sidste 52 uger jeg kørte turen, 250804 km (1971), så dine

Det kunne du jo bare havde sagt.

Men så forstår jeg ikke at der skulle være så store problemer med at
forklare forskellen i lydniveau i en personbil og i en lastbil.

> Går dog stadig ud fra at man ligesom da jeg selv sad i førehuset, så længe
> man kører sidder på føresædet, altså det der er placeret umiddelbart bag
> rattet ,-/

Hvor meget bevæger du dit hoved under kørsel i en personbil og hvormeget
i en lastbil?

Vil du ikke give mig ret i at der er en stor forskel?

Jeg ved godt at vi har kolleger der sidder fuldstændig stiv når de
kører. Men det finder jeg mere stressende end at tage turen rund Paris
på A86 mv. i myldretiden.

> [...]
> i hele kabinen vil det _aldrig_ være noget problem at opsamle kabinestøj
> uden din tale og fasevende den for udfasning af støjen.

Kender du en vognmand der vil betale for det? Jeg gør ikke. (Måske
JernHenrik, men han er jo også noget for sig selv.)

> Ved det ikke, var nu absolut ikke derfor jeg bringer det frem, men kun for
> at forklare at der har været arbejdet/forsket i den slags i mange år inden
> mobiler blev populære.

Jeg er skam bekendt med begrebet "Modlyd" og hvad det kan bruges til.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-03-06 17:46

> [...]
> lastbil. Fakta er at man ikke kan bruge erfaringer fra brug i en personbil
> til det. Man er altså nødt til at havde prøvet det i en lastbil for at

Måske ikke lige specifikt i en lastbil, men støjfyldt køretøj, i så høj grad
at der er krav om høreværn, hvad der formentlig ikke er i de lastbiler du
kører i.

Dette udsagn bringer tankerne hen på mine børn når de bliver bedt om at gøre
noget de ikke vil/har lyst til ;-/

> Det er da netop det det gør. Eller snakker vi om andet end brugbarheden af
> forskellige former for håndfri installation at mobiltelefon i lastbiler?

Jeg taler/skriver om brugbare løsninger a la det som bruges i helikoptere,
her er støjniveauet 30-40 gange højere end de luksuslastbiler der idag er
din arbejdsplads, her er grunden til at man bruger hjelm/headset at
kabinestøjen er så høj at de nødvendigvis konstant skal have høreværn på,
hvis man lytter på deres radiotransmision (4703 Khz USB) oplever man et
klart og tydeligt signal, ingen desideret støj, kun en svag turbinehvin, med
en mikron a la den arrangement jeg tidligere beskrev, disse mikrofoner
findes i flere versioner nogle med taleafstand på ligefod med en bluetoth

> Det kunne du jo bare havde sagt.
>
> Men så forstår jeg ikke at der skulle være så store problemer med at
> forklare forskellen i lydniveau i en personbil og i en lastbil.

Det er det absolut heller ikke Finn, min privat bil er en minibus Fiat
Ducati årg. 1993, jeg vil mene at støjniveauet i den er nogenlunde på højde
med en moderne lastbil, måske enda lidt højere, jeg oplever ikke at folk jeg
ringer til har besvær med at forstå hvad jeg siger.

> Hvor meget bevæger du dit hoved under kørsel i en personbil og hvormeget i
> en lastbil?
>
> Vil du ikke give mig ret i at der er en stor forskel?

Nu er jeg nok lidt historisk belastet, Jeg bruger sjældent ruderne bag
foreste sideruder. Men derimod bruger jeg mine spejle rigtigt flittigt, og
orienterer mig altid om trafikanter inden jeg kommer til lys/vejkryds, her
mener jeg at mange (for mange tager en slapper) nærmest falder i søvn, når
så det er "køretid" skal de først til at orientere sig, til stor skade for
trafikrytmen.

> Jeg ved godt at vi har kolleger der sidder fuldstændig stiv når de kører.
> Men det finder jeg mere stressende end at tage turen rund Paris på A86 mv.
> i myldretiden.

Kan jeg ikke udtale mig om. Derimod ved jeg at usikre billister er noget af
farligste på vejen, de kan oftest ikke engang forklare deres handlinger, -
de er meget farlige.

> Kender du en vognmand der vil betale for det? Jeg gør ikke.

