MS Windows
briani 27239
Sort skærm lige efter opstart med denne me~
Fra : torben

Dato : 08-03-06 18:31

Hej.

Netop som jeg troede at computeren var ok sker dette:

Ved genstart af pc'en fremkommer pludselig et meddelse på skærmen der ser
sådan ud:

En sort skærm med hvid tekts, lige efter at den havde startet op.:

Windows startede ikke korrekt. Dette kan skyldes, at der fornylig er sket en
ændring i computerens hardware eller software.

Fejlsikret tilstand
Fejlsikret tilstand med netværk
Fejlsikret tilstand med kommandoprompt.

Sidst kendte fungerende konfiguration (hvor systemet virkede)
Start windows normalt

Når jeg vælger en hvilken som helst af disse muligheder starter den op igen
og kommer med samme skærm. Altså denne skærm.
Således kan jeg intet gøre for at komme videre.

Det er ikke fordi der er sket ændringer i computerens hardware eller
software. Det er som det altid har været.

Jeg har prøvet at i bios loade fail - safe defaults, også prøvet at load
optimized defaults.

Faktisk var intet som helst ændret inden den kom med meddelsen og alligevel
kom den med den meldning.

Hilsen

Torben

Fra : Henning Larsen

Dato : 08-03-06 18:51

"torben" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> optimized defaults.
>
> Faktisk var intet som helst ændret inden den kom med meddelsen og

Prøv at køre chkdsk fra kommandoprompt.

Henning

Fra : torben

Dato : 08-03-06 20:34

> Prøv at køre chkdsk fra kommandoprompt.
>
> Henning

Det gjorde jeg som det første, den melder alt ok ved en chkdsk.
-
Torben

Fra : torben

Dato : 09-03-06 03:52

Hej.

Jeg har lige opdaget, at selvom at også indstillingerne altid har været de
samme, har jeg opdaget at den sorte skærm går væk og windows starter normalt
op helt ud til windows xp brugerfladen.
Dette skyldtes at jeg i BIOS har gået ned i dram clock ydelse, selvom at
det er en via kt 333 Chip og ram kan tåle 333Mhz, så har jeg pludselig været
nødt til at gå ned til 266Mhz For at omgå windows så det fungere, og den
starter op ordentlig hvergang.
Så pludselig virker den altså ikke på 333 mhz mere.
Kan det skyldes at min strømforsyning længe har skulle trække et lidt for
"tungt" grafikkort (der har jævnligt været meldninger fra grafikkortets
software om at psu'en ikke levere nok effekt til grafikkortet og at det nu
(kortet)automatisk har sat ydelsen ned) og der pludselig ikke er nok effekt
til hukommelsen længere?

Er det måske hele et PSU (strømforsyning) problem?

Desuden får jeg nogen gange ved installationen af Windows XP home på en ren
hardisk at vide i en fejlmeldning om at pc'en ikke understøtter ACPI. selvom
at den gør og at bios er sat optil ACPI. Det har jo noget med strømstyringen
at gøre.

Det hele lugter af et PSU problem, ikke! Eller hva?

Fra : torben

Dato : 09-03-06 04:24

Skal i lige ha' min PC's spec.

pc:

PSU:380W Antec TruePower (de fås også i 430, 480 og 550 Watt)

CPU:Amd Atlon xp2200+ Model 8 Thoroughbred.
Motherboard: Ep-8K5A3+ Via KT333+8235,AGP 4x,USB2.0.
Ram: Kingston ValueRam 2 Gb 333MHz DDR PC2700. 4*512
Sound:Soundblaster 24 bit Live.
Graphiccard: Geforce6600GT.
HD: ATA133 40Gb harddisk.
UDMA dvddrive.
UDMA Plexwriter CD burner.
OS:Windows XP HOME NTFS formated.

Via chip driver: via4in1 version 455 (VIAHyperion4in1455vp1)
Forceware graphicdriver: Forceware 71.89_win2kxp_english

Er det for meget til kun 380W?
Grafikkortet og måske de 4*512 får den til at gå ud af tomgang?

-
Torben

Fra : claus b. p.

Dato : 09-03-06 10:07

"torben" <spamfri@spamfri.dk> wrote in message
> [...]
>

> Er det for meget til kun 380W?
> Grafikkortet og måske de 4*512 får den til at gå ud af tomgang?

Kunne godt være strømforsyningen, men også være din køling der ikke er
effektiv mere. Støvsug det hele, tag alle ting ud og ind af sokler og stik.
Check at CPU'en stadig har køleren godt ned om ørene med kølepasta på. og at
alle ventilatorer kører som de skal. Prøv at installere "speedfan", der kan
du monitorere spændinger, blæsere og temperaturer. Du kan få den til at
logge til en fil, så man efter et systemcrash kan udlæse om der var unormale
temperaturer eller spændinger på MB. Jeg fandt ud af at et MB installeret i
et gammelt Intel kabinet ikke fik luft nok på den måde, og efter
installation i et nyt kabinet var problemerne væk.
Umiddelbart ville jeg tro at 380W var nok, men det er ikke altid P/S'er
lever op til de trykte specs. En 500W P/S koster ikke meget, men husk at
kølingen er mindst lige så vigtig.

/Claus

Fra : Henning Larsen

Dato : 09-03-06 11:57

> [...]
>

> Er det for meget til kun 380W?
> Grafikkortet og måske de 4*512 får den til at gå ud af tomgang?

Din strømforsysning er formentlig kraftig nok, men den kan måske være i
uorden. Jeg har et Antec Sonata kabinet med samme strømforsyning som din, og
den bliver sjældent presset over 200W. Jeg har målt ved høj belastning med
en energimåler.

Mine specs:
CPU:Intel P4 3.4ghz northwood.
Motherboard: Asus P4C800DL