Her er en meget væsentlig årsag til at jeg droppede erhvervet, det er ingen
skrøne at sammenhold giver styrke, og lige nøjagtig den disiplin kender
ingen vognmandschauffører.

Har kun to gange oplevet det, første gang holdt jeg i Felixstowe (England)
og ventede på at skulle ombord på færgen, på et tidspunkt gled færgen en
meter væk fra lasterampen, på vej ud af færgen en engelsk havnearbejder,
rampen falder ca. 3 meter ned havnearbejderen slår hovedet mod
rampen/kajkanten dog heldigvis ikke alvorligt. Inden for 10 minutter havde
vi 12-15 chaufører blokeret rampen.

Anden gang var jeg ikke selv involveret, da chaufførerne blokerede
grænseovergangene i protest mod at skattelovgivningen havde fjernet deres
diætpengefradag..

> (Måske JernHenrik, men han er jo også noget for sig selv.)

Ikke klar over hvilken "Jernhenrik" du tænker på

> Jeg er skam bekendt med begrebet "Modlyd" og hvad det kan bruges til.

OK - det fremgik ikke af det du skrev. Men det er i allerhøjeste grad
aktuelt når vi snakker mobilsnak, og tro mig det virker, også med
retningsbetemte mikrofoner.

Derudover findes der elektronik som kan fjerne al beggrundsstøj, f.eks.
musik afspillet tæt ved mikrofonen, en sådan kan købes seperat og koster i
størrelsesordenen 18-2200 kr. og den er yderst effektiv.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-03-06 22:25

Hans L. Jørgensen skrev:
> Måske ikke lige specifikt i en lastbil, men støjfyldt køretøj, i så høj grad
> at der er krav om høreværn, hvad der formentlig ikke er i de lastbiler du
> kører i.

Vil du så ikke nok lige beskrive hvordan man snakker i mobiltelefon med
høreværn på? Herunder hvordan dem i den anden ende overhovedetkan høre
hvad man siger i en mikrofon der er 30-45 cm fra munden?

> Dette udsagn bringer tankerne hen på mine børn når de bliver bedt om at gøre
> noget de ikke vil/har lyst til ;-/

Hvem og hvad er det du svarer her?

> [...]
> en mikron a la den arrangement jeg tidligere beskrev, disse mikrofoner
> findes i flere versioner nogle med taleafstand på ligefod med en bluetoth

Tror du selv på at vognmænd vil betale for det?

> [...]
> med en moderne lastbil, måske enda lidt højere, jeg oplever ikke at folk jeg
> ringer til har besvær med at forstå hvad jeg siger.

Jeg ved jo ikke hvad udstyr du har i den.

> [...]
> så det er "køretid" skal de først til at orientere sig, til stor skade for

Det er vist ligeså meget noget om orientering hvornår og hvor hen. Men
læner du dig aldrig frem "for lige at få det hele med"?

> Kan jeg ikke udtale mig om. Derimod ved jeg at usikre billister er noget af
> farligste på vejen, de kan oftest ikke engang forklare deres handlinger, -
> de er meget farlige.

Enig.

> Her er en meget væsentlig årsag til at jeg droppede erhvervet, det er ingen
> skrøne at sammenhold giver styrke, og lige nøjagtig den disiplin kender
> ingen vognmandschauffører.

Desværre også enig.

> [...]
> rampen falder ca. 3 meter ned havnearbejderen slår hovedet mod
> rampen/kajkanten dog heldigvis ikke alvorligt. Inden for 10 minutter havde

Der ville jeg også havde været med.

> Anden gang var jeg ikke selv involveret, da chaufførerne blokerede
> grænseovergangene i protest mod at skattelovgivningen havde fjernet deres
> diætpengefradag..

Dengang holdt jeg nede på "Hytten".

> Ikke klar over hvilken "Jernhenrik" du tænker på

Ham med de mangefarvede biler, hvor chaufførerne skal gå ned i løn for
at kunne køre for ham så han får råd til de mange farver.

> OK - det fremgik ikke af det du skrev. Men det er i allerhøjeste grad
> aktuelt når vi snakker mobilsnak, og tro mig det virker, også med
> retningsbetemte mikrofoner.

Jeg tror dig skam gerne, men også på at det koster mere end vognmændene
vil ofre på det. Jeg er da heller ikke sikker på at Thorfisk ville det.

> Derudover findes der elektronik som kan fjerne al beggrundsstøj, f.eks.
> musik afspillet tæt ved mikrofonen, en sådan kan købes seperat og koster i
> størrelsesordenen 18-2200 kr. og den er yderst effektiv.

Hvis det er et system der skal gætte sig til hvad der skal fjernes kan
det vist ikke undgåes at der bliver fjernet for meget eller for lidt.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Brian

Dato : 08-03-06 22:52

Finn Guldmann wrote:

> Jeg tror dig skam gerne, men også på at det koster mere end
> vognmændene vil ofre på det. Jeg er da heller ikke sikker på at
> Thorfisk ville det.

Sådan lige et hurtigt spørgsmål - har I en firmatelefon, eller
bruger i jeres egen (hvis en sådan haves) ?

For det første ville jeg ikke acceptere at skulle bruge min egen
telefon til job-brug... det er sgu for fattigt.

For det andet ville jeg ikke acceptere en firmatelefon (som
arbejdsgiveren forventer man bruger) uden at få et Bluetooth
headset kastet med i pakken. Jeg vil ikke (åbenlyst) bryde
loven for at passe mit arbejde.

Jeg ved godt at Bluetooth headset ikke er mere lovligt end at
holde skidtet i hånden, men politiet gør ikke noget ved det hvis
du bruger et trådløst headset/ørebollesnegl.

I lyder til at have hårde arbejdsvilkår - stakkels chafutter

/Brian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-03-06 00:30

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Jeg ved godt at Bluetooth headset ikke er mere lovligt end at
> holde skidtet i hånden, men politiet gør ikke noget ved det hvis
> du bruger et trådløst headset/ørebollesnegl.

Jo de er hvis blot mobilen sidder i fast holder. Således at den kan
enhåndsbetjenes, altså ikke i hånden.

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 02:06

Brian skrev:
> Sådan lige et hurtigt spørgsmål - har I en firmatelefon, eller
> bruger i jeres egen (hvis en sådan haves) ?

Jeg har kun arbejdet et sted hvor jeg skulle bruge min egen telefon til
firmating. Og siden den gang har jeg holdt de to ting skarpt adskilte.

> [...]
> arbejdsgiveren forventer man bruger) uden at få et Bluetooth
> headset kastet med i pakken. Jeg vil ikke (åbenlyst) bryde

Prøv du at overbevis en vognmand om det. Han vil grine af dig mens han
ringer til den næste på listen.

> Jeg ved godt at Bluetooth headset ikke er mere lovligt end at
> holde skidtet i hånden, men politiet gør ikke noget ved det hvis
> du bruger et trådløst headset/ørebollesnegl.

Officielt kommer det jo ikke an på om du bruger trådløs headsæt eller
ørepropper med ledning, men på om telefonen er gjort fast eller ej.
Sådan lidt ude af fokus efter min mening.

> I lyder til at have hårde arbejdsvilkår - stakkels chafutter

Jeg kender ikke til erhverv der er mere regelbundne end os.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-03-06 00:28

> [...]
> høreværn på? Herunder hvordan dem i den anden ende overhovedetkan høre
> hvad man siger i en mikrofon der er 30-45 cm fra munden?

Det kan man altså Fnn, - vel og mærke når mikrofonkapslen har den korrekte
karakteristik. Når den omtalte udfasning af støj er sket bliver signalet til
modtager meget rent og klart, da der jo ikke er støj på linjen til modtager
af opkaldet.

> Tror du selv på at vognmænd vil betale for det?

Ved jeg ikke men tag for givet at de gerne vil have deres biler hjem i hel
tilstand, og dette kan så betragtes som et led heri. Og - så dyrt er det
heller ikke, Langt under en tuds.

> Jeg ved jo ikke hvad udstyr du har i den.

Såmænd et gement billigt sæt med mikrofon på ledningen og en ørehænger.
Hvilket også er grunden til at jeg aldrig tager et opkald i byen. Kun på
motorvej og uden for byer på lige ved, og da kun meget korte beskeder, en
telefon efter min opfattelse ikke er beregnet til, ikke noget med lange
samtaler.

Men med samme hastighed som du kører med har ingen problemer med forståelse
af mine beskeder.

> Det er vist ligeså meget noget om orientering hvornår og hvor hen. Men
> læner du dig aldrig frem "for lige at få det hele med"?

Ikke ofte, hvis det er nødvendigt er det enten fordi spejlet sidder korrekt
og også har man ved fremkørsel været uopmærsom.

> Ham med de mangefarvede biler, hvor chaufførerne skal gå ned i løn for at
> kunne køre for ham så han får råd til de mange farver.

Hvis jeg stadig var i branchen ville han aldrig komme til at nyde godt af
min arbejdskraft, kan det siges mere enkelt..

> Jeg tror dig skam gerne, men også på at det koster mere end vognmændene
> vil ofre på det. Jeg er da heller ikke sikker på at Thorfisk ville det.

Kan jo så høre at din kendskab til Thorfisk nok ikke rækker så langt
tilbage. Den gamle sagde altid ved firmaets årsfest at uden hans chauffører
kunne det aldrig lykkes, nå den gamle så lidt snere havde få tanket
yderligere op proklamerede han altid fri bar på HHH hvor festen blev
afholdt, blot vi så resten af året ville love ham at være "sober".

> Hvis det er et system der skal gætte sig til hvad der skal fjernes kan det
> vist ikke undgåes at der bliver fjernet for meget eller for lidt.

Der er ikke så meget hokus pokus ved systemet når det der lagt "på plads"
skal der ikke pilles mer ved det, har selv prøvet det, musik fra din radio
kan det udfase og stadig bibeholde din stemme klar og ren.

Tag dig nu sammen Finn du/i fisker da i "smuldt vand" i øjeblikket, jeg
kender da et par seriøse vognmænd som mangler flere chauffører, blot skal du
være klar over at der ikke tolereres sådan noget som aftagning lyddæmper
ligesom der med "lysorgler" heller ikke godtages, selv ikke fra enkelt
incharterede enkeltvognmænd.

Mvh Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 02:27

Hans L. Jørgensen skrev:
> [...]
> modtager meget rent og klart, da der jo ikke er støj på linjen til modtager

Men det betinger en mikrofon med den ene eller den anden form for
fjernelse af støj?

> Ved jeg ikke men tag for givet at de gerne vil have deres biler hjem i hel
> tilstand, og dette kan så betragtes som et led heri. Og - så dyrt er det
> heller ikke, Langt under en tuds.

Du kender ikke lastbilvognmænd kan jeg høre.

> [...]
> motorvej og uden for byer på lige ved, og da kun meget korte beskeder, en
> telefon efter min opfattelse ikke er beregnet til, ikke noget med lange

Der er så nogen der mener det anderledes. Bl.a. lastbildisponenter. for
dem er det god tone at chaufføren sidder og skalstyre bil og telefon og
kunne skrive længere beskeder ned samtidig. I stedet for at de lige
sender læsseadressen som en sms. Og vel at mærke her og nu og ikke om lidt.

> Men med samme hastighed som du kører med har ingen problemer med forståelse
> af mine beskeder.

Jeg har skam heller ikke problemer med at forstå hvad der bliver sagt.
det er dem i den anden ende der har det.

> Ikke ofte, hvis det er nødvendigt er det enten fordi spejlet sidder korrekt
> og også har man ved fremkørsel været uopmærsom.

Du må mene "IKKE sidder korrekt", ellers er jeg ikke helt med på den.

Men hvis det nye spejl er monteret indvendig er vi oppe og have omkring
en halv meter af vores udsyn der er dækket ad stolpe og spejle. Og bag
det kan der gemme sig meget.

> Hvis jeg stadig var i branchen ville han aldrig komme til at nyde godt af
> min arbejdskraft, kan det siges mere enkelt..

Han kommer heller aldrig til at nyde godt af min, selvom jeg stadig er i
branchen.

> [...]
> yderligere op proklamerede han altid fri bar på HHH hvor festen blev
> afholdt, blot vi så resten af året ville love ham at være "sober".

Så må det være efter ham at de har solgt alle bilerne. Svjv har de vist
kun den tilbage der ligger og kører mellem afdelingerne nede på havnen.

Men det var tider dengang der var penge nok i erhvervet til at der kunne
holdes en rigtig julefrokost.

> Der er ikke så meget hokus pokus ved systemet når det der lagt "på plads"
> skal der ikke pilles mer ved det, har selv prøvet det, musik fra din radio
> kan det udfase og stadig bibeholde din stemme klar og ren.

Men det er min erfaring at det ikke er noget vognmænd finder nødvendig
at ofre penge på. Grundlæggende håber de vel at der findes andre måder
at formidle kontakten på. Vel at mærke måder der ikke koster dem penge.

> [...]
> være klar over at der ikke tolereres sådan noget som aftagning lyddæmper
> ligesom der med "lysorgler" heller ikke godtages, selv ikke fra enkelt

Lad høre. Men først; Hvor går turene hen og med hvad? (Der er visse
fysiske begrænsninger for hvad jeg kan. Jeg var for længe om at sige
stop overfor de situationer hvor chaufførens ryg forventedes at
kompensere for mangler hos kunderne.)

Jo mindre jeg kan høre til motoren jo bedre. Jeg har jo
omdrejningstæller til at fortælle mig det. (Og jo mindre skal jeg skrue
op for mit klassiske musik for at kunne høre det.)

Og blot jeg kan få to af de lovlige fjernlys anbragt over forruden er
jeg tilfreds.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-03-06 10:02

> [...]
> kunne skrive længere beskeder ned samtidig. I stedet for at de lige sender
> læsseadressen som en sms. Og vel at mærke her og nu og ikke om lidt.

Min svigersøn spurgte kørselslederen i forretningen hvor han tidligere var
ansat om han (kørselslederen) var i stand til at tale i to telefoner
samtidig med at han besvarede spørgsmål fra hans sidemand på kontoret og
ligeledes afsende fax. Nej det mente han da ikke var nødvendigt. Nej men det
er faktisk hvad du forventer at jeg kan. Så for fremtiden når du ringer mig
op vil det klæde dig at starte med at spørge om jeg har tid.

> Jeg har skam heller ikke problemer med at forstå hvad der bliver sagt. det
> er dem i den anden ende der har det.

Jeg mener skam også dem jeg taler med :-/

> Du må mene "IKKE sidder korrekt", ellers er jeg ikke helt med på den.

Sorry - "ikke" var faldet ud.

> [...]
>

> Så må det være efter ham at de har solgt alle bilerne. Svjv har de vist
> kun den tilbage der ligger og kører mellem afdelingerne nede på havnen.

Nu er det jo mere en uge siden, det oprindelige Thorfisk er der i dag ikke
meget tilbage af, mener de gennem de sidste 10-20 år har været gennem flere
omgange "stormvejr". Derudover er det mange år siden at Thorbjørn familien
trak sig ud af Thorfisk.

Jeg var ansat der dengang senior (som startede firmaet) levede og regerede,
allerede da sønnerne begyndte at få magt skete der store ændringer med
medarbejderklimaet.

> Men det var tider dengang der var penge nok i erhvervet til at der kunne
> holdes en rigtig julefrokost.

Ja men - det er jo nok ikke helt sammenlignbart, her var der jo tale om
firmatransport, firmaet havde ikke de dengang så eftertragtede "West"
tilladelser til Tyskland og vi måtte kun transportere firmaets egne
produkter gennem Tyskland, af den grund var det altid tom retur.

Der var jo også stor forskel på lønninger firma/vognmænd, lønningerne var
dengang 15 - 20% højere for firmachauffører.

> Men det er min erfaring at det ikke er noget vognmænd finder nødvendig at
> ofre penge på. Grundlæggende håber de vel at der findes andre måder at
> formidle kontakten på. Vel at mærke måder der ikke koster dem penge.

Det ville de gøre hvis deres chauffører blot nogle gange satte telefonsvarer
på når de f.eks. kører i byer med stor trafiktæthed.

> [...]
> overfor de situationer hvor chaufførens ryg forventedes at kompensere for

Du er velkommen til at ringe på 86 538 499

MVH Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-03-06 15:13

Hans L. Jørgensen skrev:
> [...]
> er faktisk hvad du forventer at jeg kan. Så for fremtiden når du ringer mig
> op vil det klæde dig at starte med at spørge om jeg har tid.

Det er sådan noget man kan når man har samme boss. Men hvor man, som jeg
er mest,er ansat ved en vognmand og "lånt" ud til at køre fast for en
speditør, virker den ikke så godt.

Den jeg her bedst erfaring med overfor dem er at begynde at tale om tid
til morgenmad når de midt på eftermiddagen begynder med den med "kan du
ikke lige".

> [...]
> omgange "stormvejr". Derudover er det mange år siden at Thorbjørn familien

I en del år har det været Peter Hansen/Transmar der har kørt fast for dem.

> [...]
> tilladelser til Tyskland og vi måtte kun transportere firmaets egne
> produkter gennem Tyskland, af den grund var det altid tom retur.

Men det var også den gang der var væsentlig bedre forhold for os end der
er i dag.

> Der var jo også stor forskel på lønninger firma/vognmænd, lønningerne var
> dengang 15 - 20% højere for firmachauffører.

Det kan godt ske den var så stor på papiret, men jeg tror ikke den var
det reelt. For også vognmandschaufførne kunne opnå noget ekstra dengang.
Det kan de ikke i dag. I dag kan de knapt få det overenskomsten foreskriver.

> Det ville de gøre hvis deres chauffører blot nogle gange satte telefonsvarer
> på når de f.eks. kører i byer med stor trafiktæthed.

Det tror jeg ikke der er ret mange der gør. Så hellere lade den ringe og
undskylde sig med bagefter at man lige var ude og spørge omvej, eller
skulle af med vandet. Jeg tror ikke disponenten skal snakke ret mange
gange med svareren før samarbejdet ophører.

Er gjort.

Håber ikke der var nogen der blev sure.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Martin Vollert

Dato : 11-03-06 03:41

Finn Guldmann skrev:

> Det er sådan noget man kan når man har samme boss. Men hvor man, som
> jeg er mest,er ansat ved en vognmand og "lånt" ud til at køre fast for
> en speditør, virker den ikke så godt.

Der stod jo også "hvor han tidligere var ansat" det siger vist alt.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-03-06 08:14

> Der stod jo også "hvor han tidligere var ansat" det siger vist alt.

Føj for satan hvor du opfører dig svinsk.

Er det det eneste du kan bidrage med bør du flette næbet

MVH Hans

Fra : Martin Vollert

Dato : 11-03-06 15:09

Hans L. Jørgensen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Føj for satan hvor du opfører dig svinsk.
>
> Er det det eneste du kan bidrage med bør du flette næbet
>

> MVH Hans

LOOOL ramte vist et ømt punkt.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-03-06 16:39

> LOOOL ramte vist et ømt punkt.

Hvis du mener angående tonen her - så ja.

Hvis du mener med hensyn til det du skre <<Der stod jo også "hvor han
tidligere var ansat" det siger vist alt>>.

Hvori består din kendskab til at kvalificere dig til en sådan udtalelse.

Til din orientering er har han været genansat i firmaet, ja enda på det
nærmeste "Headhuntet", kan jo også været sådanne klare holdninger i
ordentlige forretninger rent faktisk ønskes.

MVH Hans

Fra : Martin Vollert

Dato : 11-03-06 18:23

Hans L. Jørgensen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du mener angående tonen her - så ja.

Tonen ??
> Hvis du mener med hensyn til det du skre <<Der stod jo også "hvor han
> tidligere var ansat" det siger vist alt>>.
>
> Hvori består din kendskab til at kvalificere dig til en sådan udtalelse.

Det du skev "han VAR ansat".

> nærmeste "Headhuntet", kan jo også været sådanne klare holdninger i
> ordentlige forretninger rent faktisk ønskes.

Jamen ønsk ham da endelig tillykke med det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-03-06 11:11

Martin Vollert wrote:

> Dvs at man skal vente til man har fri med at få at vide at ens hus
> Fe.eks er brændt ned eller en i ens famillie er kommet til skade ?.

Er det undskyldningen hvis man bliver stoppet eller ens chef ser det ?
Lastbilchauffører må sgu være uheldige med deres huse og familie
så, for måske 20 eller 30 % af alle de chauffører man ser har en
telefon klistret til øret.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 13-03-06 13:46

Christian B. Andresen skrev:

> [...]
> Lastbilchauffører må sgu være uheldige med deres huse og familie
> så, for måske 20 eller 30 % af alle de chauffører man ser har en

Det ved jeg ikke jeg forholder mig blot til hans kommentar.